Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Greuping Süd Bf.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Greuping Süd Bf.  (gelezen 20769 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 18 September 2015, 12:36:04 »

Begin van de week ben ik met een diorama voor mezelf begonnen wat ik al meer dan een jaar in de planning heb en nu toch eindelijk eens uit wil voeren.

Zoals de titel zegt het fictieve station Greuping Süd wat een vervoersknooppunt is met verdiept liggende sporen( 5 stuks) voor het treinverkeer met daar overheen het stationsgebouw en op straat niveau voor het stations gebouw het tram/bus gedeelte met 4 tramsporen( in een betonnen vloer) en 1 bus spoor. Om uit te beelden heb ik een druk tijdstip gekozen waarop een reizigerstrein van de WAE net binnenkomt terwijl het hele OV plein volstaat met 5 trams en 2 bussen. De trein valt eens per uur zo samen met de rest, de trams ontmoeten elkaar zo iedere 10min en de bussen iedere 20min. Beide treindiensten die het station aan doen hebben ieder hun eigen perron al is dat dienstregeling technisch niet noodzakelijk.









Zoals te zien is ruimt de bouw van dit diorama ook aardig op in mijn vitrinekast.






Het stationsgebouw bestaat uit een iets wat krap en smal uitgevoerde voetgangersbrug van Faller die ik al moest verlengen door de achterwand naast de voorwand te plaatsen om de sporen over te komen. Omdat daar dan ook gelijk het stationsgebouw tegen aankomt had ik een gebouw in gedacht wat ik tijdens de vorige beurs in Lochem kocht en waarvan niet bekend was of het compleet was. Het bleek wel compleet op de bouwbeschrijving na maar die vond ik op de site van Kibri. Zoals hier onder te zien is het gebouw te kort voor wat ik nodig heb. Gelukkig had Hans er nog eentje dus die gelijk dinsdag avond via de site aangeschaft. Zo kan ik na het weekend dit gebouw verder af gaan bouwen.

Verder moet er aan de achter zijde nog een smalle aanbouw komen met een westelijke uitgang( het OV plein ligt op het oosten). Als het stationsgebouw staat kan ik ook de overkapping gaan opbouwen en perrons schilderen en aankleden. De sporen op het OV plein teken ik met potlood op het karton, gebleken is dat dat mooier word als wanneer ik met echte rails ga prutsen.

Voor het eind van het jaar hoop ik naast deze en Greuping Am Teich nog 3 diorama's te voltooien, daarvan ook weer eentje voor mezelf en 2 voor anderen. Ik besloten hier maar min of meer mijn nieuwe vrijwilligerswerk van te maken nadat ander vrijwilligerswerk wat ik deed stopt.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:07:22 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 27 September 2015, 04:36:00 »

Het is weer zo ver, moet ik vroeg op ben ik te druk/gespannen om in slaap te vallen dus rond 3.00u maar opgestaan, dan maar een nachtje doorhalen. De tijd dan maar nuttig besteed met dit diorama, rails geschilderd en van ballast voorzien, perrons meerdere malen geschilderd, de keermuren maar eens ouderwets van zand gemaakt.






Daarvoor had ik gister het stationsgebouw al afgemaakt, alleen voorop boven de ingang mist nog iets maar dat verzin ik wel wat op:






Komende dagen even geen updates meer, even wat anders te doen, iets met ICE's en bier enzo vandaag en de komende dagen veel inspiratie op doen en shoppen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:10:40 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 3 Oktober 2015, 23:07:43 »

Na een korte maar intensieve en inspirerende vakantie in Hannover de afgelopen week ben ik gister en vandaag weer met dit diorama verder gegaan. Het begint nu lekker vorm te krijgen alleen moest al het ballast een 2e lijm/verf bad hebben want het zat veel te los.









Morgen wil ik de bovenstroomrail er aan solderen en veel poppetjes plaatsen waar nodig, ik denk dat ik er trouwens handig aan doe dat eerst te doen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:14:30 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 8 Oktober 2015, 09:29:02 »

Gister avond maar eens de poppetjes geplaatst op de perrons. Op het WAE perron (de sporen 4 en 5 )is het druk daar komen binnen 5min 2 treinen aan waarvan er eentje op het diorama net binnen zal rijden. Op het MN perron (de sporen 2 en 3 )is het rustig daar zijn de beide treinen net 10min weg en de volgende komen pas over 20min. De overstappers die er uit kwamen zijn dus al op spoor 4/5 en die van 4/5 naar 2/3 moeten zijn er nog niet.






Ik ben voor op het stationsgebouw met een naambordje bezig van kralen, alleen de umlaut mist nog op de U.


Vandaag ergens gaat de overkapping in opbouw, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:17:30 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 11 Oktober 2015, 22:38:34 »

De afgelopen dagen heb ik de dragende delen voor de perron overkapping geplaatst en geschilderd, de bovenstroomrail gesoldeerd en ben ik aardig op weg met een overkapping van het stationsplein. Hier is dan ook gelijk de bovenleiding aan opgehangen. De glazen bovenkant bestaat uit een stalen frame met glazen panelen. Nu kan je moeilijk doen en het stalen frame uit profielen maken en paneel voor paneel er in lijmen. Een snellere manier is het tekenen van het frame dit printen op overheadsheet en dit dan uitknippen en 2x lamineren. Dit kan ik dan gewoon op de dragende constructie lijmen zo gou dat klaar is.












Het gaat mij allemaal weer eens niet snel genoeg, ik ben ook nog veel met bomen bezig geweest voor diverse diorama's. Maar ik blijf gestaag door gaan en ik hoop dat de bouw snelheid weer oppikt.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:20:15 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 14 Oktober 2015, 12:23:41 »

Het trein gedeelte nadert zijn voltooiing, de overkapping is daar bijna klaar.










Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:22:45 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 19 Oktober 2015, 01:31:12 »

Ik maak het toch al veel te laat vandaag dus een 20min om het een en ander te posten kan er ook nog wel bij.

Vandaag even flink hier aan doorgewerkt; DRIS-borden gemaakt en opgehangen, bovenleidingsmasten geschilderd en verouderd, perron overkapping verouderd, OV plein van poppetjes voorzien, trams en bussen geplaatst en de treinen geplaatst.
















Ook leuk, 2 treinen die naast elkaar binnen komen rijden.


Morgen kan het dak op de overkapping van het OV plein en dan resten nog slechts 2 kleine stukken die afgebouwd moeten worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:27:10 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 20 Oktober 2015, 13:15:53 »

Gister avond met alles lijm de overkapping op z'n plek gelijmd en dat leverde helaas wel wat ongewenste lijm vlekken op maar verder is de overkapping wel geslaagd vind ik zelf:












Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:30:18 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 29 Oktober 2015, 12:45:12 »

Gister de hele dag aan 3 gebouwen gewerkt en ze vandaag afgemaakt en geplaatst:






Natuurlijk moest de overkapping los gaan, de alles lijm van de action plakt lamineerhoesen dus wel maar lijmt ze niet, gevolg 1 tik en het was los dus nu als nog met secondelijm hersteld.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:32:33 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 2 November 2015, 22:00:03 »

Gister en vandaag heb ik dit diorama afkunnen ronden dus hier de foto's:






























op naar de volgende, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:37:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 5 Mei 2016, 07:43:16 »

Bij dit diorama heb ik nieuwe technieken geprobeerd voor de overkapping van het stationsplein. Van begin af aan leverd dit de nodige problemen op. Ik heb het met verschillende soorten lijm geprobeerd te lijmen en bijna alles liet los. Daarnaast word er toch regelmatig tegen aan gestoten bij vervoer van/naar beursen en de lijmverbindingen kunnen dat mede door de slapte van het materiaal niet aan. uiteindelijk heb ik het met secondelijm gelijmd en ik hoopte dat het met de aanslag van het uitdampen mee zou vallen maar dat bleek niet zo te zijn.





Alle witte aanslag is op de foto's hierboven goed te zien. Ik zoals jullie zien de plaat er nu af gehaald en heb de lijmresten verwijderd.



De bouw van de traverse voor Scherfede Hbf heeft me nieuwe manieren geleerd om dit soort dingen te verlijmen. De dragende constructie van de overkapping word nu eerst opnieuw geschilderd en van een goede laag houtlijm voorzien. Daarna ga ik met Uhu Plast een nieuwe overkapping er op lijmen en hopen dat dat goed gaat. Wat ik ook ga doen is de overkapping aan beide zijde iets inkorten zodat het minder kwetsbaar word.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:41:29 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 8 Mei 2016, 11:35:32 »

Ik heb de afgelopen dagen de eerst de draagconstructie geschilderd met een mix van muurverf en houtlijm waarbij het zeker 50% houtlijm was. Ik heb er afhankelijk van de zijde 1 tot 4( boven op) laagjes opgedaan. Daarna heb ik er 1 ruime laag Uhu Plast overheen gedaan. Deze kon zich vast goed invreten op de houtlijm en heeft 1,5 dag tijd gekregen om uit te harden. Gister avond heb ik er vervolgens weer een ruime laag( zo veel dat er nog net op bleef liggen) Uhu Plast opgedaan en vervolgens het nieuwe dak er op gelegd. Deze werd gelijk vast gezogen en was binnen 10sec al bijna niet meer bij te stellen en deze heb ik vervolgens met gewichten aangedrukt. Nu is het uitgehard en zit het echt heel goed vast zo lijkt het. Tijd moet uitwijzen of dat echt zo is maar ik heb in deze lijmverbinding het meeste vertrouwen tot nu toe.








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 2 Maart 2019, 04:44:07 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 6 April 2023, 12:23:19 »

Dienstregeling technisch zat er in dit diorama nog wel wat ruimte om een goederentrein toe te voegen. Ik wilde mijn WAB Br232 graag op een diorama hebben dus heb ik hem hier op gezet met een keterwagen er achter als stukje goederentrein.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Greuping Süd Bf.
« vorige volgende »
Ga naar: