Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
Pagina's: 1 ... 75 76 [77]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80  (gelezen 591170 keer)
1 Gebruiker en 3 gasten bekijken dit topic.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1629


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1140 Gepost op: 20 December 2024, 20:44:20 »

Toen ik de foto plaatste wist ik dat die opmerking zou gaan komen. Ik had hem alleen bij de buren verwacht.  Grin

Inmiddels ben ik bezig met de laatste module. Ik ga daar een paar kleine wijzigingen doorvoeren in het railplan waardoor het iets eenvoudiger wordt. Daardoor komt een opstelspoor te verdwijnen en kan ik een Engelse wissel uitsparen. Bijkomstig voordeel is dat ik dan acht wissels heb op de module dat precies op één DCC Next past.

Grtz,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1629


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1141 Gepost op: 1 Januari 2025, 12:40:24 »

We zijn een jaar verder en ik zie dat ik weer met precies dezelfde module bezig ben als vorig jaar op 1 januari:

Helaas nog geen rijdende treinen in Arnhem, maar het moment nadert.

Vandaag begonnen met de laatste module aan te sluiten:



En natuurlijk zaten een aantal verstevigingsbalken aan de onderzijde in de weg die ik moet gaan verplaatsen.

Morgen hoop ik wat tijd te vinden om de elektra aan de andere zijde van de plank aan te sluiten en dan kan er gereden worden. Dan moet nog wel de oversteek en de andere zijde worden aangesloten maar dat is van latere zorg.

Wat ook nog op het programma staat is het testen van dit dwergsein dat ik van Daan heb gekregen. Eens kijken of het me gaat lukken om dat aangesloten te krijgen.



Van Huub ontving ik een mooi bestand waarop alle seinen van Arnhem staan ingetekend. Dat leerde me dat ik er een kleine 30 moet gaan plaatsen. Ben benieuwd of dat bij de perrons overal gaat passen want daar heb ik eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden.  Lips Sealed

We gaan het zien...

Grtz,
Niels


Het een en ander heeft te maken met het andere onderwerp in het bericht. Want hoewel het anders lijkt is er in 2024 toch best een hoop gedaan:
- De DCC Next heeft in grote getalen zijn intrede gemaakt
- Alle wisselmotoren zijn vervangen voor servo's
- Alle wissels zijn gepolariseerd
- De seinen zijn nagenoeg allemaal geplaatst (en aangesloten!) op het stationsemplacement
- De perrons zijn gereed gekomen
- De achtergrond is gereed
- Het tekenwerk voor het Stationsplein is een flinke stap verder gekomen en de eerste delen zijn gelaserd
- Constructief zijn een aantal problemen opgelost waardoor de modules beter op elkaar aansluiten

Tot slot heb ik gisteren een Multimaus toe kunnen voegen aan mijn baan waardoor het rijden een stuk makkelijker wordt.

Net als Huub doe ik niet (meer) aan voornemens en bouw ik rustig verder. Ik hoop al een paar jaar dat ik rond kan rijden (zie post van vorig jaar  :Smiley) en hoewel dat al een tijdje heeft gekund kan dat momenteel weer even niet. Ik zie wel wanneer dat gaat gebeuren.

Er hangen overigens wel donkere wolken boven Arnhem. Doordat ik weer lekkage had in een andere ruimte heeft een constructeur naar ons huis gekeken en een aantal bouwfoutjes ontdekt. Nader onderzoek moet uitwijzen of we daar al dan niet iets mee moeten. In het meest donkere scenario betekent dit dat mijn hele hobbyruimte leeg moet. In een iets minder donker scenario alleen de kopse kant bij de deur. Ik moet er niet aan denken maar de tijd zal het leren. Hopelijk kan het vanaf de buitenzijde worden opgelost.

Iedereen een fantastisch 2025 gewenst!

Grtz,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1142 Gepost op: 1 Januari 2025, 14:20:34 »

Ook hier aan eenieder de beste wensen!

Het geeft mij veel rust te bedenken dat mijn baan toch nooit af komt. Daar maak ik me dus helemaal niet druk om en dat zou ik als ik jou was ook niet om jouw baan doen. Het is hobby, je bent lekker bezig en het resultaat mag er zijn, dus helemaal prima, toch?
Balen van de lekkage en de bouwfouten. Hopelijk hoef je niet de hele zwik te ontruimen. Geluk bij een ongeluk dan natuurlijk dat je alles niet helemaal vast hebt getimmerd aan de muren. Lekkage is helemaal hip tegenwoordig. Ik doe dus "vrolijk" mee, al is in mijn geval niet de hobbykamer maar de slaapkamer van mijn zoon het slachtoffer. Het probleem is opgelost inmiddels, maar het einde van het herstel van de vochtschade is voorlopig nog niet in zicht. Alles (muren, vloer) is kleddernat.
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1629


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1143 Gepost op: 5 Januari 2025, 20:02:38 »

Dat mijn baan nooit afkomt is een gegeven, daar maak ik me ook niet druk om. Maar dat houdt niet in dat het op een gegeven moment wel een bepaalde fase bereikt moet hebben.

Inmiddels ben ik daar weer een stukje verder mee want vandaag heb ik de vierde module afgerond. Het hield wat op omdat ik opeens een aantal DCC Next niet lekker geïnstalleerd kreeg. Eentje ging er zelfs kapot en heb ik nu even vervangen. En vervolgens reageren ze niet meer op het geel knippercommando. Ik laat het maar even gaan voor nu.

De plaat ligt inmiddels op zijn plek:



Zoals je kunt zien is het railplan iets veranderd, vergelijk de foto van 1 januari maar en dan zie je een aantal kleine aanpassingen waardoor het allemaal net wat strakker oogt.

Hiermee is het gehele stationsemplacement een feit en zou het allemaal moeten werken.



Met het terugleggen komt het volgende punt akelig in beeld en dat is de aansluiting tussen de modules:



Dat is me niet naar de zin, er zit te veel speling in hoogte en ik krijg de modules ook slecht strak tegen elkaar aangelegd. Ik wist dat ik dit nog een keer anders moest gaan maken en ik denk dat het moment daar is. Bij het maken van de ondersteuning heb ik niet goed nagedacht over de bedrading waardoor deze nu vaak tussen de ondersteuning en de tafel zelf zit (lees je mee Gert  Cheesy). Inmiddels heb ik al een tweetal alternatieven bedacht en zal ik de plaatselijke bouwmarkt weer met een bezoek moeten gaan vereren. 

Het principe gaat uit dat ik onder de modules een raamwerk maak om de elektra heen en dat deze rust op een raamwerk dat ik boven het schaduwstation maak. In dat raamwerk zorg ik er voor dat onder de plekken van de overgangen tussen de modules een vlakke plaat komt te liggen waar ik de modules op kan fixeren. Nu worden de modules ondersteund in de dwarsrichting, dat wordt zo dus de lengterichting waardoor er feitelijk een vlak raamwerk ontstaat waarop de modules kunnen rusten. Dat gaat helaas wel gepaard met ca 5 cm hoogteverlies in het schaduwstation zodat daar nog een 20 cm overblijft. Moet genoeg zijn. Zo niet, dan toch.

Wat ik dan ook meteen mee wil nemen is het afschermen van het schaduwstation zodat alles wat rustiger oogt. Hoe ik dat ga doem ben ik nog niet helemaal uit.

Op zich vind ik dat altijd wel leuk om te doen. Heb de afgelopen maanden vooral gesoldeerd, met hout werken is weer even wat anders.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17616


319*


« Antwoord #1144 Gepost op: 5 Januari 2025, 21:38:12 »

Ik lees zeker mee, Niels. Mag ik een ding opmerken? Dat voorste spoor vind ik griezelig dicht bij de gapende afgrond (keldervloer) liggen. Als daar een keer iets ontspoort, kent Arnhem een treinramp.
Of komt er plexiglas voor?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1629


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1145 Gepost op: 5 Januari 2025, 21:50:34 »

Geen plexiglas, maar daar komt nog een talud tegenaan. Dat heb ik nu even gedemonteerd, maar hier zie je het nog geplaatst:

Zojuist gearriveerd in Arnhem:




Want dat dit te dichtbij is ben ik met je eens.

Grt,
Niels
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1629


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1146 Gepost op: 14 Januari 2025, 22:03:51 »

De donkere wolken die boven Arnhem hingen lijken weg te drijven. Vandaag met een constructeur gesproken en die maakt zich geen zorgen over de geconstateerde bouwfouten. Dat houdt in dat wat we willen oplossen van buitenaf kan gebeuren en de ruimte niet leeg hoeft.  Duim omhoog

Inmiddels wordt er gewerkt aan de nieuwe constructie. Dit weekend zal ik wat foto’s plaatsen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17616


319*


« Antwoord #1147 Gepost op: 14 Januari 2025, 22:10:39 »

Kijk, dat zijn de betere berichten!    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8982


271*


WWW
« Antwoord #1148 Gepost op: Vandaag om 05:39:53 »

 Duim omhoog  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1830


Benoemd snoodaard


« Antwoord #1149 Gepost op: Vandaag om 07:15:17 »

Ik sluit me bij de beide vorige sprekers aan. Fijn dat je niet de hele boel hoeft op te breken. Duim omhoog
Gelogd
Chiel
Newbie

Online Online

Berichten: 32


« Antwoord #1150 Gepost op: Vandaag om 07:34:56 »

Dat is goed nieuws Duim omhoog
Gelogd
Pagina's: 1 ... 75 76 [77]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Stationsomgeving Arnhem, jaren '80
« vorige volgende »
Ga naar: