....Maar wat bij mij erg goed werkte was om een klein beetje flux aan te brengen voor het solderen. Dan vloeit het allemaal mooi....
Oh ja, vloeimiddel gebruik ik inderdaad ook altijd.
Ooit eens een demo van een messingbouwer gevolgd. Hij gebruikte purine, dat ben ik toen ook gaan gebruiken en bleek inderdaad fijn te werken.
Momenteel gebruik ik voor alle soldeerwerk (niet electronica natuurlijk)verdunt fosforzuur zoals dat voor witmetaal bedoeld is.
Ik gebruik soldeer olie van Sommerfeldt (nr 082. Ik weet niet precies wat voor spul het is maar werkt wel goed.
Wauw!! Zoveel mogelijkheden en voorkeuren en dan gebruik ik toch nog iets anders, al vermoed ik dat het wellicht hetzelfde is als Huub gebruikt want als zoekende op
Purine voor solderen leek dat wel erg veel op mijn doosje uit het jaar kruik:
Erfenis van mijn vader die behalve dorpssmid ook gediplomeerd loodgieter was en technisch installateur (gas-water en elektra) en fietsenmaker en en ... Het is duidelijk dat ik de nodige gereedschapjes heb liggen
Ik spoel de solderingen met water en een borsteltje af. Of dat voldoende is zal blijken.
Ik zie dat je de diagonalen van styreen maakt? Bij mij hechtte dat niet zo lekker op messing. Maar kan ook aan mij liggen.
Ja en dat gaat bij volgende portalen al anders
De schuine links en rechts ga ik dan uit één stuk maken met de onderst 1x1 staaf.
De schuine in de middelste vakken bestaan nu uit 2 stukken die ik moet zien uit te lijnen zodat het er uitziet dat het een doorlopende is. Bij de volgend boor ik een gaatje op de juiste plek waardoor die kan doorlopen. Zoals ik er nu over denk worden die dan nog wel van styreen.
Ik lijm dat met secondelijm trouwens en dat lijkt wel redelijk stevig.
Bovenstaand portaal is Portaal #2, ik werk van rechts naar links over het station (logisch toch?) en Portaal #1 is de eerste wat niet een standaard 2 sporig portaal gaat worden al liggen er in dit geval wel 2 sporen onder waaronder een Engelsman.
Voor #3, #4 of #5 heb ik geen liggers U 2x1 meer want alles uit die eerste Conrad bestelling zit in Portaal #2, maar ik heb wel een partij Sommerfeldt materiaal liggen afkomstig uit
Sydborg en dat is uitermate geschikt voor Portaal #1, behalve het onderliggende werk, dat maak ik anders
Ik twijfel nog of ik dit er in ga (proberen) te solderen of ga lijmen
Het zit op -de nu wel doorlopende- messing staf 1x1 mm al min of meer klem.
Omdat we hier (Portaal #2 → Portaal #1) van 4 sporen naar 2 gaan moet er ook e.a. worden afgespannen. Portaal #1 heeft daarom een afspaninrichting op de 'achterste' paal gekregen.
Iemand een idee trouwens van welk materiaal dat Sommerfeldt spul is?