Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Striendorp  (gelezen 39715 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Hamelinck
Full Member

Offline Offline

Berichten: 133



« Antwoord #15 Gepost op: 13 Maart 2018, 09:47:40 »

Hoi Wil,

Mijn  treinenkamer is 2 bij 3 meter ongeveer.
De lange zijde is 1,10 m breed en de korte zijde 0,9 m breed.
Als ik de klimspiraal 2-sporig maak met R1 en R2 heb ik geen keerlusmodule nodig, maar dan ben ik beperkt in rijvariaties.
Maak ik de klimspiraal enkelsporig, heb ik een keerlusmodule nodig, maar ben ik minder beperkt in rijvariaties.
Alleen zullen er minder treinen rijden ( denk ik ).
Maak ik ik het plan 2-sporig met 2 x overloopwissels heb ik twee keerlusmodules nodig.
En blijft de keerlus met R1 en R2.

Hallo Huub,

Je geeft aan dat bij het oorspronkelijke plan GEEN keerlusmodule is ?
Volgens mij moet ik altijd een keerlusmodule gebruiken als in mijn plan naar een enkelsporige klimspiraal ga, toch ?

Een volgend plan:

Schaduwstation met overloopwissels


Zichtdeel met Station met overloopwissels

Graag jullie reacties.

MVG
Leo

« Laatste verandering: 13 Maart 2018, 19:22:08 door Hamelinck » Gelogd

Koploper in combinatie met Roco Multimaus gebruiker.
https://m.youtube.com/watch?v=OzPwVLfHVyg
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 13 Maart 2018, 10:17:26 »

Je geeft aan dat bij het oorspronkelijke plan GEEN keerlusmodule is ?
Volgens mij moet ik altijd een keerlusmodule gebruiken als in mijn plan naar een enkelsporige klimspiraal ga, toch ?
Met oorspronkelijke plan bedoel ik dat uit het andere draadje, voordat je de klimspiraal enkelsporig ging maken.
Daar heb je geen keerlusmodule nodig, want dat was gewoon een samengeknepen ovaal.
Met een enkelsporige spiraal kun je onder voorwaarden met één keerlusmodule toe.
Je laatste plan hierboven zou je ook met één keerlusmodule toekunnen. Die komt dan in het buitenspoor van de spiraal, incl. de gebogen wissels in dat buitenspoor.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #17 Gepost op: 13 Maart 2018, 12:56:04 »

Volgens mij ben je in bovenstaand plan ook 2 keerlusmodules nodig.

1 in het schaduwstation en 1 in de lus rond het station.

Beide lussen worden veroorzaakt door de meegebogen wissels voor het schaduwstation en voor het station.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 13 Maart 2018, 13:17:32 »

Een is genoeg, mits ook hier weer maximaal een trein tegelijk zich in dat buitenste spoor van de klimspiraal bevindt.
Het gedeelte tussen de rode markeringen moet je dan van een keerlusschakeling voorzien.





groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 13 Maart 2018, 13:55:49 »

Ik zou wissels nooit binnen een keerkussituatie opnemen. Ik denk dat het beetje extra lengte er niet toe doet en je introduceert mogelijk extra problemen.
Groet Cees.
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 13 Maart 2018, 14:10:04 »

In deze situatie moet je die twee wissels opnemen, op een andere manier kan helemaal niet.
Wil je dat niet, dan ga je naar twee keerlusschakelingen.

Ik zie trouwens met de beste wil van de wereld niet welke problemen je zou introduceren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een concreet voorbeeld, want een soortgelijke situatie heeft bij mij jarenlang probleemloos gefunctioneerd.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 14 Maart 2018, 08:36:02 »

Dat kun je alleen doen met een module, die reageert op het maken van kortsluiting. Volgens mij heeft Leo gekozen voor de andere soort en dan kun je de benodigde secties op dat korte stukje tussen de wissels niet realiseren.
Bovendien in deze opzet heb je eigenlijk 2 driehoeken tegen elkaar en daar heb je ook 2 keerlussen voor nodig. Doe je het met 1 dan zal deze in sommige situaties heftig gaan klapperen. Dat lijkt me ook niet goed voor module die op kortsluiting reageert.

groet Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 14 Maart 2018, 10:11:35 »

Als je de wissels strak tegen elkaar legt, heb je gelijk dat je een module op basis van kortsluiting moet gebruiken (al kun je natuurlijk ook nog altijd met lichtsluizen werken). Maar er lijkt voldoende ruimte om de wissels niet strak tegen elkaar te leggen, dan kun je gewoon met een module werken die niet reageert op een kortsluiting.

Over dat klapperen, sterk gesimplificeerd is dit het baanplan. Het rode deel en het rechte spoor bovenaan vormen samen de klimspiraal.

Het maakt voor het voorkomen van kortsluitingen niks uit of je het rode gedeelte, beide blauwe gedeeltes of beide groene gedeeltes kunt omschakelen, zolang je het maar volgens de regels aanlegt. O.a. dat de langste trein volledig in het om te schakelen gedeelte past. Dan vallen bij het ontwerp van Leo de blauwe delen af, die zijn echt veel te kort, zelfs als je de wissels nog wat verlegt.
Maar of je beide groene delen ieder van een schakeling voorziet of alleen het rode gedeelte, maakt echt niks uit.
Als jij iets hebt zien klapperen, zal de omschakelsectie gewoon te kort zijn geweest of het was een module die niet behoorlijk werkte.

groet, Huub

edit: ik vrees dat het inmiddels alleen maar verwarrender wordt voor Leo en dat lijk met nu juist niet de bedoeling. Maar de conclusie van het geheel, er zijn soms meerdere mogelijkheden om en keerlusprobleem op te lossen. Welke is aan te raden, ligt echt van de exacte situatie af.


« Laatste verandering: 14 Maart 2018, 10:25:40 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Hamelinck
Full Member

Offline Offline

Berichten: 133



« Antwoord #23 Gepost op: 14 Maart 2018, 23:27:24 »

Cees en Huub,

Cees,

Als de Funky Rail keerlusmodule niet geschikt is om tussen twee overloopwissels te worden gebruikt en de xTreme keerlusmodule van Wim Ros wel, wordt de keuze eenvoudig.
Ook vermeldenswaardig is dat de klimspiraal uit 2 lagen bestaat om op de, voor mij, handige hoogte te komen.

Huub,
Dus als ik jou goed begrijp zou ik de keerlusmodule in het rode deel situeren zou dat zonder problemen moeten kunnen.

MVG
Leo

Gelogd

Koploper in combinatie met Roco Multimaus gebruiker.
https://m.youtube.com/watch?v=OzPwVLfHVyg
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 15 Maart 2018, 07:47:38 »

Dat is dus afhankelijk hoe je die overloopwissels legt. Als je die strak tegen elkaar legt, gaat het met de module van Wim Ros ook niet werken. Daar heeft Cees een goed punt. Met een module die op kortsluitdetectie werkt, zoals Lenz, is dat weer geen probleem. Als je tussen de overloopwissels een stuk spoor van pakweg 20 cm hebt, zal het met de module van Wim Ros ook geen probleem zijn. De funky rail ken ik niet.

Maar ik zou nog een stap teruggaan. Het komt misschien wat drammerig over, maar het is goed bedoeld: zet die dubbelsporige klimspiraal uit je hoofd als je met R1 moet werken. Je gaat daar echt spijt van krijgen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 15 Maart 2018, 08:02:48 »

Funky rail en de module van Wim Ros zijn in principe hetzelfde. Het verschil zit ‘m in de fysieke opbouw van de modules.
Groet Cees
Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Hamelinck
Full Member

Offline Offline

Berichten: 133



« Antwoord #26 Gepost op: 15 Maart 2018, 09:13:59 »

Cees,

Heeft de Funky Rail module ook bezetdetectie ?
Ik kan het in de beschrijving die jij stuurde niet vinden, of ik lees er overheen.

Cees en Huub,

Tenzij ik een ander railplan kan verzinnen wordt het een enkelsporig klimspiraal.

Dank voor jullie expertise.

MVG
Leo
Gelogd

Koploper in combinatie met Roco Multimaus gebruiker.
https://m.youtube.com/watch?v=OzPwVLfHVyg
Hamelinck
Full Member

Offline Offline

Berichten: 133



« Antwoord #27 Gepost op: 21 Maart 2018, 16:55:02 »

Volgens mij heb ik nu het railplan nu zo gemaakt dat ik met slechts 1 keerlusmodule klaar ben.
Zoveel mogelijk klimmen en dalen over R2.

Zichtdeel:


Schaduwdeel:


Graag jullie reactie.

MVG
Leo
Gelogd

Koploper in combinatie met Roco Multimaus gebruiker.
https://m.youtube.com/watch?v=OzPwVLfHVyg
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 22 Maart 2018, 09:02:29 »

Hoi Leo,

allereerst de KLS heeft de mogelijkheid terugmelders aan te sturen. Dat kun je in het boekje terug vinden.

Als je met je nieuw getekende situatie in 1 spoor de keerlus wilt maken, dan moet je in de tekening van nivo 0 de rode lijn 1 spoor naar links verplaatsen. Dus over de 2 sporen boven het onderste wissel. Je lijkt dan genoeg ruimte te hebben om de schakelende secties (A, B , D en E) op een goede plek te maken. Daarvoor moet je wel een slimme verdeling maken, waarbij die secties steeds op de 2 takken van een wissel gebruikt worden. een mogelijkheid is, zoals in het schema in het volgende bericht. Ik denk dat je Koploper dan een beetje om de tuin moet leiden om e.e.a. toch goed te laten functioneren.

Persoonlijk zou ik met deze opzet 2 keerlus modules gebruiken op de door mij "geel" aangegeven plekken. Ik denk dat onderbrengen in de klimspiraal je veel meer hoofdbrekens zal kosten om een goede oplossing met 1 module met het Henk Funk-principe te maken.






groet Cees
« Laatste verandering: 22 Maart 2018, 09:26:21 door Cees Baarda » Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Cees Baarda
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 58



WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 22 Maart 2018, 09:25:01 »

Hier het schema uit het vorige bericht.


groet Cees
« Laatste verandering: 22 Maart 2018, 09:26:58 door Cees Baarda » Gelogd

webmaster HCC!m
eigen website: http://home.hccnet.nl/c.baarda

06-2019: begonnen aan de bouw van een modulebaan.
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Striendorp
« vorige volgende »
Ga naar: