Naar aanleiding van
dit draadje en overleg met Jeroen Water over betreffende loc heb ik mijn 1505 ook eens getest qua trekkracht.
Nu heb ik niet hetzelfde als Jeroen geconstateerd; het slippen met een losse loc in een afbuigende wissel. Blijkbaar heeft mijn exemplaar iets meer tractie dan die van Jeroen.
Eerst maar eens standaard-uit-de-doos met 3 rijtuigen (1:100) van Roco op pad gestuurd en over mijn lange rechte helling geleid. Deze is 4 meter lang recht spoor en dan links af buigend met Märklin K-rail 2251 (r=681
,5 mm. Stijgingspercentage ca. 2,7%
Dat ging goed t/m 5 rijtuigen. Bij 6 gaat de loc staan slippen zodra hij 30 cm de boog naar links in is...
Goed, 5 rijtuigen dus. Dat de andere veel eisende helling. 90 graden links af door bochtwissels (in de helling) en dan 3 keer 90 graden rechts om met kleine stukjes recht er tussen. Alle bochten Märklin 2221 (r=360 mm). Dat wordt niets... zodra alle 5 rijtuigen in de bochten zaten stond de loc stil met draaiende wielen.
Wijziging 1.
Originele ASB's vervangen door Märklin 7153. Assen op hun originele plaats gehouden.
6 rijtuigen en de rechte helling. De trein komt er door en ik meen een momentje van vertraging te hebben bespeurd.
Wijziging 2
Nu heb ik ervaring dat de ASB's op 1 wielstel, en met name op de achterste, meer trekkracht oplevert. Assen dus gewisseld. Dan krijg je 2 ASB's aan 1 kant van de loc van wege het feit dat het tandwieltje uit het midden van de as zit. Om aan beide kanten een ASB te krijgen heb ik het tandwiel verschoven op de as. Nu zit die niet meer op de karteltjes die speciaal daar voor in de as geperst zijn. Afwachten of het tandwiel gaat slippen op de as..
Met zes rijtuigen de rechte helling op: geen enkel probleem!
Dan met 3 de bochtige helling proberen. Ook geen probleem.
Dan 4...hier en daar vertraging door slippen
Dan 5...nog meer slippen, maar de zaak komt boven
Wijziging 3
Gewicht zou dus uitkomst moeten brengen. Om snel te kunnen testen heb ik een stuk lood wat ik op zolder had liggen, omgebogen en op de loc aangebracht
Even op de keukenweegschaal en dit is een extra 180 gram op de loc.
Opnieuw met die 5 door de bochtige helling: geen enkel probleem.
Dan met 6 rijtuigen: wederom geen probleem, geen vertragingsmomenten en haperingen.
Conclusie: Niet alleen gewicht of de Märklin ASB's zijn afdoende. Zowel bij Jeroen's test als mijn bevindingen geven aan dat je beide zal moeten doen om tot bevredigende resultaten te komen.