Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 40645 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1463

Oude meuk in h0


« Antwoord #75 Gepost op: 2 December 2019, 19:45:18 »

In aanvulling op mijn 'oplossing' voor de camouflage van contactklemmen bij wissels heb ik voor de meegebogen wissels een andere aanpak uitgewerkt.
Bij deze wissels zit het schakelmechanisme in de (krappe) binnenboog. De afdekking mag dus niet te hoog zijn, anders schuren/botsen de lange (personen-)wagons tegen de afdekking.
Eerst heb ik de contactklemmen afgedekt met huishoudfolie, waarna ik met papier-maché een afdekking heb gevormd. Na droging is het huishoudfolie van het papier-maché verwijderd en is de afdekking op maat gemaakt. Vervolgens bruin geschilderd en fijn gezeefd zand op de 'hoop' gelijmd.
Nu liggen de aansluitklemmen keurig onder een zandhoop.


De situatie voor de aanpassing ...


... en na de aanpassing.

Voor een tweede meegebogen wissel wil ik een soortgelijke oplossing uitwerken, maar dan met gras.
« Laatste verandering: 2 December 2019, 20:56:06 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1463

Oude meuk in h0


« Antwoord #76 Gepost op: 6 December 2019, 20:04:51 »

De ballastwerkzaamheden vorderen gestaag.
Hier wat foto's van de werkzaamheden:








De kabelgoten zijn gemaakt van grijs geverfde styreen C-profielen.

Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1463

Oude meuk in h0


« Antwoord #77 Gepost op: 13 December 2019, 16:19:22 »

In januari 2019 heb ik de Lima/HEMA NS 1220 van een torquemotor voorzien (KLIK). Daarmee rijdt de loc een stuk beter en is ook nauwkeuriger te regelen.
Toch stuitte ik op een probleem. Met de oude rondmotor wachtte de loc bij het station ongeveer 30 seconden. Daarvoor gebruikte ik een FLM Aufenthaltschalter 6953.
Na de inbouw van de nieuwe motor bleek dat de lekstroom door deze bimetaalschakeling voldoende was om de loc (langzaam) door de stopsectie te laten rijden. De gemelde oplossing met een weerstandje van 15 Ohm bleek niet meer te functioneren nadat ik de rails een poetsbeurt had gegeven. Voor de passagiers betekende dat dus niet meer rustig uit- en instappen, maar uit- en inspringen.  Smiley
Dat vroeg om een oplossing en die heb ik gevonden door een soortgelijke schakeling als bij de AKI (KLIK), met dit verschil dat nu het relais NC (normal closed) is, dus er spanning op de stopsectie staat. Passeert de trein, even voor het inrijden van het station, een IR-sensor dan trekt het relais aan en de stopsectie wordt stroomloos met als gevolg dat de loc stopt. Na ongeveer 30 seconden valt het relais weer af en rijdt de trein weg (als het uitrijsein op groen staat). Door het toevoegen van een weerstand in de voeding van de stopsectie rijdt de loc niet gelijk full speed weg, maar komt in twee stappen op gang.
Gelogd

Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: