Sinds jaar en dag rijden er kolentreinen van de Amsterdamse Westhaven naar het Duitse Ruhrgebied.
De laatste jaren worden ook andere vervoerders gebruikt, maar begin deze eeuw was het uitsluitend Railion die de treinen reed.
Later heette de vervoerder DB Schenker Rail en uiteindelijk nu (weer) DB Cargo, maar in 2003 was het Railion die meestal met drie 6400 loks lange treinen reed met soms wel tot 44 wagons van het type Fals
183 en Falns
121.
Deze werden in veelal zeer bonte treinen door elkaar gebruikt getuige onderstaande foto op station Arnhem.
Foto: Michiel (Neudalhausenstadbahn) oktober 2007De wagens met de vlakke kleppen zijn de Falns, de andere de Fals.
De loks; Duitse Herders, uitgevoerd met het Duitse beveiligingssysteem Indusi, Zugbahnfunk en qua profiel aangepast aan rijden in Duitsland, reden meestal met drie loks in multipleschakeling de treinen, soms een lege trein met slechts 2 loks. Niet alle loks die de grens over gingen hadden Indusi en Zugbahnfunk, maar waren verder wel aangepast voor Duitsland. Deze werden 'tussen-Herders' genoemd en moesten dus altijd in combinatie met een echte Herder rijden.
Foto: Michiel (Neudalhausenstadbahn) EmmerichDeze treinen zijn in model goed weer te geven. De 6400 is door Märklin/Trix uitgebracht en door Liliput. Later kwam kleinseriefabrikant KleiNSpoor met een kit van de 6400 exact op schaal wat de voorgaande 2 modellen niet zijn. Uiteindelijk kwam Rocky Rail met de mooiste versie van de 6400 exact op schaal en zeer gedetailleerd. Piko kwam uiteindelijk ook nog met een G1205 in '6400-kleuren'.
Mijn trein zal het moeten doen met
2 Liliput's. Twee, waarvan één een dummy is. Mocht die ene niet sterk genoeg zijn, zal ik op zoek moeten naar nog een door 1 motor aangedreven exemplaar.
De wagons zijn ook in model beschikbaar. De Fals
183 is er van Fleischmann en na het samengaan met Roco, ook van dat laatste merk. Het is evenwel hetzelfde model.
Fleischmann 552314, 82 80 665 5 794-7De Falns is door Mehano gemaakt en zelfs recent zijn er weer nieuwe wagens van hen op de markt verschenen. Één set van drie van DB (bruin) en 2 sets van 2 (rood) van DB Schenker en daardoor inzetbaar vanaf december 2007 áls er toen al meteen wagens met die naam er op rondreden.
Recentelijk heb ik er nog
één van een einde in het kliko-archief gered door een set kleppen te maken.
Mehano 17890, 81 80 664 5 751-1Niet per definitie in de dagelijkse kolentreinen vanaf de Westhaven, maar wel ingezet voor kolentreinen, zijn de Fals-x
164. Deze zijn uitgebracht door Rivarossi in een set van 6 stuks.
Ik heb er niet één, dus geen foto en niet in mijn trein..
Ik heb niet de illusie dat onderstaande lijst compleet is, maar de tabel geeft een redelijk beeld van wat er verschenen is op dit gebied.
In deze draad zal ik verder verslag doen van het weatheren van mijn wagens en het beladen er van, te beginnen bij het eerder genoemde 'geredde' exemplaar.
Bijdragen door anderen in de vorm van kennis van deze treinen en/of foto's van groot- en/of modelspoor zijn welkom.