Tals (Armita Nederland BV)
Door de opening van een nieuwe chloorfabriek in de Botlek door AKZO waren er bij de NS, die het vervoer per spoor contracteerde, wagens nodig om zout vanTwente naar de Botlek te vervoeren.
NS huurde ze van Armita die ze liet bouwen in Roemenië.
Bron:
JandCargoOpvallend in die tijd was de bijzondere kleur: zeewaterblauw.
Op de wagen het NS logo, het logo van de verhuurder en wat er mee vervoerd werd.
Bron:
Marc de Bruin (geen familie
)
In het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Gerrit Nieuwenhuis en Hans Nahon staat een beschrijving en knopte tekeningen van de wagen alsmede een zwartwit foto en op de cover een kleurenfoto.
Ook de bovenstaande foto's zijn gebruikt bij de bouw van het model.
Er komen nog enkele foto's boven in Google als je op de wagen zoekt en daar moest ik het mee doen...
Het onderstel in al
langs geweest en
hier nog meer.
Eerst had ik nog het idee om de donateur van het onderstel, een Lima Fals-z Kalkwagen om te bouwen, maar als snel werd dat verworpen. Te veel maatafwijking en ander model.
Dus zelfbouw met styreen. Nog nooit gedaan, maar dat is geen barrière
Eerst ben ik begonnen met 4 plaatjes styreen in de vorm van het profiel van de wagen te snijden. Iets kleiner want er moesten nog bekleding op.
Daarna de kopschotten vormgegeven en daar ging ik dan ook meteen in de fout zag ik eigenlijk veel later en dus te laat om het nog aan te passen.
Nu nog niet opvallend, maar later wel: de schuine vlakken op de koppen zitten te laag
Daarna was het een kwestie van stroken styreen er op om de hoofdvorm er in de krijgen.
Overigens zijn de loskleppen het eerste wat ik gemaakt heb, maar die zijn er zo'n beetje als laatste aangelijmd.
Dit zijn dan ook alle foto's die tijdens de bouw zijn gemaakt. Geen zin, te druk bezig met het bouwen en o ja....vergeten.
De wagen stond inmiddels vrijwel helemaal klaar te wachten op witte opschriften en zoals gemeld kwamen die afgelopen weekend binnen.
Is hij klaar? Nee, er brak vandaag een rangeerhaak af en om eerlijk te zijn ben ik ook nog niet tevreden over die dingen.
Jeroen Water tipte me dat hij die eens van muurankers van een Holland Scale huis had gemaakt. Wellicht dat ik daar eens naar moet kijken.
Verder ben ik de remkranen nog vergeten. Op de onderstaande foto's is wel al het plaatje te zien waarop de moet komen.
Zijde waar de klep naar toe open zwenkt. Ik het midden is de geleiding te zien waarover de klep moet glijden.
De andere zijde heeft het logo van de verhuurder.
De opschriften
Wat er onder 'zout' stond kon ik op geen enkele foto ontcijferen en dus was dat een 'onbekende tekst'.....
Op alle beschikbare foto's zijn de gele handwielen te zien. Hoe en wat die aan de wagen vastzitten is onduidelijk. Ik heb er maar een stang met een soort tandwielbak ik het midden en een uitgaande stang die onder de bak verdwijnt van gemaakt.
Het stangenstelsel wat de klep moet openen gaat hydraulisch heb ik gelezen, dus een cilinder moest er bij zitten.
De rest van wat je ziet is een messing stang langs de klep, wat scrap van andere verbouwde wagens en dat wat aan elkaar gerommeld.
Lijkt high tech, maar zou nooit werken in werkelijkheid.
Nog één om het af te leren
De kleur was een keuze tussen Humbrol 109 Matt en Humbrol 48 Gloss en ik heb voor de laatste gekozen als beste passend bij de verzamelde foto's.
Gloss is niet echt de bedoeling, maar de matte vernis die over de decals ging heeft dat wel grotendeels verholpen.
Nu kwam deze wagon uitsluitend voor in bloktreinen, dus nog zo'n 15 stuks te bouwen dan....
Of geef ik 'm mee aan de gemengde goederentrein onderweg van een revisie terug naar z'n depot?
Dat laatste dan maar