Inmiddels is het hout van Toemen al een tijdje binnen en ben ik begonnen met het testen van het snijden en graveren van MDF. 1, 1,5 en 2 mm MDF gaat prima. Aangezien een trottoirband ongeveer 9 cm hoog is betekent dat dit in model ongeveer 1 mm moet zijn. Dat ziet er dan zo uit:
Niet onaardig, maar voor mijn gevoel is dit net te laag. Ik denk dt ik het met 1,5 mm ga uitvoeren.
Maar aangezien ik vooralsnog even niet bezig ben met het Stationsplein maar probeer om het emplacement op orde te krijgen ben ik gaan tekenen aan perron 3. Een bewuste keuze: dit is namelijk het kortste perron en ligt het verst van de kijker. Mogelijke foutjes vallen niet zo op (hoop ik) en als er iets fout gaat is het relatief snel opnieuw gemaakt.
Ik heb er voor gekozen om het perron op te bouwen uit twee lagen populierentriplex met een toplaag van 2 mm MDF. Ook de perronelementen worden van MDF, 1,5 mm dik. Mooie optie in NanoCad is de offset waardoor je eenvoudig de onderste lagen kleiner kunt maken dan de bovenste. Ik heb gekozen voor een offset van 2 mm, waardoor er tussen de perronrand en het verticale deel een halve mm verschil zit.
Het was mooi weer de laatste dagen dus de lasersnijder maar eens buiten geparkeerd en tegengas gegeven tegen alle bbq lucht:
Inmiddels zijn de eerste delen gesneden:
Ik heb er voor gekozen om het derde perron korter te maken dan de eerste versie:
Ik heb onlangs een tekening gevonden van het originele emplacement met maten en daaruit bleek dat ik dit derde perron veel te lang had gemaakt. Nu het korter is, klopt de verhouding met de andere twee perronnen ook veel beter.
Bijkomend voordeel is dat ik aan de westzijde veel meer ruimte krijg om de sporenbundel fatsoenlijk de bocht om te krijgen. De wisselstraat onderaan de foto gaat in zijn geheel naar de aansluitende module. Dat scheelt in totaal zo'n 80 centimeter en die kan ik goed gebruiken.
Tijd om de eerste perrondelen te gaan plotten. Vandaag heeft de lasersnijder vier uur staan ploeteren met dit als resultaat:
_1692649580.JPG]En de ware Arnhem kenner herkent meteen de aparte strek langs de perronkant. Perron 1 en 2 hadden dat overigens niet maar het laatste perron wel getuige van deze foto van het Gelders Archief (waarbij een aantal voetbal'fans' door diverse bromsnorren weer terug naar Utrecht werden gestuurd):
De vierkantjes in het midden zijn bedoeld voor de masten van de overkapping. Het andere deel is het schuin aflopende deel, daar lagen geen tegels. Ik ben overigens nog niet helemaal tevreden met het resultaat want omdat die laser zo verrekte precies is zie je elk foutje. Het tekenen moet dus nog iets nauwkeuriger....
Morgen weer verder!
Grtz,
Niels