Veel scheelt het ook niet, al zou ik de onderste rode wel een stuk schuiner plaatsen, bij het onderste spoor staat die te dwars op het spoor, dan loop je het risico dat de lichtstraal tussen de overgang tussen de wagons door piept. Bij losse treinstellen zal het wel goed gaan, maar bij gekoppelde stellen of treinen met locs heb je denk ik wel een probleem.
Als je echt de optimale opstelling wilt bepalen, moet je per spoor kijken wat het kritische punt is. Voor het bovenste spoor is dat de hoek rechtsachter van de laatste wagon. Als die vrij staat voor verkeer naar de andere sporen, mag die trein stoppen. De beste opstelling van de lichtsluis is dan eentje die die hoek net raakt. In de tekening is dat van linksboven naar rechtsonder, dus zoals je het voor dat spoor hebt getekend.
Voor het onderste spoor geldt het omgekeerde, het kritische punt is de hoek linksachter van de laatste wagon. Beste opstelling is dan ook weer als de lichtsluis die hoek net raakt, dus van linksonder naar rechtsboven. Ook zoals je hebt getekend.
Bij het middelste spoor heb je twee kritische punten, de hoek linksachter van de laatste wagon kan het bovenste spoor belemmeren, de hoek rechtsachter kan het onderste spoor belemmeren. Maar een van die twee hoeken is door de ligging van de wissels net wat kritischer dan de andere, namelijk de hoek rechtsachter. Als die hoek vrij is, geeft het voor het bovenste spoor ook geen problemen. De beste opstelling van de lichtsluis is dan weer van linksboven naar rechtsonder, gelijk aan die bij het bovenste spoor.
Ter verduidelijking een tekening, waar de rechthoek de laatste wagen moet voorstellen.
Als de groene punt de kritische hoek is, is de beste opstelling voor de lichtsluis de groene lijn.
En bij de rode punt de rode lijn.
groet, Huub