Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 69   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 493326 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #885 Gepost op: 8 Oktober 2023, 14:49:01 »

Inmiddels weer een paar stapjes verder. De onderste platen van populierentriplex heb ik vervangen voor MDF. Eerst gelaserd op 2 mm MDF en later besloten om te graveren op 4 mm en het met de decoupeerzaag uit te zagen. Samen met de schotelschuurmachine krijg ik het perfect op maat.

Enfin, perron 3 ligt:



En de andere zijde:


De liftkoker is mijn eerste gebouwtje met de laser.
Leuk hoor, bouwpakketten ontwerpen.


Inmiddels staat de laser te zwoegen op hoeksteunen voor de achtergrond. Eens kijken of dat wat wordt...

Oh ja, er wordt ook nog driftig gesoldeerd aan de elektronica Daan en Huub.  Wink

Gratz
Niels


Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #886 Gepost op: 15 Oktober 2023, 19:20:54 »

Vandaag een lekker dagje aan van alles zitten prutsen. Geëxperimenteerd met karton in de lasersnijder (met wisselen succes  Undecided), solderen, opruimen en het baanplan aanpassen.

Inmiddels ligt de wissel bij het derde perron op de nieuwe plaats.



Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de moduleovergangen wat beter aan te leggen. Bij sommige sporen zat een halve cm loze ruimte. Te veel naar mijn mening, dus die gaten maar eens verkleind:



En bij het opruimen kwam ik nog een verrassing tegen:



Drie ertswagonnen waren van 1,30 meter naar beneden gestort. Daar kunnen ze slecht tegen...  Angry

Inmiddels is alles weer in elkaar gelijmd en weet ik wat mijn  volgende oefenobjecten voor weathering zijn....

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8508


WWW
« Antwoord #887 Gepost op: 15 Oktober 2023, 20:37:21 »

Ai, dat is wel zonde.  Sad
Verder lekker bezig, ziet er mooi uit met dat perron.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8853


266*


WWW
« Antwoord #888 Gepost op: 15 Oktober 2023, 20:40:05 »

Wellicht is de schade met weathering te maskeren en kunnen ze nog worden ingezet.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #889 Gepost op: 15 Oktober 2023, 21:23:03 »

Inmiddels staan ze alledrie weer op hun wielen.



Ik moet wel de lijmranden nog wegwwerken, maar dat moet wel lukken. Gelukkig zitten de breuklijnen bijna allemaal op de kopse kant, dus dat valt eigenlijk in zo’n lange sleep niet eens op.

Dit was wat vervelender, maar op te lossen met postzegelen:



Grtz,
Niels
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8853


266*


WWW
« Antwoord #890 Gepost op: 15 Oktober 2023, 22:25:31 »

Met styreen kun……  Wink Grin

<stomme aurocorrectie hersteld>
« Laatste verandering: 16 Oktober 2023, 06:26:03 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1591


Benoemd snoodaard


« Antwoord #891 Gepost op: 15 Oktober 2023, 22:29:01 »

Hoe kwam het dat je dat drietal bij het opruimen tegenkwam? Had je ze niet eerder gemist dan? Wel balen dat je zoveel schade hebt, maar dan toch prettig dat alles weer inzetbaar is.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #892 Gepost op: 15 Oktober 2023, 22:43:16 »

Met sturen kun……  Wink Grin

Ik geloof niet dat ik je begrijpm Huh?

Hoe kwam het dat je dat drietal bij het opruimen tegenkwam? Had je ze niet eerder gemist dan? Wel balen dat je zoveel schade hebt, maar dan toch prettig dat alles weer inzetbaar is.

De lange ertstrein staat al heel wat maandjes stil op een helling. Te wachten tot dat ik de rails verder gelegd heb. Maar ja, in de tussentijd al weer tig andere prioriteiten... ik weet dat ik er een paar weken geleden een paar had omgestoten met wat andere werkzaamheden. Maar niet in de gaten gehad dat er ook een aantal echt waren gevallen. Dit weekend eens rigoreus aan het opruimen geslagen en een kast weggehaald. Daar lagen ze achter.....

Wellicht voortaan toch alle treinen maar eens opruimen voordat ik verder ga bouwen.... Sad

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #893 Gepost op: 16 Oktober 2023, 11:01:00 »

Met styreen kun……  Wink Grin

<stomme aurocorrectie hersteld>


 Duim omhoog Klopt!

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #894 Gepost op: 30 Oktober 2023, 19:28:15 »

Nu de elektra zijn (haar?) voltooing nadert ben ik gisteren kritisch gaan kijken naar de overgangen tussen de modules. Ik verwacht niet dat de platen er later nog erg vaak uit hoeven, maar ik vind het wel prettig als het kan. Voordat je het weet heb je immers aannemers over de vloer....

Dit kan dus niet:


En zo kwam ik tussen elke module wel een of meer plekken tegen waarbij de afstand zowel horizontaal als verticaal te groot was naar mijn zin. Ik heb wel behoefte aan een storingsvrije treinenloop dus ben op diverse punten aan de slag gegaan.

Allereerst heb ik er voor gezorgd dat alle overgangen een tweetal gezamenlijke rustpunten hebben waar ik ze op kan borgen. Daarnaast heb ik met eierkistsluitingen de planken strak tegen elkaar aangetrokken waarna ik de platen heb geborgd. Die liggen nu netjes strak tegen elkaar zonder speling.  

Daarna ben ik de overgangen van de platen nagelopen. Daar waard de overgangen onder een hoek liggen heb ik de midibiels van modulebaan.nl onder de rails gesoldeerd en op de juiste plek doorgezaagd:



Het stuk rail naast de 8 (ivm registratie  Grin) is gedaan, de anderen nog niet.

Ik twijfel of ik op de rechte overgangen dit ook zo ga doen. Wellicht wel wat steviger, maar ik vind op zich die bielsen niet zo mooi. Eens kijken hoe dat er na ballasten en weatheren uitziet...

Nog een stuk of 20 overgangen aanpassen en dan zit dit er ook weer op.

Wordt vervolgd!

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8508


WWW
« Antwoord #895 Gepost op: 30 Oktober 2023, 20:37:53 »

En aannemers snappen niet veel van onze hobby, dus heel verstandig.

Op Drehscheibe nog een bijdrage met o.a. wat foto's van Arnhem in 1983.


p.s. volgens mij zit ik twee keer naar dezelfde foto te kijken.
« Laatste verandering: 30 Oktober 2023, 21:35:05 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #896 Gepost op: 1 November 2023, 22:48:41 »

Leuke foto's van onze Duitse vrienden.

En ja, de foto's zijn inderdaad hetzelfde....  Angry

De tweede had deze moeten zijn:



Inmiddels zijn er diverse meer aangepast.

Grtz,
Niels


Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8853


266*


WWW
« Antwoord #897 Gepost op: 1 November 2023, 22:55:24 »

Misschien denk ik wel te simpel…..maar ik zou gewoon de rails over de scheiding door leggen en dan ballasten.
Als dat droog is de rails doorslijpen óf zelfs niet en dus pas als de modules echt los moeten  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #898 Gepost op: 4 November 2023, 09:08:43 »

Hoi Jakop,

Zo had ik dat inderdaad ook bij mijn oude baan gedaan, maar bij her weghalen van de modules beschadigden dan best vaak de railstaven. Die kwamen dan los van de bielsen. Nu kun je dat risico lopen als de modules niet meer van hun plek komen. Maar ik merk dat ik al een paar keer gedacht heb dat ze nu echt kunnen blijven liggen waarna ze een week later er toch weer naast stonden.

Dus een gevalletje beter safe than sorry..

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1503


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #899 Gepost op: 5 November 2023, 17:15:40 »

Na het bezoek aan Plettenburg heb ik vandaag maar weer eens de soldeerbout aangeslingerd. Een mooie stap gemaakt met de ombouw van het schaduwstation en de moduleovergangen.

Moduleovergangen. Check!



Diodes voor detectie overgangen. Check!


Aderhulzen en bezetmelders. Check!



Nog een paar stukken te gaan en dan zou het getest kunnen gaan worden.

Ondertussen ook nog met een leuk ander projectje bezig:


Grtz,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 69   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: