Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 166   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1015277 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1969


« Antwoord #315 Gepost op: 22 Januari 2017, 21:39:48 »

Quote: Mét derde frontsein, maar toch het omgekeerde L-sein voerend.....was dat gebruikelijk?

Kwam veel vaker voor. Hier bijvoorbeeld:



VGL-trein bij Geldermalsen op 090782 met de 2224 op kop. @ Artitec: waar blijven die Gs-t wagons? Wink
« Laatste verandering: 22 Januari 2017, 21:41:23 door Spoorzeven » Gelogd

Groet, Frank
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #316 Gepost op: 22 Januari 2017, 22:06:41 »

Blijft een apart gegeven. Ik neem aan dat die derde pit een aparte (extra) knop op het paneel heeft gekregen, dus bij inschakeling van de seinen voor de rit moet de Mcn die dan toch zien....
Wellicht  een oude(rwetse) meester die niet van het oorspronkelijk Duitsche seinbeeld houdt  Wink  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #317 Gepost op: 23 Januari 2017, 19:30:34 »

Of gewoon een kapotte lamp.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #318 Gepost op: 29 Januari 2017, 16:18:57 »

Wat in wezen het meest voor de hand ligt eigenlijk...

Inmiddels verder geknutseld met de 2200.
Om te beginnen de aandrijving gedemonteerd en open gemaakt. Dat zag er zo uit   Shocked



Alles dus ontvetten en schoonmaken en daarna weer monteren met een drupje olie en een likje nieuw vet op de tandwielen.



Na montage en testrijden (= trafo-regelaar rechtstreeks aan de motor met draadjes) kwamen er 2 dingen boven:
1. Die veertjes zijn inderdaad Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
2. de sleper heft de wielen van het draaistel van de rails

Het tweede punt was een gevolg van de gemonteerde sleper in een ander modelspoortijdperk van mij, vermoedelijk +25 jaar geleden en moet worden herbekeken. Na bestudering heb ik een nieuw plaatje gemaakt, daar uitsparingen voor de tandwielen van de beide assen in gemaakt en de sleper niet in het midden gezet maar zo verschoven dat de uiteinden vrij naar boven konden inveren. Zo ver dat de sleper maximaal ingeveerd eigenlijk plat tegen het witte styreen plaatje zit.



Dan nog punt 1. Om dit op te lossen wilde ik de motor verbinden met de wielstellen met een stukje fiets-ventielslang. Dat heb ik vroeger wel eens eerder toegepast en ik toog naar de schuur om dit te pakken. Mis dus...waarschijnlijk te goed opgeborgen  Cheesy of gewoon op. Bij de huidige ventielen niet meer nodig, dus ja waarom zal je het hebben liggen?
Van de week maar eens bij de fietsenmaker langs.

Omdat ik niet verder kon met de aandrijving een andere knoop doorgehakt. Het hoge derde sein van deze lok is (was) net zo groot als de onderste twee. Waarom Roco dit zo heeft gemaakt weet ik niet, bij mijn weten is er geen lok geweest met een dergelijk grote lamp. Later versies van de 2200 hebben wel een meer natuurgetrouwer kleiner sein.
De vijl ter hand genomen en daarna schuurpapier P800 nat.



Een stukje messing buis er in: uitwendig ø 2,5 mm / inwendig ø 1,7 mm



Zo uitvergroot zie ik dat het messing nog wel een zoetvijltje mag hebben..  Undecided



En in de grondverf

O ja, wat op deze foto's ook te zien is: eens tukje styreen tussen de beide dakluiken zodat na schildering van het dak het één dakluik lijkt.

Inmiddels heeft Edwin een setje transfers opgestuurd en heb ik 3 mm LED's gehaald waar ik de zwaailichten van wil (proberen) te maken. Eigenlijk iets te groot, maar eens kijken wat dat wordt.

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #319 Gepost op: 29 Januari 2017, 17:27:42 »

Zwaailichten met houder bestellen bij Roco.
Volgens mij passen die van de 2400 ook.

Smd ledje eronder plakken en hele mooie lichtjes! Althans dat waren de reacties in Rijswijk op mijn 2400 met zwaailampen
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #320 Gepost op: 29 Januari 2017, 18:48:55 »

Hhhmmm.....misschien is dat wel het slimste eigenlijk. Moet ik m'n SMD-angst maar eens overwinnen  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #321 Gepost op: 30 Januari 2017, 16:05:04 »

Jakop,

Da's een goeie verborgen tip die Baco Army Goods  Duim omhoog

Bert Sprinter
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #322 Gepost op: 9 Februari 2017, 20:17:01 »

De vorderingen...na een moeilijk met tegenslagen gepaard gaand traject, rijdt de 2200 nu dan eindelijk op een decoder. Weliswaar erg rauw en luidruchtig, maar hij rijdt tenminste.



De motor is nu verbonden met de assen van de wormen d.m.v. een fietsventielslangetje die net even te ruim om de asjes zaten (inwendig ø2 mm en de assen ook), dus een krimpkousje om de asje en dan de slang. Het tussenstuk is in de slang opgevuld met een klein stukje saté-prikker van 8 mm. Daar door kan de slang buigen op 2 plekken, maar is ook voldoende stevig om mooi stil de kracht over te dragen.

Toen reed de lok vooruit (huif voor op) prefect, maar achteruit: pok-pok-pok-pok
Een irritant geluid en ook steeds een hupje waar ik pas na enige tijd achter kwam.
Na een hele tijd zoeken denk ik dat de tandwielen vast liepen maar dat is speculatie want een camera in het tandwielenhuis plaatsen gaat niet  Tongue

Om te kijken of ik de betreffende assen (wielas en eerst volgende tandwiel) iets verder van elkaar af kon krijgen heb ik de asgaten voorzien van een stukje styreen van 0,25 mm dik.



Dat helpt en pok-pok-pok is over. Nu nog eens kijken of het wat stiller kan.
Zijn 2200 loks van Roco normaliter rumoerig?

De zwaailichten zijn gearriveerd en hieronder al één gemonteerd.
Hij zit nog wat scheef, maar dat komt goed. De smd-LED's zijn onderweg, dus dat kan straks ook gemonteerd worden.

« Laatste verandering: 9 Februari 2017, 20:50:26 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #323 Gepost op: 9 Februari 2017, 21:15:26 »

Zijn 2200 loks van Roco normaliter rumoerig?
De oude wel in elk geval, daarin heb je geen geluiddecoder nodig.
Ik vond het zelf langzaam rijdend altijd wel wat op een diesel lijken.
Geen idee of ik dat nog steeds vind, ik dank dat ze bij mij al zo'n 25 jaar niet meer hebben gereden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #324 Gepost op: 9 Februari 2017, 21:24:06 »

Dit is een oude...ik kan me niet meer herinneren of hij 20-25 jaar terug ook rumoerig was.
Ik denk er aan een viltje o.i.d. tussen motor en chassis te doen om te kijken of dat wat uithaalt.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #325 Gepost op: 1 Maart 2017, 20:32:36 »

Nog even geen nieuws over de 2200, maar wel wat nieuwe aanwinsten



5 dikten lichtgeleider: ø 0,5 - 0,75 - 1 - 1,5 - 2 mm, allemaal per stuk 1 meter lang! Voor de rest van mijn carrière genoeg denk ik Cheesy

Op verzoek van Sander in het containerdraadje (en bij. Ruud en per mail) de materialen die ik gebruik voor weatheren.
Dat valt ontzettend mee. Als wash gebruik ik ook wel een drup Humbrol 67 Matt of 57 Matt (donker- en respectievelijk licht grijs) met flink terpentine. Op gebouwen toch mijn favoriet.
Recentelijk voor wagons gebruik ik onderstaande Vallejo washes.



Verkrijgbaar in nog veel meer kleuren en tinten. Ik heb vooralsnog genoeg aan deze gehad. Op Youtube zijn filmpjes te vinden hoe Vallejo vind dat je er mee moet werken. Eigenwijs als ik ben doe ik het vaak anders met wisselende resultaten.  Undecided

Poeder is toch wel mijn favoriet omdat het meteen een matte natuurlijke uitstraling geeft. De kalktrein heb ik nog afgelakt (de kolenwagens ook trouwens), maar de containerwagen is na poederen niet verder behandeld.



Nu zijn er setjes poeder zat te koop o.a. bij Artitec. Ik heb die echter nog nooit gebruikt en weet niet hoe dat gaat. Wél hoe bovenstaande poeders, gemaakt van Rembrandt krijtjes, voldoen. Mij erg goed dus!
Slechts 4 kleuren gebruik ik en dat is genoeg.

Grijs 704.3
Wit 100.5
Omber gebrand 409.7
Sienna naturel 234.3

Als (half) matte lak gebruik ik Motip Deco clear varnish 01654 uit een spuitbus.

Je kan het beste gewoon beginnen op een oud wagonnetje. Heb ik ook gedaan vóór ik aan de kalktrein begon. Recent geoefend op die MSC container, die nog op te knappen was daarna  Wink
Op een beurs wat ouwe meuk wagens meenemen en gewoon doen!
« Laatste verandering: 1 Maart 2017, 21:07:27 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #326 Gepost op: 1 Maart 2017, 21:34:33 »

5 dikten lichtgeleider: ø 0,5 - 0,75 - 1 - 1,5 - 2 mm, allemaal per stuk 1 meter lang! Voor de rest van mijn carrière genoeg denk ik Cheesy

Hangt er vooral van af of je een groot licht bent.  Tongue  Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #327 Gepost op: 1 Maart 2017, 21:37:07 »

Poeder is toch wel mijn favoriet omdat het meteen een matte natuurlijke uitstraling geeft. De kalktrein heb ik nog afgelakt (de kolenwagens ook trouwens), maar de containerwagen is na poederen niet verder behandeld.

Maar ik wil wel even mijn licht bij jou opsteken: moet je de boel na het behandelen met poeder dan niet op de een of andere manier fixeren?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #328 Gepost op: 1 Maart 2017, 21:52:04 »

Zoals gezegd bij de kalk- en kolenwagens heb ik na poederen er matte blanke lak over gespoten. Daar verdwijnt een deel van de kleur en uitstraling door.
Dit is lastig te beschrijven en moet je eigenlijk uitproberen op een oud wagonnetje om te zien wat er gebeurt.

Om poeder op een wagen te zetten doe ik óf eerst die matte blanke lak er over waar poeder op hecht óf zo'n Vallejo wash met dezelfde reden.
Doe je na het poeder geen lak er over is de uitstraling m.i. mooier, maar je kan het poeder er in gebruik weer af slijten en vergeet ook niet dat het wagentje kan afgeven  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #329 Gepost op: 1 Maart 2017, 22:26:34 »

Oké, dus de volgorde is:
1. blanke lak of wash als basis
2. poeder
3. blanke lak als fixeer

Zeg ik het zo goed?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 166   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: