Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1017788 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #885 Gepost op: 11 December 2019, 06:15:59 »

Nee, geen foto gemaakt en die tester heb ik ook niet.
Ik ga nog wat verder eperimenteren met verschillende weerstandwaarden.
Ben ook bezig met een vertreksein waar ik zelf een 0402 helder wit gebruik.
Die brandde me ook te fel en uiteindelijk had ik er 22k tussen hangen bij 5V  Shocked
Toen stopte ik met bedenken welke stroom er nou liep...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #886 Gepost op: 12 December 2019, 09:40:03 »

Die hoge weerstandswaarde lijkt niet ongebruikelijk te zijn.
In het kader van het "uitprintplaatgeëtstemultiplexseinmetbijbehorendearduinoaansturing"-project met Daan, kwam ik de volgende pagina tegen. Helemaal onderdaan geeft hij de weerstandswaarden die hij gebruikt. Ik denk dat dit voor 12v is, maar toch.
https://www.bogobit.de/signalled/

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #887 Gepost op: 12 December 2019, 10:18:11 »

Wauw...47k!

Als je van 2V spanningsval over de LED uit gaat, heeft hij dan een stroom van 0,000212 A

Bij mij (5V en 22k) een stroom van 0,00013 A

Belachelijk weinig  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #888 Gepost op: 12 December 2019, 21:11:34 »

Na wat Trial & Error Engineering met weerstanden kom ik tot een significante lagere waarde: 3k3 Ohm.
De decoder zet de seinen default op rood en daar liep ik mee te klooien.
Nu bleken de gele en groene LED's veel zwakker tot niet te branden bij die 18k terwijl rood wel OK was al had het iets feller gemogen, vandaar toen ook al de opmerking 15k is wellicht beter.
Groen en geel doen het nu mooi met de 3k3, maar de rode is nu eigenlijk nu weer te fel.
Ik kijk het nog even aan, maar denk aan een extra weerstand in de rode draad om die nog wat af te zwakken  Undecided

Bij een spanningsval (gegokt) van 2V heb ik een een stroom van 1mA
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #889 Gepost op: 13 December 2019, 08:11:08 »

Probeer anders eerst de rode led in de software te dimmen. Dat kan per led en als je daarmee bezig bent, zie je ook direct wat het effect is. Red je het daar niet mee, kun je altijd nog die extra weerstand opnemen.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #890 Gepost op: 13 December 2019, 10:02:41 »

Dat bedacht ik later ook als optie, maar wat zou daar het voordeel van zijn t.o.v. een weerstand?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #891 Gepost op: 13 December 2019, 11:17:43 »

Dat je het vanachter je pc kunt doen waarbij je met de + en - toets wat kunt proberen en direct het resultaat ziet.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #892 Gepost op: 13 December 2019, 12:24:46 »

....die dan mee onder de baan meegenomen moet worden om aan de decoder aan te sluiten... 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #893 Gepost op: 13 December 2019, 13:01:05 »

Gebruik je maar één weerstand voor alle drie de LEDs?
Ik ga altijd uit van elke LED z’n eigen weerstand omdat je dan alle controle hebt en ook niet afhankelijk hoeft te zijn van dim-functie op een decoder.

Daan
Gelogd

NI
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #894 Gepost op: 13 December 2019, 13:20:47 »

Ja, 1 weerstand omdat het bij de 'oude' NSParts seinen >10 jaar terug geleden aangeschaft, prima werkt.
Alle drie LED's even fel
Bij de nieuw gekochte seinen is er wezenlijk verschil kom ik nu achter  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #895 Gepost op: 13 December 2019, 13:48:09 »

....die dan mee onder de baan meegenomen moet worden om aan de decoder aan te sluiten... 
Daar zeg je iets. Ik gebruik een lange USB-kabel, ik geloof 3 meter. Maar misschien is dat bij jou nog te kort.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #896 Gepost op: 13 December 2019, 17:45:22 »

Ja, waarschijnlijk wel bij 2 stuks  Cheesy

Inmiddels 2 seinen voorzien van een extra weerstand in de rode draad van 4k7.
Dat zwakt de rode voldoende af om niet al te gek af te steken bij de groene en gele.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #897 Gepost op: 24 December 2019, 17:56:13 »

Zoals al eerder vermeld heb, is er informatie ingewonnen betreffende de vertrekseinen bij een medewerker van ProRail, tevens collega 3-railer; Jeroen Water, actief op BNLS met zijn baan Ermehuizen.

Daar kwam al vrij rap uit de mouw dat de aanname dat een vertreksein niet nodig is als de Hc het 'normale' sein kan zien, niet juist is.
Er kwam een foto mee die dit illustreerde



Citaat van: Jeroen Water
Hier zie je dat een vertreklicht los gezien wordt van het normale sein. Ook al is het dwergje vanaf het perron zichtbaar, toch staat er een vertreklicht bij

Wat zoeken naar gelijkwaardige situaties bevestigde dit ook...

Verder kwam Jeroen nog met aanwijzingen:

Citaat van: Jeroen Water
Hou met je vertrekseinen er ook nog rekening mee dat sporen in beide richtingen bereden kunnen worden.
Vaak zie je dat een vertreksein dubbel is uitgevoerd en de seinen dus zowel naar voren als naar achteren branden

Maar die heeft NS Parts niet....

en

Citaat van: Jeroen Water
Vertrekseinen onder de overkapping worden overigens vaak aan de kapconstructie opgehangen

ik reageer nog enthousiast, maar heb ook m'n bedenkingen...

Citaat van: Jakop de Bruin
Dat vertreklicht aan het dak klinkt trouwens goed en leuk, maar nu nog maken  Undecided

Jeroen gaat nog even door

Citaat van: Jeroen Water
Zet je een vertreksein redelijk aan het einde van het perron neer, dan zou ik er zeker ook nog eentje onder de overkapping hangen.
Dat is wel zo realistisch

en nog eens....

Citaat van: Jeroen Water
Maar besef je dat je perronoverkapping zich juist ideaal ervoor leent om nog een vertreksein onder de kap te hangen.
Op zich wel een erg leuk detail toch?
Tja... en dan? Hij heeft natuurlijk gelijk...dat zou een ontzettend leuk detail zijn, dus...aan het werk dan maar 

Er zijn geen foto's gemaakt van de 'bouw', jullie zullen het met het eindresultaat moeten doen.



en de andere kant uit



Morgen als het weer licht is zal ik een paar foto's maken hoe e.a. qua draden geregeld is.

Over Ermehuizen gesproken....over een paar minuten vertrekt de stoptrein Wink

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #898 Gepost op: 25 December 2019, 11:05:47 »

Nu bij daglicht wat meer foto's gemaakt en zonder de verblindende LED, die overigens slechts een heel klein inimini stroompje trekt: 5V, R=22k

In het sein zitten 2 stuks witte 0402 smd LED's die ik bedraad heb gekocht.
Dat zijn ultra dunne draden (geen lakdraad) die er flexibel zijn en ook mijn lompe behandeling hebben overleefd.
Het kastje is in het midden gescheiden met een plaatje styreen 0,75 mm aan beide zijden zwart geschilderd.
Versie 1 -jullie zien hieronder versie 2- had het probleem dat er aan beide zijden licht was zodra 1 van de LED's brandde.
Fout erkend en een kastje gemaakt met gescheiden ruimtes voor de LED's.
Ietsje dikker dan versie 1, maar al met al wel acceptabel wat de maat betreft.
Aan de lampzijden is de kast 3 x 6 mm, van zijkant gezien 3,8 mm breed.



Deze draadjes gaan door de (veel te dikke) buis naar boven onder het dak waar ik ze op een stukje draadjesprint heb gesoldeerd.
Hiervoor zijn wat nieuwe overspanningen in 'staal'-werk van de overkapping gelijmd.
Om de draden onder de baan te krijgen moest ik op e.a. manier weer onder dat dak vandaan zien te komen.
Hiervoor heb ik een hol styreen buisje gebruikt waar 4 lakdraden ø 0,6 mm door passen.
De buis en dus 'paal' op het perron is ø 3 mm wat hem in 1:1 zo'n 26 cm dik maakt.
Veel te dik natuurlijk, maar zo is er wel meer niet op schaal wat op zich niet opvalt.
Om de paal nog een functie te geven heb ik, conform de perronattributenset, 2 luidsprekers gemonteerd.



Dan komen we natuurlijk in het schaduwstation boven de sporen terecht  Cheesy
Gelukkig zijn het geen felexibele messing lakdraden en laten ze zich in een vorm buigen die ze uit het profiel van de treinen brengt.



Rechtsboven is de trap vanaf het perron de tunnel in aan de onderzijde te zien.

OK, dat was het 'hangende' vertreksein.
Verder nu met het project seinen wat ik voor deze winter in de planning heb staan.
Niet dat het moet, maar het zou mooi zijn als ze allemaal staan en werken en ik heb nu een paar dagen vrij dus kan ik onderstaande deel aanpakken.



De rode- en blauwe pins geven aan waar de seinen nog moeten komen.
Op het inrijsein na (verste blauwe pin) zijn het allemaal dwergen waarbij er één links van het spoor wordt geplaatst i.v.m. ruimtegebrek.
Eigenlijk meer omdat op de juiste plaats geplaatst, voor de vrijbalk tussen de sporen, om maximale lengte van de opstelsporen te kunnen benutten, deze wordt geraakt door de overhangende treinen. Om dit te voorkomen moet dan het sein een stuk terug worden geplaatst waardoor die nuttige lengte van het spoor weer wordt bekort.
Anyway...het komt in werkelijkheid ook wel eens voor en NS Parts levert zelfs de pijlen om aan te geven voor welk spoor het sein is, los mee

Eerst maar eens het schaduwstation, wat er natuurlijk pal onder ligt, leegrijden en de sporen proberen af te dekken i.v.m. met het boren van gaten. Wordt vervolgt....
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #899 Gepost op: 25 December 2019, 11:16:37 »

Mooi  Duim omhoog



Rechtsboven is de trap vanaf het perron de tunnel in aan de onderzijde te zien.

In Bond's "View to a Kill" zat ook zo'n trap die nergens uit bleek te komen. Daar resulteerde het afdalen in een vrije val naar de Baai van San Francisco, Hier val je wat minder diep, maar wordt vervolgens overreden door een trein.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: