Eerste indruk van het Tilly Models huisje is dat het een klasse beter is dan de Artitec die ik net af heb.
Dat onderschrijf ik nog steeds, echter heb ik wel een major gevecht achter de rug met het dak van het Tilly huisje
Het dak komt in 4 delen die aan één gelijmd dienen te worden.
Die 4 delen zijn al door Tilly samengesteld uit meerdere delen.
2 hoofddelen (dakpannen) die onder een hoek aan elkaar gelijmd zitten.
In deze dakdelen zitten de dakkapelletjes en dakramen ook als los geproduceerde onderdelen ingelijmd.
Dit ziet er zeer strak en verzorgd uit. Geen enkel klacht over.
Echter is de pasvorm van de 4 hoofddelen een ander verhaal....
In mijn vorige bericht vermeldde ik al een uitgebreide vijlsessie en die is later nog eens voortgezet.
Uiteindelijk lijkt alles redelijk te passen, echter moet onder redelijke grote kracht tegen elkaar gedrukt en gemodelleerd worden.
Dit met handkracht geprobeerd begin deze week tijdens poging één en gefrustreerd de 4 delen nadien weer in hun doosje gemikt...
Vandaag was het tijd voor poging twee! Met behulp van een houten mal die de basis van het dak aangedrukt hield kon ik met geduld de vier delen tegen de schoorsteem gedrukt houden tot de lijm hield.
Zit het nu perfect aan elkaar? Nee... maar 80% perfectie heb ik wel gehaald. Wellicht nog te upgraden naar 90%.
Één lijmrand zit niet perfect, maar kan nog wel wat aangedrukt worden en wellicht beter vastgezet.
Onder het dak zit een rand die in het vierkant van de muren zou moeten passen. Niet dus...
Nu is die er af te snijden, dus dat komt wel goed uiteindelijk.
Zijn resin kits net zo 'makkelijk' dan conventionele Faller/Kibri/Vollmer bouwdozen?
Ik vind van niet. Maar onbouwbaar zijn ze ook niet. Misschien krijg ik er nog wel eens slag van