Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn trein => Topic gestart door: MHS84 op 2 Februari 2015, 23:07:44



Titel: Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 2 Februari 2015, 23:07:44
Vanaf dit jaar zal Fleischmann eigenlijk de felbegeerde rongenwagens Gattungsbezirk Stuttgart uit gaan leveren. Het lijkt erop dat er binnenkort een aardige militaire trein geformeerd kan gaan worden. Doordat er mondjesmaat passende modellen verschijnen, was er (ruim) voldoende tijd voor bronnenonderzoek, wat ook heel leuk is. De trein zal een authentieke sfeer uitstralen door samenstelling en belading. Echter zal hij niet één op één overgenomen kunnen worden van het grote voorbeeld, doordat foto’s ontbreken. De foto’s die er zijn, zijn van verschillende personen, gemaakt op verschillende tijdstippen en op verschillende locaties. Desalniettemin zijn er voldoende overeenkomsten zodat er een redelijke afspiegeling gemaakt zal kunnen worden.
Goed, het eerste punt van kritiek. Het gros van de Wehrmacht was niet gemotoriseerd. De infanterie gebruikten paarden om zich te verplaatsen en bij de bevoorrading. Bij de artillerie werd het geschut door paarden getrokken. Een passende trein zal een beetje saai worden: wat rongen- en platte wagens voor karren. En veel gesloten wagens voor manschapen, dieren en uitrusting. Spannender is een gemotoriseerde eenheid met diverse vrachtwagens, pantserwagens en tanks.

In onderstaande tabel is zijn de modellen te zien welke ingezet zullen gaan worden.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/200-071_1422914089.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/200-071_1422914089.jpg)

De lengte van de trein is meer dan twee meter, eigenlijk te lang voor mijn eigen "baan". Wat de belading betreft is één en ander nog niet zeker en er kan nog "geschoven" worden.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Februari 2015, 06:09:55
Interessant, Maarten,
Ongebruikelijk onderwerp door het specifieke leger en periode die je gaat uitbeelden.

Ik denk dat je ons wel wat kan helpen door wat foto's te plaatsen van het materieel, behalve de Br52 zeggen de wagentypes me eigenlijk niets...


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Sander Lageveen op 3 Februari 2015, 12:49:32
Interessant!! Keer wat anders.
Gaan we volgen.

Mvg,
 Sander


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 8 Februari 2015, 21:39:01
De tractie.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-001_1423426903.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-001_1423426903.jpg)

Mijn Wehrmachttrein wordt voortgetrokken door de 50 1675 ÜK (Roco 63250). Helaas is het model niet bedrukt met revisiedatum en depotstationering. Nader onderzoek wijst uit dat deze machine door Kraus-Maffei werd gebouwd met fabrieksnummer 16128. Op 15 juli 1942 kwam zij nieuw af fabriek in dienst bij Reichsbahndirektion Nürnberg en werd toegewezen Bw Bamberg. Op 1 januari 1943 werd zij aan RBD Köningsberg afgestaan. De loc overleefde de oorlog en werd op 1 september 1965 buitendienst gesteld.
Na de transportcrisis in de winter van 1941/42 waarin Duitse stoomlocs bevroren werd door de Nazi-leiding bevolen een oorlogsloc in grote hoeveelheden te bouwen. Het ontwerp van de BR 50 had zich al bewezen en werd simpelweg “uitgekleed”, overbodige delen werden weggelaten. Met een maximale asdruk van 15 ton was zij uitermate geschikt voor zijlijnen en in Rusland waar de bovenbouw maar zwak is. De versoberde machines werden Übergangs-Kriegslokotiven genoemd.
Het Roco-model voldoet maar gedeeltelijk aan de ÜK-eisen zoals grijze camouflage verf, massieve loopwielen en het ontbreken van de voorverwarmer. De loc is niet voorzien van vorstbescherming om leidingen en de voedingspomp. De voorste ramen in het machinistenhuis zijn aanwezig, terwijl daar een massieve stalen plaat te verachten is. De laatste twee punten zouden toch waarheidsgetrouw kunnen zijn, het is tenslotte een “overgangsloc”.

(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/18954.jpg)
Hermann Maey fotografeerde de 50 3012 ÜK op het fabrieksterrein van de Wiener Lokomotivfabrik Floridsdorf in september 1942.

Alternatieve tractie.

Vanaf 1939: BR 5525-56 (Fleischmann 4154 (http://www.modellbau-wiki.de/w/images/7/7d/55_5184_Fl4154.jpg)), BR 562-8 (Liliput L131560 (http://www.modellbau-wiki.de/w/images/8/89/Liliput_L131560.jpg)), BR 5710-35 (Roco 62231 (http://www.modellbau-wiki.de/w/images/thumb/2/29/57_1250_Roco62231.jpg/800px-57_1250_Roco62231.jpg)),
Vanaf 1940: BR E 94 (Roco 72358), NS 3700 (Artitec 20.223.01)
Vanaf 1942: BR 52 (Roco 62278 (http://www.modellbau-wiki.de/w/images/5/5e/52_1413_Roco62278.jpg)).


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jakop de Bruin op 8 Februari 2015, 22:02:35
 (y)  (y)  Toevallig liet ik vandaag in het Waldijk-draadje mijn 52-er zien..


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 14 Februari 2015, 17:45:42
Rijtuig voor officieren en onderofficieren.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-002_1423932071.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-002_1423932071.jpg)

Achter de loc loopt een rijtuig voor de kaderleden. Meestal werd het oudste materieel ingezet, zoals drieassige Pruisische coupérijtuigen. Hieruit volgt het tweede punt van kritiek, ik heb zo’n ding niet. Fleischmann heeft er een aantal aangekondigd in de noviteitenfolder van 2013. Er zijn twee jaar voorbij gegaan en het ziet er naar uit dat ze begin 2016 uitgeleverd gaan worden. Als alternatief gebruik ik Donderbus 84 828 (Fleischmann 85 5861 uit set 4912). Na lange reizen op houten banken wordt elke tussenstop gebruikt om even de benen te strekken. “Niet-conforabel” is een relatief begrip, de manschappen reizen is gesloten goederenwagens. Daarover volgende week meer.

(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/7384.jpg)
Een officier van de Luftwaffe staat met zijn onderofficieren in een winters station ergens in Silezië. De fotograaf is onbekend.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 21 Februari 2015, 16:02:04
Onderkomen voor manschappen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-003_1424530753.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-003_1424530753.jpg)

Na een rijtuig derde klasse volgen gesloten goederenwagens. De Reichsbahn had er een kleine 400.000 stuks van in het wagenbestand. De modelspoorder kan er niet genoeg exemplaren van hebben. In het civiele verkeer werden eigenlijk alles met deze wagens vervoerd: stukgoed, (groot) vee, bagage, post en consumptieartikelen. In het militaire verkeer, naast manschappen: munitie, rantsoenen en uitrusting. Het laadvermogen is 15 ton. Vergelijkbare wagens werden al vóór de Eerste Wereldoorlog gebruikt. Zo liet het Franse leger opschriften aanbrengen met de laadcapaciteit van zo’n wagen. Zoals “40 hommes, 8 chevaux (en long)”, ruimte voor veertig man of acht paarden. In beide wereldoorlogen reisden Amerikaanse troepen in deze wagens die zij “forty-and-eights” noemden. Ikzelf heb slechts vier stuks, waarvan de volgende twee in de trein zijn opgenomen: 5 225 G Hannover (Fleischmann 535604) en 3 643 G Stettin (Fleischmann 5356).

(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/17164.jpg)
Lachende gezichten in deze trein naar het oostfront ergens in Oekraïne. De foto is gemaakt door Walter Hollnagel.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 1 Maart 2015, 14:04:21
Zwaar materieel.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-004_1425214175.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-004_1425214175.jpg)

Zo, het spannendste deel van de trein komt nu aan bod. Tot augustus 1942 was de Panzer IV de zwaarste tank die de Wehrmacht in kon zetten. Daarna werden de eerste Tiger I tanks aan de fronttroepen toegewezen. In juni 1943 volgde de Panzer V Panther pas. Het gros van de pantserbataljons bestond nog steeds uit Panzer IV tanks, waardoor ik voor dit type heb gekozen. De Panzer IV woog zo’n 23 ton waardoor hij op een vierassige rongenwagen Gattung SS Köln, die een laadvermogen had van 35 ton, vervoerd kon worden. De zwaartransportwagens Gattung SSys Köln, waar mijn tanks op staan, hadden een laadvermogen van 50 ton. Ze zijn dus behoorlijk onderbeladen, maar het is wel een stoer gezicht. Zoals in post één staat geschreven is de beladingsvolgorde nog niet helemaal definitief. In tegenstelling tot tegenwoordig werden Duitse tanks in de Tweede Wereldoorlog niet vastgezet met kettingen. Twee balken werden in de lengterichting langs de rupsbanden op het wagendek vastgespijkerd. Tegen de kopse kant van de rups werd een houten wig geplaatst. Waarschijnlijk werd dit als voldoende beschouwd.
De modellen zijn wagens 40 434 en 40 437 (twee maal Roco 46385) beide beladen met Panzer IV Ausf. F2(Artitec 387.108-Gr). Roco heeft verschillende wagennummers uitgebracht onder één artikel. Een lijstje is op epoche2.de (http://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/mb/e2mefidx.html) te vinden.

(http://i5.tinypic.com/15rb14o.jpg)
Vermoedelijk is deze foto genomen door Kriegsberichter Teschendorf van Propagandakompanie 690 ergens in Griekenland in 1943.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 21 Maart 2015, 19:19:51
Hopelijk vinden de lezers het nog een beetje boeiend. :)

Laagboordwagens.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-005_1426961442.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-005_1426961442.jpg)
48 775 X Erfurt (Fleischmann 5214) en 5 920 X Erfurt (Fleischmann 5254) beladen met een BMW 327 (Busch 40252).

Net als tegenwoordig was de luchtafweer een taak van de Luftwaffe. Luchtafweerbatterijen werden toegevoegd aan de grondtroepen om hen te ondersteunen. Daarnaast werden er eenheden geformeerd die de Duitse troepentreinen moesten beschermen tegen geallieerde jachtvliegtuigen. De positie van het afweergeschut in deze treinen veranderende in de loop van de oorlog van midden in naar direct achter de loc en later naar helemaal achteraan. Preiser heeft twee items 20 mm Flak 38 in het assortiment, één zonder (artikel 16565 (https://www.menzels-lokschuppen.de/out/pictures/generated/product/1/380_340_90/31-16565.jpg)) en één met artilleristen (artikel 16590 (https://www.menzels-lokschuppen.de/out/pictures/generated/product/1/380_340_90/31-16590.jpg)). De laatste is nog (steeds) niet leverbaar.
Naast de platte wagen waar het afweergeschut op gaat komen is het tweede exemplaar beladen met een stafauto. Beide wagens zijn van Gattung X Erfurt en hebben een laadvermogen van 15 ton. Daar zit ik dus ruimschoots onder.

Onderstaande foto is de beste die ik kon vinden met 20 mm Flak 38 erop. Weliswaar op een halfrups gemonteerd en niet op een wagon, maar het geeft een goed beeld hoe zo’n ding er uit ziet.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Bundesarchiv_Bild_101I-219-0597-15%2C_Russland-Mitte-S%C3%BCd%2C_leichte_Flak%2C_Josef_Niemitz.jpg)
In de zomer van 1943 werd deze foto ergens in de Sovjet Unie genomen door een onbekende Kriegsberichter van Propagandakompanie 694.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Sander Lageveen op 21 Maart 2015, 19:29:40
Maarten,
Ik volg je draadje absoluut!!
Uitermate interessant!

Mvg,
 Sander


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jakop de Bruin op 21 Maart 2015, 19:37:10
Jazeker wordt dit gevolgt!  (y)

Afgelopen zomer op  Guernsey in 1 van de musea daar een Duitsche Flak (of ie 38 was weet ik niet) gezien. Die zag er nog uit alsof hij vorige week uit de fabriek was gekomen. Puntgaaf! Stond ook prominent in de collectie. De eilanders hebben nog veel WO II spul, en in goede staat daar er niet gevochten is.
De Duitsers verveelde zich ook stierlijk en daar door is er in dat museum ook veel houtsnijwerk te zien met de nodige Duitsche adelaars ed. Om alleen voor de musea heen te gaan wordt het wel een dure grap, maar ze zijn zeker aan te raden.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 29 Maart 2015, 23:02:07
Dank voor de reacties, mensen.

Vier assige rongenwagens.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-006_1427665475.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-006_1427665475.jpg)
5 339 SS Köln (Roco 47194) beladen met een VW 82 Kübelwagen (Artitec 387.77-Gr) en een SdKfz 232 8-Rad (Artitec 387.72-Gr) en 5 237 SS Köln (Roco 67366) beladen met een SdKfz 231 8-Rad (Artitec 387.71-Gr) en VW 82 Kübelwagen (Artitec 387.77-Gr).

De Wehrmacht beschikte over een aantal soorten verkenningswagens. De SdKfz 231 was er één van. De drie assige versie voldeed niet voldoende in het veld, zodat zij vervangen werden door een vier assig voertuig. Hierdoor bleef het typenummer ongewijzigd. De nieuwe vier assers werden vanaf 1937 aan de troepen toegewezen. In het offensief reden zij voor de tanks uit om contact te maken met de vijand, hun sterke en positie te bepalen en door te seinen naar de achterhoede. Het 20 mm kanon en één mitrailleur waren slechts voor verdediging tegen infanterie. Het voertuig was te licht bepantserd om het tegen vijandelijke tanks op te nemen, maar daar was het ook niet voor bedoeld. De wagen woog wat minder dan 8 ton en werd aangedreven op alle wielen die ook allemaal gestuurd waren.
De Volkswagen Typ 82 was hét symbool van de Duitse gemotoriseerde oorlogsvoering. Het ding werd bij alle legeronderdelen ingezet. Door de Amerikanen werd-ie "Blitzbuggy" genoemd. Gewichtsindicatie voor de transporttrein: iets meer dan één ton.
Bovengenoemde voertuigen worden verladen op rongenwagens Gattung SS Köln, omdat de wielen perfect passen tussen de breedtedragers op het wagendek. Het laadvermogen was 35 ton, zie ook post "Zwaar materieel". De DRG had wagons met 15- en 18 meter laadlengte in het bestand, die dezelfde Gattung hadden. Het Roco-model weerspiegelt de 15 meter variant. Zo'n geinige puptent, die hieronder achter de tank te zien is, wil ik ook gaan maken.

(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/66.jpg)
Twee zusters van het Duitse Rode Kruis krijgen de nodige aandacht van een Panzer III bemanning. In 1943 maakte H. J. Bandelow deze foto ergens in Oekraïne in opdracht van het Reichsverkerhrsministerium.



Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 Maart 2015, 05:16:09
Leuk Maarten. Ik had nog nooit van die SdKfz 232 gehoord of gezien. Apart voertuig.

De Kubel is natuurlijk wel bekend. In Budel (Keverdagen) heb ik wel eens een Schwimmkubel gezien


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jeronimos op 7 April 2015, 11:25:45
Hoi Maarten, kijk eens op issuu. Kun je pdfjes dowenloaden over de gepantserde treinen. Staat misschien ook nuttige info in voor jou.
Downloaden kun je doen door te klikken op share en dan inloggen. Dus als je een googleaccount of facebookaccount hebt. Het zijn 2 delen, in het Engels.
http://issuu.com/tiamat2013/docs/schiffer_military_history_-_volume__9c37c95c6e058c
http://issuu.com/tiamat2013/docs/schiffer_military_history_-_volume__647565e5a8dd66




Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 12 April 2015, 13:31:42
@ Jeroen. Dank voor de link. Beide boeken waren mij wel bekend, maar de inhoud ervan niet. Er staan wel interessante foto’s in. (y)

Twee assige rongenwagens.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-007_1428840379.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-007_1428840379.jpg)
8 917 R Stuttgart (Fleischmann 520905) beladen met een Opel Blitz (Roco 370) en 20 241 R Stuttgart (Fleischmann 520904) beladen met een SdKfz 251 halfrups (Artitec 387.73-Gr).

In de eerste post kwamen de nieuwe rongenwagens van Fleischmann al aan bod. Hieronder worden ze nader belicht.
Het Fleischmann-model weerspiegelt de oudste generatie rongenwagens die in het bestand van Reichsbahn waren opgenomen. De Pruisische Staatspoorwegen begonnen met het invoeren van standaard normen voor hun rollend materieel. In 1896 kregen deze databladen de naam Munsterblätter. Mijn rongenwagens zijn gebaseerd op Musterblatt IId 5 van de Länderbahnbauart. In het verleden heeft Roco moderne rongenwagens uitgebracht die gebaseerd waren op Musterblatt A4 van de Verbandsbauart uit 1909. Deze zijn herkenbaar aan de driehoek onder de laadvloer. Ondanks de hoge leeftijd van de Fleischmann wagens voldoen ze nog prima en zien ze er door hun schijfwielen wat jonger uit. Van de 10500 stuks die de KPEV liet bouwen kwamen er 8600 bij de DRG. De DB nam na de oorlog nog 4400 wagens over.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-010_1428840401.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-010_1428840401.jpg)
Lijst met diverse rongenwagens door de jaren heen.

Op deze rongenwagens werd alles geladen waar geen specifieke wagen voor nodig was. Wat overbleef, zeg maar. Vrachtwagens, pantserwagens, stafauto’s, veldkeukens, artillerie en zelfs V2 raketten. In mijn trein worden een Opel Blitz en een Sdkfz 251 vervoerd. De Opel is bij de meesten wel bekend. Naast de Merceds-Benz L 3000 was dit de standaard vrachtwagen van de Wehrmacht. Gewichtsindicatie voor de transporttrein: 2,5 ton leeg of 5,8 ton vol. De halfrups SdKfz 251 is waarschijnlijk bekender dan de verkenningswagen met vier assen die hierboven beschreven is. Van oudsher ging de infanterie te voet. De nieuwe Blitzkrieg-tactiek van gecombineerde wapens met vliegtuigen en tanks zorgden ervoor dat de infanterie sneller verplaatst diende te worden. Tijdens het offensief ging de infanterie met halfrupsen achter de tanks aan. De tanks forceerden een doorbraak in de vijandelijke linie waarna de infanterie uit hun voertuigen kwamen om de laatste kleine verzetshaarden op te ruimen. Het voertuig zelf is rondom gepantserd, maar het had een open dak dat met een zeil kon worden afgedekt. De bewapening was één mitrailleur vóór en één achter. Naast de chauffeur en bijrijder/boordschutter was er plek voor tien soldaten. Het gewicht van dit voertuig bedroeg zo’n 7,5 ton.

(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/12343.jpg)
Een gemotoriseerde eenheid is van Düsseldorf naar de Duits/Franse grens onderweg. Op 3 maart 1940 werd dit transport gefotografeerd tijdens een tussenstop op station Cochem an der Mosel door ene Schaarschuch in opdracht van het Reichsverkerhrsministerium.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 April 2015, 15:11:00
Dit blijft een interessant draadje.
Ik kan me zo voorstellen dat jij meer tijd kwijt bent geweest aan research van deze trein dan menig één met de hedendaagse treinen.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 12 April 2015, 18:40:09
Dat valt best mee, hoor. Ik heb een stuk of tien boeken over dit thema. Daaronder een aantal fotoboeken (Deutsche Bildbände), waar ik nogal fan van ben. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, het laat echt zien hoe iets is. Een beschrijving van iets door iemand bevat altijd een subjectiviteit. Ja, ook een foto kan geënsceneerd zijn. In die boeken zijn veel platen van Walter Hollnagel, Max Ittenbach en H. J. Bandelow afgedrukt én staan online in het Bildarchiv (http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie). Het meeste is parate kennis en plaatjes matchen. Het schrijven van mijn eigen teksten kost wat meer tijd. Daarnaast heb ik, zoals je weet, een lijstjes-tic. Gelukkig zijn er meer van die gasten (http://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/e2x_f.html) en kan je zo'n lijstje, met een aanpassing hier en daar, overnemen.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 19 April 2015, 12:36:03
Totaal overzicht.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-009_1429440772.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-009_1429440772.jpg)
Mijn Wehrmachttrein in z'n geheel gekoppeld.

Waarschijnlijk wordt dit één van de laatste posts. Loc en wagens zijn hierboven apart belicht. Ik heb geprobeerd de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen en dat is redelijk goed gelukt, denk ik. Hieronder nog een sfeerplaatje uit Oekraïne.

(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/7201.jpg)
Walter Hollnagel maakte deze foto vanaf een lichtmast op station Bobrinskaja in 1943. Het emplacement werd net als duizenden kilometers spoor van 1520 naar 1435 mm omgenageld door de Eisenbahnpioniere. Het station ligt ten Oosten van Smila en heet tegenwoordig Imeni Tarasa Shevchenka (http://goo.gl/maps/lhTRo).

 



Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Blausee-Mitholz op 19 April 2015, 15:19:00
Mooie trein  8)
Plank kun je wel kaal laten, alles was toch plat gebombardeerd  :D :D :D

Mvg, Johan


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jakop de Bruin op 19 April 2015, 18:53:25
Wat ga je uitbeelden op de module(s)?
Een dergelijk station als op de foto?


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 25 April 2015, 19:06:53
Op de baan moet (ooit) een vrije vertaling van het traject Saalfeld - Lichtenfels komen. Divers treinverkeer op de Steilrampen met opdruklocs zal het thema moeten worden. Tussen 1935 en 1935 stoomtractie. Tussen 1939 en 1945 stoom en elektrische tractie.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Ruud K op 3 November 2015, 21:11:54
Maarten, een mooi draadje, waarin de opbouw van de trein en de keuze van de modellen zeer goed beschreven wordt. Het is duidelijk dat je deskundig bent op dit gebied.

Groet,
Ruud


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: 1200blauw op 30 December 2015, 11:48:55
Ik zie dit draadje nu pas. Wat een indrukwekkende trein! En dat bedoel ik natuurlijk afgezien van de ellende die ermee veroorzaakt werd irl. Het is wel een fraai stukje historie. Ik vind ook wel mooi te zien hoeveel werk er in het vinden van het juiste fotomateriaal en de juiste overeenkomstige modellen is gaan zitten. Het is een fraai resultaat geworden. Is jouw trein op volle lengte zo, of heb je concessies moeten doen om 'm passend te krijgen op je baan?

Misschien is het een leuk idee het eindresultaat op te nemen in dit draadje: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/show-je-realistische-treinsamenstelling/


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 2 Januari 2016, 12:32:14
@ Ruud. Dank voor je reactie.
@ 1200blauw (ik weet je voornaam niet). De trein die je op bovenstaande foto ziet is eigenlijk al te lang voor de baan. ;D Je moet sowieso concessies doen aan je samenstelling, denk ik, of je zal schaal N moeten gaan rijden. Ik heb nog vijf SSys- en zes R-wagens in dozen zitten, omdat ik er nog geen lading voor heb.
Ik ben van menig dat mijn trein niet voldoet aan de standaard om op te nemen in het draadje "Show je realistische treinsamenstelling", omdat hij moet voldoen aan een dienstregeling of één foto schaal 1:1.

Hieronder een foto waar een hele troepentransporttrein op staat.

(http://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/20620.jpg)
E 91 93 tussen Freiburg/Schlesien en Niedersalzbrunn in 1938. Foto: RVM. Tegenwoordig: Świebodzice en Szczawienko.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 21 Maart 2016, 12:26:25
Onlangs heb ik een aantal voertuigen aangeschaft om de trein te beladen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-019_1458554704.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-019_1458554704.jpg)
48 775 X Erfurt (Fleischmann 5214) met VW 166 Schwimmwagen (Artitec 6870073).

Zo'n geinige puptent, die hieronder achter de tank te zien is, wil ik ook gaan maken.
Tijdens een re-enactment-evenement heb ik zo'n tent van alle kanten gefotografeerd om ze thuis op de computer te verkleinen naar de juiste grootte. Diverse pogingen gaven geen bevredigend resultaat. Hierdoor verdween het projectje in de koelkast, totdat ik een passend setje vond (Busch 6906). De voorgedrukte tent kon ik zo vaak kopiëren als ik wilde en hoefde ze alleen in elkaar te vouwen.

(http://www.kfzderwehrmacht.de/Bundesarchiv_Bild_101I-298-1771-19-_Nordfrankreich-_Schwimmwagen.jpg)
Deze soldaat laat de schroef zakken zodat het autootje kan varen.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 24 Maart 2016, 19:57:04
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-018_1458844551.jpg)
48 775 X Erfurt (Fleischmann 5214) met SdKfz 251 (Artitec 387.110-GR).

Net als de SdKfz 232 (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/der-wehrmachtzug-(een-militaire-trein-tussen-1939-en-1945)/msg21392/#msg21392) is deze Sdkfz 251 voorzien een radio. Artitec heeft weer een mooi product afgeleverd. (y)


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Jakop de Bruin op 24 Maart 2016, 20:38:41
Zo'n Schwimmkübel heb ik eens live staan bekijken op een Keverdag in Budel.

Leuke belading voor je trein Maarten!  (y)


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 21 Juni 2016, 22:11:06
Erg blij was ik met de aankondiging van Artitec dat er een Panzer III uitgebracht wordt in 2016. Het jaar is al half voorbij en met een beetje gelukt ligt-ie in het najaar in de winkels. Onlangs heb ik wat foto’s gemaakt met behulp van de tips uit Railmagazine 334. Het resultaat wil ik graag hieronder laten zien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-020_1466542388.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-020_1466542388.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-021_1466542418.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-021_1466542418.JPG)

Een drietal Preiserlein Schützen maken het zich gemakkelijk op hun Panzer IV.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Eelco op 17 Oktober 2016, 10:40:05
Fascinerend draadje. Iedereen kent natuurlijk het krijgsverloop in WO II, maar waar vaak aan voorbij gegaan wordt zijn de transporten die nodig waren om al het materieel en manschappen op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen.

Die opname van het rangeerterrein in Bobrinskaja spreekt boekdelen. En toen hadden de Duitsers nog het 'voordeel' van een oorlog op een enkel front. Na de invasie in west Europa werd de logistiek alleen maar complexer....

Ook de belangrijke rol van de spoorwegen in de oorlog komt hiermee voor het voetlicht. Volgens mij ook het laatste conflict waarbij het spoor een buitengewoon belangrijke rol heeft gespeeld. De komst van de Amerikanen in 1944 met hun onuitputtelijke voorraad vrachtwagens gaf toen al een glimp van de toekomst.

Eelco


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 10 November 2016, 00:49:47
Bedankt, Eelco. De aantallen zijn ongelofelijk. Voor één infanterie divisie van 17.000 man waren 64 treinen van 550 meter nodig om ze van A naar B te brengen. Het 'voordeel' van één front valt wel mee. Er wordt veel geschreven dat troepen niet uit de frontlijn werden teruggetrokken op bevel van Hitler. Uitgeputte troepen werden verwisseld voor andere eenheden zodat de frontlijn 'gelijk bezet' bleef. De teruggetrokken mannen gingen naar Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk en ontvingen daar nieuwe uitrusting.
WO II was inderdaad het laatste grote conflict waar de trein van vitaal belang was. Echter, tegenwoordig zijn er nog steeds treinen voor het leger onderweg. Meestal 's nachts, vanwege buitenprofiellading, zodat ze weinig gezien worden. Daarnaast zijn de eenheden in vredestijd vele malen kleiner dan toentertijd.

Voor liefhebbers kan ik deze presentatie op Youtube (http://youtu.be/3PlqLX0HhX8) aanbevelen.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 18 December 2016, 00:14:06
Eindelijk, na drie lange jaren, is Fleischmann begonnen met het uitleveren van hun coupérijtuigen. Bovengenoemde trein wordt hierdoor weer een stukje completer.
Gezegd moet worden dat het model een waar huzarenstukje is. Langs de deuren en onder de ramen zijn uiterst filigranen handgrepen aangebracht. De kopwanden zijn voorzien van dunne grijpstangen  en sluitbordhouders. Verschillende koersborden zijn los bijgesloten, zodat er een keuze gemaakt kan worden op welk traject het rijtuig ingezet wordt. Elke set heeft twee borden voor de heenreis, maar slecht één bord voor de terugreis. De volgende keuzes zijn mogelijk: Düsseldorf – Wuppertal – Hagen,  Düsseldorf – Mühlheim – Essen Nord – Gelsenkirchen – Wattenscheid – Dortmund Süd en Düsseldorf – Kettwig – Essen. Het bedrijfsnummer is 59 002 van Reichsbahndirektion Wuppertal met Duisburg Hfb als Heimatsbahnhof. De laatste revisie is uitgevoerd op 12.2.32. Het remmershuis is verwijderd waardoor de chassisbalk langer is dan de rijtuigbak. De handrem is nog wel aanwezig getuige het zwengelhuisje (Kurbelhäuschen) aan de kopwand.

(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/32702.jpg)
Een aantal Wehrmacht militairen maken van de gelegenheid gebruik om zich op te frissen tijdens een tussenstop op weg naar het front. Locatie en fotograaf: onbekend.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-028_1482015628.JPG)
59 002 C3 Pr11 (Fleischmann 507054).


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Kees Jan op 18 December 2016, 00:53:15
De 3 asser staat Off TraXS  ;)


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 18 December 2016, 16:37:57
Grmbl!(http://smileys.on-my-web.com/repository/Unhappy/unhappy-028.gif)Ik ben te lui om een nieuwe poging te doen.
De Eisenbahnpioniere uit de "acht-veertiger" moeten 'm vóór vertrek maar effe goed zetten. ;D


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Kees Jan op 18 December 2016, 17:01:13
 ;D

Rijdt toch ook zo.

Abfahrt!


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Baureihe06 op 5 November 2017, 07:58:41
Erg interessant.

Toch heb ik een kleine opmerking, is de trein samenstelling die je hebt neer gezet niet een beetje aan de korte kant.
Ik snap dat je in model natuurlijk niet alle ruimte hebt.

Het lijkt mij dat als zo een trein naar het front ging, men zo veel mogelijk mee nam?

Edward.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 12 November 2017, 23:06:54
De treinsamenstelling is véél te kort, zoals je terecht opmerkt, Edward. Het is niet te doen in schaal H0 om zelfs maar in de buurt te komen van de aantallen.

De samenstelling van de treinen veranderen gedurende de oorlog. Oorzaken zijn het veranderen van de structuur van de eenheden. Nieuw wapentuig vraagt nieuwe wagens die zwaardere lasten kunnen dragen.
Infanteriezug
1943
Loc + 1B + 1BC + 1C + 13M + 1L + 12Pf + 1L + 9R + 14F = 53 wagens = 521 meter excl loc.
1944
Loc + 9R + 6F + 1L + 1MO + 1Gl + 9M + 13Pf + 3M + 8F +1L = 52 wagens = 505 meter excl loc.

Kraftwagenzug
1943
Loc + 1B + 1BC + 4C + 2M + 1L + 19R + 21F = 49 wagens = 525 meter excl loc.
1944
Loc + 14R + 1L + 1MO + 1Gl + 8M + 28F = 52 wagens = 500 meter excl loc.

B = 2e kl rijtuig
BC = 2e/3e kl rijtuig
C = 3e kl rijtuig
F = Flachwagen
Gl = Veldkeukenwagen (type Gl Dresden)
L = Luftschutzwagen
M = Mannschaftwagen (type G)
MO = Mannschaftwagen für Offiziere (in de praktijk 3e kl rijtuig)
Pf = Pferdewagen (type G, hetzelfde als Mannschaftwagen)
R = Rungenwagen

Om een infanteriedivisie van 17.000 man te vervoeren zijn ongeveer 64 treinen nodig. Voor een pantserdivisie van 12.000 man ongeveer 100 treinen.
Bron: Het Spoorbedrijf in oorlogstijd, blz 171-172.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 25 November 2017, 20:39:21
Er is wat nieuw oorlogstuig aangeschaft om twee wagons mee te vullen. Het betreft een Sonderkraftfahrzeug 7 en een 88 mm Flugzeugabwehrkanone 18.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-036A_1511638238.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-036A_1511638238.JPG)
Flak 18 (Artitec 6870069) en SdKfz 7 (Artitec 6870065)

(https://www.worldwarphotos.info/wp-content/gallery/germany/halftracks/sdkfz-7/SdKfz_7_and_Flak_18_used_by_an_unknown_unit_of_the_Luftwaffe.jpg)
Een groep mannen van de Luftwaffe poseren voor hun trekker en luchtafweergeschut. Locatie en fotograaf zijn onbekend.



Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 17 December 2017, 21:15:36
Het materieel in verladen toestand op rongenwagens Gattung R Stuttgart.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-037A_1513541374.JPG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-038A_1513541425.JPG)


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: Baureihe06 op 18 December 2017, 19:29:48
Mooi spul Maarten. ;)

Ben benieuwd als het achter de 52 er hangt, hoe het er dan uit ziet. :)

Edward.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: 1200blauw op 1 Januari 2018, 17:53:03
Ziet er fraai uit! (y) Ik vraag me alleen af: in oorlogstijd wil je snel kunnen lossen, zitten al die rongen dan niet vreselijk in de weg? Ik vraag het uit onwetendheid hoor, want ik heb geen idee hoe dat in z'n werk ging.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: hubertus op 1 Januari 2018, 18:07:19
Als je op de eerste pagina van dit draadje onderaan kijkt, klopt het wel met die rongen.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: 1200blauw op 1 Januari 2018, 18:11:16
Dit draadje volg ik al een poosje, maar die foto was ik even vergeten. Kloppen doet het kennelijk, maar ik blijf wel nieuwsgierig hoe dat dan in z'n werk ging. Eens op googlen.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: MHS84 op 10 Januari 2018, 22:21:01
@ Edward. Bedankt, maar op korte termijn verwacht ik geen nieuwe overzichtsfoto.

@ 1200blauw. In mijn boeken heb ik niks kunnen vinden over de snelheid waarmee een trein gelost of geladen werd. De rongen en zijwanden zitten in de weg zoals je terecht opmerkt.

Bij de oudste typen rongenwagens moesten de rongen en wanden worden verwijderd…
(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/7803.jpg)
…Met handkracht wordt een vrachtwagen op z'n plek gezet.

Bij nieuwere typen konden de zijwanden neergeklapt worden…
(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/47382.jpg)
…Flakverlading "ergens in het Oosten".

Bij de Rmms uit 1942 waren de kopwanden klapbaar en was doorrijden van de ene naar de andere wagen mogelijk…
(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/26899.jpg)
…Na de oorlog werd een verwarmingsleiding gemonteerd zodat ze tussen loc en rijtuigen mee konden lopen in de Sylt-autotrein. De typeaanduiding werd Rmmhs.

Een andere factor was de lengte van het spoor aan de kop- en zijlading…
(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/18847.jpg)
…Hier in Oekraïne is slechts plek voor één wagon.

Op basis van de foto's is te concluderen dat het lossen en laden niet vlot ging. Zeker niet in vergelijking met tegenwoordig waar een trein in slechts twee delen geknipt hoeft te worden zoals in Acht of 't Harde.


Titel: Re:Der Wehrmachtzug (een militaire trein tussen 1939 en 1945)
Bericht door: 1200blauw op 15 Januari 2018, 21:49:27
Interessante foto's! 't Harde ken ik inderdaad wel. Ik vermoedde dat het op een dergelijke manier zou gaan, vandaar mijn vraag, maar dat is dus helemaal niet zo.