Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 187 188 [189]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Waldijk 2.0  (gelezen 2591927 keer)
1 Gebruiker en 45 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

346*

« Antwoord #2820 Gepost op: 12 Februari 2026, 17:00:18 »

Nog eentje: Oosterbeek ligt ten westen van Arnhem en Westervoort ten oosten.   Cool

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Schaal: H0
Systeem: Digitaal

« Antwoord #2821 Gepost op: 13 Februari 2026, 07:47:54 »

Citaat
Tuurlijk. Als je in Enschede bij de Universiteit Twente staat gaat de Enschedesestraat naar Hengelo en de Hengelosestraat naar Enschede. Zo hoort het Cheesy

Dan kom je bedrogen uit. De deling van die straat zit echt nog een stuk verder richting Hengelo dan bij de Universiteit.  Grin

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #2822 Gepost op: 13 Februari 2026, 14:11:05 »

Ik moest even een "landmark" hebben en de UT was het dichtstbij. Duim omhoog

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

290*

« Antwoord #2823 Gepost op: Vandaag om 13:08:00 »

Dilemma

Wellicht een groot woord voor waar ik tussen wil kiezen, maar wil de kwestie hier eens voorleggen.

Ik wil mijn treinstammen voorzien van binnenverlichting en wil het achterste rijtuig als stroombron gebruiken.
Een aantal hebben al een sleper en zelfs decoder i.v.m. sluitseinen.
De spanning naar de andere rijtuigen brengen d.m.v. 2 polige magneetkoppelingen.

Het kan op meerdere manieren:

Optie 1.

Decoder in achterste rijtuig en blauwe draad en functie draad (bijvoorbeeld groen) via koppelingen naar de andere rijtuigen waar de lichtsrips aan zitten.

Optie 2.

De baanspanning via de koppelingen naar de andere rijtuigen brengen en per rijtuig de verlichting via een functiedecoder te schakelen.

Optie 3.

De baanspanning via de koppelingen naar de andere rijtuigen brengen en per rijtuig de verlichting via een gelijkrichter/elco laten branden.

Het 'dilemma' is dus welk systeem ga ik volgen?
Ik wil dat dan voor alle treinstammen op eenzelfde manier doen zodat je in principe de boel ook nog door elkaar kan gebruiken.

Ik zou zeggen; roep eens wat jullie wellicht voor- en nadelen vinden van e.a

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

346*

« Antwoord #2824 Gepost op: Vandaag om 14:22:59 »

Functiedecoder per rijtuig lijkt mij een dure oplossing. Uiteindelijk heb je ze toch allemaal tegelijk aan of uit.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Schaal: H0
Systeem: Digitaal

« Antwoord #2825 Gepost op: Vandaag om 14:46:04 »

Lichtstrips van ESU per bak. En de stroomafname ook per bak.

Mijn rijtuigen zijn zodoende in elke willekeurige trein in te zetten.

Zie dit draadje:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-treinverbouwingen/roco-plan-d-berlijnsblauw-bad-harzburg-express/msg88928/#msg88928

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

290*

« Antwoord #2826 Gepost op: Vandaag om 16:54:27 »

Functiedecoder per rijtuig lijkt mij een dure oplossing. Uiteindelijk heb je ze toch allemaal tegelijk aan of uit.

Ja, dat is ook de reden dat ik het meest neig naar optie 1, al valt een functie decoder van €7 wel mee t.o.v.

Lichtstrips van ESU per bak.

Die had ik ook wel gezien, maar mét stroom opname per rijtuig en de kost van de strip een dure optie die ik daarom heb afgewezen.

Ik wil trouwens de strip van Lichtmytrain gebruiken, die ik ook al in enkele treinstellen heb gebruikt.
Met 5 meter voor €10 kan je nog eens een lichtje opsteken  Wink

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #2827 Gepost op: Vandaag om 17:42:49 »

Probleem is natuurlijk dat je de rijtuigen zoveel mogelijk aan elkaar gelijk wilt houden, om de onderlinge uitwisselbaarheid zo groot mogelijk te houden. Daarom heb je de optie toegevoegd van in elk rijtuig een decoder vermoed ik.
Misschien maak ik een hele domme opmerking, maar in het kader van CRM doe ik het toch maar: een vierde optie zou kunnen zijn voeding en decoder in de locs. Je voorziet ook de loc van een stroomvoerende koppeling en zet de rijtuigverlichting op een uitgang van de locdecoder (of een functiedecoder inbouwen in de loc?). Dan zijn alle rijtuigen gelijk en heb je geen dure functiedecoders (per rijtuig) nodig.

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
hubertus
Hero Member

« Antwoord #2828 Gepost op: Vandaag om 18:02:04 »

Mijn advies is zoals je weet uit onverdachte hoek.
Qua functionaliteit verschillen optie 1 en 2 niet, je hebt in beide gevallen een rijtuig voor de stroomafname nodig.
Dan zou ik voor de goedkoopste optie gaan.

groet, Huub

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 187 188 [189]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Waldijk 2.0
« vorige volgende »
Ga naar: