Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn trein => Topic gestart door: GerardvV op 10 Januari 2022, 14:40:51



Titel: Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 10 Januari 2022, 14:40:51
Door een ongelukkig toeval kwam ik in het bezit van een Combispoor DE1, wat overigens goed helpt tegen Wadloperhonger.
In tegenstelling tot wat je vaak leest is deze Combispoor DE1 geheel op schaal en vind ik de vorm er goed in zitten.
Combispoor was in de jaren 80 van de vorige eeuw een modelspoor postorderwinkel (voorloper van een on-line winkel), misschien wel één van de eerste modelspoor postorderwinkels..
Men verkocht alle bekende- en onbekende merken maar bracht ook eigen producties uit zoals de NS DE1.
Deze DE1 is geleverd in een scharrig houten kistje en uitgevoerd als epoxy dak met aangegoten epoxy koppen en had geëtste messing wanden en bak.
Het aangedreven draaistel is een Tenshodo spud en het loopdraaistel is een vouwwerkje van geëtst messing.
Het geheel is zeer netjes gespoten en de opschriften zijn afwrijfdecals en opplakdecals van (waarschijnlijk) Reitsma. Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Interieur zat niet in deze DE1.
 De ruiten zijn stroken erg dun doorzichtig materiaal wat vooral aan de bovenzijde is kromgetrokken en van de vensters afstaat.
De front- en sluitlichten waren led’s (erg revolutionair in die tijd) en zijn direct achter de lampgaten geplakt. Lampringen om de front- en sluitseinen zijn niet aangebracht.
De draaistel zijkanten zijn messing gietstukken.
Al met al een aardig mooi model maar destijds voor mij onbetaalbaar.
De vorm zit erg goed in dit model en het leek mij een leuke klus om dit model een beetje naar de hedendaagse standaard op te werken.

Dit is de statiefoto van het originele Combispoor model zoals dit bij mij binnen is gereden;
(https://live.staticflickr.com/65535/51812128218_02fe5003f1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWsGBu)IMGP8818a (https://flic.kr/p/2mWsGBu) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De kap wil ik zoveel mogelijk intact laten, afgezien van verbeteringen, zodat deze niet opnieuw gespoten hoeft te worden.
Verdere werkzaamheden ter verbetering worden in ieder geval;
-   lampringen en verbeterde front- en sluitseinen aanbrengen met omgekeerd L-sein
-   interieur aanbrengen
-   binnenverlichting aanbrengen
-   draaistellen van meer details voorzien
-   digitaliseren en stroomafname verbeteren
-   Scharfenbergkoppelingen op juiste hoogte zetten
-   Treeplanken onder deuren aanbrengen.
Er zullen onderweg vast nog wel meer zaken meegenomen worden.
Beschrijving van de werkzaamheden komt in volgende posts.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Noordwaarts op 10 Januari 2022, 15:00:27
Mooie aanwinst, Gerard. Ik meen dat ze een winkel hadden niet zo gek ver verwijderd van het spoorwegmuseum in Utrecht.
Ook voor mij destijds geheel onbetaalbaar.

mvg,
Gert


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Mispoes op 11 Januari 2022, 00:00:43
Leuk dit! Toen Combispoor bestond, had ik nog N en bekeek het hele gebeuren daar grotendeels van opzij. Mijn spoormaat Meindert uit die tijd (1983) had een bouwset van de DE1 gekocht (1:87) die er iets moois van wist te maken. Op 8 juni 1984 kwamen we terug van de Hoogovens, bezoek aan de Stibans 440 (mat 36) en we zouden naar Combispoor gaan in Utrecht. Toen we bij het busstation van Utrecht CS aankwamen vroeg Meindert mij "kunnen we niet naar Koek in Mijdrecht gaan, daar ben ik nog nooit geweest". Ik was al een half jaar eerder geweest, maar wilde nog wel weer een keer. En zo liep ik een bezoek aan Combispoor voorgoed mis, want niet veel later bestond Combispoor niet meer. Nee, ik heb er geen spijt van dat we de koers voor die middag verlegd hebben naar Koek... ;D Onsterfelijk is het groene vademecum, een heerlijk boekwerkje voor de liefhebber van de oude stroomlijntreinstellen.

Helaas is er geen blanke aflaklaag als afwerking op gezet.
Wees daar maar blij om. Van de opschriften klopt niet veel, een rode DE1 met opschriften van een blauwe van voor mei 1956: BCD 31 stamt nog uit de tijd van 2e en 3e klasse... Daarnaast had de 31 blauwe banen. Als de 31 al rood met witte vignetten, maar zonder blauwe banen heeft gereden, dan zal die periode niet lang zijn geweest.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 11 Januari 2022, 00:57:55
Die opschriften BCD31 vielen mij ook al op, de rest van de opschriften klopt volgens mij wel.
Het raster vermeld; geschilderd 2 '69 en revisie 6 '76 of dat dan weer klopt.... Bakcode 116 011 is wel goed.
Volgens de meeste foto's van DE1'en zijn raster en bakaanduiding wel van links naar rechts en v.v. verwisseld.
Foto's van de 31 heb ik nog niet gevonden in mijn boeken maar ik heb er ook nog niet echt naar gezocht.
Wellicht wordt het ding nog vernummerd.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Mispoes op 11 Januari 2022, 11:19:29
Het raster vermeldt: geschilderd 2 '69 en revisie 6 '76 of dat dan weer klopt.... Bakcode 116 011 is wel goed.
Volgens de meeste foto's van DE1'en zijn raster en bakaanduiding wel van links naar rechts en v.v. verwisseld.

Dat is dan ook wel weer apart: BCD 31 en een raster dat vermeldt REV 06-76 en GES 02-69. Overigens & overigens: ik dacht dat in 1969 de laatste revisie aan een DE1 werd gegeven, maar dat is purisme om daar over te vallen en aan te passen, als dat al zou kloppen.

Er was idd geen lijn meer te vinden in waar het raster stond en waar ABD, er waren eentjes met ABD aan beide zijden aan de cab 1-zijde, cab 2-zijde of diagonaal. De 22 had aan één kant het opschrift ABk 22...   



Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 11 Januari 2022, 12:30:19
BCD wordt natuurlijk veranderd in ABD ;D


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 11 Januari 2022, 15:41:09
De DE1 Combispoor is uitgerust met een spud, een draaistel met ingebouwde motor en
-stroomafname. Op een analoge baan kan dat ding geheel zelfstandig over de baan rijden, op een digitale baan ook, maar alleen op topsnelheid  ;D.
De spud moet dus geschikt gemaakt worden om digitaal te rijden. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
Eerst wordt de spud uit elkaar gehaald.
Bij de Tenshodo’s zit aan de onderzijde van de spud een deksel. Dit deksel zit met vier klemmen aan de zijkant op het huis geklemd. De positie van het deksel wordt bepaald door een nok aan de kopkant waarin een gat zit. In dit gat steek een korte paspen van het huis. Onder aan de deksel zie je een meegegoten pijl in de richting waar je de nok en paspen kan vinden.
Het deksel aan de onderzijde van de spud is eenvoudig van het huis af te wippen door tussen huis en deksel een schroevendraaier te steken en deze te draaien, de zijklemmen lossen dan vanzelf van het huis.
De wielassen met wormwiel kunnen nu uit het huis genomen worden.
De motor met aan beide zijden van de rotor/motoras met worm kan dan uit het huis genomen worden door beide borstelhuiscontacten, die aan de bovenzijde van het huis uitsteken, recht omhoog te buigen.
Aan het huis zitten de stroomafnemers voor de wielen met smeltpennen aan het huis vast. Aan dezelfde stroomafnemerplaat zit in één deel de contactstrip naar het borstelhuis van de uitgenomen motor. (zie pijlen op de foto).
(https://live.staticflickr.com/65535/51814228038_d2018878d5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWDsPh)IMGP8846a (https://flic.kr/p/2mWDsPh) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Deze strippen worden afgebroken door omhoog te buigen, het is vrij hard materiaal en breekt vrijwel direct bij terugbuigen.
Aan de stroomafnemerplaat worden zwarte en rode draden gesoldeerd.
De motor wordt teruggelegd in het huis en de borstellhuizen van de motor zijn nu geïsoleerd van de stroomafname.
Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt de rotortassen te smeren en de wormen te voorzien van siliconenvet.
De wielen worden teruggelegd in het huis (oppassen dat de contactveren tussen wielen en huis komen) en het deksel kan weer op het huis worden gedrukt (de zijde met het pasgat over de paspen laten vallen).
Aan de bovenzijde van het huis kunnen de borstelhuiscontacten van de motor weer om het huis worden gebogen (gewoon koper dus breekt niet), wel er voor zorgen dat de borstelhuiscontacten geen contact maken met de stroomafnemerstrippen.
Op de borstelhuiscontacten kunnen de oranje en grijze draden naar de motorregeling van de decoder worden gesoldeerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814844055_be832e74ef_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWGBWg)IMGP8849b (https://flic.kr/p/2mWGBWg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Om stroomafname over alle wielen mogelijk te maken meteen maar het loopdraaistel aangepakt door twee stripjes printplaat af te zagen en op elk plaatje een hardstalen draad van 0,3mm te solderen.
Met snellijm de strippen printplaat op de zijkanten van het draaistelframe gelijmd en de hardstalen draden in vorm gebogen zodat deze licht op het loopvlak van het wiel drukken. Aan de strippen printplaat een rode en een zwarte draad gesoldeerd om richting decoder te gaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814484919_b34737099e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWEMbg)IMGP8849c (https://flic.kr/p/2mWEMbg) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De bodem van de DE1 is opgebouwd uit een messing bodemplaat en schortplaat van geëtst messing.
Tussen de bodemplaat en de onderzijde van de schorten zit een loze ruimte van 9á10 mm, voldoende om een 21MTC decoder op adapterplatine te plaatsen. Met deze decoder is er genoeg mogelijkheid om wat lichtfuncties aan te brengen. Zo mogelijk kan er ook een Loksounddecoder worden ingebouwd.
De schorten van de DE1 zitten aan de bodemplaat vast. Gelukkig zijn deze bij mij gelijmd en niet gesoldeerd, zodat deze te verwijderen zijn zonder de verf aan de buitenzijde te beschadigen.
Eerst wordt een kraslijn op de binnenzijde van de schorten ter hoogte van de ingelijmde bodemplaat gezet, handig bij het weer op juiste hoogte terugzetten van de schortplaat.
Met een mes tussen de opstaande rand van de bodemplaat en de bovenzijde van de schortplaat wordt de lijmverbinding verbroken en komen beide platen van elkaar vrij.
(https://live.staticflickr.com/65535/51813197027_bd26d03ebe_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWybke)IMGP8849a (https://flic.kr/p/2mWybke) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Nu kan de decoderhandel in de schortplaatbak gelegd worden en deze is door mij vastgezet op dubbelzijdig tape en aan de bovenzijde afgeplakt met tape, beide tegen kortsluiting op het messing van schort- en bodemplaat.
Ter hoogte van het toilet komt een flink gat voor de doorvoer van de kabelboom in de bodemplaat.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814403303_1393923493_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWEmV6)IMGP8863 (https://flic.kr/p/2mWEmV6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Op de bodemplaat heb ik, voor de terugplaatsing in de schortplaat eerst een aantal wanden gesoldeerd om de diverse compartimenten in een DE1 af te scheiden.
Deze wandjes zijn gemaakt van messingplaat waar, zo nodig, venstergaten in zijn gemaakt voor de schuifdeuren en deze worden door kleur aangegeven. Later zullen Mastica banken voor plan E worden geplaatst.
Eén middenbalkonwand  was al vastgelijmd in de bak voor stevigheid en bevestiging op de bodemplaat. Die heb ik laten zitten en mist dus op de bodemplaat. Komt wel weer goed bij monteren van het geheel.
Aan de neuszijden zitten nog behoorlijk grote ruimten tussen bodemplaat en neusschortstukken, hier moet nog een oplossing voor worden verzonnen.
Dan kan de bodemplaat weer in schortplaat worden gelijmd en met gebruikmaking van de eerder gemaakte kraslijnen weer op de juiste hoogte worden gezet.
Ondertussen al het één en ander op kleur gebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/51814221631_c8f420e316_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWDqUP)IMGP8867 (https://flic.kr/p/2mWDqUP) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Jakop de Bruin op 11 Januari 2022, 18:33:54
Interessant om zo’n spud eens gedemonteerd te zien.
Goed bezig Gerard  (y)
Mooi basis voor een mooie motorwagen.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 12 Januari 2022, 20:56:05
De kop van deze DE1 lijkt wat kaal en dat is het ook. Door het missen van de lampringen ziet de kop er wat gladjes uit.
Gelukkig zijn er nog genoeg FRIE lampringen op voorraad dus de la met geëtste onderdelen maar weer eens opgezocht.
Om het doorschijnen van de frontseinen te voorkomen worden door mij meestal kleinere led’s in messing bussen geplaatst, zo zal dat ook hier weer gaan.
De buitendiameter van de frontseinlampringen is 3,4mm en het gat is 2,5mm dus vier bussen gedraaid met deze diameters en een lengte van 5mm.
Één zijde van de bussen wordt afgevijld onder een iets scherpere hoek dan de hoek van de  neus zodat deze aan de middenzijde van de neus iets meer uit kan steken, zo zaten de frontseinhouders op het stroomlijnmaterieel ook.
Ook voor de topseinen worden bussen gedraaid, maar dan met de diameters 2 bij 1,5mm.
Ook deze bussen worden aan één zijde afgeschuind, deze keer gelijklopend met de kopvorm bij het dak.
(https://live.staticflickr.com/65535/51816585851_49b200aca1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWRxHe)IMGP8851a (https://flic.kr/p/2mWRxHe) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De bussen worden met de vlam op de achterzijde van de FRIE lampenringen gesoldeerd zodat ze niet van het model kunnen losraken.
(https://live.staticflickr.com/65535/51816695403_bf1916a52d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWS7h4)IMGP8853a (https://flic.kr/p/2mWS7h4) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Uiteindelijk zien de bussen met opgesoldeerde lampring er zo uit:
Toplichten;
(https://live.staticflickr.com/65535/51816585971_7f820f42dd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWRxKi)IMGP8855a (https://flic.kr/p/2mWRxKi) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Frontseinen;
(https://live.staticflickr.com/65535/51817303895_92df5913a4_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWVeai)IMGP8856a (https://flic.kr/p/2mWVeai) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Hierna zijn de gaten van de top- en frontseinen in de kop opgeruimd tot de buitendiameter van de bussen;
(https://live.staticflickr.com/65535/51815652707_5ffced7d43_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWLLjx)IMGP8858a (https://flic.kr/p/2mWLLjx) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Dan kunnen de bussen met lampringen in de kop geplaatst worden en wordt de lampring onder de juiste hoek gezet. De bussen worden in het gat vastgelijmd.
Later worden de led’s geplaatst en de lampen verder afgewerkt.
(https://live.staticflickr.com/65535/51815652837_9f38fa8952_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mWLLmM)IMGP8859a (https://flic.kr/p/2mWLLmM) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: hubertus op 12 Januari 2022, 21:55:36
Wat een enorme verbetering met die lampringen.  (y)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: 1200blauw op 12 Januari 2022, 22:16:42
Dat had ik ook niet gedacht, schitterend! (y)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 12 Januari 2022, 22:38:12
Leuk hè?, en dan moeten ze nog op kleur gebracht worden ;D
Dit was het origineel.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7251/IMGP8820aa_1642020190.jpg)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 Januari 2022, 22:51:19
Ja, dat kon echt niet!

Mooi gemaakt. Welke LED’s gebruik je?


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 14 Januari 2022, 00:44:48
Ik heb nog een aantal Roco verlichtingprintjes van een 2400 liggen, daar zitten lekkere kleine smd ledjes op. Eens kijken wat ik daar mee kan.
Normaal gebruik ik smd ledjes met aangesoldeerde draden van Conrad en liggen nog op voorraad dus daar kan ik in ieder geval op terugvallen.

Voor de toplichten had ik nog toplichtprinjes van Digikeijs voor de Piko hondekop liggen. In combinatie met een goede glasvezel moet daar wel wat mee te doen zijn, heb ik meteen het omgekeerde L-sein.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 18 Januari 2022, 23:22:06
Na het inzetten van de frontseinbussen met lampringen zijn er kunststof bussen gedraaid voor de achterzijde van de frontseinbussen.
Tegen deze kunststofbussen kunnen dan smd ledjes worden gelijmd zonder kans op kortsluiting op de messing frontseinbussen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51827926357_2694b3e9ae_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXRERc)IMGP8877a (https://flic.kr/p/2mXRERc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Ondertussen is ook glasvezeldraad met isolatie in de topsein bussen geplaatst.
Het uiteinde van de glasvezel ligt wat naar achter in de bus zodat er nog ruimte vrij blijft tot aan het front van het topsein.
Wanneer daarna het aparte frontglas van het sein gelijk wordt gelegd met de topseinring krijg je het juiste lichteffect in het topsein, een iets naar binnen liggende lichtbron in het topsein. (benieuwd wat je er van ziet in model :mrgreen: )

Om het zelfde effect van een naar binnen liggende lichtbron te imiteren bij de grote frontseinen heb ik de led’s aan de achterzijde van de frontseinbus op het kunststof ringetje geplakt met Kristal Klear.
De lichtbron ligt dus ver naar achter in de frontseinbus.
(https://live.staticflickr.com/65535/51828878001_4894c18b5f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXWxJR)IMGP8884a (https://flic.kr/p/2mXWxJR) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Om een beter lichtspreiding in het sein te krijgen heb ik van perspex rond 2,2 schijfjes van 0,3mm dik afgezaagd. De zaagsneden imiteren mooi de lensstrepen in het frontsein.
Deze schijfjes zijn ver naar achteren in de bus vastgezet zodat er ruimte is tussen deze schijfjes en het frontseinglas dat in de frontseinring komt.
Hierdoor zie je ook de vrije ruimte die je zag bij de DE1/2 en mat ’46, deze ruimte was bij sommige stellen ook nog wit geschilderd.

Hier zie je het verschil tussen het linker frontsein met lensschijfje en het rechterfrontsein waar nog tegen de kale led wordt aangekeken.
(https://live.staticflickr.com/65535/51829600405_53790e2b27_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mY1fu6)IMGP8879a (https://flic.kr/p/2mY1fu6) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Bij deze foto zie je wat bedoeld wordt met de vrije ruimte in het fontsein.
De ruimte tussen het lensschijfje en de frontseinring moet nog wit worden geschilderd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51828877916_361c5280da_z.jpg) (https://flic.kr/p/2mXWxHo)IMGP8880a (https://flic.kr/p/2mXWxHo) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: 1200blauw op 18 Januari 2022, 23:28:59
Ik vind het er nu al geweldig uitzien, maar ben uiteraard benieuwd naar het eindresultaat.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Noordwaarts op 19 Januari 2022, 00:17:43
Daar sluit ik me bij aan.

mvg,
Gert


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Jakop de Bruin op 19 Januari 2022, 07:09:56
Mooi Gerard! Dat wit maken en wat terugleggen van de licht geleider heb ik ook bij een aantal modellen toegepast, maar had je niet vóór het plaatsen van het perspex wit moeten schilderen?


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Mispoes op 19 Januari 2022, 14:22:39
Prachtig dat neveneffect van die zaagsnede... Die rechte groeven geven het een realistische look. (y)

Zelfde type lamp in een afgevoerde Hondekop:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0180_1642594923.jpg)


 


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Spoorzeven op 19 Januari 2022, 16:42:52
Motorrijtuig 31, door mij vastgelegd op 200780 te Vroomshoop.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Vroomshoop - T31 - 200780_1642603309.jpg)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 19 Januari 2022, 22:57:25
Allen dank.
Frank, bedankt voor de foto.
Jammer dat de 31 blauwe banen heeft, ik wou er nou juist een zonder blauwe plekken, toch maar omnummeren, eens kijken of ik passende opschriften kan vinden.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 1 Februari 2022, 23:34:29
Omdat de voorzijde van de draaistellen wat kaal leek, en eigenlijk ook waren, zijn de houders van de ATB-spoelen aan de voorzijde van de draaistellen geïmiteerd door van plaatmessing een dubbele vork te vouwen en een verbindingsstang te imiteren.
(https://live.staticflickr.com/65535/51855825227_4cef4999fa_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1jEdc)IMGP8885 (https://flic.kr/p/2n1jEdc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Aan de binnenzijde is het interieur opgebouwd met messing tussenwandjes en toilet.
Ook zijn bankjes geplaatst en in de enigszins juiste kleur geverfd.
(https://live.staticflickr.com/65535/51857129114_7fb679c813_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1rkP1)IMGP8886 (https://flic.kr/p/2n1rkP1) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Ook is een lichtstrip voor de binnenverlichting geplaatst waarvoor enige extra beugels zijn geplaatst. Deze beugels vallen tussen de vensters en houden tevens de bedrading boven de ruiten uit het zicht.
De lichtstrip is met de led’s naar boven gericht om een betere lichtspreiding te krijgen in het interieur.
(https://live.staticflickr.com/65535/51856870748_d9c8671d9c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1q21q)IMGP8887 (https://flic.kr/p/2n1q21q) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De bodemplaat is oorspronkelijk wat kort uitgevoerd waardoor je op de uiteinden in een gat kijkt in het interieur en niet alle banken kunnen worden geplaatst.
Om dit te verbeteren is de bodemplaat verlengd. Hierdoor kunnen alle banken geplaatst worden en ook nog een wandje worden geplaatst.
(https://live.staticflickr.com/65535/51856786941_42e36e1b7c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1pA6t)IMGP8890 (https://flic.kr/p/2n1pA6t) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Natuurlijk gaat er ook wel eens iets mis. Bij het op maat maken en plaatsen van de frontruiten brak er een spijltje tussen de ruiten in twee stukken uit de epoxy kop.
Dit is gerepareerd door de twee stukken passend op een stukje doorzichtig verpakkingsplastic te plakken en het geheel weer tussen de boven- en onderoverblijfselen van de spijl te plakken.
(https://live.staticflickr.com/65535/51857461175_6e51198a00_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1t3wc)IMGP8891a (https://flic.kr/p/2n1t3wc) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De frontruiten zijn stuk voor stuk gemaakt uit de doorzichtige verpakking van de lichtstrip voor de interieurverlichting. Dit was lekker dun materiaal en goed te bewerken. Aftekenen op het materiaal, uitsnijden, op maat vijlen en hoeken afronden.
Daarna met Kristal Klear op de plaats zetten.
Dan is veertien stuks kleine ruitjes best een geduldskwestie.
Gelukkig ziet het resultaat er beter uit (vind ik tenminste) dan het originele, achter de ruiten aan de binnenzijde van de kop geplakte, dunne en erg buigzame kunststof.
(https://live.staticflickr.com/65535/51857461235_b1df2d9349_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1t3xe)IMGP8892a (https://flic.kr/p/2n1t3xe) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 4 Februari 2022, 19:31:08
De frontschorten toonden wat massief dus het frontgat en vorm is aangepast door het frontgat in de juiste vorm te vijlen.
Ook zijn Artitec Scharffenberg koppelingen geplaatst waaraan het Artitec slangensetje is gemonteerd na wat aanpassingen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51862221854_b65e68a531_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1TrGS)IMGP8893a (https://flic.kr/p/2n1TrGS) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Aan de draaistellen zijn de ontbrekende treeplanken gehangen onder de cabine's en de deur bij de 1e klasse.
Deze treeplanken ontbraken geheel aan het model waardoor, vooral in zijaanzicht het geheel tussen draaistel en frontschort erg kaal leek.
De treeplanken zijn gemaakt uit messingplaat 0,4mm en uit één stuk gemaakt, inclusief de hanger om de draaistel bovenkant. Bij krappe bogen zitten de treden dus niet in de weg.
(https://live.staticflickr.com/65535/51862222534_c7b9cd0e54_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n1TrUA)IMGP8898a (https://flic.kr/p/2n1TrUA) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 6 Februari 2022, 14:19:34
Uiteindelijk het geheel in elkaar gezet.
Ten opzichte van de originele Combispoor DE1 vindt ik het model best wat verbeterd.
Het oorspronkelijke nummer is veranderd in 21 omdat deze DE1 geen blauwe reclamestrepen had en de 31 wel.
(https://live.staticflickr.com/65535/51865369818_be866cca3b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2azu7)IMGP8920a (https://flic.kr/p/2n2azu7) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Gelukkig had ik nog afwrijftransfers liggen van Combispoor voor de DE1/2 en deze werkten ook nog goed (soms bof je daarmee).
(https://live.staticflickr.com/65535/51865609619_8b4ba917ff_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2bNLB)IMGP8926a (https://flic.kr/p/2n2bNLB) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51864317532_b4b263ee1b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n25bFf)IMGP8919a (https://flic.kr/p/2n25bFf) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

De verbouwing van de frontseinen werkt zoals de bedoeling was, dieper liggende lenzen waardoor je de ledpit niet ziet en daarvoor de frontseinglazen met vrije ruimte tussen lens en frontseinglas.
 Dit is op sommige foto’s ook goed te zien.
(https://live.staticflickr.com/65535/51865277451_d7117e1172_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2a72z)IMGP8910a (https://flic.kr/p/2n2a72z) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51865923150_ba675defb1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2dpYj)IMGP8912a (https://flic.kr/p/2n2dpYj) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Natuurlijk is rangeerlicht ingeschakeld bij rangeerstand van de decoder en zijn sluitlichten wisselend met de rijrichting apart aan te zetten.

Het interieurlicht komt ook mooi gedempt over wanneer je de led’s tegen een wit geschilderd plafond laat schijnen.
(https://live.staticflickr.com/65535/51865364648_01dc911f9e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2axWY)IMGP8918a (https://flic.kr/p/2n2axWY) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Nog en paar plaatjes van het geheel, er moet nog wel wat aan de langen van de Scharffenbergkoppeling gedaan worden, die hangen nu te ver door;

(https://live.staticflickr.com/65535/51865295771_bd8dd46049_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2actr)IMGP8923a (https://flic.kr/p/2n2actr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51865942240_660caf7542_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2dvDs)IMGP8924a (https://flic.kr/p/2n2dvDs) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51865294511_9b86b84445_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2ac6H)IMGP8925a (https://flic.kr/p/2n2ac6H) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51865272976_83b537c617_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2a5Gq)IMGP8905a (https://flic.kr/p/2n2a5Gq) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51865917845_f613e007bf_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n2dooR)IMGP8901a (https://flic.kr/p/2n2dooR) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Februari 2022, 14:37:21
Mooi Gerard  (y)

Al komt de kop me wat vreemd over bij die laatste 2 foto’s… :-\
Zal wel gezichtsverbeelding zijn.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 6 Februari 2022, 14:41:05
De laatste foto's zijn met 70mm genomen, had beter 50mm kunnen nemen.
In het echt ziet de kop er hetzelfde uit als de Artitec koppen.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: hubertus op 6 Februari 2022, 15:02:53
Mooi resultaat  (y)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: wil op 6 Februari 2022, 15:14:11
Een stukje vakwerk . (y).


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: 1200blauw op 6 Februari 2022, 18:57:38
Op de foto lijkt de neus inderdaad boller dan die van Artitec. Ik vind 'm goed gelijken op het 1:1-exemplaar en daar gaat het maar om. Je operatie heeft tot een fraai resultaat geleid. Ik doe het je niet na. Proficiat! (y)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Noordwaarts op 6 Februari 2022, 22:58:31
Mooi zeg!   (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 6 Februari 2022, 23:45:00
Ieder bedankt voor de complimenten, ik ben er zelf ook wel tevreden mee. :P


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 8 Februari 2022, 23:45:14
Aan het fotodijkje in aanbouw een eenvoudig freempje gemaakt om een achtergrond op te hangen en de DE1 ervoor gezet.
 
(https://live.staticflickr.com/65535/51870571393_ecfd16a585_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n2CeJr)IMGP8933a (https://flic.kr/p/2n2CeJr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51870571333_d6929d9088_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n2CeHp)IMGP8932a (https://flic.kr/p/2n2CeHp) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Noordwaarts op 9 Februari 2022, 00:20:59
Potverdikkie, het is dat ik weet dat het een model is...     (y)

mvg,
Gert



PS: jammer van die bovenleiding.    ;)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Wesley op 9 Februari 2022, 00:29:30
PS: jammer van die bovenleiding.    ;)

Ach, je hebt ‘m in ieder geval gespot, dat is al iets ;D.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 9 Februari 2022, 00:31:16
Ja, dit verraste mij ook wel dat de achtergrond wel aardig paste bij de dijk :P
Voor de bovenleiding moet ik nog wat verzinnen om makkelijk uit te nemen zonder gaten achter te laten en een meer NS type bovenleiding gaan fabrieken.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 Februari 2022, 07:14:14
Mooi zeg, bij die eerste foto geeft die sloot echt diepte.  (y)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: 1200blauw op 9 Februari 2022, 10:39:51
Het ziet er al heel mooi uit Gerard, maar zou je voor mij eens een experimentje willen doen? We hebben nòg een hobby gemeen, dus ik ben gewoon nieuwsgierig.
Even de foto opnieuw maken, maar nu met de cameralens precies op de hoogte va de horizon van de achtergrond, dus òf de achtergrond omlaag òf de camera omhoog. Ik ben heel benieuwd of dan het resultaat nòg beter is (want het is al heel fraai).


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 9 Februari 2022, 18:09:55
Ieder bedankt
De andere camerastandpunten ga ik vanavond even uitproberen.


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 9 Februari 2022, 18:57:56
@1200blauw; de avond valt vroeg ;D
Bij deze foto staat de achtergrond op dezelfde hoogte als bij de foto's van gisteren en is het midden van de lens op dezelfde hoogte gezet als de horizon op de achtergrond.
(https://live.staticflickr.com/65535/51870896362_81901dcd44_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n2DUkm)IMGP8935a (https://flic.kr/p/2n2DUkm) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

Bij deze foto is het midden van de lens op dezelfde hoogte als de foto's van gisteren maar is de achtergrond gezakt met de horizon op het midden van de lens.
Bij beide foto's staat de camera waterpas.
(https://live.staticflickr.com/65535/51870896452_37f67b1af1_b.jpg) (https://flic.kr/p/2n2DUmU)IMGP8937a (https://flic.kr/p/2n2DUmU) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 Februari 2022, 18:59:58
Die laatste is of je daar in het weiland staat te kijken  :D


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: 1200blauw op 9 Februari 2022, 20:20:42
Jaaa, experiment geslaagd (y)
Nu klopt het perspectief van de trein met dat van de achtergrond, tenminste daar lijkt het op vind ik. Op de eerste foto lijkt de trein wat kleiner (te klein misschien vanwege de groot lijkende koeien?) en het ontstane vogelperspectief. Op de tweede ziet het er heel natuurlijk uit nu, of je 1:1 naar een voorbijrijdende trein zit te kijken. Super bedankt Gerard!


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: GerardvV op 9 Februari 2022, 20:49:36
 ;D (y)


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: Noordwaarts op 9 Februari 2022, 21:43:50
Grote klasse, ik kan niet anders zeggen. Petje af!

mvg,
Gert


Titel: Re:Combispoor NS DE 1
Bericht door: hubertus op 9 Februari 2022, 22:11:48
Zeer fraai, vooral die laatste foto.  (y)

Gelukkig begon je zelf al over de bovenleiding....  ;D