Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn trein => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 14 April 2014, 20:56:16



Titel: De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 14 April 2014, 20:56:16
Als bewoner van Uitgeest maak ik vrijwel dagelijks de kalk- en staaltreinen voor eerst de hoogovens, later Corus en nu Tata Steel mee. Voorheen ging vrijwel alles via de Hemtunnel met kopmaken in Uitgeest naar Beverwijk. De laatste jaren komt en gaat er ook veel via de Velsertunnel en zien we die treinen hier in Uitgeest niet meer langs komen.
Nu heb ik de kalktreinen uit de jaren tachtig hier niet meegemaakt, ik ben hier in 1992 komen wonen, maar er is hier en daar nog wel wat over te vinden op het internet en in boeken.
Deze treinen werden ook wel de drie-productentrein genoemd. Termen als de receptentrein of de specerijentrein werden ook gebruikt. Drie verschillende soorten kalk werden dus aangevoerd uit België voor de staalproductie in IJmuiden:

- kalksteen (voor de sinter- en pelletfabriek)
- kluitkalk (voor de staalfabriek)
- ongebluste kalk (voor de staalfabriek)

Kalkvervoer in de jaren tachtig vond vooral plaats met in 1969 gebouwde Fals goederenwagens. Destijds werden die afwisselend gebruikt voor cokes, erts en kalksteen. Door het vervoer van de eerste twee werden de afdichtingsrubbers zodanig beschadigd dat na een bepaalde tijd de wagens niet meer geschikt waren voor kalkvervoer omdat het weglekte door de beschadigde rubber afdichtingen. In 1984 werd een deel van de wagens gereserveerd voor het vervoer van kalk. De aanpassingen waren minimaal en vooral het uitsluitend gebruiken voor kalk zorgde er voor dat de vorige problemen wegbleven. De 120 wagens kregen de benaming Fals-z, werden omgenummerd en kregen de opschriften 'kalk' op de rechter kleppen. Dit was in wezen fase 1. Zo snel mogelijk omdat de wagens meteen nodig waren.
Daarna werd fase 2 gestart: revisie van het park. De wagens werden voorzien van nieuwe zijkleppen met verbeterde afdichtingen. Ook werden de wagen geheel geschilderd: licht grijs met grote blauwe NS-emblemen. De eerste wagen kreeg ook groot het opschrift KALK. Omdat vervoer van kalk in open wagens een milieu-onvriendelijke naam heeft werd het opschrift gewijzigd in kalksteen wat ook veel kleiner werd vermeld. Omdat er nieuwe spuitmallen nodig waren én de wagens snel nodig waren kwamen er veel zonder opschrift uit de revisie. Later is zelfs besloten opschriften weg te laten. Bij de revisie werden de wagens nogmaals omgenummerd. Het park werd uitgebreid tot 135 wagens tijdens de revisie die van 1985 t/m 1987 plaats vond.
Begin jaren '00 werden er steeds meer wagens ter zijde gesteld en gesloopt. Ze werden vervangen door gehuurde Belgische groene Falns. Aan de inzet van die wagens kwam in 2009 een abrupt einde door een grote ontsporing op het emplacement van Amsterdam Centraal.

Voor de zg. kluitkalk werd een ander type wagen wat ingezet. Deze waren 30 stuks in 1970 uit Fads verbouwde Tads. In 1975 volgde een 2e serie van 30 stuks. Beide series kregen in 1980 de benaming Tals. De wagens waren bruin, echter door de fijne kalk waren ze vooral erg wit. Omdat hierdoor de nummers niet meer leesbaar waren werden er in 1983 gele emaile nummerborden geplaatst. De Tals zijn tot en met 2008 ingezet totdat ze werden vervangen door de rode DB Talns.

Het derde type wagen die werden ingezet voor het vervoer van ongebluste kalk waren de bekende bollenwagens type Ucs-y. Doordat er bij dit type wagen altijd sprake is van een kleine restlading werden de wagens voor één type lading gebruikt. Vanaf 1964 werd dit in een gekleurd vlak aangegeven. Voor kalk was dat een groen vlak met de tekst 'kalk'.

De modellen

Van de Fals-z zijn door diverse fabrikanten modellen uitgebracht. Lima, Fleischmann, Märklin en Roco. Geen enkel model is een exacte weergave van de Fals-z. De Lima wijkt wel erg veel af. Van Fleischmann is er mij maar 1 bekend, dus daar stel je geen trein mee samen. De overgebleven beide merken hebben wel diverse wagens uitgebracht. Na een vergelijkend warenonderzoek tussen deze versies in samenwerking met Gert (Noordwaarts) heb ik besloten voor uitsluitend Roco te gaan. Niet dat onderstaande Märklin’s niet geschikt of mooi genoeg zijn, maar Roco biedt mee meer mogelijkheden.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/11_46242-46250_1397412812.jpg)
Foto: Noordwaarts Märklin set 46242 en set 46250

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/09_46242-1_1397412956.jpg)
Foto: Noordwaarts Märklin 46242-1

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/10_46250-2_1397413082.jpg)
Foto: Noordwaarts Märklin 46250-2

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12_46250_lading_1397413185.jpg)
Foto: Noordwaarts Märklin 46250 belading

Onderstaande lijst geeft de mij bekende modellen van Kalkwagens weer.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13_overzicht_modellen_1397416553.jpg)

Aangezien de 3 productentrein in zeer veel verschillende afmetingen voor kwam, van enkel wagens tot zeer lange treinen, kan je er van maken wat je wil. Gezien het grote aanbod van Fals-z zal het grootste deel van de trein daar uit bestaan. Om nog een wat bontere versie van de trein te creëren positioneer ik de trein ergens in de jaren '86-'87. De jaren dat de bruine Fals-z werden gereviseerd. In die jaren kwamen zowel de bruine als de gereviseerde grijze in de trein voor. Ik heb gekozen voor set 45978: 3 bruine Fals-z met 'kalk'-opschrift.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04_45978_1397504798.jpg)
Roco 45978

Tevens de 5 grijze die Roco uitbracht. Roco 47407 zou het juiste wagennummer hebben voor het enige grote opschrift 'KALK'.
 
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03_47407_1397416842.jpg)
Roco 47407

De 47406 heeft het kleinere opschrift 'kalksteen'.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02_47406_1397417006.jpg)
Roco 47406

De nummers 67731, 67732 en 67733 hebben, niet in overeenstemming met de werkelijkheid, ook het grote opschrift 'KALK'. Die gaan er dus af. Dat gaat niet zonder ook de grijze verf te beschadigen. Gelukkig zijn de modellen van grijs kunststof gemaakt. Na het vervuilen is er waarschijnlijk niets van te zien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/01_67732_1397417146.jpg)
Roco 67732

Zowel Roco als Märklin hebben bollenwagens uitgebracht. Ook deze zijn vergeleken en los van wat de mooiste zou zijn, heb ik gekozen voor Roco. Die heeft modellen uitgebracht met het opschrift 'kalk'. 3 stuks, waaronder 1 in de Railion-tijd. Er blijven voor deze trein dus 2 over.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06_46860_1397417246.jpg)
Roco 46860

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/07_46874_1397417289.jpg)
Roco 46874

Dan het moeilijkste model. Of eigenlijk...van de Tals is (nog) geen model uitgebracht. Dat wordt wachten op het uitbrengen door een fabrikant of zelfbouw...of ombouw van een bestaand model.
Ik heb wel wat ideeën, maar nog niets concreets. Later wellicht in deze draad.

Nu verzamel ik ook in het tijdperk ‘00-’09. In de jaren ‘00, ‘01, ‘02 (ik weet het niets exact en kan er geen keiharde gegevens over vinden) werden de grijze Fals-z steeds meer ter zijde gesteld en uiteindelijk gesloopt en vervangen door gehuurde Belgische Falns.
Door de bruine Fals-z te vervangend door groene Falns kan de trein in bovenstaande jaren geplaatst worden. We kunnen dan nog een bollenwagen toevoegen, of één van de twee er door vervangen en de naam Railion zit ook in de trein.
Zowel Fleischmann als Roco hebben de Belgische Falns met opschriften ‘Depot Beverwijk’ uitgebracht. Ik kies hier ook weer voor de optie Roco.
Ik ben trouwens nog op zoek naar de set 45936 ;)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/05_47412_1397419332.jpg)
Roco 47412

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/08_66460_1397420176.jpg)
Roco 66460

Om een overzicht tegen welke wagen wanneer kan worden ingezet heb ik de hierboven besproken wagens in een schema gezet.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/14_kalk_tijdperk_1397504301.jpg)

De volgende stap is de trein realistisch te vervuilen en toch ook op zoek naar een alternatief voor de ontbrekende Tals, anders blijft het bij een twee-productentrein..


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 14 April 2014, 22:15:44
Wow! 'Artikeltje', noemde hij dat, toen ik Jakop er over sprak.
Het is gewoon een zeer informatief Artikel (met een hoofdletter, inderdaad) geworden!   (y)

Ik ga er eens voor zitten en alles lezen.

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Sander Lageveen op 15 April 2014, 12:13:58
Omzetten naar een wiki artikel ;)

Zeer welkome informatie!

mvg,
 Sander


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 April 2014, 19:19:24
Dank u!

In het kader van 'die Tals moet er ooit komen'  even een vraagje: heeft ooit iemand een foto gemaakt van de borden op de Tals (http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/30539007) toen ze nog leesbaar waren?
Of natuurlijk ergens een foto gevonden waar enigszins te zien is wat er op staat  :-\


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Romar op 23 April 2014, 10:51:32
Zoiets?

https://www.flickr.com/photos/heyst/13042259714/sizes/o/


Mvg,


Romar


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 April 2014, 10:59:44
Nee....Dat is de Talns vanaf 2008 tot heden  ;)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 April 2014, 17:03:54
Hier (http://www.angertalbahn.de/waggon/talsyns.html) is een gedeelte van het ene bord te lezen.
Het gaat dus om deze beide borden





Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 April 2014, 19:08:59
De grijze Fals-z worden het eerst aangepakt om te vervuilen. Niet al te erg, want ze rijden nog in hun eerste jaren samen met de bruine, maar ook niet te schoon want als ik ze gebruik voor de kalktrein anno 2001-2002 is schoon wel erg onrealistisch.
Als eerste artikelnr. 67733 waar het grote KALK is afgeschuurd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/15_67733_1398880999.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/16_67733_1398881031.jpg)



Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 30 April 2014, 21:53:44
Hé ouwe kliederaar, dat ziet er goed uit!   (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 1 Mei 2014, 11:21:30
Wat een mooi draadje is dit zeg, ik heb deze tot dusver gemist maar dit is super.... (y)

Thx voor de informatie.

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Stedahult op 3 Mei 2014, 19:12:35
Als je dan toch bezig bent met de bollenwagens, werk
dan meteen die smerige naden op de bollen weg.
Die hebben de Märklin's nu eenmaal niet.. (zijn toch de mooiste)

Je bent wel een lekkere kliederaar  (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Mei 2014, 19:17:39
Klopt! In het vergelijkend warenonderzoek waren we het daar ook wel over eens. Märklin wint.
Ik heb bewust toch voor de Roco's gekozen omdat die wel de kalkversie(s) hebben gemaakt en Märklin niet.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Romar op 20 Juni 2014, 00:20:47
Ziet er goed uit die Fals-z. (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Juni 2014, 20:23:41
Als ik het niet vergeet zal ik zondag wat foto's maken en plaatsen van de vorderingen: 5 vieze grijze en 3 vieze bruine Fals-z


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Romar op 20 Juni 2014, 21:12:35
 (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 21 Juni 2014, 10:21:19
Belofte maakt schuld en ik had nu even tijd, dus wat foto's genomen  ;D
Eerst maar hoe de wagens er nu uit zien

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17_grijs_1403341053.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18_grijs_1403341078.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18_bruin_1403341126.jpg)

Vóór het vervuilen had ik eerst de 'sjorhaken' (hoe heten die dingen?) met geel aangezet en de hendels waar de kleppen mee gezekerd worden. Dat had ik gezien op een foto van een grijze dus ook maar bij de bruine gedaan. Geeft net even wat meer kleur aan deze betrekkelijk saaie bruine bakken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/19_bruin_1403341147.jpg)

Bij het vervuilen van de wagens heb ik trouwens de grijze en bruine hetzelfde behandeld. Van de bruine heb ik geen foto's kunnen vinden waar ik qua vervuilen iets aan had. Alleen maar van ver af waar geen enkel detail te zien is.
Van de grijze wel dus heb ik vervuild zodat die op de foto's lijken en de bruine dezelfde behandeling gegeven.

Wat heb ik gedaan?
Eerst een wash met antraciet grijs met veel terpentine. Door wat meer of minder antraciet aan de kwast te doen en het meer of minder daarna weg te wassen met de terpentine wordt het niet overal even vuil. Het loopt natuurlijk wel lekker in de naden.
Als tweede hier en daar met drybrush wit de kap witte accenten gegeven. Vooral de rand en waar veel kalk over de rand is gegaan met laden.
Dan met Rembrandt pastelpoeder (van het krijt gemaakt d.m.v. een schuurpapiertje) de zaak echt vies maken.
Omdat de verticale vlakken van de bovenkant het minst vies waren heb ik die even afgeplakt bij deze behandeling.
De bovenste 2 vlakke wrijf ik met een harde kwast in met het poeder. De kleppen vooral aan de onderzijde en uitwaaierend naar boven minder

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/20_vervuilen_1403341833.jpg)

De volgende stap was de randen voorzien van extra roest met een fijn kwastje en poeder. Ook de kopppen van de wagens zijn met deze kwast en poeder behandeld.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/21_vervuilen_1403341922.jpg)

Als laatste heb ik de randen van de kleppen aangezet met wit poeder omdat bij het lossen daar natuurlijk kalk langs 'lekt'. Ook heb ik de gedrybrushte witte accenten nog een wit poedertje gegeven.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22_vervuiling_1403342087.jpg)

Als laatste nog een laagje matte transparante lak er over ter bescherming. Hou wel in de gaten dat die lak het effect afzwakt, dus in het poederstadium mag het wel wat overdreven worden zodat het eindresultaat niet tegen valt.
Het wordt al een een leuk treintje (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg12378/#msg12378) zo.  (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Romar op 21 Juni 2014, 11:39:04
(y) goed bezig.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 28 Oktober 2014, 20:33:17
Er wordt nog steeds gekalkt aan de kalktrein  ;)
Na de vervuiling van de Fals-z wagens zijn de 'Bollen' aan de beurt.
Eerst maar eens gekeken op het www hoe deze vervuild zijn.
Nu valt dat best wel mee. Natuurlijk zijn ze vies van het rijden, de bekende bruine waas.
Verder zijn ze, hoe kan het ook anders 'vies' van de stof die ze vervoeren.
Je vind op internet allerlei schakeringen van vervuiling met kalk; van bijna schone wagens tot vrijwel geheel witte. Ik heb het wat in het midden willen houden.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23_vieze_bol_1414523954.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23_vieze_bol_1414523954.jpg)

Wat is hier aan gedaan? Valt op zich mee. Wel heb ik de wagen compleet gedemonteerd behandeld.
- drybrush van veerpakketten, remblokken, aspotten en subtiel hier en daar een randje met Humbroll 113 matt (roest)
- een wash van terpentine met Humbroll 67 matt (antraciet)
- een wash van terpentine met Humbroll 130 satin (wit)
- een wit poedertje over de bovenste helft van de bollen en de bordessen
- de wielen geschilderd met Humbroll 113 matt en een dag later een wit poedertje

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/24_2_bollen_1414524335.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/24_2_bollen_1414524335.jpg)

Het verschil met een (Roco)-fabrieksnieuwe bollenwagen.
Overigens is de vervuilde Roco 46860 en de schone Roco 46874

Zo op deze close-up foto's valt de naad in de bol wel erg op. Zoals de wagen nu in de trein staat en ik er van een afstand van ca. 60 cm. naar kijk, is deze bijna niet te zien.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 29 Oktober 2014, 09:38:13
Wat een verschil zeg! Wordt een mooi treintje.  (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Ruud K op 29 Oktober 2014, 10:04:33
Weatheren maakt echt een wereld van verschil. Het wordt er echt mooier, realistischer van. Dat zie je steeds weer. Ik moet soms wel eens iets overwinnen om de kwast op een wagon of loc te zetten, maar het pakt vrijwel altijd goed uit.

Groet,
Ruud


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 29 Oktober 2014, 11:20:20
Ziet er goed uit.  (y)

En met enige vertraging nog een reactie op je eerdere verslag.  ;)

Vóór het vervuilen had ik eerst de 'sjorhaken' (hoe heten die dingen?)
Ik ken die dingen als rangeerbolders of rangeerhaken. Ze zijn bedoeld om bijvoorbeeld met een lierinstallatie de wagen te verplaatsen.
De NS-kalkwagens hadden die trouwens niet. In plaats daarvan zaten er ogen onderaan de trappen naar de bordessen.

Citaat
de hendels waar de kleppen mee gezekerd worden.
Die gele hendels geven aan of de kleppen ontgrendeld zijn. Dan klappen ze horizontaal naar buiten, zoiets als de richtingaanwijzers op erg oude auto's. De vergrendeling zelf zit iets lager.

Citaat
Als tweede hier en daar met drybrush wit de kap witte accenten gegeven. Vooral de rand en waar veel kalk over de rand is gegaan met laden.
Dan met Rembrandt pastelpoeder (van het krijt gemaakt d.m.v. een schuurpapiertje) de zaak echt vies maken.
Deze wagens vervoerden kalksteen, dat niet echt wit is. Het spul uit de Ardennen dat naar Nederland kwam, was dacht ik grijs.

Neemt niet weg dat ik jaloers ben op het resultaat.

Huub


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 Oktober 2014, 13:25:35
Dank heren  (y)

@Hubertus

Duidelijk, rangeerhaken dus. Ik zat er toevallig zaterdag met Gert nog over te discussiëren of het wellicht voor het vastzetten op veerboten zou zijn.

Die gele hendels dacht ik dat het een soort van vergrendeling van de sluiting was. Dus niet wat de klept dicht houd, maar wat de vergrendeling 'op slot' houd.
Niet dus, je verhaal is duidelijk

Kalksteen is dus grijs...OK, wist ik niet. Weet je toevallig hoe grof de brokken zijn? Er moet nl. nog wel lading in komen.

@Ruud

Herkenbaar, die angst  ;D  Voorlopig houd ik het ook nog even bij de goederenvloot  ;)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 29 Oktober 2014, 14:12:47
Kalksteen kan diverse kleuren hebben. Feitelijk ook wit, want krijtsteen (the white cliffs of Dover bijvoorbeeld) is ook een kalksteen. Maar wat van de Ardennen naar Hoogovens ging, ken ik niet anders dan grijs. Nu kan grijs en wit dicht tegen elkaar liggen en vind je op het net foto's van deze wagens, waar het net wit is. Maar dat was niet typisch.
Grootte durf ik zo niet te zeggen. Ik vermoed zoiets als steenkool, wat overigens ook in tig afmetingen voorkomt.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Martijnstein op 29 Oktober 2014, 16:39:59
Eerst even een disclaimer: In Nederland wordt slordig omgesprongen met gesteentenamen. Bijvoorbeeld 'Limburgse mergel' is geen mergel maar een kalksteen. Het gesteente wat we kennen als 'Belgisch hardsteen' of 'blauw hardsteen' wordt in de volksmond wel 'petit granit' of 'marmer' genoemd, maar het is geen graniet, geen marmer, maar wel kalksteen.

Pure kalksteen (CaCO3) is wit. De witte kliffen van Dover (en Calais) zijn inderdaad een goed voorbeeld. Wat wij 'Limburgs mergel' noemen is in feite hetzelfde gesteente als de witte kalksteen kliffen van Dover en Calais en is gevormd in dezelfde tijd (Krijt, 145-66 miljoen jaar geleden). Dit gesteente is wit en wordt in de ENCI groeve bij Maastricht gewonnen.
In de groeve bij Winterswijk wordt een kalksteen gewonnen die naast CaCO3 uit een heel klein beetje (<<5%) koolstof bestaat. De koolstof geeft het gesteente de grijze kleur.
In de Ardennen-Eifel (bijvoorbeeld in de Maasvallei tussen Namen en Dinant) wordt Belgisch hardsteen gewonnen. Dit is ook een kalksteen waar een beetje organisch materieel in vermengd zit waaraan het gesteente zijn donkere kleur ontleend. Het gesteente is herkenbaar aan de mm tot cm grote witte fossieltjes in een donkere massa. Dit gesteente wordt in Nederland gebruikt in bijvoorbeeld stoepranden, vensterbanken en plinten van muren gebruikt. Maar het wordt ook voor cement gewonnen.
Belgisch hardsteen is erg hard en zal uit grotere blokken bestaan terwijl het kalksteen uit Maastricht en Winterswijk zachter is en in kleinere blokken zal vallen. Al kan al het gesteente al in de mijn fijner worden gemalen voor transport. Er zullen denk ik blokken tot 20-30 cm in de wagons gaan anders worden individuele blokken te zwaar en zullen tot schade lijden. Ook is de vulling van de wagons efficienter als de blokken kleiner zijn. En poeder in de bollenwagens uiteraard. ;)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 Oktober 2014, 16:55:40
Interessant verhaal Martijn  (y)

Maar als ik het nu goed begrijp was het dus die Belgische harsteen (wat wij dan kalksteen noemen) die in onderstaande wagens werd vervoerd?

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17_grijs_1403341053.jpg)

En qua kleur...moet ik dan aan stoepranden-grijs denken ongeveer?


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Martijnstein op 29 Oktober 2014, 18:40:35
Volgens Huub kwam die kalk uit Belgie, dus dan zal het wel de grijze Belgische hardsteen zijn, maar poeder daarvan wat op de buitenkant van de wagons neerdwarrelt kan alsnog aardig licht van kleur zijn, zeker met wat reflecterend zonlicht. Ik kwam op internet (gezocht op kalkwagon) vooral recente foto's tegen met wagenladingen witte kalksteen uit Duitsland en die wagons zijn veel lichter en vuiler dan jouw vervuiling. Het beste lijkt me om een foto uit die tijd te vinden waar die wagons op staan, maar zoals je het nu hebt komt het erg realistisch over, al kan het misschien nog wat vuiler.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 Oktober 2014, 18:52:11
Zoals de Fals-z nu vervuild zijn is o.a. gebaseerd op de bovenste foto uit dit bericht:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14700.msg268459.html#msg268459

Helaas kan je er niet in kijken hoe de lading er uit zite  ;D
Op basis van deze witte vervuiling heb ik dat ik model  ook wat gedaan.
Vanavond maar een zoeken of er foto's te vinden zijn van de lading.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 29 Oktober 2014, 19:01:44
Uit de verzameling, een foto uit 1987 in Geldermalsen

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-V3R4KCXW.jpg)

En eentje uit 1994 in Marche-les-Dames:

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-EVDSS6CG.jpg)

Op de bovenste foto zijn de wagens in elk geval gevuld. Misschien een röntgenfoto maken om de inhoud te bekijken...
Kortom, van de lading heb ik geen foto's.

Ik moet nog meer hebben, maar kon ik zo snel niet vinden.  :-[


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 Oktober 2014, 19:14:44
Mooie foto's!

Als je de leksporen zo op de rechter wagen op de bovenste foto bekijkt, heb je wel een idee over de kleur van de inhoud


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 29 Oktober 2014, 19:24:50
Inderdaad. Ik vermoed dat het de uitspoeling van de lading is na wat ritjes in de regen.

Bij de foto op bij Beneluxspoor vraag ik me af of het misschien het resultaat is van het rijden in dezelfde trein als de gesloten zelflossers. Die konden soms flink stuiven, wat deels in de vrije natuur terecht kwam, maar deels ook op de opvolgende wagens terecht moet zijn gekomen.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 29 Oktober 2014, 21:10:20
Fraaie foto's Huub!
Zie je die deuken in de bakken Jakop? Vooral ook aan de bovenste rand?
Durf jij dat ook?   :D

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 Oktober 2014, 21:20:28
Voor de hele vervuilderij heb ik een Lima kalkwagen gebruikt om op uit te proberen.
Ook een belading had ik een aantal weken terug geprobeerd.
Eerst de rechterzijde; tot de rand vullen met schuim en dan wat ballast er op.
Dat vond ik niks, dus bij de 2e poging (links dus) een soort laadvloertje iets lager gemaakt en er een bultje op gestort.
Het is ballast met een max. grote van 1 mm (dus brokken van zo'n 9 cm).
Qua kleur wel aardig in overeenstemming met die leksporen...maar lag het zo hoog in de bak?
wie o, wie heeft een foto van boven met lading?  ;D

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/foto_1414613822.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/foto_1414613822.JPG)

@Gert  Geen probleem, neem je 8 december je wagens mee naar Houten, dan zal ik er daarna aan beginnen  8)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 30 Oktober 2014, 22:24:48
Heerlijk als je met toestemming het draadje van een ander mag vervuilen.  ;D

Nog wat voorbeelden uit het echie.


(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-8UX7JRXD.jpg)

Allereerst de bruine wagens, gefotografeerd in 1985 in Visé.


(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BROXJOXV.jpg)

Langzaam maar zeker verschuiven we de aandacht van de Fals-z naar de Tals, de gesloten wagens.


(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SOKRSKEH.jpg)

Eén keer is het me gelukt de hele trein op de foto te krijgen.


(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7H6B76HE.jpg)

Dezelfde trein met iets beter zicht op de gesloten kalkwagens


(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D3H6WCQ3.jpg)

En een foto die in een keer duidelijk maakt wat het nut is van opschriften in reliëf op deze wagens.

Succes met vervuilen.  :D


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 31 Oktober 2014, 09:01:22
Nou, dit noem ik geen draadje vervuilen hoor!

Dank voor de foto's Huub. De eerste, van de bruine Fals-z, is ook meteen de enige foto die ik (nu) ken waar de bruine versie zo groot op staat.
Ik vond alleen maar foto's van veraf op het www, dus mijn vervuiling was niet a.d.h.v. met een voorbeeld. Nu blijkt dat het wel snor zit  (y)

De tweede foto geeft wel ongeveer de vervuiling weer van de grijze Fals-z zoals ik die gemaakt heb.
Weet je welk jaar die foto is?

Die zelfde vraag geldt voor de laatste foto. Ik zie kleine gele? bordjes die op latere foto's (na de eeuwwisseling) er niet meer op zaten, toen de grote witte borden er op zaten. Ik heb ergens gelezen dat er gele emaille platen werden geplaatst voor de leesbaarheid, maar of deze kleine plaatjes dat dan zijn...?

Opvallend ook weer te zien hoe wit die Tals-y waren door de kalk.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 1 November 2014, 09:06:16
Foto 2 is van 22 mei 1993 toen het nog leuk fotograferen was in Utrecht.

Foto 3 en 4 zijn uit 1997 toen het nog leuk fotograferen was in Nieuwersluis.  :D

En tenslotte is foto 5 net als de Fals-z van een paar reacties terug door mijn vader in 1987 in Geldermalsen gefotografeerd.
De originele foto is niet scherp genoeg om helemaal zeker te zijn, maar volgens mij staat op die kleine plaatjes het wagennummer.

groet, Huub

edit: inderdaad Jakop, 1 letter te vroeg in het alfabet, niet de Fals-y, maar de Fals-z


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 November 2014, 13:27:06
Fals-z  ;)

Op de foto's van 1997 zijn de grotere witte borden ook nog niet geplaatst op de Tals-y. Dat is dus iets van de laatste 10? jaren. Ik had gelezen over gele emaile borden in de eerdere jaren, maar die blijken dus behoorlijk kleiner dan ik me voorgesteld had.

Je vader maakte niet alleen leuke raadplaatjes (wist hij veel toen) maar ook NS-historische gezien leuke portretten.   (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 1 November 2014, 14:09:10
Die grotere witte borden kende ik dan weer niet.
Inmiddels wel foto's van gevonden.
Pure speculatie van mijn kant, maar zouden die soms zijn aangebracht toen de kalk uit Duitsland gehaald werd?
En ook de overgang van NS naar Railion was in die tijd, wat ook een verklaring zou kunnen zijn.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jeronimos op 1 November 2014, 14:13:04
Jakop, ken je deze site (http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/beverwijk.php) al? Is wel leuk.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 1 November 2014, 16:28:35
Op de tweede foto van die link lijkt nog een Nacco Tads (ex NS-UKF kunstmest) te zien in deze trein.
Helaas niet in correcte uitvoering te krijgen, maar met een knipoog en wat zelfwerkzaamheid zijn de Belgische wagens daarvoor te gebruiken.
En die zijn er wel in model, ik dacht van van Biervliet.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 2 November 2014, 16:36:07
@Hubertus  Zou best een Railion actie kunnen zijn met die grote witte borden. Ik mijn zoektocht naar foto's naar de Tals-y kwam ik eigenlijk vrijwel alleen foto's tegen mét die borden.

@Jeroen Die site kende ik nog niet. Dank je, mooie foto's ook weer.

De tweede bijvoorbeeld met de Tals-y zonder en met die witte borden op 4-1-2002. De meeste overigens mét.
Hierin ook die Tads die Huub noemde. Wist ik niet dat die gebruikt waren.
Verder hier al veel groene Falns van de Belgen met volgens mij nog een staartje Fals-z achteraan. Een mooie foto met veel verschillende wagens.
Overigens zijn er ook nog Duitse wagens ingezet naar Beverwijk, zie deze foto (https://www.flickr.com/photos/heyst/2747199646/in/photolist-692GKs-kRP4Ei-7WcrcG-nydMHv-kSuZqN-cPPJhL-6hXUZq-7W4ZUV-7Utr47-5jsuAs-6U4x3q-57KF4G-5bL7K9-5spPux-75mbsH-554Wop-5spPtP-5rEVJQ-5bAov1-5bL8c3) van Arnold van Heyst uit 2008.
Ik vermoed een overgangsfase van de Tals-y naar de huidige rode Railion Talns.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jeronimos op 4 November 2014, 19:32:27
Foto's van Duitse kalktreinen met soms hoever ze gevuld zijn:
http://www.angertalbahn.de/kalk01/rheinkalk2011.html

met ook een bord van een Talns.

even verder kijken: http://www.angertalbahn.de/waggon/index.html


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 November 2014, 20:49:31
Dank je Jeroen! Mooie linken weer...ze zijn niet zo vol blijkbaar en de kalk lijkt ook fijner dan ik gedacht had.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 4 November 2014, 23:54:28
Het lijkt bijna schelpenzand...
Dat die bakken niet zo vol worden geladen zal dan misschien ook wel iets te maken hebben met het stuiven van dat spul.

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 5 November 2014, 06:14:01
Bedrijfseconomisch denk ik meer dat ie zo aan z'n gewicht zit, maar het het blijft vreemd dat het zo fijn is (of lijkt)  In principe zou dat in de afsluitbare Tal(n)s horen en de grovere kalksteen in de Fal(n)s.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 5 November 2014, 09:22:03
Maar die wagens zijn toch speciaal voor kalkvervoer gebouwd? Als ze zo aan hun gewicht zouden zitten, waarom zijn ze dan zo groot gebouwd?
Dan had het toch kleiner gekund?

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 5 November 2014, 10:12:17
Maar die wagens zijn toch speciaal voor kalkvervoer gebouwd? Als ze zo aan hun gewicht zouden zitten, waarom zijn ze dan zo groot gebouwd?
Dan had het toch kleiner gekund?


De Nederlandse Fals(-z) werden eerst gebruikt voor zowel erts, kolen als kalk. (zie 2e alinea van de eerste post)
De 'z' kwam er achter toen het een apart kalk-park werd en ze dus uitsluitend voor kalk werden ingezet. Ers en kolen is grover en dus meer 'lucht' tussen de lading en dus lijken ze dan voller.
Deze hedendaagse wagen kan best een standaard bulkwagen zijn die mogelijk ook andere dingen vervoerd, waarschijnlijker is dat ze ook in een aparte kalk-omloop zitten.
Daarom denk ik dat ze er geen speciale wagen voor ontworpen hebben maar een standaard model hebben gepakt en die mogelijk aangepast voor kalkvervoer (betere afdichtingen)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 5 November 2014, 12:22:43
Dat is een zeer plausibele verklaring. Vanwege jouw gedegen kennis van dit onderwerp benoem ik jou met ingang van heden tot 'Koning Kalk'.   ;)

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Wesley op 5 November 2014, 13:45:10
Ik voel weer een certificaat en een vlaai opkomen ;D.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 5 November 2014, 13:59:07
Je bent warm, maar ik heb al veel langer iets anders in gedachten.   ;)

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Wesley op 5 November 2014, 14:11:08
Antikal?


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 5 November 2014, 14:54:53
Je ziet het t.z.t. wel hier verschijnen.

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jeronimos op 5 November 2014, 20:57:42
 
Antikal?
Wesley is nu koning schoonmaak?  ;D


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jeronimos op 5 November 2014, 20:59:50
Je bent warm, maar ik heb al veel langer iets anders in gedachten.   ;)

mvg,
Gert

toertje Hoogovens stoom ijmuiden? :D


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jeronimos op 6 November 2014, 05:44:16
Bedrijfseconomisch denk ik meer dat ie zo aan z'n gewicht zit, maar het het blijft vreemd dat het zo fijn is (of lijkt)  In principe zou dat in de afsluitbare Tal(n)s horen en de grovere kalksteen in de Fal(n)s.

Van wikipedia haal ik dat het soortelijk gewicht van kalksteen uiteen loopt van 2000 tot 2500 kg/m³.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalksteen of hier http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambdamaterialen.asp


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 November 2014, 21:34:11
Zo Jeroen, jij bent vroeg op! Ik dacht dat ik de wekker vroeg had staan: 5:45 uur..  :P

Even gezocht. De huidige rode wagens, Falns 183 hebben een inhoud van 77 m2 met een maximale last van 66 ton, min het eigen gewicht van 23900 kg kom je op een maximale belading van zo'n 42 ton. Bij het laagste soortelijk gewicht wat Jeroen noemde kom je dan op maximaal maar 21 m2 wat ik dan wat weinig vind in een wagen van 77 m2....

Of is die 66 ton het te laden gewicht? Totaal 90 / 4 assen maakt wel mooi 22,5 ton per as.
Anyway in dat geval is het dus 33 m2 in een 77 m2 wagen.
Hoe dan ook, bij lange na niet vol dus.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: MHS84 op 6 November 2014, 22:04:42
Buitengewoon interessant verhaal. Helaas kan ik persoonlijk niet veel toevoegen, omdat ik niet weet welke korrelgrootte naar de hoogovens gaat. Je schrijft dat de kalk door de afsluitrubbers lekt, dan is de korrelgrootte behoorlijk fijn, volgens mij.
Het maximale laadgewicht wordt mede bepaald door het baanvak waar de trein overheen gaat en de daarbij behoorde maximale asdruk, zie ABC-raster (http://nl.wikipedia.org/wiki/ABC-raster) en Beladingsklasse (http://nl.wikipedia.org/wiki/Beladingsklasse).
Foto's van verschillende wagen-typen zijn op de site van André te vinden, zie Goederenwagens (http://www.ipernity.com/home/goederenwagens).

In een groeve in Engis werd kalksteen 1-3 mm geladen met een silobulk van 60 m3. Inwendig had je dan twee "hoopjes" van elk 15 ton, omdat het maximale laadgewicht in België 30 ton is.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 7 November 2014, 09:10:34
Ik wist dat ik een keer op foto's de inhoud van de kalksteenwagens heb gezien.
En inmiddels gevonden (http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=174&t=16260). Weliswaar uit de tijd van de groene B-Cargo wagens, maar zover ik weet afkomstig uit de Ardennen.
Vooral op pagina 2 en 3 is het vrij duidelijk zichtbaar en hier wordt ook getoond hoe ze die wagens helemaal leeg krijgen.  ;)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 7 November 2014, 10:20:39
Ah mooi Huub  (y)

Hier (http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?f=174&t=16260&start=10#p231588) zie je inderdaad de moderne losmethode  ;D maar ook op deze en volgende foto dat de kleur inderdaad wat licht grijzig is (PTT draaischijftelefoon-grijs) en toch erg een fijne structuur heeft.
Mijn eerder genoemde ballast heeft dan wel de juiste kleur zo'n beetje, maar is te grof.
Morgen maar eens in Houten kijken of iemand wat strooisel heeft wat er op lijkt.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jeronimos op 7 November 2014, 11:48:40
Zo Jeroen, jij bent vroeg op! Ik dacht dat ik de wekker vroeg had staan: 5:45 uur..  :P
:D 05:00 uur.  ::)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 8 November 2014, 20:38:55
Citaat
Zowel Roco als Märklin hebben bollenwagens uitgebracht. Ook deze zijn vergeleken en los van wat de mooiste zou zijn, heb ik gekozen voor Roco. Die heeft modellen uitgebracht met het opschrift 'kalk'. 3 stuks, waaronder 1 in de Railion-tijd. Er blijven voor deze trein dus 2 over.

en

Citaat
In het vergelijkend warenonderzoek waren we het daar ook wel over eens. Märklin wint.
Ik heb bewust toch voor de Roco's gekozen omdat die wel de kalkversie(s) hebben gemaakt en Märklin niet.

Eerder in deze draad was ik er van overtuigd dat Märklin geen kalk-bollenwagens zou hebben tot ik vandaag in Houten stuitte op een Märklin Railbouw Leerdam set met 3 bollenwagens waarvan er 2 het opschrift 'kalk' droegen. Het setje zag er niet uit en moest €140 kosten. Nu ga ik dat niet uitgeven voor überhaupt die set, laat staan dus eigenlijk alleen voor 2 bollenwagens. Maar goed, ze bestaan dus wel in set 28452 (http://p2.la-img.com/308/23804/8507569_1_l.jpg)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 15 November 2014, 18:47:05
Bij het doorlopen van wat van mijn foto's kwam ik er nog een van de Fals-z wagens tegen.
Een matige foto, recht tegen de zon en diverse palen die niet snappen dat het mij om de trein te doen was, maar wel een waar een beetje te zien is hoe ze gevuld waren.

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MMWLT4YZ.jpg)


En in de vergroting.

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-J73BAZY7.jpg)

Bij de derde wagen is trouwens te zien dat, ondanks dat het wagenpark speciaal voor dit vervoer was gereserveerd, de klepafdichting niet altijd optimaal bleef.  ;D

Huub


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 November 2014, 21:46:54
Dank Huub  (y)

Inderdaad heb je zo een idee van de belading. Toevallig vanmiddag begonnen de 3 bruine Fals-z van een lading te voorzien.  T.z.t. hier wat foto's van die exercitie

De foto geeft wel een mooi beeld van die industriële omgeving. Een mooi stukje voor een diorama  ;)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Sander Lageveen op 16 November 2014, 15:42:16
Te interessante info om alleen op een forum te laten staan!

http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Kalktrein#Soorten_wagens_in_Kalktreinen (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Kalktrein#Soorten_wagens_in_Kalktreinen)

Aanvullingen meer dan welkom!!!

mvg,
 Sander


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: joahn93 op 20 November 2014, 00:12:33
Zo Jeroen, jij bent vroeg op! Ik dacht dat ik de wekker vroeg had staan: 5:45 uur..  :P

Even gezocht. De huidige rode wagens, Falns 183 hebben een inhoud van 77 m2 met een maximale last van 66 ton, min het eigen gewicht van 23900 kg kom je op een maximale belading van zo'n 42 ton. Bij het laagste soortelijk gewicht wat Jeroen noemde kom je dan op maximaal maar 21 m2 wat ik dan wat weinig vind in een wagen van 77 m2....

Of is die 66 ton het te laden gewicht? Totaal 90 / 4 assen maakt wel mooi 22,5 ton per as.
Anyway in dat geval is het dus 33 m2 in een 77 m2 wagen.
Hoe dan ook, bij lange na niet vol dus.


Ik heb even het een en ander cursief gemaakt. In dit gedeelte sla je de spijker op zijn kop.
Wagen + lading geeft een maximale asdruk van 22,5 ton per as. Daarmee kan de wagen dus over een categorie D baanvak rijden. daarnaast speelt ook het tonmetergewicht mee. In het bericht van MHS84 staat in de linkjes veel info daarover

Johan


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Sander Lageveen op 20 November 2014, 16:56:50
Nieuwe Roco wagen 41504 bruin tp III.
Nu in de aanbieding bij MTE.

Mvg,
 Sander


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 November 2014, 18:03:32
Klopt, maar die klopt niet  ;D

Als je de opschriften 'KALK' er af haalt is het wel een kloppende wagen (denk ik) maar voor alles wat er maar in kon.
Mét de opschriften 'KALK' hebben we het over de jaren '85-'87 (zie ook eerste bericht van deze draad) en dat is Tp. IV en dus kloppen dan de Tp. III opschriften niet.....in wezen dus een fantasie-model.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Sander Lageveen op 20 November 2014, 18:21:50
Kijk, die info geeft duidelijkheid.
Die hoeven we dus niet aan te schaffen.

mvg,
 Sander


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 20 November 2014, 18:22:00
Kloppen doen ze met NS-opschriften sowieso niet. Het zijn Oostenrijkse wagens, die toch wel vrij sterk afwijken van de NS-wagens. Overigens wel beter gelijkend dan de modellen die op Duitse wagens zijn gebaseerd.

Het "kalkpark" is in 1984 ontstaan. De daarvoor gebruikte wagens stammen uit 1968-1970 en hebben van begin af aan UIC-opschriften gehad.
Dus inderdaad een fantasiemodel in het kwadraat. Maar wel lekker goedkoop, losse assen zijn bijna duurder...


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 November 2014, 18:48:10
Ah juist! Dat van die UIC-nummers wist ik niet.
Ik was in de war met de renovatie-jaren, maar dat deze modellen niet kloppen zijn we het zeker over eens  ;D
Overigens wijken de Roco wagens inderdaad behoorlijk af van de werkelijke Fals-z, vergelijk de modelfoto's maar eens met de foto's van Huub.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: MHS84 op 4 Januari 2015, 21:11:30
wie o, wie heeft een foto van boven met lading?
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Hopelijk kan iemand er wat mee. De foto’s zijn vanaf de voetbrug tussen Den Bosch en Vught genomen op zondag 4 januari 2015. DBS 1602 “Schiphol” is met trein 49663 (Hermalle-sous-Huy (B) – Visé (B) –) Sittard – Beverwijk Hoogovens onderweg.

In elke wagen liggen drie hoopjes. De structuur van het product is in mijn beleving korrelig, zoals zand. De lading in de Talns (met gesloten dak) die, natuurlijk, niet te zien is, zal een fijnere structuur hebben die gevoelig is voor wegwaaien, zoals poeder.

Voor de modelbaan zal bloem of poedersuiker de realiteit misschien het beste benaderen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/DSC_1097a_1420401695.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/DSC_1097a_1420401695.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/DSC_1101a_1420401729.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/DSC_1101a_1420401729.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/DSC_1111a_1420401751.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/DSC_1111a_1420401751.jpg)

Als je de plaatjes in een hogere resolutie wil hebben, stuur me maar een berichtje.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 4 Januari 2015, 21:36:55
Voor de modelbaan zal bloem of poedersuiker de realiteit misschien het beste benaderen.

Sorry Jakop, ik heb het van de oliebollen resterende zakje poedersuiker juist vanochtend in de Kliko gefl...  eh gedeponeerd.   :D

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2015, 21:58:40
Ha ha, nee.. we don't do oliebollen! De buren wel, dus eerlijk is eerlijk, ik heb er één gehad.

Dank voor de foto's Maarten.
Dat herinnerde mij dat ik inmiddels één Fals-z van lading heb voorzien, maar ik kan de foto van het eindresultaat niet vinden terwijl ik vrij zeker ben dat die gemaakt is...
Wel een foto van hoe

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/24_Fals-z_lading_1420404750.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/24_Fals-z_lading_1420404750.jpg)

De wagen gevuld met schuim en een stukje in het midden voor de bult, die dus niet één bult blijkt te zijn...
Daar voor eerst de binnenkant vervuild met een lichtgrijze wash van (daar is ie weer) terpentine en wat verf.
De lading die ik hier op gestort heb is een hele fijne ballast in dezelfde kleur als op Maartens foto's te zien is, dus dat klopt dan weer wel  ;D
Bij gelegenheid zal ik nog eens een foto maken van de beladen wagen en bij de volgende de belading aanpassen aan zowel Huub's als maarten's foto's

EDIT als nog eens naar de foto's van Huub kijk (eerste bericht deze pagina) is één bult per vak toch wel goed.
De Fals-z heeft duidelijk dat schot tussen de 2 wagenhelften die deze nieuwe wagens niet hebben.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 Januari 2015, 20:33:02
Zondag bij daglicht een foto van de lading gemaakt, echter het is wat moeilijk in beeld te brengen... De lading komt niet boven de rand uit, dus moet je er vrij recht in forograferen en zie je het reliëf, wat er wel is, niet..  :-\

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25_Fals-z_lading_1421091106.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25_Fals-z_lading_1421091106.jpg)

Vanavond wagen nr. 2 voorzien van schuim en 'kalk' en een iets hogere bult gemaakt

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/26_Fals_z_lading_1421091171.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/26_Fals_z_lading_1421091171.jpg)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 20 Januari 2015, 11:11:04
In het zojuist verschenen januari-nummer van RailMagazine een artikel van 6 pagina's over de verbouwing van een Roco DB Tal963-wagen naar een NS Tals-y wagen.

Ik feliciteer Jakop met zijn debuut als artikelenschrijver!
 (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 Februari 2015, 16:26:22
Vanmiddag reed de 1313 een korte kalktrein door Waldijk.
Hier gefotografeerd op de noodbrug

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27_1313_kalktrein_1422804187.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27_1313_kalktrein_1422804187.jpg)
(wel een raar gezicht, dat stationsgebouw op de achtergrond...)

Wat het artikel betreft; als de volgende RM uit is, zal ik de ombouw hier in deze draad ook laten zien.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: MHS84 op 1 Februari 2015, 20:11:44
@ Jakop. De structuur en de kleur zijn goed gelukt aan foto twee te zien in Antwoord #72. Nice. (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 3 Februari 2015, 20:43:32
Vandaag speciaal de railmagazine gekocht.
Mooi gedaan, Jakop. Ziet er overtuigend uit. (y)

Huub


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Februari 2015, 21:00:21
Dank je Huub.

Ben al 1 buffer kwijt.....zal wel ergens op de baan liggen (hoop ik)  :D
Misschien iets te kort gekoppeld?  :-\


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Maart 2015, 20:52:03
Dan het moeilijkste model. Of eigenlijk...van de Tals is (nog) geen model uitgebracht. Dat wordt wachten op het uitbrengen door een fabrikant of zelfbouw...of ombouw van een bestaand model.
Ik heb wel wat ideeën, maar nog niets concreets. Later wellicht in deze draad.

Bovenstaande schreef ik in de openingspost van deze draad. Nu RailMagazine 321 door het verschijnen van #322 uit de winkels is verdwenen kan ik het verslag van de bouw hier ook wel plaatsen. Het is in principe hetzelfde verhaal met misschien wat meer of andere foto’s.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO1_1425410265.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO1_1425410265.jpg)

De basis voor de verbouwing zijn Duitse Talns968 door Roco uitgebracht in sets van 2 stuks onder artikelnummer 67000 en 67001.

Het onderstel

Eenmaal een set in huis was demonteren stap één. De buffers bleken aan de bak te zitten en niet aan het cassis. Dat was jammer, maar op te lossen door bufferbalken maken aan de uiteinden van het chassis. Om op de juiste LOB (154,5mm) uit te komen, moet het chassis met 20 mm worden verlengt. Doordat de nieuwe bufferbalken op het chassis worden gelijmd, elk 0,5 mm dik, komt de wagen dan uit op de gewenste lengte.
Omdat dit verlengen alleen zichtbaar is als de wagon omgekeerd wordt, heb ik dit van een plaatje styreen gemaakt van 1,5 mm dik. Het chassis is doorgesneden en ontdaan van uitstekende onderdelen; 6 ‘klikpunten’ waar de bak mee vast zat en wat uitsteeksels t.b.v. de ketels van het remwerk. Het plaatje styreen wordt er tussen gelijmd met Bison seconden-gel op een mal die er voor zorgt dat het recht aan elkaar gelijmd wordt. Een stukje dun tijdschriftenpapier er onder zorgt er voor dat het chassis niet aan de mal gelijmd wordt.
Om dit te verstevigen en om een constructie te maken waarmee de bak opnieuw aan het chassis te bevestigen is, heb ik aan de bovenkant van het chassis nog een strook styreen gelijmd.
Hierin zitten 2 gaten waar de boutjes doorheen gaan die straks de bak vastzetten op het chassis.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO2_1425410549.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO2_1425410549.jpg)
 
De nieuwe bufferbalken worden gemaakt van 0,5 mm dik styreen wat op de vlak gemaakte ‘kop’ van het frame wordt gelijmd. Het frame is aan de uiteinden 17 mm breed, de bufferbalk 34 mm. Naast het frame wordt de bufferbalk opgedikt met nog eens 0,5 mm styreen zodat het gat voor de bevestiging van de buffer in 1 mm dik styreen komt. De buffers moeten aan de achterkant een stukje worden afgesneden zodat ze vlak komen te liggen met de achterkant van de bufferbalk.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO3_1425410751.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO3_1425410751.jpg)

De bordessen

Het typerende van de Tals-y zijn de enorme bordessen. Vergeleken met ander goederenwagens veel groter en voorzien van een soort van trappen aan weerszijden in plaats van opstaptreden.
Om dit weer te geven zal er een ‘vloer’ gemaakt moeten worden, een hekwerk en de voornoemde trapjes.
Van de originele onderdelen is niets te gebruiken. Het hekje heeft een andere vorm en is te klein.
Het nieuwe hekwerk heb heb ik gemaakt van de kern van ordinair 2 aderig beldraad. Deze massieve kern is ø 0,6 mm. Om de draad steviger te maken heb ik eerst een uiteinde in een bankschroef gezet en het andere eind met een schroef-boormachine gedraaid. Onderwijl de draad gespannen houden en je krijgt een stevige rechte draad. De maat van het hek is geen exacte wetenschap. De hoogte is af te leiden vanaf een tekening uit heb boek Spoorweg materieel in Nederland  van Gerrit Nieuwenhuizen en Hans Nahon. De breedte is een inschatting evenals de positie van tussenstijltjes. Om 12 keer een zelfde hekje te kunnen maken heb ik een soldeermal gemaakt op een stukje mdf. De draad haak ik om een spijkertje en trek die dan strak om spijkers die de buitenhoeken van het hekje bepalen. Als eerste daarna de horizontale stang er in gesoldeerd en daarna de vertikale kleinere stukjes.
Deze hekjes worden met de seconden-gel aan de bufferbalk gelijmd. Ook dit weer d.m.v. een mal zodat elk hek exact hetzelfde op de bufferbalk komt. De gelijmde verbinding is niet supersterk maar zorgt er dan wel weer voor dat bij een ontsporing realistische schade ontstaat. Bufferbalk met hek wordt daarna (het wordt vervelend) met een malletje aan het chassis gelijmd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO4_1425410965.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO4_1425410965.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO5_1425411094.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO5_1425411094.jpg)

De trapjes aan weerszijden zijn van dezelfde messing draad gemaakt. Gebogen en 1 trede er in gesoldeerd op een soldeermalletje. Ook deze trappen worden met dezelfde secondelijn aan bufferbalk en chassis gelijmd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO6_1425411820.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO6_1425411820.jpg)

Tijdens de bouw van de serie van 5 wagens zijn er nog treden toegevoegd van styreen strookjes van 9 x 1,5 x 0,25 mm op het messing trapje. Deze waren op het prototype, foto bovenaan in dit bericht, nog niet aangebracht.
Het plateau van het bordes, gemaakt van verpakkingsband met ‘wiebertjesmotief’, is hoger aangebracht dan op schaal zou moeten. Dit, omdat het kortkoppelingsmechaniek, wat bij het originele model onder de bak functioneerde, nu onder het bordes zit. Door het hekje ook iets te hoog te maken valt het minder op. Het plateau ligt op twee I-balkjes van 1,5 mm hoog. Één is in het midden onderbroken vanwege voornoemde kortkoppelingsmechaniek.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO7_1425411984.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO7_1425411984.jpg)

Later meer...


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Romar op 3 Maart 2015, 20:58:04
leuk!  (y)

Ben benieuwd naar het vervolg.  :D


Romar


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 3 Maart 2015, 23:28:10
ik ook ..... (y)

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: MHS84 op 4 Maart 2015, 19:55:16
Een paar dagen geleden zette ene Gerard (niet onze Gerard :)) een dia van de drie-producten-trein (https://flic.kr/p/r6Rui2) online.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Maart 2015, 21:27:19
Mooie foto! Zo zie je maar dat ze niet wit genoeg kunnen zijn  ;D


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 5 Maart 2015, 20:37:56
Verder met de ombouw..

De bak

Nadat de bak is ontdaan van alle losse onderdelen, kan ook de bovenkant voorzichtig losgewrikt worden. De scharnieren van de klep aan de uiteinden moeten wel voorzichtig losgemaakt worden van de onderbak. De bovenkant kan worden weggelegd, hier hoeft niets aan te veranderen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO8_1425583124.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO8_1425583124.JPG)

De onderkant moet wel stevig onderhanden genomen worden. Tussen de kleppen zitten een soort van trapjes. Dat zijn gelukkig losse onderdelen en kunnen er gemakkelijk tussenuit gewipt worden. Hierdoor komen de kleppen visueel wat verder van elkaar af. Dat is meteen een grote afwijking tussen de Tals-y en de donor: de afstand tussen de kleppen. Deze moet eigenlijk nog groter zijn dan het bij het model is. Jammer...het is niet anders.
Aan de onderkant van de kleppen zitten sluitstangen; deze kunnen er afgesneden worden. Aan de uiteinden van de kleppen zitten uitstekende delen die er ook afgesneden moeten worden. Hetzelfde geldt voor wat uitsteeksel aan de bovenhoeken van de onderbak.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO9_1425583311.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO9_1425583311.jpg)

Doordat het onderstel langer geworden is en onder de bak gaat uitsteken, moeten de kopeinden van de onderbak aangepast worden. Met een slijpschijf in de proxxon wordt het meeste weggesneden. De rest volgt met een vijltje.
Als laatste worden de opschriften nat weggeschuurd met fijn schuurpapier P1200 en dan kan er begonnen worden aan opbouwen van de bak.
Één uiteinde van de bak heeft een schuin naar binnen lopend vlak. De Tals-y heeft recht kopeinden, dus moet hier iets aan gebeuren. Na twee onbevredigende pogingen dit te realiseren bij het prototype kwam ik op de volgende simpele oplossing. Onderaan het schuine vlak wordt een stripje styreen van 1,5 x 1,5 mm gelijmd als een steuntje voor een exact op maat gemaakt plaatje styreen dikte 0,25 mm. Toen het plaatje voor het prototype op maat was, heb ik die meteen als mal gebruikt voor de volgende wagens. Dit plaatje wordt en in gelijmd en naderhand bruin geschilderd met Humbroll 133, niet exact dezelfde kleur bruin, maar omdat de wagen kalkwit wordt geen probleem.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO10_1425583787.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO10_1425583787.JPG)

Om de kleppen meer op de Tals-y kleppen te laten lijken wordt er een stripje styreen 1,5 x 1,5 mm onderaan de kleppen gelijmd
Door het stripje worden de kleppen ook lager wat ook weer meer in overeenstemming met de voorbije werkelijkheid is. De strippen worden daarna ook voorzien van een laagje bruine verf.
Om de bak op het onderstel te bevestigen heb ik al 2 gaten in het onderstel geboord voor 2 boutjes. De afstand van de gaten is exact de afstand tussen 2 gietpunten van de bak. Daar heb ik gaten in geboord van ø 3 mm zodat een M2,5 boutje er doorheen past. Aan de bovenkant van het gat moertjes vastgelijmd met seconden-gel. De boutjes steken straks door de gaten van het onderstel, door de gaten in de bak in de moertjes.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO11_1425583465.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO11_1425583465.jpg)

Nu wordt de wagens uiteindelijk wel bijna geheel wit, maar de oude DB-opschriften moeten daar niet doorheen schijnen. Nat schuren met P1200 schuurpapier en ze verdwijnen. Hier en daar ga ik ook door de dunne bruine verf heen maar gelukkig is het kunststof ook donker bruin en zie je er helemaal niets meer van als eenmaal de witte 'kalklaag' er overheen gaat.
De handgrepen op de koppen van de bakken zitten bij de Tals-y hoger als bij het Roco model. Op de juiste hoogte nieuwe gaten boren en de handgreepjes er in lijmen lost dat verschil op.
Op de plaats waar de handgrepen zaten, zat bij de Tals-y een hendel die aangaf of de klep vergrendeld was. Op één foto zag ik dat die geel waren, wat daar dan nog van te zien is.. Door de opstaptreden van het originele model van de voetplaat te ontdoen, blijft er een gebogen 'hendel' met een bevestigingspinnetje over. Deze heb ik geel aangezet en in het bovenste gat van de originele handgreep positie gelijmd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO12_1425583908.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO12_1425583908.JPG)

Volgende keer het laatste deel


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Romar op 5 Maart 2015, 20:49:14
Lekker bezig geweest. (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 Maart 2015, 21:39:36
Deel drie

De opschriften

De opschriften van dergelijke altijd sterk vervuilde wagons is een probleem. In principe zou dat op de bruine wagon met witte letters en cijfers zijn, maar het de kalkvervuiling is dat onleesbaar.
De huidige generatie kalkwagens heeft platen met de opschriften in reliëf om ze leesbaar de houden. Bij de Tals-y zou dat met gele emaillle platen zijn gedaan. Ik heb daar pas na de bouw van deze modellen foto’s van kunnen vinden. Van de witte borden met zwarte opschriften van latere datum wel. Waarschijnlijk een modernere versie van de voornoemde gele emaille borden.
Het probleem is wel dat ze vrijwel onleesbaar zijn. slechts één foto was er op internet te vinden waar het grote bord voor ca. 60% leesbaar zichtbaar was. de rest van dat bord was een puzzel, het tweede kleiner bord helemaal een raadsel. Een vriend van me kwam op het idee een licht op te steken bij Hans Nahon, mede schrijver van het boek waar de tekening van de wagen in staat en veel informatie voor de bouw en dit artikel uit afkomstig is. Hans had inderdaad 2 prima foto’s van beide borden zodat de decals getekend konden worden. Ik heb ze getekend met DraftSight (gratis CAD-programma) en afgedrukt met een laserprinter. De maatvoering is een combinatie van de breedte - hoogte verhouding aanhouden en kijken wat er past op het model aangezien de kleppen anders zijn dan in werkelijkheid. Ze worden aangebracht voordat de wagens wit worden gespoten aangezien ze ook onder de laag kalk zitten.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO13_1426019114.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO13_1426019114.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO14_1426019345.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO14_1426019345.JPG)

De wielen

De wielstellen van het prototype heb ik eerst een roestkleurige drybrush gegeven. Na het wit spuiten zag je daar niets meer van, dus heb ik de drybrush bij de anderen weggelaten. De kalk wordt hier ook verbeeld door een net niet dekkende laag witte Tamiya grondverf.
De wielen zijn eerst voorzien van een laagje roestbruin Humbroll 113 en na droging daarvan van een drybrush met witte verf.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO15_1426019469.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO15_1426019469.JPG)

Dan rest er niets anders alles weer te monteren en er weer complete wagens van te maken die overigens niet meer in de originele verpakking passen. Ook daar is nog een kleine verbouwing nodig. Na heel wat uurtjes werk rijdt er, i.c.m. met de Roco grijze Fals-z en bollenwagens, een fraaie drieproductentrein op mijn modeltreinbaan rond.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO16_1426019569.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/FOTO16_1426019569.jpg)

Nu rijdt die nog niet helemaal compleet rond want de 5 grijze Fals-z wachten nog op belading, maar dan kan de trein echt op weg…….of…..zou ik er dan toch nog een paar Tals-y bij maken?


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Sander Lageveen op 12 Maart 2015, 17:08:42
En het hele verhaal maar in een wiki verslag geplaatst, uiteraard inclusief foto's.  :D

Klik hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/TALS,_zelfbouwwagen_voor_het_vervoer_van_kalk)

mvg,
 Sander


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 Maart 2015, 18:04:06
 (y)  (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: huub96 op 6 Oktober 2015, 18:21:15
hallo Jakop

Heb je verbouwing gelezen geweldig, dus afgelopen zaterdag in Houten vier wagens gekocht
maar nu ben ik erg benieuwd hoe je het een en ander heb gerealiseerd met betrekking tot het koppelen

De wagens worden langer.... geen probleem, maar de bufferbalken komen wel dichter bij elkaar geeft dit geen probleem in de bogen??
Op de foto's die jij hebt geplaatst zie je toch een aardig bordes. Heb je deze nog aan moeten passen??
Heb twee foto's bij geplaatst zo als het er nu uitziet
Graag nog even wat info van je

vriendelijke groeten Huub



(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/5305/kalkwagens 1_1444151497.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/5305/kalkwagens 2_1444151657.jpg)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Oktober 2015, 20:01:54
Leuk dat je de verbouwing ook aan gaat  (y)

Als je koppelt met Roco kortkoppelingen zullen de buffers al fors dichter bij elkaar staan. Als je de verbouwing exact zo doet als ik gedaan heb, kan je in krappe bogen problemen krijgen. Ik mis daardoor al 1 buffer... :-\
Ik ga t.z.t. de buffers elk een halve mm korter maken om dat op te lossen. De oorzaak is  in wezen de dikte van de nieuwe bufferbalk (0,5 mm) die extra vóór op het frame is gelijmd en dus de buffers die afstand verder naar voren brengt.

Doordat het frame langer wordt en de bak hetzelfde blijft, krijg je automatisch meer ruimte voor en achter voor grote bordessen.
Hoe ik daar die bredere bordessen heb gemaakt is te lezen in het artikel en te zien op de foto's  ;)

Misschien kan je hier een eigen draadje starten van jouw verbouwing.  (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: huub96 op 6 Oktober 2015, 20:56:57
Dank Jakop voor je snelle reactie
ben niet z'n schrijver maar misschien doe ik dat wel

vriendelijk groeten Huub


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 11 Oktober 2015, 19:12:34
Vanmorgen stond ik te wachten op de D345 (Amsterdam - Bad Harzburg) en toen stond een kalktrein op het middenspoor 'aan de kant' tot er weer een pad voor hem beschikbaar was.
Het zou nog wel een uur duren hoorde de Meester die de lok daarop in de steek liet en naar het station af stak voor een bak koffie..

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/28_kalktrein_1103_1444586692.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/28_kalktrein_1103_1444586692.jpg)

Deze lok i.c.m. de bruine én grijze wagens is echter historisch niet correct. De 1103 was tot april '83 in deze kleur te zien terwijl de genoemde wagens samen alleen in '85-'87 reden.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Mispoes op 26 Oktober 2015, 20:01:06
Potverdorie, Jakop!

Ben ik negatieven aan het uitzoeken voor een toekomstig boek, blijk ik tòch ooit een drieproductentrein op de plaat te hebben gezet. Voor het artikel is het veel te laat maar bij deze alsnog de foto.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/img769_1445886020.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/img769_1445886020.jpg)

 


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 26 Oktober 2015, 20:49:56
Leuk! Dank je voor het plaatsen. Maakt het draadje weer wat completer  (y)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 December 2015, 12:40:43
Voor 'Show je realistische treinsamenstellingen' gemaakt, maar voor de volledigheid ook in dit draadje geplaatst.

Een kalktrein op spoor 3 in Waldijk voor een rood sein

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29_kalktrein_1313_1449401704.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29_kalktrein_1313_1449401704.jpg)


Titel: Kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 22 November 2016, 20:59:25
ok bedankt, weer wat geleerd.

Ik heb net de foto nog even bekeken en het lijken mij de rode Falns met een DB Schenker logo???

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7052/074_1479844938.JPG)

Jeffrey


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Noordwaarts op 22 November 2016, 21:22:28
Dit is een Falns 121 van DB Schenker: http://www.goederenwagens.nl/displayimage.php?album=search&cat=0&pid=776#top_display_media

mvg,
Gert


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Jefftrack op 22 November 2016, 21:33:28
Dat idee had ik ook..... maar deze worden dus niet gebruikt voor kolen ??? Voor kalk mis ik naar mijn gevoel de witte waas....

Jeffrey


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: hubertus op 22 November 2016, 21:42:05
Ik denk gezien de niet-geknikte kopwand en dat het een Falns 184 is.
Het nummer lees ik als 6641 744 en dat past daar ook bij.
Dat zijn wagens voor vervoer van kalksteen en dat komt in diverse kleuren voor, hebben we in een ander draadje eens geconstateerd.  :)


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Noordwaarts op 22 November 2016, 21:48:16
Gezien de plek van de opschriften en de schuine knik bovenaan, denk ik dat je gelijk hebt: http://www.goederenwagens.nl/displayimage.php?album=search&cat=0&pid=5222#top_display_media

mvg,
Gert


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 22 November 2016, 21:51:31
Klopt wat Huub zegt. Hieronder de 2 types die kalk naar Beverwijk brengen

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-07-2009_Utg_Falns 184_1479847693.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-07-2009_Utg_Falns 184_1479847693.JPG)
17-1-2009 Uitgeest Falns 184

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/11-07-2009_Utg_Talns_1479847765.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/11-07-2009_Utg_Talns_1479847765.JPG)
11-7-2009 Uitgeest Talns


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Noordwaarts op 22 November 2016, 22:08:11
Jakop wees me er net op dat mijn links naar specifieke foto's van http://www.goederenwagens.nl niet werken.
Kennelijk heeft men daar de boel beveiligd tegen deeplinken. Tja, dan moeten jullie zelf maar even de zoekfuctie
op die website gebruiken. 

mvg,
Gert


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Jefftrack op 23 November 2016, 09:59:54
Heerlijk die kennis op het forum... (y)

Worden deze wagens ook in model uitgebracht?

Jeffrey


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 November 2016, 10:08:10
Niet dat ik weet. De Mehano Falns 121 lijkt er wel op, met die duidelijke verschillen in het bovenstuk.
Als kalkwagenbouwer denk ik dat een Mehano wel al basis zou kunnen dienen voor een Falns 183 in een ombouwproject van het bovendeel wat trouwens afneembaar is bij de Mehano's
De Talns heb ik geen idee van, dat wordt zoeken in de catalogi  ;)


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Noordwaarts op 23 November 2016, 12:18:36
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7246/IMG_6167_1479899866.JPG)

Het past precies!   (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 November 2016, 12:46:03
 ;D  ;D  (y) Hoeveel punten?


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Noordwaarts op 23 November 2016, 13:00:48
352    (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:De kolentrein
Bericht door: Jefftrack op 23 November 2016, 17:02:13
Niet dat ik weet. De Mehano Falns 121 lijkt er wel op, met die duidelijke verschillen in het bovenstuk.
Als kalkwagenbouwer denk ik dat een Mehano wel al basis zou kunnen dienen voor een Falns 183 in een ombouwproject van het bovendeel wat trouwens afneembaar is bij de Mehano's
De Talns heb ik geen idee van, dat wordt zoeken in de catalogi  ;)

Dan gaan we ff speuren op het internet / tips zijn altijd welkom ...... en als er geen te vinden is wellicht een aantal zelf bouwen met de Mehano als basis.

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 24 November 2016, 08:25:30
Na er een nachtje over geslapen te hebben denk ik er toch over om een "verkrijgbare" rode Falns te gaan gebruiken voor de kalkzandsteen naar de Oxystaalfabriek waar deze een eigen spoor hebben de fabriek in. Ik weet het niet 100% correct maar hoeveel trein liefhebbers gaan dat zien als ze naar de baan kijken ???

Ik vind overigens de weathering van de witte kalk op de rode wagen echt geweldig overkomen. Een bescheiden sleepje van 3 a 4 wagens in combinatie met het fabrieksspoor naar de eigen losplaats die ook lekker te weatheren is moet een mooi plaatje gaan opleveren.

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 24 November 2016, 09:17:58
Die zijn nu dus ook recentelijk door Mehano uitgebracht met de DB Schenker opschriften. Zie de lijst in het kolentrein-draadje.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 24 November 2016, 10:30:35
Inderdaad Mehano 58870 ... (y)

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 24 November 2016, 10:56:20
De erg witte zeg maar, is een Tals, met een dakje dus  ;)
Met wat styreen zo te maken denk ik


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 24 November 2016, 11:26:22
Creatieve vrijheden van de bouwer...... ;)

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Joran op 24 November 2016, 20:41:12
Begrijp ik goed dat in de begin jaren 80 (80 en 81). De 3 producten trein reed met Fals ipv Fals-z?

@Jeffrey, was die kalkzandsteenfabriek op Eurospoor van jou? Zijn daar meer foto's van en van de bouw?


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 24 November 2016, 20:49:33
Inderdaad Joran, voor die jaren moet je de bruine hebben en dan zonder het opschrift kalk want in die tijd was er nog niet een afgezonderd 'park' wagens die alleen kalk reed, maar ook kolen en erts door elkaar.
Die bruine zijn veel gemaakt door Roco en kan je goedkoop vinden. Het woordje kalk poets je er zo af  ;)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 2 December 2016, 18:09:01
Ik vond nog een foto op mijn telefoon

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-03-2016_Utg_Falns184_1480698337.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-03-2016_Utg_Falns184_1480698337.jpg)
12-03-2016 Uitgeest Falns184

Op de achtergrond zijn ook nog de afsluitbare Talns te zien en de lok -vermoedelijk een BR189- is bezig om te lopen.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Spoorzeven op 3 December 2016, 12:06:40
Nog wat foto's van de Receptentrein, zoals die bij mij bekend stond:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Eijsden - 2224 - 230783_1480762439.jpg)
Eijsden - 2224 - 230783

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Boxtel - 1301 - 290581_1480762539.jpg)
Boxtel - 1301 - 290581

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Boxtel - 1306_1480762608.jpg)
Boxtel - 1306 - datum onbekend. Het stuiven was al genoemd in dit draadje, maar komt hier uit meerijdende Eanos?

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Boxtel - 1302(1)_1480763094.jpg)
Boxtel - 1302 - datum onbekend

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7252/Boxtel - 1302(2)_1480763381.jpg)
Nog wat aansporing tot vervuiling........


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 December 2016, 12:37:20
Mooie foto's  (y) horen hier helemaal thuis!


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 3 December 2016, 18:10:52
Ik hou hier wel van.....mijn rode dier er ooit gaan komen moeten toch wel een beetje wit worden. ... (y)

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 3 December 2016, 18:29:07
mijn rode dier

Welke? Deze (http://dierenspeciaalzaakxxl.com/tropische-vissen/22539-Rode-Kreeft-Procambarus-Clarkii-1.html) of deze (http://www.logotypes101.com/search/Red+Bull)?   ;D

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 18 December 2016, 17:25:44
Voor wie de Railmagazine leest: in RM 340, pagina 37 is een foto geplaatst van een beladen kalktrein afgelopen 4 november. Door het hoge fotostandpunt van de fotograaf is duidelijk te zien hoe weinig er eigenlijk in de Falns 184 geladen is en ook is de kleur van betreffende kalklading goed zichtbaar.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: MHS84 op 18 December 2016, 19:54:49
Voor iedereen die geen RM abonnement heeft: deze (https://flic.kr/p/MVXH37) is 99% identiek.


<< Arnold is de vader van Jeroen, by the way. >>


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 18 December 2016, 20:49:21
Zeker! Vast z'n broer of zo, want de foto in RM is van Jeroen de Vries  ;D


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 18 December 2016, 21:01:44
Nou is de Vries de meest voorkomende achternaam van Nederland, maar gezien de grote overeenkomst tussen de foto's denk ik warempel dat je gelijk hebt. 

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: hubertus op 23 December 2016, 09:15:14
mijn rode dier er ooit gaan komen moeten toch wel een beetje wit worden. ... (y)
Wit is wel typerend voor de gesloten wagens, maar het hoeft niet.

(https://c2.staticflickr.com/1/738/31008725073_8e0e06f135_b.jpg) (https://flic.kr/p/Pf8PCV)
19941195, Duisburg [DE] (https://flic.kr/p/Pf8PCV) by hb foto (https://www.flickr.com/photos/89959156@N06/), on Flickr

Dit zijn Duitse wagens die zover ik weet niet regulier in Nederland kwamen.

Huub


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jefftrack op 23 December 2016, 13:58:07
Een dergelijke wit bevuilde wagen geeft toch net dat beetje jeu....

Mooie foto Huub..

Jeffrey


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 19 Januari 2018, 18:56:18
Voor de liefhebbers van de NL kalktreinen breng Roco 3 nieuwe wagens uit in set 76132.
Deze Belgische wagens werden gehuurd toen de Nederlandse Fals-z versneld van het spoor moesten vanwege een ontsporing meen ik. De Belgische wagens kregen de opschriften Depot Beverwijk en dat exact wat er ook op deze 3 wagens staat.

https://roco.cc/en/product/239550-76132-0-0-0-0-0-003/products.html

En mocht de link niet werken, kijk op de roco-site en zoek op dit nummer.  ;)


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 22 December 2018, 16:28:38
De wagens uit het vorige bericht heb ik toen ook meteen besteld en in week 49 werden ze uitgeleverd door Roco aan de winkels.
Vanmorgen ben ik naar Vlaardingen getogen om ze, samen met wat andere bestellingen, op te halen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_B-Cargo_Falns_01_1545490574.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_B-Cargo_Falns_01_1545490574.jpg)

4 stuks?  hoor ik jullie denken en nee, het zijn er maar 3 in set 76132. De rechter is de Roco 47412 die ik al had en ik wilde vergelijken qua kleur en opschriften.
Nu had ik al foto's op internet gezien waarop te zien was waar ik al voor vreesde.
Roco had bij aankondiging foto's getoond van de oude 47412 of de zeldzame set van 2 wagens (45936) -waar ik na jaren zoeken onderhand aan twijfel of die ooit wel is verschenen- met de Nederlandse opschriften 'Depot: Beverwijk' en het landennummer 84 NL. Dat is ook de versie die ik nodig heb voor de kalktrein begin deze eeuw. Inmiddels staan bij Roco de juiste foto's (https://www.roco.cc/en/product/239550-76132-0-0-0-0-0-003/products.html).

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_screendump_MTE_1545491588.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_screendump_MTE_1545491588.png)
Bron MTE
Modeltreinexpress heeft die oude Roco foto's nog steeds op de site staan bij dit artikelnummer.
Bij de pijl het opschrift Depot: Beverwijk. Het landennummer is verder niet te lezen door de lage resolutie.
Het is dus gewoon 88 B en geen Beverwijkse opschriften  :(

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_B-Cargo_Falns_03_1545491875.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_B-Cargo_Falns_03_1545491875.jpg)
één van de wagens van set 47132

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_B-Cargo_Falns_02_1545491926.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/22-12-2018_B-Cargo_Falns_02_1545491926.jpg)
Roco 47412

Ik heb de set er niet om laten staan. De wagens zullen, net als de andere wagens in de kalktrein, nog worden vervuild en wat zal je er uiteindelijk van zien? Bar weinig denk ik.
Toch vind ik het wel jammer want men suggereerde begin dit jaar NL versies uit te brengen door die foto's te tonen.

Anyway....de kalktrein in 2001 is weer 3 wagens langer en bestaat uit deze 4 Belgische Falns, 5 grijze Fals-z, 3 bollenwagens en tot slot 3 Talns  (y)



Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Ruud K op 22 December 2018, 17:28:27
Jammer van die opschriften, Jakop. Maar ik begrijp je wel dat je de set toch hebt aangeschaft.

Groet,
Ruud


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Noordwaarts op 22 December 2018, 18:27:39
Helaas heeft Roco daar de laatste tijd nogal een handje van. Dom, want met dit gedrag ontmoedigen ze het vooruit bestellen.

mvg,
Gert


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Chris van Diesen op 26 December 2018, 00:18:22
De foto's krijgen wij (MTE) zo aangeleverd van Roco.
Het is een bedrijf dat niet echt de moeite neemt om de juiste info te geven zeg maar.

Niet aan consument en niet aan winkelier......


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 26 December 2018, 08:25:29
Was ook geen verwijt aan MTE (of welke winkel dan ook), ik twijfelde bij aankondiging begin dit jaar al aan de 'waarheid' van de foto's


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Chris van Diesen op 26 December 2018, 12:58:31
Nee, niet zo opgevat, ik geef graag wat extra info  ;)
De waarheid bij Roco heb je pas als ik het uit de doos haal als het model daadwerkelijk is verschenen.

Eerder is helaas speculatie en onzekerheid.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Spoorzeven op 26 December 2018, 15:55:00
Jakop, die foto van de set is drie keer de foto van die enkele met NS opschriften. Er staat 84 NS, maar ze hebben, merkwaardigerwijs op het controlecijfer na (een 4), het nummer onleesbaar gemaakt. Dat is een door Roco veelgebruikte methode bij nummervarianten. Dat betekent voor mij dat je inderdaad, door die fotomontage die Roco heeft aangeleverd, drie wagons met NS opschriften had mogen verwachten, met andere nummers dan van die wagon die al was uitgebracht.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: GerardvV op 27 December 2018, 21:27:30
En heel andere draaistellen dan op de aankondiging.


Titel: Re:De kalktrein
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Juni 2019, 07:59:10
Duitse kalkwagens (https://www.modellbahn-kramm.com/d/spezial.cfm?fid=711&artnr=75939), prima om te bouwen naar Nederlandse Tals-y weet ik uit betrouwbare bron (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/de-kalktrein/msg20980/#msg20980)  ;)