Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 166   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1015349 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
nederbelg
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 51


« Antwoord #780 Gepost op: 20 Mei 2019, 10:32:57 »

Bedankt weer voor alle bijdragen. Duim omhoog
Mag voor mij het hele jaar doorgaan.

Dave

Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1464


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #781 Gepost op: 20 Mei 2019, 17:11:07 »

Doelen stellen lijkt op betaalde arbeid. Hoewel ik ze ook stel, doe ik lekker waar ik zin in heb. Deze winter ontbrak de zin vaak, dus weinig gedaan. Zeker als ik jouw lijstje zie...  Duim omhoog

Maar dit houdt in dat dit voorlopig de laatste update van Waldijk is? Jammer....

Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #782 Gepost op: 20 Mei 2019, 17:36:02 »

Niet per definitie, maar momenteel is het wel onaangenaam koud in de schuur, dus is de zolder favouriet  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #783 Gepost op: 20 Mei 2019, 19:12:30 »

De zolder ís aangenamer dan de schuur....  Grin

I.p.v. opruimen, wat ik dan maar zou doen, vond ik nog een klusje.
Destijds bij verbouwingen van mijn Liliput 6400 loks, was er geen passend Railion logo beschikbaar voor op de cabine.
De KleiNSpoor setjes waren passend voor de eigen of Trix loks en waarschijnlijk ook voor de Rocky Rail versie, maar voor de Liliput, die een kleinere cabine heeft, was de tekst te breed.
Ik had toen een kleinere versie, die KleiNSpoor wel had, gebruikt maar die eigenlijk (veel) te klein was.



Nu ik toch witte decals liet maken voor de Zoutwagen ook wat passende Railion logo's gemaakt zodat die lok ook wat beter voor de dag zou komen.



Weer een klus plat! En nu dan maar opruimen...  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #784 Gepost op: 20 Mei 2019, 19:41:37 »

Gelukkig is in Waldijk sindsdien de zon gaan schijnen. Wat een verschil in kleur! 

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #785 Gepost op: 20 Mei 2019, 19:49:57 »

Eerste foto is van destijds en heb ik uit betreffende draadje geplukt. Zal wel bij TL licht zijn gemaakt.
De andere met natuurlijk licht via de Velux  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #786 Gepost op: 20 Mei 2019, 22:11:50 »

Herkenbaar hoor. Ik heb ook van die mooi weer hobby's die schreeuwen om aandacht.

Maar goed dat zomers in Nederland nooit zo lang duren  Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #787 Gepost op: 14 Augustus 2019, 19:58:15 »

Vanwege de zomer liggen de bouwwerkzaamheden in Waldijk stil....
Echter op de kantoren van de exploitatiemaatschappij gaat het plannen maken door maar ook melden zich er regelmatig geïnteresseerde partijen aan die een graantje van het succes van Waldijk willen meepikken.

Zo ontvingen we deze week de zoveelste aanmelding voor een vishandel in de omgeving van het station 



Binnen een dag stond de eigenaar van de enige vishandel van Waldijk: Henkie (naar zijn iele postuur) van der Zee voor de balie om verhaal te halen.
Dat we wel even duidelijk hadden dat hij de enige vishandel van Waldijk was en er geen ruimte was voor andere viskramen ed.

Daarom even voor een ieder duidelijk maken:



is de enige vishandel van Waldijk! Voor anderen zal het zo eindigen... 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #788 Gepost op: 14 Augustus 2019, 21:51:24 »

Ik voel een visgevecht aankomen in Waldijk...

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #789 Gepost op: 27 Augustus 2019, 19:12:14 »

Voorlopig is het te warm op zolder, maar vandaag kwam er wel wat binnen per post  Grin



Huub wees mij tijdens een mailwisseling over de besturing van mijn seinen op Arcomora waar d.m.v. Arduino wissel en seindecoders worden 'gemaakt' van de standaard Arduino's die overal te koop zijn.
Er loopt al een tijd een draadjes over op BNLS en later werd ook de DCCNext aan de producten toegevoegd. Dat is een print, speciaal voor de modelspoorhobby ontworpen, waar de Arduino en het DCC-powershield gecombineerd zijn. programmeren gaat met een los opklikbare usb-interface naar de PC.
Deze kan hierdoor voor meerdere DDCNext-en gebruikt worden en hoeft de interface niet op alle printen aanwezig te zijn.
Op de DCCNext kan een programma geladen worden wat het apparaat tot een multifunctionele decoder maakt (MARDEC) of een programma speciaal voor seinen (ArSigDec).
Dit alles wordt verkocht en ter beschikking gesteld door Nico Teering die voor zeer scherpe prijzen e.a. aanbied en ook de programma's geschreven heeft en nog verbeterd.
Anyway....meer info op de betreffende website en hoe het in Waldijk verder gaat met dit apparaat is t.z.t. te lezen in deze draad.  Wink

Overigens....het plankje waar hij op komt zit er inmiddels (toen het wat minder warm op zolder was)



« Laatste verandering: 28 Augustus 2019, 07:05:00 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #790 Gepost op: 6 Oktober 2019, 10:22:23 »

Inmiddels weer begonnen op zolder en vooralsnog het project seinen de prioriteit gegeven Smiley
De decoder die als proef is gearriveerd zit inmiddels in elkaar.
Halverwege ontdekte ik dat de spanningsregelaar miste in het bouwpakketje.
Nico was bereid deze op te sturen, echter heb ik er één bij de plaatselijke elektronicazaak, vrijwel om de hoek bij mijn werk, opgehaald.
Een beetje onzin om een postzegel en enveloppe aan te besteden aan een onderdeeltje van 50 cent.



Nadat ik het geheel gecompleteerd had kon de software er op worden gezet.
Voor de seinen is het programma ArSigDec gemaakt waar standaard NL seinen (naast Duitse, Belgische en Zwitserse) gekozen kunnen worden.
Ook kan er een eigen afwijkend sein worden geconfigureerd en dat heb ik meteen dan ook gedaan. Niet dat ik andere seinen dan de NL-seinen op de baan heb (of ga krijgen), maar i.v.m. de te plaatsen vertrekseinen op de perrons.
Deze moeten wit licht tonen als het bijbehorende sein groen of geel aan de Mcn toont.
Bij geel knipper dus niet. Huub wist mij te vertellen dat ook bij goederentreinen die langs een perron passeren en dus geel of groen sein hebben, het witte licht gewoon wordt getoond op het perron.
Dat maakt het wel wat simpeler want in eerste instantie zocht ik naar een mogelijkheid om in dat geval de lamp uit te houden.
Hieronder het standaard dwergsein wat in de software aanwezig is.



Het principe is simpel: horizontaal het aantal lampen (LED’s)
Vertikaal de seinbeelden die je wil kunnen tonen.
Een x is uit, een o is aan en een f is knipperen.

In feite heb ik bovenstaande uitgebreid met een witte lamp van het vertreksein op het perron en dan krijg je dit:



In totaal op deze decoder 4 seinen geconfigureerd waardoor er in totaal 15 van de 16 uitgangen bezet zijn. Zag er goed uit en dus mocht hij op z’n plaats gemonteerd worden.



DCC aangesloten, externe voeding aangesloten (12V=) en 1 sein aangesloten van spoor 3 en dus zonder vertreksein. Standaard configuratie dus.
En…….niet werken 

Om een lang verhaal kort te maken; na verschillende testen m.b.v. Huub is de conclusie dat zeer waarschijnlijk de opto-coupler stuk is.
Soms zit het mee en meestal zit het tegen, maar ooit komt het goed zullen we maar zeggen.
Wordt vervolgt


Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #791 Gepost op: 6 Oktober 2019, 15:34:32 »

....maar ooit komt het goed zullen we maar zeggen.

Ooit liet niet lang op zich wachten toen Huub zich nog peinzend over het geval liet invallen dat er misschien in Motorola's naar de decoder werd geroeptoeterd i.p.v. de mooie DCC taal. 
En zo was het....en toen kwam alles toch nog goed...

Nu alle seinadressen in de IB handmatig op DCC zetten en dan kunnen we verder
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #792 Gepost op: 6 Oktober 2019, 16:39:27 »

En zo was het....en toen kwam alles toch nog goed...

En ze leefden nog lang en gelukkig...  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #793 Gepost op: 8 Oktober 2019, 16:59:28 »

Dát moet nog blijken maar voorlopig gaat het goed  Grin

Zo heb je een (vermoedelijk) defecte opto-coupler en zo heb je die niet en 2 reserve/vervangende in de post.
THNX Huub  Duim omhoog

FILMPJE een beetje onscherp zie ik achteraf  Undecided

NB wat vinden jullie van de knippersnelheid?
De fading in overgang naar een ander seinbeeld vind ik wel OK zo.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #794 Gepost op: 8 Oktober 2019, 17:15:26 »

De knipperaar mag wel wat peper in zijn gat krijgen.  Grin
In het echie was het meen ik 75 knipperingen per minuut, maar of dat nog steeds zo is, durf ik niet te zeggen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 166   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: