Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
Pagina's: [1] 2 3 ... 42   Omlaag
Print
Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 364320 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 4 Mei 2014, 18:28:11 »

Wellicht hebben sommigen van jullie eerder al eens over Sydborg gelezen bij 'de buren'.
Hoogste tijd om hier meer te vertellen. Ik begin maar met een uitgebreide samenvatting in de vorm van de bestaande berichten.

Korte inleiding: lang geleden nam ik als 18-jarige het (vooral voor mijn portemonnee) moedige besluit om mijn Duitse Märklin materiaal te verkopen ten faveure van Nederlands twee-rail-materiaal.
Sindsdien heb ik een aardige Nederlandse collectie opgebouwd.

Van een baan bouwen kwam om diverse redenen niks.
Een tamelijk groot project in opbouw is nimmer verder gekomen dan de ruwbouw-fase.
Vervolgens lag de boel jarenlang stil, maar verzamelde ik wel gewoon verder.

In 1998 kwam ik voor het eerst in Denemarken. Natuurlijk bezocht ik ook een modelspoorwinkel.
Om een souvenier te kopen (hield ik mijzelf voor de gek!).
Mijn tweede bezoek aan dat land, een jaar later, bracht mij in Faaborg. En daar ontdekte ik dat
Denemarken niet alleen zeer fraaie treinen heeft (Bolle Neuzen uiteraard), maar ook gezegend is met erg mooie
viskotters. Daarbij ontdekte ik dat Faaborg vroeger een station had gehad dat nota bene vlakbij de haven stond.
En toen begon het te kriebelen...

De allereerste plannen voor Sydborg ontstonden dus eind vorig eeuw. De naam heb ik ergens rond 2002 bedacht.
Al op Beneluxrail.net (de illustere voorganger van 'de buren') heb ik de naam eens laten vallen.

Enfin, heel lang was ik van plan een klein Deens baantje te bouwen en daarnaast een nieuw (wat kleiner) Nederlands project op te starten. Maar schetsen en passen en meten op zolder leerde mij uiteindelijk dat het twee keer niks zou worden. Bovendien heb ik nou niet bepaald de reputatie een snelle bouwer te zijn, dus heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt: Vooralsnog geen Nederlandse baan meer. Leve Sydborg!

'De schuld' (of eer, dat mag ook) mag ik eigenlijk best wel een beetje aan mijn voornaamgenoot Gert Arkema geven.
Want kijk eens wat hij schreef in Raadplaatje, das destijds zeer levendig was bij 'de buren':


Inderdaad, ik kom wel eens in Denemarken. Goed gevonden Gert!

Dit is de juiste plek, als jij dat nou even nabouwt in halfnul kun je je bolle neuzen prima uitlaten in de rangeerdienst   . 

Met dit soort motiefjes heb je wel een boeiend beeld te pakken (let op het afgeschuinde huis...)




Jij bent aan de beurt, Gert!

Inderdaad Gert, ik ben aan de beurt. 


Later hielp Illya Vaes mij helemaal over de drempel toen hij in een ander draadje deze fantastische foto's plaatste:













Een bestaande situatie letterlijk nabouwen is niks voor mij. Ik ga me dan ergeren aan de compromis waar niet onderuit valt te komen. Dus wordt het een fictief stadje, geïnspireerd op Faaborg, Sønderborg en Svendborg.

Ooit tikte ik op Marktplaats een fraaie messing spoorbrug op de kop. Die heeft jarenlang stof staan happen op zolder.
Maar nu moet hij er aan geloven. De bovenleiding zal gesloopt gaan worden. En er blijft slechts één spoor liggen.
Zoals je hieronder kunt zien is er te weinig ruimte voor twee rijstroken voor het wegverkeer. Maar dat geeft niet, daar komt een echt Deense oplossing voor.



Verwacht geen regelmatige updates, want ik heb echt nog geen idee van de vorderingen in de toekomst.
Enfin, we zullen wel zien wat ervan komt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 4 Mei 2014, 18:30:59 »

Zo, verder met een Deense vrachtauto. Wat is daar nou zo bijzonder aan, zult u zeggen?



Welnu, ondanks dat Danske Fragtmænd zo'n beetje de tegenhanger is van Van Gend & Loos, bestaan er geen modellen in H0 van de vrachtwagens van dit bedrijf. Best wel gek eigenlijk.
Gelukkig kent Denemarken aardig wat kleinseriefabrikanten. En eentje daarvan kwam op het aardige idee om onbedrukte vrachtwagenmodellen in schaal H0 te verkopen in combinatie met stickervellen. Dus even met een scherp mesje in de weer en voila, toch een Danske Fragtmænd vrachtwagen. De middenstand in Sydborg is er gelukkig mee!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 4 Mei 2014, 18:33:33 »

Ik ben al op foto-safari geweest:

En ja, er is het een en het ander afgebroken.



Maar gelukkig is de 'tunnel' nog intact:



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 4 Mei 2014, 18:39:19 »

Bij 'de buren' had ik een raadseltje geplaats, met de vraag waarvoor ik deze caterpillar nodig zou hebben:



De oplossing:

De caterpillar wordt gebruikt om de viskotters aan land te trekken.
Aan de Noordzeekust van Jutland zijn meerdere plaatsen te vinden zonder haven. Daar worden de viskotters gewoon het strand op getrokken.

Een paar jaar geleden had ik het geluk precies op tijd te arriveren bij Torup Strand.
Het was vreselijk koud die dag, maar wel aardig zonnig weer.

Overigens gaat dat op het strand trekken in een vrij vlot tempo. In twee á drie minuten tijd staat zo'n viskotter hoog en droog op het strand. Men begint dan meteen met het uitladen van de vis. Er rijdt een bestelbusje het strand op, dat wordt volgeladen en klaar is Kees (eh Bjørn).





En wat nou Denemarken saai? In Nederland zou men bij zo'n situatie meteen hekken plaatsen en minstens tien waarschuwingsborden. Zo niet in Denemarken. Men gaat gewoon van een ieders eigen verantwoordelijkheid uit.
Je kunt toch immers zelf wel bedenken dat je uit de buurt van die staalkabels moet blijven als ze bezig zijn zo'n viskotter op het land te trekken?

Hier de complete vloot op het strand:


mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 4 Mei 2014, 18:40:42 »

Hierbij een van de viskotters voor de haven van Sydborg:



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 4 Mei 2014, 18:43:23 »

Al jaren maak ik tijdens vakanties heel veel foto's. En de laatste jaren maak ik uiteraard veel gebruik van Google Maps en Google Earth. Gelukkig maar, want om nou tijdens een vakantie te moeten zeggen dat je nog eens terug wilt naar Faaborg voor het fotograferen van wat rotzooi, dat is niet echt slim...

Die rotzooi is echter wel essentieel voor de sfeer in de haven van Sydborg!

En voor het weergeven van deze piepkleine hutten, heb ik inmiddels al een aardige kit van Wills gevonden: http://www.gaugemaster.com/item_details.asp?code=SS58
Feitelijk zijn ze nog iets te groot, maar soit, de vissers in Sydborg hebben kennelijk betere tijden gekend dan die in Faaborg.

Dat laatste is overigens helaas maar al te waar! Mocht je enthousiast geworden door mijn verhalen, afreizen naar Faaborg om de sfeer daar te gaan proeven, dan kom je wat betreft de vissersvloot helaas bedrogen uit. Ik ken deze plaats nu zowat anderhalf decennium en heb de haven zien veranderen van een gecombineerde vissers/plezier-haven in eentje waar voor de vorm nog één vissersboot ligt, maar de rest geheel geweid is aan (al dan niet luxe) zeiljachten...

Toen ik een jaar of wat geleden een gepensioneerde Deense zeeman die op een bankje over de zee zat te turen er over aansprak, zei hij nogal nors: "It has been cut overhere in Faaborg. Thanks to the European Union!" Tja, wat moest ik zeggen? Ik heb het maar bij "I feel sorry for you, I always enjoyed the fishing cutters from Faaborg" gehouden.

Mocht je graag de sfeer van Deense viskotters willen proeven, ga dan bijvoorbeeld naar Thorup Strand of Gilleleje.
Beide plaatsen zijn echte aanraders!

Documentatie voor een modelbaan vind ik erg belangrijk en hoewel ik al 10 jaar bevriend ben met een geëmigreerde Nederlander die op Jutland woont, communiceer ik over diverse spoorse zaken ook met een handvol geboren en getogen Denen. Daarvoor zijn deze twee jongens van onschatbare waarde:



Want hoewel Deens lezen me inmiddels redelijk goed afgaat, is Deens schrijven toch nog wel wat moeilijker.
Deze woordenboek vond ik na stug zoeken een paar jaar geleden zomaar in een boekwinkel in een Deens provinciestadje op Jutland. Boeken zijn in Denemarken (vanwege het kleinere taalgebied) een stuk duurder dan in Nederland. Een boek van (bijvoorbeeld) John Grisham moet daar omgerekend zomaar 40 euro kosten: http://www.saxo.com/dk/tilstaaelsen_john-grisham_indbundet_9788711390573?searchText=
Voor deze twee woordenboeken moest ik dan ook flink in de vakantiebuidel tasten. Maar het was het dubbel en dwars waard, want ik heb veel profijt van deze jongens.

Goed, om dit bericht af te sluiten alvast de schematische tekening van mijn sporenplan:



Ik zal t.z.t. ook nog eens een gedetailleerde tekening plaatsen. Daarvoor ga ik aan de slag met een planningsset van Tillig.
Stay tuned!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 4 Mei 2014, 18:49:11 »

Jan Bennink plaatste bij 'de buren' een fraaie foto vanaf het water van de spoorbrug bij Sønderborg:



Daar was ik blij mee, want ik schreef:
Wat leuk om de brug nu eens vanaf het water te zien!
Dank voor het plaatsen van die foto Jan.

En ja, ook de klapbrug staat op mijn verlanglijstje. Maar de techniek die daar voor nodig is wordt nog een gigantische uitdaging voor mij. Ik moet eens proberen om in contact te komen met degene die de spoorbrug bij Weesp in H0 heeft gebouwd, want die functioneerde erg goed.

Ook zal ik nog eens terug moeten naar Sønderborg voor detailfoto's van de klapbrug. Een bezoek aan het museum van die stad staat ook op mijn 'to do-list'.

Hierbij nog een foto van de brug waarop goed te zien is hoe de brug er op de kade uitziet nu de boog naar de haven is afgebroken:



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #7 Gepost op: 4 Mei 2014, 18:57:59 »

Goed voorbeeld doet volgen.  Duim omhoog Leuk dat we hier weer kunnen genieten van de Deense saaiheid.

Grtz,
Niels
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 4 Mei 2014, 19:31:03 »

Zo is dat Niels!   Wink
Ik ben druk bezig het hele Sydborg-draadje over te hevelen naar MSW. Toekomstige updates komen uiteraard hier te staan.

Ik ga weer lekker verder. Ik was gebleven bij het moment dat ik destijds schreef dat het volk graag plaatjes wilde.
Daarop plaatste ik deze:



mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 4 Mei 2014, 19:38:05 »

Documentatie aanleggen vind ik een erg leuk aspect van de hobby. In Odder heb ik in eerste instantie het seinstelsel eens nader bekeken, maar er bleek nog veel meer interessants te zien.


Een Lynette. Enkele weken laten was het over en uit voor dit fraaie materieeltype.


Tørfisken (stokvis) is de bijnaam van deze loc. Inzet: werktreinen.


Deze Lynette bleef tot het laatst rondrijden in de fraaie kleurstelling van Skagensbanen.


De spoorweg wurmt zich in Odder door het stadje. In Denemarken is dat iets wat je wel vaker ziet.
In Nederland ken ik alleen in Ede (de Vallelijn) een vergelijkbare situatie.



Het depot in Odder is niet afgeschermd met hekken en er staan nergens verbodsbordjes.
Op een zonnige zondagochtend was het er muisstil.



Lynettes. Ik kan er geen genoeg van krijgen.


Voor zulke schoonheden ging ik natuurijk op mijn knieën!


Tørfisken is een MX, het iets kleinere en lichter gemotoriseerde zusje van de serie MY.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 4 Mei 2014, 19:39:06 »

Aha! Sydborg is terug op de kaart!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 4 Mei 2014, 19:45:56 »

Zo, nog wat foto's uitgezocht.

Eerst maar eens het vermoeden uitspreken dat Gert Dumbar (de ontwerper van het NS-logo) zijn inspiratie in Denemarken heeft opgedaan, want je moet wel stekeblind zijn om ettelijke miljoenen van deze jongens over het hoofd te zien:



Over inspiratie gesproken: Gelukkig hebben ze in Denemarken niet van die suffe eurobiljetten met fantasie bruggen erop!
De Deense bruggen (en op de andere kant kunstschatten) zijn allemaal echt. Dit is alles bij elkaar omgerekend trouwens zo'n 250 euro.




Overigens rukt de euro wel steeds verder op naar het Noorden. Op steeds meer plaatsen kun je er gewoon mee betalen.
En tegenwoordig kun je zelfs euroflappen tappen in Denemarken! Kijk maar:




Goed, nu weer verder met de documentatie voor het lekker rommelige haventerrein.
Een tijdje geleden merkte ik al op dat ik eigenlijk de juiste kleur verf voor een stel van die schuurtjes nodig heb.
Dat spul is dus Zweeds. Kijk hier maar eens.
Over een paar weken mag ik een blikje originele verf in ontvangst nemen, dankzij Stedahult!    Duim omhoog

En dan kan ik dus soortgelijke schuurtjes gaan maken:



Of zoiets:



En wat dacht je van deze?



Tenslotte een vraag: Wie weet waar deze constructies precies voor worden gebruikt?
Uiteraard heb ik het destijds gevraagd, maar men kwam wegens gebrekkige kennis van het Engels niet verder dan 'for fishing'...
Maar wat de vissers hiermee dan precies deden is mij nog onduidelijk. Wie het weet (of een vermoeden heeft), mag het zeggen!



Het antwoord bleek te zijn dat het werd gebruikt voor het drogen van vis.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 4 Mei 2014, 19:52:06 »

Ondertussen weer wat platen:


Deze kraan wordt gebruikt voor het in en uit het water tillen van schepen.
Eerlijk gezegd vind ik dit ding zo ongeveer mooi van lelijkheid...    Undecided
Zoiets wil ik in ieder geval beslist niet in mijn haven hebben.



Deze vind ik stukken mooier!

Maar het kan dus ook zonder vaste kraan. Kijk maar:







mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #13 Gepost op: 4 Mei 2014, 19:54:55 »

En nog wat sfeerplaatjes die als inspiratie dienen voor mijn haventerrein:







mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 4 Mei 2014, 19:58:31 »

Ik Denemarken tref je vandaag de dag in tegenstelling tot in ons kikkerlandje nog aardig wat telefooncellen aan.
Zoals bij voorbeeld hier:



Deze halte (met de illustere naam 'Victoria Street Station, zo genoemd omdat de dichtstbijzijnde straat toevallig Viktoriavej heet) heeft naast het kabouter wachthokje een fraai exemplaar staan.

Danscale is een merk afkomstig uit Duitsland dat zich volledig toelegt op Deense gebouwen en accessoires voor Deense modelspoorbouwers.
In Nederland wordt Danscale vertegenwoordigd door Tilly Models. Met dank aan Jeroen van Tilly Models ben ik sinds vandaag enkele fraaie 'mønttelefoner' rijker:






Deze pareltjes zijn volledig in metaal uitgevoerd en wegen (gezien de geringe omvang) nog verrassend veel.

Meer fraai Deens spul vind je hier.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2 3 ... 42   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Sydborg, een Deens havenstadje
« vorige volgende »
Ga naar: