Titel: Striendorp Bericht door: Hamelinck op 4 Februari 2018, 18:03:09 Heren forumleden,
Als vervolg op STRIENDAM wil ik mijn railplan met jullie expertise vervolmaken. Mijn oude baan, "STRIENDAM", ben ik na zoveel jaren "zat "! Maar om nu al te beginnen met slopen lijkt mij niet zo'n goed plan. Er is een verhaaltje over oude schoenen en weggooien ! Dus is mijn plan om eerst een goed railplan te hebben, daarna Koploper in te stellen op dat nieuwe railplan en daarna pas te gaan "slopen ". In de topic "Striendam" heb ik mijn eerste railplanconcept laten zien. Huub gaf mij aan dat in een klimspiraal met R1 en R2 de R1 boog mogelijk te krap is. Dus heb ik er toch maar voor gekozen met een keerlusmodule in de weer te gaan. Ik ken de eigenschappen van een keerlusmodule niet en daarom had ik er niet voor gekozen. De kosten tellen natuurlijk ook wel mee, maar een € 30,- is wel overkoombaar. Graag jullie op- en/of aanmerkingen. Het schaduw deel: (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Concept Nieuwe baan Nivo 0_1517763550.jpg) Het zichtdeel: (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Concept Nieuwe baan Nivo 1_1517763596.jpg) Op de diagonale sporen wil ik een station plaatsen met het dorp erachter. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Sander Lageveen op 4 Februari 2018, 21:20:12 Ik zou je draaischijf laten aftakken in het station en niet aan het losse spoor.
Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 4 Februari 2018, 21:24:01 Hallo Sander,
Ja goed idee. Daar had ik zelf niet aan gedacht. Dat is dus de reden dat ik de forumleden om advies vraag. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: wil op 5 Februari 2018, 11:55:05 Voor een keer oplossing is een lk200 van Lenz redelijk betrouwbaar ,maar die koop je niet onder de 60,-
euro. Persoonlijk zou ik geen keerlus in mijn baan opnemen. Grt,wil. Titel: Re:Striendorp Bericht door: Sander Lageveen op 5 Februari 2018, 12:33:59 Ik zou een Rosoft keerlus schakeling aanschaffen. Kost een beetje, heb je ook wat!
Nadeel van die Lenz dingen is de afstelling van de verschillende locs, ik had er voorheen de nodige problemen mee. De Rosoft heeft dat probleem niet. Een keerlus is niks moeilijks en geeft je de mogelijkheid om meer te doen dan alleen rondjes rijden. Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 19 Februari 2018, 13:14:20 Wil en Sander,
Even een vraagje; Voor nivo 1 volstaat één keerlusmodule, denk ik. Maar voor nivo 0 ? Is dan één ook voldoende ? MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 19 Februari 2018, 15:16:46 Als er in de spiraal maximaal een trein tegelijk kan zijn, heb je aan één keerlusmodule voor de hele baan genoeg.
Je schakelt dan het spoor in de spiraal om, in de tekening hieronder alles in die spiraal tussen de rode streepjes. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/keerlus_1519049721.png) groet, Huub Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 19 Februari 2018, 15:43:41 Hallo Huub,
Dank je voor deze tip. Ik zit natuurlijk weer moeilijker te danken dan nodig is. En 1 trein in de klimspiraal lijkt mij geen probleem. Heb je wel meer locbewegingen met meerdere keerlusmodules ? Koploper zal wel voor genoeg bewegingen zorgen, toch ? MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 20 Februari 2018, 09:24:20 Hoeveel locbewegingen je kunt hebben, wordt vooral bepaald door het aantal blokken dat je hebt.
Het aantal keerlusmodules heeft daar geen invloed op. Het spoor dat wordt omgeschakeld met een keerlusmodule mag niet korter zijn dan de langste trein. En in het spoor dat omgeschakeld wordt, mag zich maar één trein bevinden. Dus als je spiraal daaraan voldoet, kan je daar de keerlusmodule kwijt. Wil je meer blokken kwijt in je spiraal, moet je de keerlusmodules ergens anders kwijt en worden dat er minimaal twee, zoals je baanplan nu is vermoedelijk drie. groet, Huub Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 20 Februari 2018, 17:55:03 Nogmaals Hallo Huub,
Hele geruststeliing dat het geen invloed heeft op de locbewegingen. Ook mijn knip is daar blij mee. Voor de klimspiraal ( twee laags ) moet ik toch al 20 R2 Fleischmaan 6125 aanschaffen. Nu nog even de draaischijf af laten takken in het station op de tekening, zoals Sander aangaf. Daarna kan ik de voorbereidingen gaan doen t.b.v. Koploper ( Pfffff ) Daar zie ik wel tegenop, want het is misschien wel acht jaar geleden dat ik Koploper op mijn baan heb losgelaten. Ik had en heb nog veel hulp en steun aan de mannen uit de club waar ik lid van ben, gelukkig. Dank voor je reactie ! MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Sander Lageveen op 20 Februari 2018, 19:37:47 R2???
Ga je spijt van krijgen vrees ik. Daar kan veel nieuw materieel niet meer door. Weet waar je aan begint. Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 20 Februari 2018, 20:05:14 Hallo Sander,
Bij ons op de vereniging lag de nieuwe catalogus van Roco. Die natuurlijk doorgebladerd. Bij enkele locs/treinstellen kwam ik de waarschuwing tegen dat minimaal R 2 genomen kon worden. Al mijn treinen lopen tot op heden door R 1. Ik heb wat kleine stomers zoals de " Anna " en de grootste is de " Br 64 " Ook Nederlands materieel van Sik tot Piko Mat 54. Dus vandaar mijn keuze juist niet R 1 maar R 2. Daarbij komt dat waar die klimspiraal moet komen is R 2 absoluut de max. Ik heb slechts een klein kamertje voor mijn treinen. Nee, niet " het kleinste kamertje " ( grapje ). MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 12 Maart 2018, 14:47:36 Heren forumleden,
Ik heb nog een aantal mogelijkheden voor mezelf doorgenomen. Ik heb van iemand een keerlusmodule gekregen van Funky Rail model KLS05003 HCCM. Als ik de info hiervan goed begrijp kent die geen bezetdetectie, klopt dat ? De vraag is dan of de enkelsporige klimspiraal detectie nodig heeft. De wissels op mijn huidige baan hebben nu ook geen detectie en Koploper doet prima zijn werk. Liever zou ik dus wel detectie in de klimspiraal hebben. Onderstaand mijn railplan met een enkelsporige klimspiraal in Fleischmann Profi R2. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Schaduw MET 0_1520862137.jpg) Schaduw station Striendorp (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Station MET 1_1520862177.jpg) Station Striendorp Liever zou ik de klimspiraal dubbelsporig uitvoeren, maar moet ik dan ook twee "keerlusmodules" gebruiken ? Die railplannen heb ik ook gemaakt. Maar first things first ! Graag jullie reacties en adviezen aub. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: wil op 13 Maart 2018, 00:31:51 hoi Leo, het is mij nog niet geheel duidelijk.
Nivo "O" is onder neem ik aan. ik zou toch voor de baan dubbel spoor kiezen. Wat zijn de maten van je tafel. Misschien kan je de klimspiraal weg laten als je voldoende lengte heb om naar onder baan te gaan. Ik zou voor de opstel sporen 2 maal 3 sporen kiezen als er voldoende ruimte is. geef even de maten door en mischien is dit al in je draadje gedaan maar kan dit niet vinden. Grt,wil. Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 13 Maart 2018, 09:09:58 Het probleem bij je klimspiraal is de ruimte die je daarvoor hebt.
R2 bij Fleischmann Profi is een straal van 420 mm. Voor een spiraal vind ik dat al erg krap, maar met korte treinen hoeft het geen probleem te zijn. Bij dubbelspoor kom je op R1 uit voor het binnenspoor, 356,5 mm. Ik ben voor 99,9 % zeker dat je daar spijt van gaat krijgen. Je komt dan weer uit bij je oorspronkelijke plan, voor je de enkelsporige variant tekende, en daarin heb je geen keerlusmodule nodig. Als je daar wissels aan gaat toevoegen om bijvoorbeeld in twee richtingen door het station te kunnen, heb je minimaal twee, afhankelijk van het sporenplan mogelijk ook meer keerlusmodules nodig. groet, Huub Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 13 Maart 2018, 09:47:40 Hoi Wil,
Mijn treinenkamer is 2 bij 3 meter ongeveer. De lange zijde is 1,10 m breed en de korte zijde 0,9 m breed. Als ik de klimspiraal 2-sporig maak met R1 en R2 heb ik geen keerlusmodule nodig, maar dan ben ik beperkt in rijvariaties. Maak ik de klimspiraal enkelsporig, heb ik een keerlusmodule nodig, maar ben ik minder beperkt in rijvariaties. Alleen zullen er minder treinen rijden ( denk ik ). Maak ik ik het plan 2-sporig met 2 x overloopwissels heb ik twee keerlusmodules nodig. En blijft de keerlus met R1 en R2. Hallo Huub, Je geeft aan dat bij het oorspronkelijke plan GEEN keerlusmodule is ? Volgens mij moet ik altijd een keerlusmodule gebruiken als in mijn plan naar een enkelsporige klimspiraal ga, toch ? Een volgend plan: (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Schaduw MET 0_1520930639.jpg) Schaduwstation met overloopwissels (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Station MET 1_1520930715.jpg) Zichtdeel met Station met overloopwissels Graag jullie reacties. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 13 Maart 2018, 10:17:26 Je geeft aan dat bij het oorspronkelijke plan GEEN keerlusmodule is ? Met oorspronkelijke plan bedoel ik dat uit het andere draadje, voordat je de klimspiraal enkelsporig ging maken.Volgens mij moet ik altijd een keerlusmodule gebruiken als in mijn plan naar een enkelsporige klimspiraal ga, toch ? Daar heb je geen keerlusmodule nodig, want dat was gewoon een samengeknepen ovaal. Met een enkelsporige spiraal kun je onder voorwaarden met één keerlusmodule toe. Je laatste plan hierboven zou je ook met één keerlusmodule toekunnen. Die komt dan in het buitenspoor van de spiraal, incl. de gebogen wissels in dat buitenspoor. groet, Huub Titel: Re:Striendorp Bericht door: Sander Lageveen op 13 Maart 2018, 12:56:04 Volgens mij ben je in bovenstaand plan ook 2 keerlusmodules nodig.
1 in het schaduwstation en 1 in de lus rond het station. Beide lussen worden veroorzaakt door de meegebogen wissels voor het schaduwstation en voor het station. Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 13 Maart 2018, 13:17:32 Een is genoeg, mits ook hier weer maximaal een trein tegelijk zich in dat buitenste spoor van de klimspiraal bevindt.
Het gedeelte tussen de rode markeringen moet je dan van een keerlusschakeling voorzien. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/Schaduw MET 0_1520930639_1520943260.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/Station MET 1_1520930715_1520943302.jpg) groet, Huub Titel: Re:Striendorp Bericht door: Cees Baarda op 13 Maart 2018, 13:55:49 Ik zou wissels nooit binnen een keerkussituatie opnemen. Ik denk dat het beetje extra lengte er niet toe doet en je introduceert mogelijk extra problemen.
Groet Cees. Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 13 Maart 2018, 14:10:04 In deze situatie moet je die twee wissels opnemen, op een andere manier kan helemaal niet.
Wil je dat niet, dan ga je naar twee keerlusschakelingen. Ik zie trouwens met de beste wil van de wereld niet welke problemen je zou introduceren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een concreet voorbeeld, want een soortgelijke situatie heeft bij mij jarenlang probleemloos gefunctioneerd. groet, Huub Titel: Re:Striendorp Bericht door: Cees Baarda op 14 Maart 2018, 08:36:02 Dat kun je alleen doen met een module, die reageert op het maken van kortsluiting. Volgens mij heeft Leo gekozen voor de andere soort en dan kun je de benodigde secties op dat korte stukje tussen de wissels niet realiseren.
Bovendien in deze opzet heb je eigenlijk 2 driehoeken tegen elkaar en daar heb je ook 2 keerlussen voor nodig. Doe je het met 1 dan zal deze in sommige situaties heftig gaan klapperen. Dat lijkt me ook niet goed voor module die op kortsluiting reageert. groet Cees Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 14 Maart 2018, 10:11:35 Als je de wissels strak tegen elkaar legt, heb je gelijk dat je een module op basis van kortsluiting moet gebruiken (al kun je natuurlijk ook nog altijd met lichtsluizen werken). Maar er lijkt voldoende ruimte om de wissels niet strak tegen elkaar te leggen, dan kun je gewoon met een module werken die niet reageert op een kortsluiting.
Over dat klapperen, sterk gesimplificeerd is dit het baanplan. Het rode deel en het rechte spoor bovenaan vormen samen de klimspiraal. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/simpel_1521017627.jpg) Het maakt voor het voorkomen van kortsluitingen niks uit of je het rode gedeelte, beide blauwe gedeeltes of beide groene gedeeltes kunt omschakelen, zolang je het maar volgens de regels aanlegt. O.a. dat de langste trein volledig in het om te schakelen gedeelte past. Dan vallen bij het ontwerp van Leo de blauwe delen af, die zijn echt veel te kort, zelfs als je de wissels nog wat verlegt. Maar of je beide groene delen ieder van een schakeling voorziet of alleen het rode gedeelte, maakt echt niks uit. Als jij iets hebt zien klapperen, zal de omschakelsectie gewoon te kort zijn geweest of het was een module die niet behoorlijk werkte. groet, Huub edit: ik vrees dat het inmiddels alleen maar verwarrender wordt voor Leo en dat lijk met nu juist niet de bedoeling. Maar de conclusie van het geheel, er zijn soms meerdere mogelijkheden om en keerlusprobleem op te lossen. Welke is aan te raden, ligt echt van de exacte situatie af. Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 14 Maart 2018, 23:27:24 Cees en Huub,
Cees, Als de Funky Rail keerlusmodule niet geschikt is om tussen twee overloopwissels te worden gebruikt en de xTreme keerlusmodule van Wim Ros wel, wordt de keuze eenvoudig. Ook vermeldenswaardig is dat de klimspiraal uit 2 lagen bestaat om op de, voor mij, handige hoogte te komen. Huub, Dus als ik jou goed begrijp zou ik de keerlusmodule in het rode deel situeren zou dat zonder problemen moeten kunnen. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 15 Maart 2018, 07:47:38 Dat is dus afhankelijk hoe je die overloopwissels legt. Als je die strak tegen elkaar legt, gaat het met de module van Wim Ros ook niet werken. Daar heeft Cees een goed punt. Met een module die op kortsluitdetectie werkt, zoals Lenz, is dat weer geen probleem. Als je tussen de overloopwissels een stuk spoor van pakweg 20 cm hebt, zal het met de module van Wim Ros ook geen probleem zijn. De funky rail ken ik niet.
Maar ik zou nog een stap teruggaan. Het komt misschien wat drammerig over, maar het is goed bedoeld: zet die dubbelsporige klimspiraal uit je hoofd als je met R1 moet werken. Je gaat daar echt spijt van krijgen. groet, Huub Titel: Re:Striendorp Bericht door: Cees Baarda op 15 Maart 2018, 08:02:48 Funky rail en de module van Wim Ros zijn in principe hetzelfde. Het verschil zit ‘m in de fysieke opbouw van de modules.
Groet Cees Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 15 Maart 2018, 09:13:59 Cees,
Heeft de Funky Rail module ook bezetdetectie ? Ik kan het in de beschrijving die jij stuurde niet vinden, of ik lees er overheen. Cees en Huub, Tenzij ik een ander railplan kan verzinnen wordt het een enkelsporig klimspiraal. Dank voor jullie expertise. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 21 Maart 2018, 16:55:02 Volgens mij heb ik nu het railplan nu zo gemaakt dat ik met slechts 1 keerlusmodule klaar ben.
Zoveel mogelijk klimmen en dalen over R2. Zichtdeel: (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Concept Nieuwe baan Nivo 1_1521647571.jpg) Schaduwdeel: (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Concept Nieuwe baan Nivo 0_1521647631.jpg) Graag jullie reactie. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Cees Baarda op 22 Maart 2018, 09:02:29 Hoi Leo,
allereerst de KLS heeft de mogelijkheid terugmelders aan te sturen. Dat kun je in het boekje terug vinden. Als je met je nieuw getekende situatie in 1 spoor de keerlus wilt maken, dan moet je in de tekening van nivo 0 de rode lijn 1 spoor naar links verplaatsen. Dus over de 2 sporen boven het onderste wissel. Je lijkt dan genoeg ruimte te hebben om de schakelende secties (A, B , D en E) op een goede plek te maken. Daarvoor moet je wel een slimme verdeling maken, waarbij die secties steeds op de 2 takken van een wissel gebruikt worden. een mogelijkheid is, zoals in het schema in het volgende bericht. Ik denk dat je Koploper dan een beetje om de tuin moet leiden om e.e.a. toch goed te laten functioneren. Persoonlijk zou ik met deze opzet 2 keerlus modules gebruiken op de door mij "geel" aangegeven plekken. Ik denk dat onderbrengen in de klimspiraal je veel meer hoofdbrekens zal kosten om een goede oplossing met 1 module met het Henk Funk-principe te maken. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/117/voor_leo_boven_1521703783.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/117/voor_leo_onder_1521703827.jpg) groet Cees Titel: Re:Striendorp Bericht door: Cees Baarda op 22 Maart 2018, 09:25:01 Hier het schema uit het vorige bericht.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/117/voor_leo_schematisch2_1521707044.jpg) groet Cees Titel: Re:Striendorp Bericht door: hubertus op 22 Maart 2018, 09:36:02 Ik denk dat je Koploper dan een beetje om de tuin moet leiden om e.e.a. toch goed te laten functioneren. Koploper kan hier probleemloos mee omgaan. Je krijgt alleen bij uitzondering wissels in een blok, maar dat is in deze situatie geen probleem.De oplossing met twee modules is vooral duurder, de hoofdbrekens heb jij al opgelost. Zo spannend is het allemaal niet. Ik zou alleen de scheidingen tussen B en C resp C en D wat verder van het wissel leggen. Daarmee voorkom je dat een loc op het wissel stopt. Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 5 April 2018, 12:25:48 Ik heb toch nog een vraag:
Wanneer ik ( eigenwijs als ik ben ) toch met slechts 1 keerlusmodule ga werken moet dan de keerlusmodule niet op de onderstaande tekening van het schaduwdeel worden gesitueerd ? Ik twijfel of de rode lijn op de vorige tekening wel juist staat. Deze is, geloof ik , beter. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7652/Concept Nieuwe baan Nivo 0_1522927508.jpg) MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 16 Juni 2018, 11:07:37 Heren,
Ik heb besloten om met twee keerlus modules te gaan werken. Mijn keuze mbt de keerlusmodules is gevallen op die van Wim Ros. Waarom is duidelijk; omdat mijn bezetmelders en mijn wisseldecoders ook van Wim Ros komen. Dit was het advies van de ervarenleden van MSG Drechtsteden. Mijn vraag is nu: Moet ik bij het ingeven van de bezetpunten in Koploper rekening houden met deze keerlusmodules of sluit je die keerlusmodules aan op de bezetmelders. Ik omschrijf ik mogelijk wat krom, maar ik weet het niet anders te omschrijven. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 30 December 2018, 21:10:36 Heren,
Zoals jullie zien gebeurt er niet veel in Striendorp. Dat heeft twee redenen. Om met Striendorp te kunnen beginnen moet Striendam afgebroken en daar zit het nu in. Ik ben bezig en diverse andere dingen binnen de hobby. 1: Als je bij "mijn trein " kijkt zie je waar ik mee bezig ben en ik ben interieurverlichting in de Lima PlanE rijtuigen. Helaas hebben deze we het NS logo, wat ik liever niet had, maar overspuiten is voor mij geen optie. 2: Er heeft bij mij binnen de modelspoorhobby nog een virusje de kop opgestoken. En wel het "Trix Express" virus. Voor een aantal modelspoorders is dat vloeken in de kerk, maar voor mij is het nostalgie. Binnen onze modelspoorclub is een van de leden een Trix Express fanaat. Ik ben ooit lid geworden van MSG Drechtsteden en ontmoette hem daar toen met zijn demo-baan. Een demo-baan waar 5 treinen met rijtuigen en wagons hun rondjes reden en dat geheel werd dor relais gestuurd. Daar kwam, wanneer alles op de baan stond, geen mensenhand aan te pas kwam en reed dan uren lang probleemloos. Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ymsGjuoHVEw Mijn laatste aanwinst is een fraaie Trix Express Hondekop. Maar daarover in een ander topic misschien meer. Ik ben dus bang dat Striendorp tot volgend najaar zal moeten wachten. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 18 April 2019, 17:50:17 Heren forumleden,
Striendorp staat even in de wacht gezet. Nu gaat mijn Trix Express diorama, wat geen diorama mag heten, even voor. De scenery is klaar , nu de elektra nog. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Jakop de Bruin op 18 April 2019, 19:15:34 Maakt niet uit Leo, we volgen alle bouwsels (y)
Titel: Re:Striendorp Bericht door: Hamelinck op 18 April 2019, 20:06:08 Hallo Jakop,
Ik had meer reacties verwacht op het feit dat ik met Trix Express in de weer ben. MVG Leo Titel: Re:Striendorp Bericht door: Jakop de Bruin op 18 April 2019, 20:14:46 Tja....ik denk dat Trix Express niet iedereen zo aantrekt. Persoonlijk wordt ik er niet zo warm van zeg maar.
Neemt niet weg dat je leuk aan het bouwen bent (en snel) en er plezier in hebt en dat is het belangrijkste van de hobby! |