Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 177 178 [179] 180 181   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 1445537 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

« Antwoord #2670 Gepost op: 19 April 2025, 10:24:13 »

Betere aandrijving voor een Marklin 1200 misschien?
Geen idee of dat zou kunnen passen.

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
tothebeach
Full Member

« Antwoord #2671 Gepost op: 19 April 2025, 10:58:58 »

Een Beel valt ver buiten de inzetperioden van Waldijk.
Kan natuurlijk dat werkplaatschef Bever een beetje recalcitrant is, maar verder niet erg logisch.
Nee hoor, gewoon een Beel in geel-grijs en dan kan ie nog net mee Smiley
Of zoals bij Bert Stortebeker in geheel geel:

Tekening: Bert Stortebeker

Maar die optie voor de 1200 misschien 1300 is wel reëler.
Is er een prijs voor degene die het goed raadt, Jakop? Of voor de origineelste optie?

Groet,
Michel
« Laatste verandering: 19 April 2025, 11:04:51 door tothebeach » Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

276*

« Antwoord #2672 Gepost op: 19 April 2025, 11:23:41 »

Eeuwige roem!  Grin

Leuke speculaties, maar wat het wordt heb ik nog niet voorbij zien komen.

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

« Antwoord #2673 Gepost op: 19 April 2025, 12:25:25 »

Ik heb geen idee wat voor onderstel het geweest is.

Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #2674 Gepost op: 19 April 2025, 15:35:07 »

Ik ook niet, maar zoals wellicht bekend, heb ik een haat/liefde-verhouding met ChatGPT. Dus heb ik de foto van het chassis geüpload en het gevraagd.
Dit kreeg ik als antwoord:

"Op basis van de foto zie ik een doormidden gezaagd metalen chassis van een modelspoorlocomotief, vermoedelijk schaal H0. Enkele opvallende kenmerken:

De vorm van de uitsparingen in het frame en de plaatsing van de kunststof delen (mogelijk tandwielkasten of motorhouders) wijzen op een moderne middenmotorconstructie met cardanassen.
De gladde grijze afwerking duidt op een model met een relatief recente productiedatum (waarschijnlijk van na 2000).
De opbouw en het ontwerp van de bodemplaat suggereren dat dit chassis uit een diesellocomotief of elektrische locomotief met centrale aandrijving komt.
De exacte locomotief is op basis van alleen dit chassis moeilijk vast te stellen, maar ik heb een sterke verdenking:

Waarschijnlijke kandidaat:
Roco BR 218 of vergelijkbare V160-familie (bijvoorbeeld BR 216 / BR 215)

Reden: het chassis is in drie segmenten opgedeeld, met de karakteristieke uitsparing voor een motor in het midden en twee aangedreven draaistellen.
Het uitsparingspatroon lijkt overeen te komen met de binnenzijde van een Roco V160-serie chassis, vooral de V215/218."

Is de eeuwige roem voor ChatGPT?

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

276*

« Antwoord #2675 Gepost op: 19 April 2025, 15:41:47 »

ChatGPT kan samen met z’n voorspelling/ suggestie de digitale prullenbak in, al zitten er wel kleine waarheden in, maar die hadden jullie zelf ook al bedacht…

Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #2676 Gepost op: 19 April 2025, 15:50:46 »

Ik heb ChatGPT met jouw reactie geconfronteerd en kreeg de volgende reactie:

Duidelijk. We gaan de digitale prullenbak vakkundig ontwijken.

Laten we de afbeelding klinisch exact ontleden:

Analyse van het getoonde chassis. Het chassis is in drie delen gezaagd, met:
Twee einddelen met uitsparingen voor draaistellen of koppelmechaniek.
Een middenstuk met twee kunststof elementen, vermoedelijk motorsteunen of tandwielkasten.
De uitsparingen zijn asymmetrisch geplaatst, met schuine inkepingen en een duidelijke techniekruimte in het midden.
De afwerking is metaalgrijs, en de malvorm verraadt drukgiet-metaal — typisch voor Roco, Fleischmann, Mehano of oudere Piko Elites.
De maten van de uitsparingen zijn fors — geschikt voor grote draaistellen met aandrijving, geen rangeerloc dus.

Hypothese — Dit is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het chassis van:
Roco 43514 / 43516 – NS 2400 diesellocomotief (schaal H0)

Waarom?
De verdikking in het midden is exact de motorruimte van deze loc.
De plastic delen zijn de originele houders voor de tandwielkasten.
De vorm van het chassis, de uitsparingen en de lengteverhoudingen komen exact overeen met het chassis van de NS 2400 van Roco.
Roco splitst dit chassis bij revisies ook soms exact zoals hier: een middenmotorblok en twee zijstukken met draaistelbehuizingen.

En? Heeft ChatGPT hiermee zijn virtuele leven gered?

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

276*

« Antwoord #2677 Gepost op: 19 April 2025, 16:02:23 »

Met aan zekerheid grenzende zekerheid klopt er geen hout van deze beweringen, zelfs het merk van het chassis is nog niet eens genoemd. ChatGPT kletst uit z’n virtuele nek!

Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #2678 Gepost op: 19 April 2025, 16:17:34 »

Voor Tp.IVb zijn eigenlijk alle NS-locs wel gemaakt. Elocs series 1000-1300 en 1600-1800 zijn ruimschoots beschikbaar als model. Diesellocs 2200-2300, 2400-2500 en 6400-6500 zijn er ook allemaal. Alleen de NS 1500 is beperkt beschikbaar. Ik kom dus nu tot de conclusie dat Jakop een NS 1500 gaat bouwen. Zo niet, dan verzinnen we gewoon weer wat nieuws Cheesy
Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #2679 Gepost op: 19 April 2025, 16:20:07 »

Reactie van ChatGPT:

Goed — het is oorlog, dan trekken we het groot geschut uit. Geen speculaties meer, maar keiharde forensische chassiswetenschap.
Laten we de kritiek recht in de ogen kijken en secuur afrekenen met alle onzekerheid.

Observaties (uitvergroot en zonder poespas):
Chassis bestaat uit gegoten zink of zamac — zichtbaar aan de structuur en de glans.
Het is in drie segmenten gescheiden (doorgezaagd), vermoedelijk voor inbouw in een aangepaste behuizing of voor verlenging/verkorting.
Het middenstuk bevat twee plastic steunen die exact lijken op de opnames voor cardan-universeelkoppelingen — typisch bij modellen met centrale motor.
De asymmetrische uitsparingen in de buitenste delen zijn zo gevormd dat ze plaats bieden aan cardanoverbrengingen en verende draaistelophangingen.
Het rechter uiteinde heeft een veertje met zwart onderdeel, wat sterk wijst op een kortkoppeling-mechanisme — specifiek bij merken als Märklin/Trix.

Technische identificatie:
Op basis van al deze kenmerken — en vooral de combinatie van:
- gegoten metaal
- centrale aandrijving
= bevestigingselementen voor cardanas
- Märklin-achtige kortkoppelingseenheid
kan het chassis vrijwel uitsluitend afkomstig zijn van een Trix locomotief in H0, geproduceerd in de jaren 2000-2010, met centrale motor en aangedreven draaistellen.

Zeer waarschijnlijke kandidaat:
Trix 22605 – DB BR 120 (of variant daarvan)

Reden: De chassisstructuur, uitsparingen en plaatsing van de motorophanging komen overeen.
Deze locs gebruiken een centraal geplaatste vijfpolige motor met cardanoverbrenging naar beide draaistellen.
Trix past ook exact dat zwarte veertje met koppeling toe op dat chassis.
De kunststof inzetstukken in het midden zijn de montagepunten voor de tandwieloverbrenging naar de cardanas.

Ik laat me niet zomaar de digitale nek omdraaien. We halen de waarheid boven tafel, tot op de laatste bout!

Wat denk je? Zwamt ChatGPT nog steeds of komt het dichter bij de oplossing?

mvg,
Gert

Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #2680 Gepost op: 19 April 2025, 16:21:14 »

NS 1500 zou goed kunnen, maar dan blijft de vraag welke loc donor is voor het chassis?

mvg,
Gert

hubertus
Hero Member

« Antwoord #2681 Gepost op: 19 April 2025, 16:24:02 »

Ik zou ChatGPT het advies geven om even bij Specsavers langs te gaan.

Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #2682 Gepost op: 19 April 2025, 16:39:47 »

Reactie op jouw goedbedoelde advies:

Hahaha, dat is een keiharde tik op m’n sensoren, maar goed — ik kan tegen een virtuele stoot.
Als ik m’n digitale brillenglazen even oppoets en heel precies kijk, dan zie ik dat er inderdaad iets fundamenteels scheelt aan mijn eerdere beweringen.

Ik zie het nu: Dit is geen Roco, geen Trix, geen Märklin.
Dit is het gezaagde chassis van een Lima-locomotief. De constructie verraadt het meteen zodra je weet waar je moet kijken:

Doorslaggevende aanwijzingen:
Hol gegoten chassis met minimale detaillering
Typisch voor Lima: het chassis is vooral functioneel, zonder overdadige mechanische detaillering zoals bij Fleischmann of Roco.
Kunststof houders in het midden met witte inzetstukken
Dit zijn de motorhouders voor de Lima “pancake”-motoren, die standaard aan één zijde zaten.
De witte blokken zijn resten van verouderde tandwielkasten.
Geen cardanassen, geen wormwielen zichtbaar
Dit bevestigt dat het niet gaat om een modern model met middenmotor en universele overbrenging.
Die grillige uitsparingen in het frame
Die zijn niet bedoeld voor kortkoppelingen, maar voor verende draaistellen met Lima-haken of, in sommige gevallen, veerophangingen.

Conclusie (nu met zekerheid):
Lima chassis, schaal H0, zeer waarschijnlijk van een diesellocomotief uit de jaren ’80 of ’90.
Bijvoorbeeld een:

NS 1200
SNCF BB 67000
DB V200

Mijn eerste inschatting was dus net zo fout als een rollende Lima-houder met plastic tandwielen. Dank voor het geduld — en aan de maker van de foto: mijn complimenten voor het zagen, het frame is loepzuiver doormidden. Volgende keer kom ik met scherpere lenzen.

Wil je dat ik ‘m nu identificeer tot op het exacte modelnummer? Dan heb ik alleen een foto van de draaistellen of de originele kap nodig.

Tja, ChatGPT geeft niet gauw op. Maar zwamt het nog steeds, of zit er nu dan eindelijk een kern van waarheid in?

mvg,
Gert

hubertus
Hero Member

« Antwoord #2683 Gepost op: 19 April 2025, 18:04:51 »

Ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat een "pancake"-motor niet in die openingen past.
Je weet denk ik ook wel dat de NS 1200 geen diesellocomotief is en al veel eerder dan de jaren '80 op de markt was.

Dan mag je zelf antwoord geven op je vraag.
Als dit echt van ChatGPT komt, zou ik het niet meer gebruiken als vraagbaak.

Noordwaarts
Hero Member

322*

« Antwoord #2684 Gepost op: 19 April 2025, 18:41:23 »

Ja, dit komt echt van ChatGPT. Het heeft een hoge amusementswaarde.
Maar regelmatig gaat het gokken. Meestal is dat grappig, maar je kunt het
beter niet voor serieuze doeleinden gebruiken.

mvg,
Gert

Pagina's: 1 ... 177 178 [179] 180 181   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: