Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: De kolentrein  (gelezen 77642 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 21 November 2016, 19:47:42 »

Sinds jaar en dag rijden er kolentreinen van de Amsterdamse Westhaven naar het Duitse Ruhrgebied.
De laatste jaren worden ook andere vervoerders gebruikt, maar begin deze eeuw was het uitsluitend Railion die de treinen reed.
Later heette de vervoerder DB Schenker Rail en uiteindelijk nu (weer) DB Cargo, maar in 2003 was het Railion die meestal met drie 6400 loks lange treinen reed met soms wel tot 44 wagons van het type Fals 183 en Falns 121.
Deze werden in veelal zeer bonte treinen door elkaar gebruikt getuige onderstaande foto op station Arnhem.


Foto: Michiel (Neudalhausenstadbahn) oktober 2007

De wagens met de vlakke kleppen zijn de Falns, de andere de Fals.

De loks; Duitse Herders, uitgevoerd met het Duitse beveiligingssysteem Indusi, Zugbahnfunk en qua profiel aangepast aan rijden in Duitsland, reden meestal met drie loks in multipleschakeling de treinen, soms een lege  trein met slechts 2 loks. Niet alle loks die de grens over gingen hadden Indusi en Zugbahnfunk, maar waren verder wel aangepast voor Duitsland. Deze werden 'tussen-Herders' genoemd en moesten dus altijd in combinatie met een echte Herder rijden.


Foto: Michiel (Neudalhausenstadbahn) Emmerich

Deze treinen zijn in model goed weer te geven. De 6400 is door Märklin/Trix uitgebracht en door Liliput. Later kwam kleinseriefabrikant KleiNSpoor met een kit van de 6400 exact op schaal wat de voorgaande 2 modellen niet zijn. Uiteindelijk kwam Rocky Rail met de mooiste versie van de 6400 exact op schaal en zeer gedetailleerd. Piko kwam uiteindelijk ook nog met een G1205 in '6400-kleuren'.
Mijn trein zal het moeten doen met 2 Liliput's. Twee, waarvan één een dummy is. Mocht die ene niet sterk genoeg zijn, zal ik op zoek moeten naar nog een door 1 motor aangedreven exemplaar.



De wagons zijn ook in model beschikbaar. De Fals 183 is er van Fleischmann en na het samengaan met Roco, ook van dat laatste merk. Het is evenwel hetzelfde model.


Fleischmann 552314, 82 80 665 5 794-7

De Falns is door Mehano gemaakt en zelfs recent zijn er weer nieuwe wagens van hen op de markt verschenen. Één set van drie van DB (bruin) en 2 sets van 2 (rood) van DB Schenker en daardoor inzetbaar vanaf december 2007 áls er toen al meteen wagens met die naam er op rondreden.
Recentelijk heb ik er nog één van een einde in het kliko-archief gered door een set kleppen te maken.


Mehano 17890, 81 80 664 5 751-1

Niet per definitie in de dagelijkse kolentreinen vanaf de Westhaven, maar wel ingezet voor kolentreinen, zijn de Fals-x 164. Deze zijn uitgebracht door Rivarossi in een set van 6 stuks.
Ik heb er niet één, dus geen foto en niet in mijn trein..

Ik heb niet de illusie dat onderstaande lijst compleet is, maar de tabel geeft een redelijk beeld van wat er verschenen is op dit gebied.




In deze draad zal ik verder verslag doen van het weatheren van mijn wagens en het beladen er van, te beginnen bij het eerder genoemde 'geredde' exemplaar.
Bijdragen door anderen in de vorm van kennis van deze treinen en/of foto's van groot- en/of modelspoor zijn welkom.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 21 November 2016, 20:08:24 »

Mooi draadje, Jakop. We hadden het er per email al over: ik heb een vrij lange sleep van die wagens en heb zelfs besloten
me de vrijheid te permitteren ze in te gaan zetten op mijn Deense baan, al kan ik vooralsnog geen enkel bewijs voor inzet
van Duitse kolenbakken in DK vinden.

Ik heb alle modellen die ik heb even vergeleken met jouw lijst en ik heb maar één correctie: de Roco Fals 183 waarvan het
catalogusnummer niet bekend is (vermoedelijk uit een startset) heeft als nummer 82 80 DB 663 9 726-0 dus geen 3
op het eind. Je hebt bij dit bewuste model als opmerking 552101 Fleischmann gezet. Bedoel je daarmee dat je denkt dat
het model met hetzelfde bedrijfsnummer al eens door Fleischmann was uitgebracht?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Daan!
Newbie

Offline Offline

Berichten: 41


« Antwoord #2 Gepost op: 21 November 2016, 20:16:46 »

Jakob,

Heb je deze lijst voor mij (mag ook per pb) ook in een ruw-excel bestand. Dat scheelt mij namelijk heel veel overtypen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 21 November 2016, 20:31:06 »

Bedoel je daarmee dat je denkt dat het model met hetzelfde bedrijfsnummer al eens door Fleischmann was uitgebracht?

Klopt. De lijst is in jaren ontstaan, dus hoe precies het zit weet ik niet meer, maar volgens mij heeft iemand ooit geroepen dat dat artikelnummer en wagennummer bij elkaar horen. Aangezien de tabel geen tabel is, maar 2 JPEG's onder elkaar moeten we het voorlopig doen met jouw correctie.  Tongue

@ Daan   Ik ben net Open Office aan het bijwerken, dus even geen excel. Overigens moet ik het daar eerst in plakken want ik heb het in Google Docs staan omdat ik er dan altijd bij kan  Wink Ik stuur je straks wel even het bestand.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 22 November 2016, 07:41:20 »

Interessant draadje weer Jakop!!

Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 22 November 2016, 10:17:35 »

Dit is wel een mooie foto van het onderwerp.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 22 November 2016, 11:59:32 »

Ligt dat aan mij of zie ik niets?

Edit: 14:38 doet het hier nu ook
« Laatste verandering: 22 November 2016, 14:38:40 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 22 November 2016, 12:00:54 »

Dat ligt dan inderdaad aan jou, want ik zie wel wat (een fraaie kolentrein).

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #8 Gepost op: 22 November 2016, 12:50:56 »

Nu heb ik geen verstand van trein samenstellingen maar is dit ook zoals het heden ten dage nog voorkomt in IJMUIDEN. ...Huh?

En welke types wagons zijn dit dan achter de drie 6400 Huh?

Jeffrey


Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 22 November 2016, 13:04:04 »

Kolentreinen zien we niet in IJmuiden. De kolen voor Tata worden per zeeschip aangevoerd.

Of op dit moment nog 6400 wordt ingezet voor de kolentreinen naar het Ruhrgebied betwijfel ik, dat zijn zeer waarschijnlijk de de 189-ers.

@ Sander  De link doet het prima hoor!

@ Jeffrey  De wagens achter die 3 stuks 6400 in de foto uit de link zijn dezelfde als in het eerste bericht vermeld
« Laatste verandering: 22 November 2016, 13:06:02 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Daan!
Newbie

Offline Offline

Berichten: 41


« Antwoord #10 Gepost op: 22 November 2016, 16:44:06 »

Trein bestaat normaal gesproken toch uit 30 wagens?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 22 November 2016, 16:49:48 »

Ik heb op meerder plaatsen 40 wagens gelezen met een max. van 44 zelfs, maar in model is dat iets te lang..  (met loks mee zo'n 6, 9 m')  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 22 November 2016, 19:20:25 »

Begin dit jaar heb ik er eentje met 2x 189 gefotografeerd (en met 1x 6400, maar die is buiten mededinging)
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #13 Gepost op: 22 November 2016, 20:36:54 »

Kolentreinen zien we niet in IJmuiden.

Dat ze per schip komen weet ik maar ik dacht ook nog per spoor. Ik heb ergens nog een foto met ik dacht een flinke sleep van deze kolen bakken in de rode DB kleurstelling.

@ Jeffrey  De wagens achter die 3 stuks 6400 in de foto uit de link zijn dezelfde als in het eerste bericht vermeld

Sorry geval van niet het hele topic lezen en inhaken op een bepaald bericht.

Jeffrey
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 22 November 2016, 20:48:32 »

Ik heb ergens nog een foto met ik dacht een flinke sleep van deze kolen bakken in de rode DB kleurstelling

Dat zijn de nieuwe kalkwagens. Ze lijken inderdaad heel veel op de Falns.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: De kolentrein
« vorige volgende »
Ga naar: