Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 69   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 486372 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 7 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #870 Gepost op: 1 Augustus 2023, 22:44:51 »

Hoi Dave,

Die gebruik ik ook zeker op meerdere punten. Maar daar waar ik flexrail gebruik of daar waar ik ook wissels nog wil voeden via de aansluitende rail ontkom ik er niet aan om decrails door te slijpen.

Grtz,
Niels

Gelogd
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #871 Gepost op: 2 Augustus 2023, 18:08:57 »

En die komen dan weer van de Conrad
Thanks, handige dingen!
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #872 Gepost op: 21 Augustus 2023, 22:35:20 »

Inmiddels is het hout van Toemen al een tijdje binnen en ben ik begonnen met het testen van het snijden en graveren van MDF. 1, 1,5 en 2 mm MDF gaat prima. Aangezien een trottoirband ongeveer 9 cm hoog is betekent dat dit in model ongeveer 1 mm moet zijn. Dat ziet er dan zo uit:



Niet onaardig, maar voor mijn gevoel is dit net te laag. Ik denk dt ik het met 1,5 mm ga uitvoeren.

Maar aangezien ik vooralsnog even niet bezig ben met het Stationsplein maar probeer om het emplacement op orde te krijgen ben ik gaan tekenen aan perron 3. Een bewuste keuze: dit is namelijk het kortste perron en ligt het verst van de kijker. Mogelijke foutjes vallen niet zo op (hoop ik) en als er iets fout gaat is het relatief snel opnieuw gemaakt.


Ik heb er voor gekozen om het perron op te bouwen uit twee lagen populierentriplex met een toplaag van 2 mm MDF. Ook de perronelementen worden van MDF, 1,5 mm dik. Mooie optie in NanoCad is de offset waardoor je eenvoudig de onderste lagen kleiner kunt maken dan de bovenste. Ik heb gekozen voor een offset van 2 mm, waardoor er tussen de perronrand en het verticale deel een halve mm verschil zit.

Het was mooi weer de laatste dagen dus de lasersnijder maar eens buiten geparkeerd en tegengas gegeven tegen alle bbq lucht:



Inmiddels zijn de eerste delen gesneden:



Ik heb er voor gekozen om het derde perron korter te maken dan de eerste versie:


Ik heb onlangs een tekening gevonden van het originele emplacement met maten en daaruit bleek dat ik dit derde perron veel te lang had gemaakt. Nu het korter is, klopt de verhouding met de andere twee perronnen ook veel beter.

Bijkomend voordeel is dat ik aan de westzijde veel meer ruimte krijg om de sporenbundel fatsoenlijk de bocht om te krijgen. De wisselstraat onderaan de foto gaat in zijn geheel naar de aansluitende module. Dat scheelt in totaal zo'n 80 centimeter en die kan ik goed gebruiken.



Tijd om de eerste perrondelen te gaan plotten. Vandaag heeft de lasersnijder vier uur staan ploeteren met dit als resultaat:

_1692649580.JPG]

En de ware Arnhem kenner herkent meteen de aparte strek langs de perronkant. Perron 1 en 2 hadden dat overigens niet maar het laatste perron wel getuige van deze foto van het Gelders Archief (waarbij een aantal voetbal'fans' door diverse bromsnorren weer terug naar Utrecht werden gestuurd):




De vierkantjes in het midden zijn bedoeld voor de masten van de overkapping. Het andere deel is het schuin aflopende deel, daar lagen geen tegels. Ik ben overigens nog niet helemaal tevreden met het resultaat want omdat die laser zo verrekte precies is zie je elk foutje. Het tekenen moet dus nog iets nauwkeuriger....

Morgen weer verder!


Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #873 Gepost op: 22 Augustus 2023, 06:07:15 »

Mooi werk Niels!  Je leercurve is steil, maar gaat goed zo te zien.

Even een kleine tip van mij. Je hebt zo veel verlies van materiaal met die lege vlakke tussen de perrons.
Ik heb bij mijn werkstuk al die ruimtes opgevuld met stelconplaten die je altijd te kort hebt  Grin
Dat wordt dat materiaal ook gebruikt i.p.v. dat het in de afvalbak terecht komt.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #874 Gepost op: 22 Augustus 2023, 07:51:08 »

Dat ziet er alvast prima uit! Duim omhoog
Ik heb hier ook Nanocad, met het idee daar trottoirs mee te gaan maken, maar dat schiet nog niet erg op. Ik volg je aandachtig!
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #875 Gepost op: 22 Augustus 2023, 09:36:18 »

Dank heren!  Duim omhoog

Wat betreft het afval: maak je niet ongerust, er verdwijnt vrij weinig bij het afval. Wel een goede tip overigens om dit beter te gaan vullen.

De aansturingssoftware (Lightburn) heeft een tool waarmee je voordat je gaat branden het kader door de laser kan laten aangeven. hierdoor is het mogelijk om het materiaal zo te positioneren dat je ook kleine stukjes nog kunt hergebruiken. Natuurlijk niet op het niveau van een enkele stelconplaat maar vanaf 5 bij 5 centimeter is me al gelukt.

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8493


WWW
« Antwoord #876 Gepost op: 22 Augustus 2023, 19:45:14 »

Mooi resultaat zover.  Duim omhoog

(waarbij een aantal voetbal'fans' door diverse bromsnorren weer terug naar Utrecht werden gestuurd):

Vast Deens tuig, die hadden ze dan ook naar Deventer kunnen sturen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #877 Gepost op: 28 Augustus 2023, 21:55:57 »

De laatste week van de vakantie weinig aan de hobby gedaan, althans, niet aan de treinenhobby maar toch heb ik een kleine update.

Ik heb de eerste delen opnieuw gelaserd omdat er in de eerste versie een aantal kleine foutjes zaten:
- de uitsnedes voor de pilaren stonden niet in het midden
- ik vond de breedte van de perronbanden te smal

Inmiddels zijn de eerste twee delen en de onderbouw uit de laser gerold evenals de eerste perronbanden.

dat ziet er dan in proefopstelling zo uit:


En dat is zo opgebouwd:


2 delen populierentriplex, 2 mm MDF en een stuk ondervloer om eventuele oneffenheden op te vangen.

Ook het laatste schuine deel van het perron is opnieuw gedaan en ligt klaar om gemonteerd te worden. Ik begin Jakoptrekjes te krijgen want ook de niet zichtbare zijde wordt voorzien van een perronrand....



En waar ligt dit nu op? Op het laatste deel van het emplacement. Want daar ben ik inmiddels aangekomen met de elektra. Deel 2 en 3 zijn afgerond. Alleen voor deel 3 moet ik de wisselstraat voor dit perron nog verleggen zodra dit perron helemaal gereed is.



Inmiddels is de rode ringleiding ook onder het schaduwstation aangelegd en probeer ik de komende week aan te sluiten.

Nu ja, toch nog wat gedaan....

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8493


WWW
« Antwoord #878 Gepost op: 29 Augustus 2023, 20:29:39 »

Jakop heeft een slechte invloed op je.  Cheesy

Ik vond de randstrook met hele en halve tegels er wat apart uitzien, maar dat was in werkelijkheid dus ook zo.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #879 Gepost op: 29 Augustus 2023, 20:34:55 »

 Grin  Grin  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #880 Gepost op: 10 September 2023, 11:30:00 »

Hoi,

Inmiddels weer wat verder en het gehele perron 3 is inmiddels uit de lasersnijder gerold.



Zoals je kunt zien is het duidelijk korter dan mijn eerste versie zoals eerder gemeld. Her en der heb ik uitsparingen gemaakt:



De onderste vier zijn bedoeld voor de pilaren van de passerelle die nog gemaakt moet worden en de uitgang richting Sonsbeek faciliteert. De rare vorm bovenaan is de grondplaat voor de liften. Die is in ruwbouw al een keer gemaakt en past nog ook:



En dan zie je nog een klein blokje voor de lift. Deze oneffenheid viel me op bij deze foto van het Geldersch Archief:



Ik dacht eerst dat dit was ontstaan door het verwijderen van de centrale aanwijzer zoals op deze foto van het Geldersch Archief mooi te zien is:



Maar ik realiseerde me later dat deze aan de andere zijde van de litschacht stond. Nu ja, wie het weet mag het zeggen...

Ik vind die centrale treinaanwijzer wel gaaf, ik denk dat ik die ook nog ga bouwen. Ik geloof dat die in 3D print verkrijgbaar is (althans bij de buren heb ik dat ding in Ermehuizen zien staan). Dat houdt in dat de CTA bakken ook van een eerdere generatie worden en die ik stiekem eigenlijk veel leuker vind...

Als laatste zijn ook de funderingen voor de overkappingen uitgesneden:



Het gebruik van populierentriplex maakt het perron lekker licht. Nadeel is dat deze dunne platen niet al te recht zijn, dus ik moet ze gaan fixeren op de onderplaat. Dat doe ik met boutjes waarvan de moerkant onder de grondplaat komt en de perronnen nog te verwijderen zijn. Vanmiddag maar eens naar de bouwmarkt om ze te halen zodat ik het perron in elkaar kan gaan zetten en op kleur kan brengen.

Inmiddels ben ik bezig met het tekenwerk voor perron 2, dat een 'normale' strek heeft langs de perronranden. In tegenstelling tot perron 3 wordt dit perron net even langer dan de eerste versie. Niet veel, een centimeter of 10 zodat ik beter uitkom aan de oostzijde waar de gelijkvloerse oversteek ligt.

Ook ga ik kijken of het lukt om de 4 mm platen populierentriplex te vervangen voor een 8 mm plaat. Eens kijken of de lasersnijder dat aan kan.

Nu ja, nog genoeg te doen dus. En dan heb ik het nog niet over het soldeerwerk dat ondertussen ook gewoon door gaat....

Grtz,
Niels
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #881 Gepost op: 10 September 2023, 12:50:45 »

Dit is wel heel fraai aan het worden. Benieuwd hoe het straks oogt als ze op kleur zijn gebracht.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8493


WWW
« Antwoord #882 Gepost op: 10 September 2023, 14:54:10 »

Ook ga ik kijken of het lukt om de 4 mm platen populierentriplex te vervangen voor een 8 mm plaat. Eens kijken of de lasersnijder dat aan kan.

2 x 4 is ook 8. Oftewel, twee platen op elkaar lijmen. Of krijg je dan maatafwijkingen?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #883 Gepost op: 10 September 2023, 15:36:14 »

Nee, dat gaat wel goed en heb ik nu ook gedaan. Maar die 4 mm platen hebben meer de neiging om krom te trekken dan die van 8 mm.

Zo eens even wat testen...

Grt,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1496


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #884 Gepost op: 14 September 2023, 21:28:31 »

Helaas nog geen update. Laten we zeggen dat ik weer een hoop geleerd heb en dat 4 mm populierentriplex als onderbouw van je perron geen goed idee is.

Dit weekend poging twee....
Gelogd
Pagina's: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 69   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: