Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: WAE diorama Basel Merveldshof
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: WAE diorama Basel Merveldshof  (gelezen 14069 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Gepost op: 18 Mei 2011, 00:09:49 »

Ik ben vanavond met een nieuw diorama begonnen. Het idee hiervoor komt van de spoorlijnen Oberhausen Hbf - Duisburg Meiderich Süd en Mülheim(Ruhr) Styrum - Duisburg Meiderich Süd - Duisburg Ruhrort en nog enkele andere lijntjes. Het gaat vooral om korte lijntjes met een aantal (vervallen) voorstadshaltes. Het mooiste vind ik als het lukt om met 1 motorwagen een 30min dienst te rijden wat op de eerst genoemde lijn kon.

Afgelopen weekend heb ik 2 nieuwe plattegronden getekend( van Oelde en Neu Beckum/Beckum/Ahlen en daarnaast de plattegrond van Basel(westf.) en Wadersloh aangepast. Op deze plattegronden ben ik gaan zoeken naar een locatie om mijn idee in te planten en uit te werken.

De plattegrond van Basel(westf.) en Wadersloh bleek de beste en meest verklaarbare optie. De zijlijn loopt van Diestedde via de west rand van Wadersloh naar Basel(westf.) en loopt hier dan min of meer van zuid naar noord dwars doorheen met diverse haltes.

Dit lijntje is nu geheel enkelspoors maar ik denk er nog over hier of daar wat vervallen industrie aansluitingen toe te voegen maar niet op de locatie van dit nieuwe diorama.


Voor dit lijntje had ik een vervoerder nodig, de DBAG kwam niet in aanmerking want dan was dit lijntje al lang gesloten geweest. Ook de NDS wilde ik hier niet hebben anders zou ik te veel van het zelfde krijgen. Wat wel goed in de spoor geschiedenis van Neu Dalhausen past is dat de Werse Angel Eisenbahn(WAE) de dienst op deze lijn uitvoerd. Tenslotte ligt het lijntje niet ver van Neu Beckum wat het centrum van het 3kv WAE net is. Deze lijn is echter een diesellijn en daarvoor is dus ander materieel nodig als voor de overige lijnen.

Als materieel voor dit lijntje heb ik 2 diesel motorwagens bedacht die verbouwd zijn uit ex. DBAG accu motorwagens Br515 zoals de Regentalbahn die ook heeft gehad. Daar is alleen geen midden deur aanwezig geweest, die was bij de verbouwing verwijderd maar de WAE wagens houden wel een gemoderniseerde midden deur.

Hiervan komt er dus eentje op het diorama.

De locatie van het nieuwe diorama vormt de halte Basel Merveldshof waar het spoor wat verdiept ligt t.o.v. de omgeving. Om de haltes heen komen de achter zijdes van stadshuizen en wat oude industriële bebouwing uit bouwpakketten die ik nog heb liggen.

De basis vormde weer eens een plaatje MDF en wat kurken, karton en een balkje hout.


Hier op is een perron gekomen van een wand deel van een flatgebouw uit de rommeldoos en vuurwerk latjes er onder om het op hoogte te brengen. Alle opritten zijn van karton en de keermuren en wegdek voor de wegen en voetpaden zijn van 2 verschillende soorten behang.

Samen met de laatste foto hierboven laten de volgende foto's zien wat ik in 1 avond gebouwd heb.





De 3 halve huizen wil ik morgen gaan schilderen even als de muren en paden en het ballast moet dan ook een plekje krijgen.

Verder wil ik me morgen op de bouw van materieel richten, zowel voor dit diorama als wat rijtuigen die nog moeten.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 22:59:56 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Antwoord #1 Gepost op: 18 Mei 2011, 22:03:39 »

Vandaag heb ik door omstandigheden alleen maar gebouwen geschilderd eerste helft van de middag.



Ik heb er heel bewust voor gekozen de gebouwen deels niet dekkend te schilderen. Dit om het verouderen makkelijker te maken.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 23:02:06 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Antwoord #2 Gepost op: 20 Mei 2011, 23:16:15 »

Uiteindelijk heb ik vandaag pas de dingen gedaan die ik eigenlijk woensdag al had willen doen.

Ik heb 5 rijtuigbakken geschuurd buiten waaronder die voor de motorwagen op dit diorama. Hier heb ik ook de draaistellen onder zitten en de buffers zitten er in en de onderkant is zwart gespoten.


Verder heb ik de onderbouw voor een weg aangelegd en ben ik verder gaan schilderen aan een aantal huizen en heb ik de keermuren en paden geschilderd.










Daarna heb ik ballast aangebracht en naast de verdunde houtlijm ook verdunde geel/oranje roestkleurige verf er door laten lopen.


Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 23:07:25 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Antwoord #3 Gepost op: 23 Mei 2011, 21:55:28 »

De afgelopen dagen heb ik vrolijk verder gebouwd en het diorama is een redelijk stuk opgeschoten.





Dit gebouw was bedoelt als 2 lage gebouwen met zaagtand dak, maar deze heb ik maar eens iets anders opgebouwd.








Het kleine voetgangersbruggetje zorg ervoor dat er geen hoog materieel kan rijden, dubbeldeks materieel is dus uitgesloten.


Dit is de onderzijde van de wegbrug.

De motorwagen is nu ook klaar:




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 23:13:03 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Antwoord #4 Gepost op: 24 Mei 2011, 22:33:36 »

Vanavond heb ik de halte info maar eens gemaakt met paint en excel in de volgorde paint->excel->paint.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 23:14:36 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
richard
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 83


« Antwoord #5 Gepost op: 25 Mei 2011, 12:41:30 »

Ziet er gelikt uit man!
Super

Richard
Gelogd

N-spoor, twin center met koploper
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Antwoord #6 Gepost op: 25 Mei 2011, 17:39:38 »

Vanmiddag heb ik me gericht op het verder verouderen en schilderen van de gebouwen en ben ik met groen aan de gang gegaan. Jaap Vriend vond dat ik eens wat meer met kleur moest doen dus ik ben daar vandaag maar eens mee begonnen. De afgelopen weken had ik buiten al op div. bomen en struiken met bloemen gelet.
















Ik heb nu nog een abri in aanbouw, die kan na een verouderingsbeurtje ook op het diorama.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 23:21:39 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Antwoord #7 Gepost op: 30 Mei 2011, 20:22:37 »

Inmiddels heb ik gestaag door gebouwd aan dit diorama. Zo staat er nu een abri, halte info, stationsnaamborden en wat poppetjes. Ook de weg is redelijk ver gevorderd nu en ik heb vandaag alle laatste open plekken van struiken en voorzien en ben nog met wat hekwerk bezig.









Het einde van de bouw is nu wel inzicht maar voor het klaar is moet er nog het nodige gebeuren.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 23:26:54 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Online Online

Berichten: 3550



« Antwoord #8 Gepost op: 31 Mei 2011, 16:28:00 »

Ik zal het kort houden, het diorama is klaar dus,.. foto's:


























Edit 14-08-2017, de onderstaande foto's zijn uit 2016 toen het diorama weg ging.








En dat alles op 25x20cm, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 22 Januari 2019, 23:33:41 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Raymond
Full Member

Offline Offline

Berichten: 100

N Spoor Freak


« Antwoord #9 Gepost op: 31 Mei 2011, 21:37:01 »

Ik vind het er prachtig uitzien Michiel!!!
Knap hoor dat je het allemaal zo levendig krijgt en dan op een stukje plaat van 25x20cm Shocked

Groet,
Raymond
Gelogd

Lid Houtense Koekenclub
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: WAE diorama Basel Merveldshof
« vorige volgende »
Ga naar: