Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn baan => Topic gestart door: Spoorzeven op 23 Oktober 2017, 13:37:27



Titel: Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 23 Oktober 2017, 13:37:27
Na jaren geen baan meer te hebben gehad en ongeveer alle Duitse materieel dat ik bezat te hebben verkocht, ben ik vanaf 2009 Nederlands materieel gaan verzamelen. Daarbij houd ik wel ongeveer de periode 1972-1984 aan, omdat ik het plan had toch ooit wel weer een baan te gaan bouwen. Aanvankelijk zou dat in het appartement zijn waar ik mijn ingelaste vrijgezellenbestaan vertoefde. Een ontwerp had ik ook al: gebaseerd op Zandvoort maar met beduidend meer sporen, vooral om te kunnen rangeren.
Zeg nooit "nooit", in mijn geval ook niet als het op trouwen aankomt, want zie: dat gebeurde in 2015 toch weer en ik verhuisde naar de mooie binnenstad van Delft. Op aandringen van mijn vrouw (nou ja, erg lang hoefde ze dat niet te doen) hebben wij een mooie treinenkamer gerealiseerd waar ik op een oppervlak van ongeveer 7.00 x 1,6 meter kon gaan realiseren wat eigenlijk al een langgekoesterde wens van mij was: het sporenplan van Weert nabouwen. Waarom Weert? Mijn grootouders van moeders kant woonden daar tegenover aan de zuidzijde. Iedere vakantie dat het mogelijk was, ging ik daar logeren. Die vriendelijke Limburgse spoormensen vonden zo'n jochie uit de Randstad met een passie voor het spoor wel grappig en zo kwam het dat ik dan weer treinkaartjes verkocht, dan weer in Post T de seinen en wissels bediende (tot in 1966 de CVL kwam), dan weer met de perronkar reed met snelvracht, de bordjes verhing waarop de bestemming van de eerstvolgende treinen stond aangegeven en ja, zelfs mocht meerijden met de buurtsuper naar Budel en dan natuurlijk zelf ook even de 2400 mocht laten brullen. Rangeren met de plaatselijke Sik deed ik ook en dat zelfs solo. Kortom: jongensdroom die uitkwam.
En nu ligt er een plan met 68 meter rails, 50 wissels, vijf Engelse wissels en 2 kruisingen. Bij vergelijking met het echte Weert is er echter iets totaal anders: ik heb Weert gesitueerd als Hoorn tot in de zeventiger jaren. Geen dubbelsporige, geëlektrificeerde hoofdbaan met aftakkende enkelsporige diesellijn, maar een knooppunt van vier enkelsporige diesellijnen. Mijn elektrische locs en treinstellen blijven in de vitrine in de huiskamer, omdat ik mij geen natuurgetrouwe bovenleiding zie bouwen en de pantografen van de locs ook niet te bedienen zijn en dat vind ik nou weer echt nodig bij Nederlandse locs. Ondanks de redelijk forse lengte die ik heb, moet alles natuurlijk enorm worden ingekort. Maar toch: alle sporen liggen er, met uitzondering van 'Den Koel' (de kuil), het restant van het emplacement van het eerste station van Weert uit 1879 dat, als raccordement, tot in de zeventiger jaren dienstdeed. Ook de sporen van 'Het Kolenpark', dat door het plaatselijke spoorwegpersoneel nog altijd zo werd genoemd al waren de stoomlocs allang verdwenen, krijgen een plek. Vergelijk het plan maar eens met de tekening uit 1965 op het onvolprezen Sporenplan Online.
Hoe ver ben ik nu? De onderbouw is al gevorderd en bestaat uit heel veel Ivar van de bekende Zweed. Binnenkort gaan de platen multiplex er op, gevolgd door de bekende blauwe platen. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe die te verlijmen op het hout en onderling. Het railmateriaal is Profi, ik ben vooral een rijder en doe wat dat betreft minder aan natuurgetrouwe spooraanleg. Er is nog een reden dat ik een echt sporenplan nabouw: het moet van mij logisch zijn en een bestaand plan uit de 1:1 wereld heeft dat per definitie. Gelukkig is dit een hobby waar eigenlijk alles mag wat je zelf leuk vindt. Ik zal proberen de pdf. scan van het sporenplan te uploaden. De lijnen lopen dus van 'Weert' naar A, B, C en D en zullen deels worden gecamoufleerd, wat op een Nederlandse baan altijd wel een uitdaging is. Je plempt er immers niet makkelijk een berg met tunnels overheen. Aan de achterzijde komt een schaduwstation. Voor de bereikbaarheid van het geheel maak ik er grote openingen in. Ik ga digitaal rijden, maar alleen de locs en dieseltreinstellen zijn/worden dat. Aansturing van de wissels en seinen gaat analoog. Wordt vervolgd.

http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Scan0003_1508761692.pdf


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Noordwaarts op 23 Oktober 2017, 13:42:24
Wat een mooi bericht! Ik ga dit volgen.   (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 Oktober 2017, 14:41:10
Interessant! Ik kijk ook mee  ;)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Ruud K op 27 Oktober 2017, 15:10:26
En ik ook!

Groet,
Ruud


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Jefftrack op 27 Oktober 2017, 18:06:12
Ik sluit me hierbij aan......  (y)

Jeffrey


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 29 Oktober 2017, 12:27:17
Wat opnamen uit de oude doos (1971). Ik had maar een eenvoudige camera toen en ik ben aan een nieuwe scanner toe, maar een idee geven ze wel.

De buurtgoederentrein uit Budel met een 2400 loopt op spoor 8 tegen het totale vervoer vanuit Maarheeze, Maarheeze (Philips) en Heeze aan: zegge en schrijven één enkele kolenbak. In mei 1972 was het dan ook gedaan met deze laadplaatsen, die vanuit Weert werden bediend, en bleef alleen Budel (Zinkfabriek) over. Op spoor 7 (!) staat de toen nog aanwezige Sik.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Weert - 300, 2400_1509274866.jpg)

In Weert werd in de middag altijd afgestoten, in de zestiger jaren soms wel eens anderhalf uur achterelkaar. In 1971 was dat een fluitje van een cent geworden. Op de achtergrond de nog aanwezige locloods en buiten dienst gestelde geelbanders op de sporen van 'Het Kolenpark'.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Weert - 2400_1509275780.jpg)

Een paar jaar eerder (1967) werd de hoofdaardgasleiding naar Limburg aangelegd. De losplaats in Weert was een aanvoerpunt voor buizen. Omdat niet alle rongenwagens waren gelost op het moment dat de afvoergoederentreinen waren vertrokken, moest aan het begin van de avond het restant van de rongenwagens tegen de al op spoor 7 gereedstaande trein worden gezet. Kolfje naar mijn hand natuurlijk al moest dat wel deels op gevoel: ik kon nauwelijks om de wagons heen kijken om de signalen van de rangeerder te zien en ik moest mij natuurlijk (overdreven) goed vasthouden onder het toeziend oog van opa...

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Weert - op de Sik_1509276147.jpg)

Een Belgische gast maakt in 1971 een tussenstop in Weert op spoor 5 op weg naar Dalheim om de Huckepack op te halen. Later reden Duitse diesels naar Neerpelt.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Weert - NMBS 5955_1509276282.jpg)





Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: hubertus op 29 Oktober 2017, 12:56:26
Leuk, op de 2e foto zelfs een authentieke 2400-rookpluim.  (y)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 15 December 2017, 16:31:04
En jullie wellicht maar denken: waar blijft het vervolg? Tja, dat stond gepland voor eerder al en vooral voor volgende week: plafond nog wat bijwerken na het aanbrengen van nieuwe (LED)verlichting (die brandt al wel) en een deurpost die deels achter de tafel verdwijnt schilderen en dan de platen multiplex erop, mangaten zagen, blauwe platen aanbrengen en de eerste rails leggen. Gaat voorlopig niet door. Een vrij acute hernia zorgt ervoor dat ik waarschijnlijk nog voor de kerstdagen onder het mes ga. Ik kan gelukkig wel af en toe achter de computer zitten. Hierbij het op enkele details aangepaste ontwerp:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Ontwerp_1513370972.jpg)

Het belangrijkste dat ik nog heb aangepast, is het toevoegen van spoor 25 dat aansluit op spoor 1. In werkelijkheid heb ik dat alleen gebruikt zien worden om af en toe een kolenwagen op te zetten met kolen voor de verwarming van het station en ik heb er wel eens een, vanwege een warmgelopen aspot, uitgezette goederenwagen zien staan. Bij mij gaat dat het programmeerspoor worden, heb ik bedacht. Eenvoudigweg gevoed via een stekker/bus verbinding waardoor of gewone spanning gaat of de aansluiting van de programmeeraansluiting op de centrale.

Ter vergelijking een originele schematische tekening van NS uit 1962 ter voorbereiding op de CVL:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/img042_1513348600.jpg)

Om voor wat betreft de dienstregeling tot een enigszins gefundeerd beeld te komen, heb ik zelf een dienstregeling ontworpen. Een 'uittreksel' daarvan zie je hieronder. Links gaat het naar A (boven) en B (Onder) en rechts naar C (boven) en D (onder).Omdat in mijn opzet sprake is van vier enkelsporige lijnen kwam ik er al gauw achter dat je niet zonder (imaginaire) kruisingsstations (KS) kunt en dat je het de reiziger niet altijd naar de zin kunt maken. De reizigers uit C moeten (behalve in de spits naar B) bijna een half uur op hun aansluiting naar B en D wachten. Alleen de trein naar A geeft aansluiting. De goederenpaden zijn niet alleen voor goederentreinen bestemd, maar ook voor bijvoorbeeld een extra stoomtrein met spoorenthousiastelingen (die schijnen er echt te zijn ;)) of een werktrein. Het voordeel van de starre dienstregeling is dat het bedienen van een kruisingstation door een buurtgoederentrein mogelijk is door het eenvoudig een (half) uur opschuiven van de vertrektijd. De trein vanuit A keert op spoor 3a, vanuit B komt binnen via 4a op 3b, vanuit C en D op spoor 2. Waarom geen perron langs spoor 1? Geen ruimte voor, net als in het echt. De spitstreinen (Klompentrein) lopen binnen via 3a naar 3b en staan daarbij over de wisselverbinding. Ze vertrekken zoals ze gekomen zijn.
 
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/img037_1513349019.jpg)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Sander Lageveen op 15 December 2017, 20:07:01
Frank, beterschap!!!

Zien je vorderingen graag weer wanneer het lichaam dit toe laat.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Arjen52 op 15 December 2017, 20:47:13
Frank, sterkte met de operatie en hopelijk snel Weert (anders) actief.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 15 December 2017, 21:52:38
Sander, Arjen, dank voor de goede wensen.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 December 2017, 22:06:32
Oei Frank, dat klink niet goed zeg.
Sterkte en beterschap!


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 16 December 2017, 11:58:51
Dank je, Jakop. En ach, het is - ondanks de morfine - wel pijnlijk, maar er zijn veel ergere dingen.

Vanmorgen stond al vroeg de koerier op de stoep met een pakket uit een plaats aan die metrolijn die maar niet in dienst komt. Inhoud: de Piko 2327 Sound, een SNCF ketelwagen van REE-models (WB-313), de blauwe Artitec halteringsborden, de Puch met hoog stuur (met zelfs de handremmen, ongelooflijk), een aantal personenauto's van Brekina en een rollenbank.

Nog twee 2200'n te gaan voor de Klompentrein, daarvan moet er minstens eentje bruin zijn (Tp IV), dus Piko: kom maar op met de varianten.

 


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Jakop de Bruin op 16 December 2017, 12:27:20
Reed er in Weerd ook een klompentrein?
Ik meende dat die alleen in het noorden en de achterhoek reden.
De tp. III bruine is prima om te katten naar tp. IV heeft Chris al laten zien  ;)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Noordwaarts op 16 December 2017, 13:21:21
Poe, heftig Frank! Beterschap!

mvg,
Gert


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Jefftrack op 16 December 2017, 13:51:13
Heel veel beterschap Frank en ik hoop dat je snel weer verder kan met bouwen.

Jeffrey


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Baureihe06 op 16 December 2017, 14:43:55
Beterschap Frank.

Hopelijk kun je snel weer door met je hobby. ;)

Edward.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 16 December 2017, 15:11:42
Dank voor alle beterschap wensen! Dinsdag hoop ik te horen wanneer ze in mijn rug gaan peuteren.

@Jakop: klopt, in Weert reden inderdaad geen 'Klompentreinen'. Maar dat heeft alles te maken met de benadering door mij van dat station: geen bovenleiding en geen dubbelspoor (met aftakkende diesellijn), maar vier enkelsporige diesellijnen die daar samenkomen, zoals vroeger in Hoorn. Noem het de dichterlijke vrijheid die ik neem. Ik heb overigens eerst Hoorn overwogen, het baanplan had ik al klaar. Ik vond het echter te stijf ogen (er lagen daar veel rechte, parallelle sporen) en ik ontdekte dat ik op dezelfde ruimte ook Weert min of meer kan nabouwen. Aan het begin heb ik uitgelegd waarom ik een zwak voor dat station heb. Bij mij komen dus DE-1, DE-2, Plan U en de 'Klompentrein' in de reizigersdienst. Geen 'Buffel'(te modern) en ik denk ook geen 'Wadloper' (zo die er ooit komt), want daar heb ik niet echt iets mee. Waar ik wel direct voor zal vallen, is een rode DE-5 (en velen met mij denk ik zo). En verder wacht ik liever op een 'kant-en-klare' bruine loc, inclusief (liefst blauwe) zwaailichten.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: hubertus op 16 December 2017, 15:35:06
Ik voor je dat dat peuteren zo snel mogelijk gebeurt en je daarna natuurlijk snel weer herstelt. Sterkte.

Huub


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 16 December 2017, 19:55:54
Dank Huub, zal vast wel lukken.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 23 April 2018, 08:04:19
Daar zijn we weer, eindelijk een update. De (dubbele) hernia is verleden tijd en er is weer voortgang te rapporteren. De schilder is langsgeweest en heeft plafond en deur(kozijn) geschilderd. Het plafond is standaard wit, maar de deur is in de kleurcode van het turkoois van de KLOK 1200 geschilderd. Het merkwaardige is dat die kleur op hout en bij kunstlicht toch anders overkomt. Maar het oogt goed en daar gaat het om en voor mijzelf is het grappig te weten dat het wel de goede kleur is.Voordat de platen op de onderbouw gaan, even wat foto's van het Zweedse geweld.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/2018-04-23 159_1524466587.JPG)
De linkerzijde met doorgang en opslag materieel.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/2018-04-23 160_1524466658.JPG)
Overzicht van het andere gedeelte. Links IVAR 30 cm breed en rechts een stuk van 50 cm breed.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/2018-04-23 164_1524466780.JPG)
Noodzakelijke steunbalkjes omdat de grote platen (breedte 122 cm) steunen op de 30 cm staanders en de binnenzijde van die van 50 cm. De smalle stroken die het geheel op 162 cm brengen zouden dan alleen maar op de voorste bovenzijde van de plankenstaanders steunen en dus gaan kiepen. Nu hebben ze steun over hun volledige breedte van 40 cm.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 16 Juni 2018, 14:23:59
Eindelijk een vervolg: kwam erachter dat op sommige punten waar de platen samenkomen, maar daar niet op een staander liggen, nog versterkingen moeten worden aangebracht in de vorm van stukjes plaat aan de onderzijde. Achteraf wel logisch, maar domweg niet aan gedacht. Toen ging het echter weer mis met mijn rug die nota bene net was geopereerd. Deze keer nog veel meer pijn en uit met de pret van verder bouwen. Inmiddels op 140618 weer geopereerd aan de wervels 'een etage hoger', maar voorlopig geen vorderingen aan de baan. Wat ik wel nog heb kunnen doen voordat de pijn te erg werd, is een begin maken met het zagen van de gaten die mij toegang moeten geven tot dat deel van de baan dat vanaf de ene zijkant niet bereikbaar is: en dat is een groot deel. In verband daarmee ben ik rails gaan uitleggen, want zagen waar straks rails moet komen liggen, is een beetje ongelukkig om het zachtjes uit te drukken. Het leuke is wel dat je al een beetje smoel krijgt op het geheel. Er zijn een paar kleine afwijkingen t.o.v. het op 151217 geplaatste plan, maar dat komt omdat de door mij gebruikte oude Busch software onnauwkeuriger is dan Anyrail. Vergelijk wat je ziet op onderstaande foto's met de tekening en het originele plan va Weert dat daar weer onder staat. Nog vragen? Stel ze gerust.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0886_1529154827.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0887_1529154905.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0889_1529154983.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0892_1529155087.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0893_1529155151.JPG)

Deze laatste foto heb ik extra geplaatst om te laten zien dat die wisselverbeinding bij het perron uit de slanke wissels bestaat, in een poging de uitslag van de treinen richting perron te beperken.

Hier blijft het dus voorlopig bij, eerst mijn herstelprogramma doorlopen....



 


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Christoph op 17 Juni 2018, 10:13:27
Nou sterkte, al had ik dat bij het raadplaatje ook al aangegeven.
Ook na herstel, niet meer zo snel volledig gaan aanpakken maar even gewoon rustig aan blijven doen hoor.

Jou draadje kon ik nog niet, maar hier wordt leuk verteld wat de ontwikkeling en de reden van de locatie is.

Groeten,

Christoph


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 24 Januari 2019, 22:08:49
Eindelijk een update. In de afgelopen weken is de verzameling verder geïnventariseerd en netjes opgeborgen. Ik begon dingen dubbel te kopen die ik al had, maar waarvan ik dat was vergeten...
De tafel is klaar, werkopeningen aangebracht en alles schoongezogen met de niet te missen stofzuiger en in afwachting van de bekende blauwe platen (die er inmiddels bijna niet meer zijn, op de laatste foto linksonder in beeld).

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0913_1548363959.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0915_1548364053.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0916_1548364103.JPG)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Noordwaarts op 24 Januari 2019, 22:15:48
Eindelijk een update. In de afgelopen weken is de verzameling verder geïnventariseerd en netjes opgeborgen. Ik begon dingen dubbel te kopen die ik al had, maar waarvan ik dat was vergeten...
De tafel is klaar, werkopeningen aangebracht en alles schoongezogen met de niet te missen stofzuiger en in afwachting van de bekende blauwe platen (die er inmiddels bijna niet meer zijn, op de laatste foto linksonder in beeld).

Want jij hebt de hele voorraad in het land opgekocht?   :D

mvg,
Gert


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: hubertus op 25 Januari 2019, 09:17:17
Mooi dat je weer bezig bent.  (y)
Ik begon dingen dubbel te kopen die ik al had, maar waarvan ik dat was vergeten...
Zorgwekkend... Maar wel herkenbaar.  :D :D


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 25 Januari 2019, 11:04:48
@Gert: nee, uit het assortiment. Vervangen door iets waarvan ik vind dat het voor het doel waarvoor wij modelspoorders ze gebruiken onbruikbaar is. Wel dus de gehele resterende voorraad in Ridderkerk opgekocht, dichterbij was kansloos ;D


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: niels b op 31 Januari 2019, 20:41:15
Ikea heeft prima vervangend materiaal.  (y)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 14 April 2019, 12:55:55
Tijd voor een update. Inmiddels liggen zo goed als alle sporen. Het laatste stuk van spoor 31 ligt nog niet vast omdat ik een stukje locloods van Markenburg wil plaatsen. Die vertoont immers veel overeenkomsten met die van Weert. Kan alleen niet meer kwijt dan de basiseenheid met één spoor. Dat klopt dan op zich wel weer met de toestand zoals ik die naboots, maar er liepen oorspronkelijk vijf sporen de loods in (zie de site Klassieke beveiliging.com). Verder ligt spoor 10a nog los, omdat ik eerst de weegbrug (AlsaCast) nog moet bouwen. Tot slot loopt bij mij spoor 24 verder door en ik ben er nog niet uit wat voor spooraansluiting dat gaat worden. Dus het uiterste eind ligt ook daar nog los. Oorspronkelijk liep dat spoor in het echt ook door en wel naar een loskade met twee sporen langs de Zuid-Willemsvaart.
De verdeling elektrische en handwissels is exact hetzelfde als in het echt. Omdat alles goed bereikbaar is en ik een draadloze regelaar wil aanschaffen, kan ik makkelijk rangeren. Alle reizigerstreinen komen op sporen die uitsluitend elektrische wissels hebben. Inmiddels heb ik een aardig beeld van waar de telefoonkasten stonden (die zijn nu vervangen door GSM-R) en de palen voor de bediening van de vrijgave rangeren en de bediening van de wissels 123 en 151 in de sporen 7 en 8.
Wat plaatjes:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0945_1555242150.JPG)
De kop zijde 'Roermond' met in de verte de PIKO 2200 die al brullend al rondjes heeft gereden.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0948_1555242253.JPG)
Wat altijd nog 'Kolenpark' heette ook al was dat allang verdwenen. De Cargill graanwagen staat op spoor 30.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0951_1555242358.JPG)
De uitwaaiering van de sporen naar het goederenemplacement. Alle sporen zijn in het echt inmiddels kopsporen, behalve de sporen 7 en 8 die zeer recent zelfs zijn vernieuwd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0952_1555242469.JPG)
De kop van het emplacement aan de kant van 'Eindhoven'. De witte vlek in spoor 10a is de inmiddels in het echt verdwenen weegbrug. Die moet ik dus nog schilderen en in elkaar zetten.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0954_1555242692.JPG)
Het schaduwstation, waarvan het langste spoor een kleine vier meter lang is. Er komt een schot voor te staan en erachter een camera om de boel in de gaten te houden. Ik ga weliswaar digitaal rijden, maar zonder verdere sturing van de treinenloop.



Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: hubertus op 14 April 2019, 14:20:24
Leuk bezig.
Ik zie dat je ook het trammuseum van Kühne gaat nabouwen.  ;D

groet, Huub


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Jakop de Bruin op 14 April 2019, 17:09:43
Indrukwekkend Frank  (y)

Ik zag elders dat je al had ingeslagen bij NS-Parts  :D
Hoe zijn de hoge seinen? Die heb ik nog nooit 'live' gezien.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Joran op 14 April 2019, 18:55:24
Zeker indrukwekkend!  (y)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 14 April 2019, 21:20:40
Jakop, die hoge seinen vind ik ook zeer fraai! Alleen zijn er nog uitsluitend normale seinen, dus (nog) niet met cijferbak. Voor mij maakt dat niet uit omdat ik afwijk van het echte Weert maar dat kan voor andere modelspoorders wel lastig zijn.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 2 Juni 2019, 07:53:34
Even een update.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0968_1559456158.JPG)
Sein 130 staat inmiddels (zie Sporenplan OnLine of de NS tekening aan het begin van dit draadje). Alle seinen zijn omgenummerd naar de originele nummers in Weert (dankzij de medewerking van NSParts). Post T is een model (gebouwd door Henk Vos van Henk's Modelbouw) van Post T te Delft.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0971_1559456626.JPG)
De westelijke kop van het emplacement met de weegbrug in spoor 10a die inmiddels in elkaar is gezet.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0969_1559456732.JPG)
Van Markenburg kreeg ik de exacte maten van de ronde locloods van Roosendaal. In Weert stond een vrijwel identiek exemplaar. Met wat moeite kan ik toch de basiseenheid met één uitbreiding kwijt. Daar moeten twee kleine stukken spoor voor sneuvelen, maar ik vind het op voorhand aantrekkelijker ogen qua grootte.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0976_1559456945.JPG)
De waterpas duidt de plek aan waar ik een voetbrug wil plaatsen. Geldermalsen dient daarbij als voorbeeld. Ik denk aan Auhagen 11363 waarvan ik dan drie exemplaren nodig heb om de vijf sporen te kunnen overspannen en waarvoor ik twee gemodificeerde pijlers moet febriceren die tussen de sporen moeten komen. Ook moet die voetbrug dan in NS infragroen (KLeinspoor 32) worden geschilderd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN0961_1559457561.JPG)
De aandrijvingen van de wissels heb ik omgedraaid en verzonken in de dubbele laag blauwe platen. Daarna leg ik er plastic over en plak dat vast met dubbelzijdig tape. Dan gaat er ballast over die ik iets groter heb gekozen om te voorkomen dat het alsnog ergens tussenkomt. Overigens is daar in het echt ook verschil in. Vrijdag naar Vlaardingen geweest om onder meer mijn 1310 van Artitec op te halen en in station Schiedam ligt nieuwe ballast naast spoor 3 die duidelijk grover is dan de ballast die tussen de bielzen ligt. Bovendien maak ik verschil tussen de hoofdsporen en zijsporen. Daar komt een anderskleurig, fijner mengsel. Daar liggen toch alleen handwissels.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Noordwaarts op 2 Juni 2019, 10:35:43
Indrukwekkend emplacement, Frank!

mvg,
Gert


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 10 Juni 2019, 10:05:19
Ook de handwissels krijgen de juiste nummers. Vanmorgen vier wisselstoelen genummerd (aan beide zijden van het gewicht. Ik moet er nog veertien doen, maar het is een zenuwenwerkje. Dus in kleine batches werken...

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Wisselstoel_1560157480.JPG)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: trainiac op 3 Augustus 2019, 12:28:21
mooi zo'n wisselsteller. Zijn de cijfers met de hand gemaakt?


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 1 Juni 2020, 09:29:12
Deze vraag van trainiac had ik even gemist: nee, op de computer en sterk verkleind.

Inmiddels de locloods van Markenburg in elkaar gezet. Is nog niet af, maar voor een indruk even geplaatst op de plek waar hij in 'Weert' moet komen, overeenkomstig de (helaas vroegere) werkelijkheid.
Er gaat straks ook maar één spoor de loods in, waar eigenlijk een Ovaleramenrijtuig zonder buffers in moet staan (de B 6195). Zie ook de website van Martijn Haman. Maar of ik dat mijn Artitec exemplaar ga aandoen: denk het niet ;)
Zoals eerder aangegeven, waren de loodsen van Roosendaal (voorbeeld voor Markenburg) en Weert sterk overeenkomend, want allebei van architect G.A. van Heukelom, die ook de loodsen van Eindhoven en Susteren ontwierp.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/DSCN1015_1590999899.JPG)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: hubertus op 1 Juni 2020, 12:54:19
Mooie loods, is dat karton?


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: besselspoor op 2 Juni 2020, 10:54:14
Mooie loods, en heel herkenbaar! (y)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 2 Juni 2020, 11:04:15
De loods is inderdaad van (hoogwaardig) karton.


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Spoorzeven op 27 Oktober 2022, 14:10:54
Het heeft een tijd geduurd, maar hier eindelijk weer eens een bericht over mijn baan. Eén van de redenen dat ik geen tijd had voor de baan is geweest dat ik mijn verzameling dia's moest klaarstomen voor overdracht aan de NVBS. Je kunt wel meer dan vierduizend dia's over de schutting kieperen, maar daar zit men uiteraard niet op te wachten. Dus moest ik een en ander zo goed mogelijk documenteren voordat de overdracht kon plaatsvinden. Dat is inmiddels achter de rug. Weliswaar moet ik nu alle fotonegatieven nog doen, maar die wachten nog maar even. Nu eerst weer tijd voor de baan. Om de locloods (Markenburg, qua bouw identiek aan die in Weert stond) goed kwijt te kunnen, heb ik het sporenplan iets moeten aanpassen. Dat betekende de reeds geplakte sporen weer loshalen en alles opnieuw aanleggen. Dat is ook goed te zien aan de beschadigingen van de ondergrond, de bekende blauwe (maar zwart geverfde) platen. Dat gaan we gewoon weer repareren. Ook heb ik vast een afsluitbord gefabriekt, dat voor de loodsdeur staat. Zie nu trouwens dat het niet exact met het midden op de paal zit. Misschien nog maar even corrigeren. Wissel 187 (dat voor de loods ligt; alle seinen en wissels krijgen de originele nummers anno 1970) is zogenaamd geklemd: dat wil zeggen dat het niet meer kan worden omgelegd, omdat ik het omzetpalletje heb verwijderd. ProRail bestaat nog niet in mijn periode (circa 1970-1980) en dus ligt het wissel er nog wel. In de zestiger jaren werd de loods nog gebruikt door de Firma Koudijs (diervoeders). Later ook nog door NS zelf. Er stond een Ovaleramer in die werd gebruikt voor calamiteitenoefeningen ter plekke en de vuurdood is gestorven. Twee foto's van de toestand vanaf vandaag:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/20221027_132721_HDR_1666876047.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/20221027_131422_HDR_1666876107.jpg)


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Noordwaarts op 27 Oktober 2022, 16:14:49
Eén van de redenen dat ik geen tijd had voor de baan is geweest dat ik mijn verzameling dia's moest klaarstomen voor overdracht aan de NVBS. Je kunt wel meer dan vierduizend dia's over de schutting kieperen, maar daar zit men uiteraard niet op te wachten. Dus moest ik een en ander zo goed mogelijk documenteren voordat de overdracht kon plaatsvinden.

Als NVBS-lid én (via Lycka till Förlag) dankbaar gebruiker van de beeldcollectie van de NVBS kan ik niet genoeg benadrukken hoe goed het is dat mensen dit doen!   (y)


De firma Koudijs was volgens mij in deze omgeving ook wel actief in de jaren '70. Mooie loods.

mvg,
Gert







Tikfout hersteld


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Wesley op 27 Oktober 2022, 17:56:02
dankbaar gebruiker van de beeldcollectie van de NMBS

Hoe veel boeken geef jij wel niet uit over de Belgische spoorwegen dan? :P ;D


Titel: Re:Weert (anders)
Bericht door: Noordwaarts op 27 Oktober 2022, 18:08:29
Oeps... Ik bedoelde natuurijk NVBS. Zal het zo aanpassen.
En wat de NMBS betreft: wait and you'll see!   8)

mvg,
Gert