Mijn sabbatical loopt op zijn eind. Volgende week nog vrij en dan ga ik weer beginnen (ik probeer sinds de laatste dagen de term 'aan de slag' te mijden, krijg ik jeuk van...). Overigens niet met tegenzin, ik heb een fijne periode vrij gehad maar heb ook wel weer zin om aan het werk te gaan.
Afgelopen woensdag kwamen Huub en Daan weer op bezoek als technische hofleveranciers. Ben helaas vergeten wat foto's te maken. Dit leverde weer nieuwe inzichten op die ik ga verwerken in mijn baan. Het gaat om de volgende punten:
- de DCC Next hebben een 5V DC voeding nodig. Onder mijn baan ligt een 18V AC voeding. Daan vond een handig printje bij de bestel Chinees waarvan er nu een paar onderweg zijn naar de import Arnhemmer.
- Polarisatie puntstukken. Ik had dat in het schaduwstation wel al geregeld maar in mijn zichtbare gedeelte niet. Beetje luiheid denk ik, zag het nut er niet van in. Ik heb me laten overtuigen en meteen de benodigde relais mee besteld. De meeste wissels moeten immers nog worden aangesloten, dus laat ik het meteen goed doen.
- Seinen. Bij de NS parts waren weerstanden meegeleverd die op de gemeenschappelijke min moesten worden aangesloten. Hierdoor varieert de felheid van de kleuren. Daan heeft uitgerekend wat de juiste weerstandwaarde per LED is zodat ze allemaal even fel branden. Ook de weerstanden zijn inmiddels onderweg.
Tot slot had Daan een paar handige dingen bij zich zoals de frames die je achter de prints kunt klikken en je ze makkelijk kunt monteren zonder te beschadigen. Dat ziet er netjes uit!
Overigens waren er nog meer op- en aanmerkingen, maar die zal ik jullie besparen. Ik wil jullie beeld dat ik een prutser ben niet bevestigen.
Een vruchtbare en leuke dag die we afsloten met een bezoek aan Huenerbein in Aachen gevolgd door het plaatselijke Schnitzelrestaurant. Dank voor de komst Daan en Huub, ik vond het wederom leuk en leerzaam!
Inmiddels zijn ook de benodigde DCC Next pakketten binnen en kan ik me daar mee bezig gaan houden. Eentje extra voor de servo's (inmiddels twee aangezien de relais ook een plekje moeten gaan krijgen), de rest voor de seinen.
Als ik terugkijk op mijn drie maanden verlof ben ik best tevreden. Heb ik alles gedaan dat ik wilde doen? Nee, maar ik heb wel weer een paar drempels genomen en kan nu lekker verder werken. Zo is mijn achtergrond nog niet af, maar wel gemonteerd en helemaal blauw geschilderd. De wolken ga ik binnenkort een keer oefenen op een reststuk. Ik heb nog geen delen geplot van het Stationsplein maar wel een enorme stap gemaakt in het tekenwerk. Niet alle locs die ik wilde repareren rijden weer, maar ook daar hebben er een drietal de werkplaats toch weer verlaten. Kortom: voortgang gemaakt. En ik heb nog een week.
Grtz,
Niels