Gebeurt er nog wat in Waldijk?
Ondanks wat drukte heb ik nog wel zo nu en dan tijd een uurtje door te brengen op zolder. Na het
ATF experiment rijden de treinen zo lekker dat
- a. terwijl de zaak rijdt je fijn kan modelbouwen
- b. je zit te denken dat e.a. anders moet in Koploper omdat het nog niet naar je zin rijdt (of stopt eigenlijk)
Eerst dat modelbouwen dan. Het trappenhuis om vanaf perron 4 via de tunnel naar de overkant te kunnen is op een oor na af en ja, dan komt de vraag op; 'hoe kom ik op perron 1/2 weer boven?'
Er is al een gat voorzien in dat perron en sterker nog, in post
88 van deze draad is al de 3D geprinte trap te zien geweest.
Om deze trap te bouwen ben ik eerst met een papieren malletje in de weer geweest (meerdere eigenlijk) om de juiste vorm van de wanden vast te stellen. Hieronder pas ik de eerste styreen-versie daar van.
Eerst de 2 wanden aan weerskanten aan de trap gelijmd en dan nog wat verbindingsstukken.
Het deel wat bovengronds is wat opgedikt met styreen en rondom steenplaat aangebracht.
Als afdekking maak ik een styreen strook van 5 mm breed die een betonnen plaat moet verbeelden
Aan het einde komt nog een eindschot, maar om er nu nog een beetje beter bij te kunnen komt die later.
De binnenzijde wordt, net als het trappenhuis, voorzien van een tegelpatroon in jaren dertig stijl.
Verder met Koploper.... Zo knutselend viel me op dat, zoals ingesteld natuurlijk, treinen <150 cm bij stopmelder 1 stoppen en de langere bij stopmelder 2. Nu rijdt er ook een Plan V rond en die stopt dus bij stopmelder 1. Maar dat stond me niet aan...
Een trein hoort te stoppen waar dat het handigst is. In dit geval zou dat (op spoor 2) bij de voornoemde trap en uitgang van het station zijn. Je gaat immers óf het station verlaten óf via de trap naar de overkant om over te stappen. Dat laatste is overigens ook mogelijk op spoor 1 wat ook ver lopen is van stopmelder 1.
In de werkelijkheid worden die stopplaatsen aangegeven met speciale 'cijferborden' waar het cijfer staat voor het aantal 'bakken' van de trein.
Bron: Nico SpiltHoe ga ik dit regelen? Eerder had ik al kennis gemaakt met de virtuele melder in Koploper en die wordt elders op de baan ook al toegepast om blokken eerder vrij te geven. Helaas ging het met die virtuele melder niet zoals ik bedacht had, maar gelukkig mag en kan ik terugvallen op Huub's kennis van Koploper. Met zijn aanwijzingen stopt de plan V nu bij de gele pin (wordt een bord met een 2) op de foto hieronder.
De vierbaks IRM stop bij de witte pin (wordt een bord met een 4)
6 baks treinen stoppen nu op de eerste stopmelder en de langste treinen bij stopmelder 2 aan het eind van het perron. (wordt een bod zonder cijfer)
Ongeveer hetzelfde verhaal is ook voor spoor 4 ingesteld, al ben ik daar nog aan het finetunen.