Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Hahlen-Menslage  (gelezen 8188 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Gepost op: 12 Juli 2023, 20:21:43 »

Dit nieuwe diorama is wat bebouwing een opvolger en overtreffende trap van Scherfede Hbf. 2 plekken die als voorbeeld dienen zijn het AKN station van Garstedt zoals dat van 1967 tot 1996 bestond, zie hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier voor foto's en als 2e Barbarossaplatz in Köln in de late KBE tijd, zie hier, hier, hier, hier, hier en hier. Het gebruik van de Arnold en Busch bouwpakketten bied mogelijkheden genoeg om deze sfeer te vangen en neer te zetten.






Hahlen-Menslage is een kopstation aan een fictieve spoorlijn Bippen-Hahlen Menslage die aftakt van de lijn Rheine-Quackenbrück.





Dit is de basis die ik nu heb gemaakt, het station word aardig ingesloten in de omliggende bebouwing.



Word vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1 Gepost op: 29 Juli 2023, 18:53:04 »

Gister ben ik begonnen met het eerste gebouw te maken en vandaag bouw ik rustig door.
















Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #2 Gepost op: 31 Juli 2023, 02:00:05 »

Hierbij nog even een tussenstand van hoe het er nu bij staat.








Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #3 Gepost op: 1 Augustus 2023, 18:51:06 »

Gister 2e helft van de avond kon ik tussen de buien door alle gebouwen zwart spuiten. Ik kreeg dat niet overal bij de ramen goed dekkend dus heb 2 wanden nog met normale verf na moeten bewerken.






Nu ga ik zo eens verder schilderen maar heb nog geen idee in welke kleuren. Het word of ranzige beton kleur of juist gerenoveerd in pastel kleuren( of beide). Ik wil niet heel veel tijd in dat soort keuzes steken. Juist door niet in dat soort keuzes te blijven hangen krijg ik zoveel gedaan in een korte tijd.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #4 Gepost op: 2 Augustus 2023, 20:58:30 »

Vandaag is het tussen de tremor aanvallen door proberen toch wat gedaan te krijgen. Ik moet in sprintjes van 3 tot 10min werken om nog een beetje controle over m'n spieren te houden. Ik heb ook nog wat tekenwerk op de pc kunnen doen ook met moeite en pauzes.


Het grootste gebouw begin groene raamkozijnen te krijgen. In het begin word het aardig rommelig maar dat laat zich daarna met een zwarte fijnere verfstift prima bijwerken.




Zo nu even lunchen, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #5 Gepost op: 3 Augustus 2023, 23:47:30 »

Vandaag heb ik weer redelijk normaal door kunnen schilderen. Ik had inmiddels ook de eerste verf stiften leeg en ik miste van veel kleuren de stiften met 0,7mm kegel punt en die blijken voor raamkozijnen ideaal dus nieuwe besteld. Toen wilde ik straks de deuren printen en bleek m'n cardridge leeg en ik had geen nieuwe dus ik m'n 2e bestelling van vandaag doen bij 123inkt, beetje jammer.














Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #6 Gepost op: 7 Augustus 2023, 13:56:59 »

Een aantal gebouwen zijn zo goed als af dus nu ben ik ook met het diorama zelf bezig. Ik heb de ondergrond grotendeels opgehoogd en heb net de spoorstaven geschilderd en daarna ben ik met de stootblokken begonnen. Ik heb de betonnen stootblokken met beplanting van Perugia Sant'Anna als voorbeeld genomen omdat ik het en mooi vind en het weinig ruimte in neemt.
















Met dit gebouw liep ik vast want ik miste de vaardigheden om het beetje inspiratie wat ik er voor had uit te voeren. Daarom een andere weg in geslagen en een aanbouw er aan gemaakt die over het spoor heen staat. Uiteraard moet ik hiervoor nog poten maken.







Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #7 Gepost op: 8 Augustus 2023, 00:25:29 »

Inmiddels heb ik het grootste deel van ballast voorzien en het gebouw met aanbouw heeft een poot en heb ik vanavond nog kunnen spuiten. De spuitverf dekte bij de ramen niet goed dus daarna heb ik alles nog overgeschilderd met 1 tot 3 laagjes zwarte muurverf.






Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #8 Gepost op: 8 Augustus 2023, 22:48:03 »

Vandaag heb ik het gebouw eerst iets van oud roze geschilderd om daarna dmv stippelen de kleuren verder te gaan opbouwen.








Nu moet de rest van het gebouw opnieuw geschilderd worden.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #9 Gepost op: 10 Augustus 2023, 00:13:07 »

Gister avond heb ik het gebouw grotendeels af geschilderd. Vandaag heb ik deze samen met de laatste dingen van andere gebouwen verouderd en daarna ben ik de gebouwen gaan plaatsen.














Ik heb vrijdag bij de T€Di leuke pennen gekocht waaronder 3 van draken. 2 draken ga ik hier op het diorama zetten.


Nu ben ik even met een klein haven diorama bezig dat ik binnen een week af wil hebben.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #10 Gepost op: 13 November 2023, 22:19:31 »

Ik heb het diorama voor de dag gehaald omdat hier van alles lag wat er op moet komen. Daarom ben ik eens gaan kijken wat er kan en wat interessant staat.


Daarna het een en ander aan de kruising van bestrating en perron geschuurd en daar nu een laag verf overheen gedaan die hopelijk ook wat vuld. Er zit meel in dus het droog goed schuurbaar op wat met tacky glue niet kan.


Ik kreeg vannacht het idee een perron overkapping te maken die uit hele grote bladeren bestaat hoe en wat moet ik nog bedenken.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #11 Gepost op: 14 November 2023, 22:39:29 »

Gister avond en vandaag veel zoekwerk gedaan naar voorbeelden van fantasy landschappen en filmpjes over het maken ervan om inspiratie op te doen voor dit diorama.

Wyloch's Armory heeft een mooie die wat technieken en materialen als voorbeeld dient.

Ik ben dus met smeltlijm gaan spelen en het eerste leek nog niks. Toen het een bewerkt met een heet schuimmes om nerven er in te maken. Dat leek het nog niet echt tot ik het toch eens ging schilderen en toen leek 1 van de 3 proefjes in eens wel echt een blad. Het concept had zich bewezen maar het model blad moest nog anders dus een groot hartvormig blad geprobeerd en die ging goed en aansluitend er nog 6 gemaakt. Ik maakte ze op mijn snijplank dus een 1 kant zat de structuur daarvan er in. Die zijde opnieuw heet maken liet die structuur weer snel verdwijnen. Daarna metalen staafjes er in gesmolten en toen kon ik gaan schilderen.








Nu moet ik zien hoe ik tot een goede compositie kom op het diorama en of ik nog wat bij moet maken. Dat word nog een leuke kunstzinnige puzzel.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #12 Gepost op: 15 November 2023, 18:34:19 »

Ik heb gister avond de eerste bladeren aan de draak gelijmd en daarmee krijg je gelijk een mooi beeld.




Hieruit blijkt gelijk ook dat ik nog veel meer bladeren en vooral ook kleinere nodig heb dus ben ik er nog 12 bij gaan maken.








Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #13 Gepost op: 17 November 2023, 15:36:38 »

Ik heb op het perron nu alles ingepland en de gebruikte bladeren aan de onderkant genummerd zodat ik ze later weer op de juiste plek terug kan zetten.



Het gedeelte voor de gebouwen heb ik ook ingepland en uitgemeten, daarvoor kwam ik nog 1 groot blad te kort. Oohja intussen bleken die kleine bladeren toch niet handig en heb ik nog 10 grote bijgemaakt maar ik had er dus 11 nodig.

Hier zie je goed de structuur die de snijplank achter laat.


Hier de andere zijde.


En hier geschilderd, dat ging in 30min met gebruik van de föhn.

Nu moet ik alles wat ik verder moet doen aan dit diorama gaan uittypen want in m'n hoofd krijg ik dat niet op een rij en dan vergeet ik belangrijke stappen, is mijn productiviteit erg laag en word ik erg gespannen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #14 Gepost op: 19 November 2023, 01:34:17 »

Met Bjorn heb ik begin van de middag de verdere invulling van het diorama bedacht. Zoals altijd heeft Bjorn goede ideeën waar ik zelf niet aan denk. We gaan via foto's even het hele diorama langs.

Bij het regenboog gebouw was de vraag kantoor of woonruimte. Gezien de kleurrijke renovatie ligt een creatieve woongemeenschap voor de hand. Dat bied gelijk de mogelijkheid dat door te trekken naar het lege deel links ernaast en daar iets met tenten/woonwagen enz. te doen. Het terra kleurig gebouw was al gewoon als woonruimte bedoeld.

Het gele en lila gebouw heb ik als hotel gedacht en de beneden verdieping in het lila gebouw bied nog ruimte aan een "Nordsee" en een EEB loket.




Bjorn kwam met het idee dat het complex leeg geruimd word en dat daarom buiten af te voeren meubels liggen. De ingang bevind zich midden in het hoge gebouw links ernaast komt dus wat groen en rechts ernaast een open of gesloten fietsenstalling. Rechts wil ik rond de draak een hek met wat beplanting. In de hoek links daarachter bedacht Bjorn dat er mooi afvalcontainers kunnen staan al dan niet geheel of half in een schuur of overkapping.


Het spoor heeft ook een volle indeling gekregen waarbij ik een verhaallijn wil creëren dat er wat bevoorraad word en men bezig is met de wisseling tussen 2 bouwfases/locaties.

Ik ben vanmiddag ook met de ombouw van een rijtuig tot verblijfswagen begonnen. Ik heb alles glad geschuurd en 5 ramen dicht gemaakt en de deuren in de kopwanden verplaatst.




Morgen maar eens een bouwplanning maken want dat kan nu.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Hahlen-Menslage
« vorige volgende »
Ga naar: