Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 122 123 [124] 125 126 ... 167   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1027422 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1845 Gepost op: 5 Maart 2022, 18:30:28 »

Nee, dan moet je wat van de bodenplaat zagen aan beide kanten  Undecided

Precies, en dan gaat materiaal verloren, dus ik denk niet dat ik dit ga doen.

Heb je trouwens enig idee of die snor zich laat verwijderen zonder het geel al te veel aan te tasten?
Dat geel zit nl. wel mooi op mijn kappen.

Afgaande op mijn rode 71 moet het te doen zijn. Vanwege de oorspronkelijke plannen heb ik een proef met dit stel genomen: kijken of de blauwe banen gemakkelijk waren te verwijderen. Gemakkelijk ging het niet, maar het ging wel. De rode laklaag bleef zitten. Als de gele laklaag net zo 'sterk' als de rode is, en de grijze net zo 'zwak' als de blauwe dan moet het onder dit voorbehoud kunnen. Wat is er precies mis met jouw gele DE2?

Ik heb zelf ook nog een 'Syntuskneus' voor € 100,= kunnen kopen (totaal drie) een jaar of 10 geleden. Daar maak ik t.z.t. een gewone gele van. En dan komen er kleinere frontlampringen op. Deze zijn te groot waardoor de grijze balkjes (zo noem ik ze maar) totaal misvormd zijn. Toen het eerste (hand?)monster van de DE1 verscheen, heb ik Artitec gewaarschuwd dat de lampringen te groot waren, hier is niets mee gedaan. Later kwamen ze vooral met de gele DE2 in de knoei. Verder hebben we de meest vreemde vertalingen van de gele snor gezien, waarbij die van de blauwe en rode DE2 het beste waren.
« Laatste verandering: 5 Maart 2022, 18:33:15 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1846 Gepost op: 5 Maart 2022, 19:08:12 »

Je moet dan inderdaad net achter de treeplanken in het chassis de voorste punt er af zagen.
Op zich doet dat stuk materiaal niks. Tja, de onderkant dicht maken, maar dat kan ook in de kap geregeld worden.
Er zijn wel mogelijkheden…

Volgens het briefje stopt hij in de bocht….en dat klopte. Inmiddels alle bedrading aan de onderzijde vervangen en de beide kopdraaistellen massa-afname gegeven aan beide zijden (was enkelzijdig).
Nog even de sleper rechtbuigen want dat lijkt nu wel een wokkel en dan eerst eens testrijden.

Moet een NS versie worden, dus snor er af, grijze vlakjes er op, reclamebanen er op en wat opschriften etc.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1847 Gepost op: 5 Maart 2022, 19:09:13 »

Waar had jij de reclamebanen mee verwijderd?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1848 Gepost op: 6 Maart 2022, 11:24:27 »

Wegwrijven met wattenstaafjes gedrenkt in M600, wasbenzine kan ook. Daar waar je bezig bent geweest ontstaat glans. Dat moet weer teniet gedaan worden door aan het eind de kappen geheel te vernissen. Pas op dat je niet te hard wrijft. Als je het plastic houdertje door de wat heen wrijft, ontstaat schade aan de bak.


 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1849 Gepost op: 6 Maart 2022, 17:20:58 »

M600 heb ik niet, wasbenzine wel. Zal zo eens proberen want...het onderstel rijdt inmiddels. (en stopt niet in de bocht)

Zoals gezegd massa opname op 1 zijde af fabriek:



Aan de andere zijde, bij beide kopdraaistellen een extra sleper op de wielen gemaakt.



De sleper wilde ik eigenlijk vervangen, maar een Märklin sleper, die ik wel heb liggen, pas niet.
De klemlipjes op andere posities.
Daarom de originele herverbouwd. Het sleepgedeelte rechtgebogen en de rest nieuw gemaakt.
Het bevestigingsplaatje uit iets dikker koperplaat gemaakt en een strip van 3 mm breed latoenkoper er op gesoldeerd.
Dát dan weer aan de uiteinden van de originele verende delen gesoldeerd.
Het is wat een geknutselde constructie, maar zie er A. beter uit dan origineel en B. het rijdt een stuk beter  Grin



Verder alle bedrading van de sleper en de massa-afname punten vervangen door decoderdraad tot op PCB5 waar alle draden op samen komen in het chassis.

Testrijden was ook nog even een dingetje. Ik had destijds een passende decoder meegekocht bij de kneus.
Deze is ooit in de rode DE2 71 terechtgekomen omdat die kuren kreeg welke ik aan de decoder toeschreef.
De decoder van de 71 is in het doosje van de nieuwe voor de kneus terechtgekomen met een briefje (ik ken mezelf): 'defect? komt uit DE2 71, cv1=56'
Deze toch maar gepakt om te testen en met F2 ging wel de binnenverlichting aan en met F0 de frontseinen, maar met een richtingwissel ging die niet uit. Rijden deed hij ook niet...
Was de decoder werkelijk stuk of zat er nog een storing in de bedrading van chassis naar de print waar de decoder op zit?
De andere decoder uit de 71 halen had ik geen zin in, al moet die uiteindelijk ook in grote revisie om ooit eens fatsoenlijk te gaan rijden.
Even nagegaan of ik nog meer MTC21 decoders had en ja, de Märklin 1211 heb ik daar van voorzien en die stond aan het perron.
1 schroefje aan de onderkant en de kap is er af en de decoder er uit. Zo op de kneus gezet en...rijden!
Decoder dus stuk? Eerst maar eens een reset proberen. Of alle Artitec-specifieke zaken dan ook verdwijnen weet ik niet, maar zo doet hij het ook niet.
Na de reset reed het stel prima op CV1 = 3. Naar zijn nummer geprogrammeerd en we hadden een rijden onderstel.
Later maar eens kijken of ik nog met CV's moet rommelen.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1850 Gepost op: 6 Maart 2022, 17:43:47 »

Nou, wasbenzine werkt op de gele niet helaas..... na 10 minuten geen krimp. Het wattenstaafje was nog net zo wit als toen hij de fabriek verliet  Sad
Next....Jif of hoe heet dat nu...Cif...of toch Vim? Anyway, dat leidt tot betere resultaten.



Heb vanavond wat te doen  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #1851 Gepost op: 6 Maart 2022, 21:20:20 »

Zeker, want als vrouwlief je met cif in de weer ziet, mag je direct ook de keuken doen.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1852 Gepost op: 6 Maart 2022, 21:35:39 »

Dat betwijfel ik want een gevleugelde uitspraak van haar is ‘jij maakt niet schoon, jij verplaatst vuil…’
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #1853 Gepost op: 6 Maart 2022, 21:38:09 »

De hamvraag is dus: wie bakt ze het bruinst in Huize de Bruin?    Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1854 Gepost op: 7 Maart 2022, 10:36:08 »

Nou, wasbenzine werkt op de gele niet helaas..... na 10 minuten geen krimp. Het wattenstaafje was nog net zo wit als toen hij de fabriek verliet  Sad
Next....Jif of hoe heet dat nu...Cif...of toch Vim? Anyway, dat leidt tot betere resultaten.

Hier kijk ik van op. Echt gemakkelijk ging het met de blauwe banen ook niet, maar op een gegeven moment wist het blauw wel van wijken. Kennelijk zijn bij de Oostnet/Syntus DE2 andere soorten lak gebruikt.

Jif/Cif is een beetje vloeibaar, Vim is poeder.

Krijg je nu geen krasjes op de gele laklaag?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1855 Gepost op: 7 Maart 2022, 11:38:26 »

Ik heb weleens met terpentine wat verwijderd, maar als het met het apolairder wasbenzine niet lukt dan is dat hier geen alternatief vrees ik.

Dat betwijfel ik want een gevleugelde uitspraak van haar is ‘jij maakt niet schoon, jij verplaatst vuil…’

Dat zegt die van mij ook, tegen mij dan... Undecided
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #1856 Gepost op: 7 Maart 2022, 14:02:51 »

Dat zegt die van mij ook

Het is een complot!   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Ries
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #1857 Gepost op: 7 Maart 2022, 16:05:17 »

Over vrouwen gesproken….
Nail Polish Remover van de Etos ZONDER Aceton  Duim omhoog

De tampon opdruk van IXO 1:43 vrachtwagens vloog ermee af.
Dus even naar de toilettafel  Grin tis het proberen waard, geen garantie natuurlijk…
Als die fabrikanten nou is allemaal dezelfde spullen zouden gebruiken  :Smiley

Groetjes,
Ries.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1858 Gepost op: 7 Maart 2022, 20:25:06 »

Jif/Cif is een beetje vloeibaar, Vim is poeder.



Nu heb ik de chemische samenstelling van het goedje niet laten vergelijken/controleren, maar het ziet er uit zoals het spul wat vroeger Jif heette  Cheesy

Krijg je nu geen krasjes op de gele laklaag?

Zoals het etiket aangeeft niet en zo is het ook.

Nail Polish Remover van de Etos ZONDER Aceton  Duim omhoog

De tampon opdruk van IXO 1:43 vrachtwagens vloog ermee af.
Dus even naar de toilettafel  Grin tis het proberen waard, geen garantie natuurlijk…

Interessant Ries... Mijn vrouw gebruikt het spul niet, dus even snel testen zit er niet in, maar dit is er wel één om te onthouden.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #1859 Gepost op: 7 Maart 2022, 23:38:51 »

oookeee... ik loop duidelijk achter v.w.b. de huishoudartikelen: Vim dus nu in de hoedanigheid van de oude Jif.

Heb mijn kennis maar even helemaal laten updaten. Als je thans gaat schoonmaken met het tegenwoordige Jif, wordt het een smeerboel...

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: 1 ... 122 123 [124] 125 126 ... 167   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: