Waarschijnlijk zo'n 10 jaar geleden deelden Gert en ik Fleischmann set 552314 om aan onze kolentreinen toe te voegen.
Wagennummer 794-7 kwam naar Waldijk en de andere belande in Sydborg.
Nu had ik zin, om parallel aan het werk aan de Hondekop 2, nog maar weer eens een kolenwagen te weatheren.
De keuze viel op deze wagen en toen begon de ellende....
Kennelijk zijn deze wagens van inferieur plastic gemaakt want toen ik de draaistellen verwijderde, waren die meteen definitief verwijderd...
Zo vaak en zoveel draaistellen al verwijderd van allerlei materieel, maar dit brak onmiddellijk af op moment ik de beide halve pennen met een pincet naar elkaar wilden buigen vóór ik ook maar het draaistel aan wilde trekken brak het al af.
Wat nu?
Om überhaupt iets te kunnen, moest nu de opbouw van het onderstel af en daarbij braken ongeveer de helft van de clips die onderstel en bak verbinden
Dus...eigenaren van een dergelijke set en met name Gert, die het broertje van deze wagen heeft: NIET DEMONTEREN!!!! en super voorzichtig mee zijn.
Het plan was in eerste instantie om op de plaats van de pen een gat te boren en daar een schroefje te plaatsen.
Dat mislukte onmiddellijk toen bij het boren de plaat van het chassis in de lengte ook brak
Plan B dan. Eerst een plaatje styreen (wat anders?) om a. de breuk te lijmen en b. een goede basis te hebben voor de schroefjes.
Om ruimte voor de kop van de schroef te hebben is ruimte gefreesd in de originele bodem.
De schroef (M2) was dan weer te dun voor het bestaande gat in het draaistel.
Dat heb ik opgelost door een messing bus om de schroef te plaatsen die deze ruimte opvult.
Een klein ringetje en een moer houden het draaistel op z'n plaats. Het moertje is geborgd met wat secondelijm.
Maar ik wilde alleen maar een wagen weatheren!!
Dat gebeurde ondertussen ook. Aangezien dit in fases gaat met droogtijd was er wel tijd om aan het onderstel te werken.
Ik haal even een foto terug van dezelfde wagen uit het eerste bericht van deze draad om te laten zien hoe het ding er origineel uitzag.
Fleischmann 552314, 82 80 665 5 794-7en nu:
De oplettende kijker heeft gezien dat de buffers nog ontbreken. Ik zag dat nadat de foto's gemaakt waren en e.a. al weer opgeruimd.
Inmiddels zitten ze er op.
Er missen nog wat kleine dingetjes (die afgebroken zijn) en ik nu nog ga aanbrengen.
Het hekje van het bordes is al bijvoorbeeld al in drie stukken gebroken geweest door er alleen maar naar te kijken lijkt wel
Als deze wagen in een ontsporing en of crash terecht komt, frees ik dat hij dan echt afgevoerd kan worden.
Even een poging een detailfoto te nemen van de bovenrand die ik zwaar verroest wilde maken aangezien dit nog een wagen is met een oude DB logo, zal hij tegen een revisie aanlopen en er niet meer zo fris uitzien.
Wat zit er allemaal op gesmeerd?
- Rembrandt poeder (van krijtjes) ingewassen met thinner (experiment)
- Oilbrusher roestkleur en zwart
- Vallejo wash dirth
- PanPastel Burnt Sienna Extra dark en Red Iron Oxide extra dark
- van Gogh Burnt Umber waterverf (experiment)
Nu nog kolen er in.
Bij vorige wagens maakte ik de lading eerst en lepelde die er later in, maar gezien de breekbaarheid ga ik dit wat anders aanpakken denk ik.
Hoe ga ik nog bedenken