Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn trein => Topic gestart door: Mispoes op 23 Januari 2022, 16:47:54



Titel: Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 23 Januari 2022, 16:47:54
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0188aa_1642948226.jpg)
731 te Enschede op 26 september 1992, over 11 maanden gaat de 731 terzijde.

Zoals aangekondigd, hier het bouwdraadje waarin ik een poging doe om van drie Piko Hondekoptweetjes  een Hondekopviertje te bouwen. De afloop is allerminst zeker, maar ik ben optimistisch. De beoogde uitvoering is het IC-stel 1731 zoals dat in 1975 op de baan kwam. Ik zie nogal op tegen het mooi strak krijgen van de blauwe horizontale horizontale baan rond de ramen en nog meer de 1e klasse strepen. Ik ga daarvoor een proefbak in die kleur spuiten, mocht dat niet tot mijn tevredenheid zijn, dan wijk ik uit naar een gewoon geel viertje, de 738. De hieronder weergegeven maten zijn gebaseerd op de mat ‘46 en mat ‘54 boeken van Carel van Gestel, uitgeverij de Alk. De tekeningen, maar dan aangepast, idem. In de jaren negentig moest ik vrij vaak in Amsterdam zijn, ik maakte van die gelegenheid gebruik om altijd even langs sloperij HKS te gaan waar van 1992 t/m 1997 de sloop van de Hondekoppen plaats vond. Ik maakte daar foto’s door het hek (van gastvrijheid zoals Koek in Mijdrecht die had, was daar geen sprake) waarvan ik op dat moment dacht ‘waarvoor maak ik die eigenlijk?, dit is niks’ maar waar ik nu, vanwege de details, erg blij mee ben. Want ondanks dat ik veel foto’s heb gemaakt van Hondekoppen, heel veel, èn de 1731 goed gefotografeerd heb, blijven er details waarvan ik graag meer foto’s had gemaakt.
 
Hoewel het nog wel even zal duren voordat ik werkelijk met de ombouwwerkzaamheden begin, heb ik het stel in gedachten al een paar keer gebouwd. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder zoveel tijd gestopt heb in de voorbereiding van een dergelijke ombouwoperatie. Misschien komt dat wel omdat het de eerste keer is dat ik een 3x2=4 ombouw in spoor N ga uitvoeren.

Ik heb twee ombouwscenario’s uitgewerkt:

Variant 1: Het stel wordt exact in 1:160 gebouwd, mèt de specifieke afwijkende ramen in de tussenrijtuigen die in het tweewagenstel niet te vinden zijn.

Variant 2: Het stel wordt qua lengte gebouwd in 1:163. Beide tussenrijtuigen worden namelijk 142 mm lang i.p.v. de ‘voorgeschreven’ 148 mm. De specifieke afwijkende ramen in de A (het halve raam tegenover het toilet) en B (het keukenraam waarbij het geblindeerde deel minder hoog is dan het standaardraam) worden vervangen door standaardramen uit het Piko-stel.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0169a_1642948285.jpg)
Het ‘halve’ raam in de A 731

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0182a_1642948330.jpg)
Het toiletraam in de A 725

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0183b_1642948395.jpg)
Keukenraam in de B 725

De reden om voor de tweede variant te kiezen is simpel: deze geeft veel minder zaagsneden en vergroot de kans op slagen, het is wel N hè… Vooral bij de A is de reductie groot, dit komt doordat de steek in de 1e klas bij de vieren wat groter is dan bij de tweetjes: 2118 mm vs. 2000 mm. Daarnaast geven de eerder genoemde afwijkende ramen ook nog extra zaagsneden. Het afwijkende glaswerk zelf is nog wel te fabrieken maar het grote aantal zaagsneden kan het geheel instabieler maken. Het gaat mij niet om het meerwerk, want als dat de reden zou zijn, kan ik net zo goed niet aan deze klus beginnen… 
Ik heb zelf de keuze al gemaakt, het wordt variant 2, maar ik deel hier graag de overwegingen. De concessies die ik met deze variant doe, gaat m.i. niet ten koste van het totaalbeeld van het treinstel.  Wees gerust, de ‘2x2 Sprinterramen’ in de bagageruimte en de asymmetrische overgang tussen de A en B ben ik wel van plan te maken.
Hieronder de tekeningen van de tussenrijtuigen met de zaagsneden, het zal meteen duidelijk worden waarom ik voor variant 2 heb gekozen. De zaagsnede van de daken van de A staat er nog niet in omdat nog niet vaststaat waar de bakhelften aan elkaar komen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/A 1731 148 mm a_1642948555.png)
A (variant 1)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/A 1731 142 mm_1642948602.png)
A (variant 2)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/B 1731 148 mm_1642948654.png)
B (variant 1)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/B 1731 142 mm_1642948717.png)
B (variant 2)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 23 Januari 2022, 16:52:41
Heb je nog overwogen om van de wanden alleen de deuren te gebruiken en de rest nieuw te maken uit styreen?


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 Januari 2022, 17:03:12
Bij de A ga ik volledig met je mee naar variant 2. Het verschil is minimaal en zal een beter resultaat geven door veel minder zaagsneden.

Bij de B zou ik, mits genoeg materiaal over van 3 tweetjes, dat afwijkende raamstuk als een los stuk proberen te maken en indien tevreden met het resultaat, de rest van de wand er aan fabrieken.

Wat Huub zegt is ook een optie, maar m.i. alleen maar strak te maken met een plotter/snijder-apparaat-dingest.
En dan moet je een tekening kunnen maken voor dat plot-ding.
Dat zou ik eventueel wel in CAD kunnen doen voor je, maar of .dwg of .dxf bestanden zo ding kunnen sturen weet ik niet  ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 Januari 2022, 17:13:55
Óf.....

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/variant 1B_1642950645.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/variant 1B_1642950645.jpg)

Indien je het rode stuk als één stuk uit een tweetje kan halen en zo het lage raam kan maken heb je ook minder zaagsnedes.
Die horizontale zaagsnede zou ik, zoals nu ook getekend, in de blauw band situeren zodat een mogelijk oneffenheidje minder opvalt dan ik het gele vlak.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: GerardvV op 23 Januari 2022, 17:39:37
Het keukenraam kan je ook maken door een inzetstuk onder in het raam te lijmen.
Dikker materiaal nemen dan de wanddikte van de kap en dan op dikte schuren.
Eventuele kieren in het aansluitende ondergedeelte van het raam kan je opvullen met snellijm met activator en dit weer gladschuren. Op deze manier kan je razendsnel een gladde wand krijgen en met weinig moeite het karakteristieke keukenraam verwezenlijken.
Met een paar sleutelvijltjes moet het ook in N mogelijk zijn het raam in de A-bak op maat te krijgen. :P

Wanneer je .dxf tekeningen heb kan je deze ook laten lasersnijden.
Een aantal jaren geleden eens met veel moeite .dxf tekeningen gemaakt (nog steeds moeite met digitaal tekenen) om van een Piko H0 tweetje een plan Q te maken en uit te laseren uit doorzichtig perspex 1mm. Voordeel was dat je dan meteen de inzetramen overhoudt. ;D
 


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 23 Januari 2022, 19:59:17
Ik vind het een ambitieus project, dus ik zou het niet moeilijker maken dan nodig. Dat het 1:163 is zou mij niet storen als ik daarmee de kans van slagen zou vergroten, dus een heel logische keuze. Ik hoop dat je je voortgang hier regelmatig toont, want ik ben reuze nieuwsgierig naar hoe het je vergaat. Je hebt natuurlijk wèl een reputatie, maar ik neem je niet kwalijk als het niet ineens lukt. Sterker nog, ik hoop dat je het falen van bepaalde onderdelen ook laat zien (dat gebeurt jou toch ook wel eens?), want daar leer ik het meest van.
Maar misschien moet ik eerst eens een simpele omnummering tot een goed einde brengen  ;)

Die eerste foto is wel grappig. In die tijd liep ik daar bijna dagelijks, dus de kans is aanwezig dat we elkaar wel eens onbewust zijn tegengekomen destijds.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 24 Januari 2022, 13:07:28
Dank allemaal voor jullie reacties, hier hoopte ik al op.... ;D

Nee, ik heb niet overwogen om de zijwanden nieuw in styreen te maken. Het gebruik van de zijwanden uit de treinstellen is mijn methode. In het verleden heb ik wel eens een zijstap gemaakt met geplotte zijwanden, maar dat is niet mijn ding gebleken. Ook van messing zijwanden werd ik niet gelukkig... Ik probeer zoveel mogelijk van de oorspronkelijke zijwanden aan de kopse kanten te laten staan, dit om de kappen zo strak mogelijk te krijgen.

De suggesties van Jakop en Gerard om een inzetstukje voor het keukenraam te gebruiken is zeker het onderzoeken waard. Ik houd t.z.t. materiaal genoeg over om het eens uit te proberen. Er zijn wat kappen en glaswerk onderweg vanuit de Pokifabrieken. Voor het halve raam in de A is eigenlijk geen ruimte meer, nu de B de lengte bepaalt. De spijlen tussen dit raam en die van de aangrenzende coupés worden daardoor (te zichtbaar) kleiner. 

Er is ook nog een andere kap onderweg: die van het stuurstandrijtuig van de DB 628 van Fleischmann: deze wordt donor voor het stukje met de 'Sprinterramen'.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/s-l1600_1643020967.jpg)

Dat stukje met de Sprinterramen is een apart deel met 'gewone' banken. De ramen hierin staan zeer dicht naast elkaar. De foto van de 729 bij de sloop laat dit, ondanks de storende containers, goed zien. Wat mij nu pas opvalt: de BDk heeft minder afgeronde hoeken op de blauwe baan. Mogelijk is dit het gevolg van het feit dat de 729 als laatste vier pas in 1981 tot IC-stel werd verbouwd. De voorlaatste in 1978. De blauwe baan doet meer denken aan die van ICM...

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0185_1643022377.jpg)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: GerardvV op 24 Januari 2022, 15:39:48
Die rechte hoeken op de blauwe baan kwamen bij sommige stellen voor.
De 1741 had gewone ronde hoeken op de BDk.
Ga je ook dat kleine raam in de BDk inzetten of kwam dit alleen voor in de tweede levering van de asbeststellen met de snelschakelaar op het balkon?(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7251/770309 52-09aa mat 54 1741 coach Amersfoort_1643031011.jpg)
09 maart 1977, Amersfoort.
Van de hele 1741 heb ik foto's uit dit standpunt omdat ik dit stel als eerste uit een Lima hondekop heb gemaakt. (Alleen de Bk te veel bewogen :-\)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 24 Januari 2022, 20:40:46
Ga je ook dat kleine raam in de BDk inzetten of kwam dit alleen voor in de tweede levering van de asbeststellen met de snelschakelaar op het balkon?

Welk raam bedoel je precies? Dat blauwe dat op de foto van de 729 te zien is?


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: niels b op 25 Januari 2022, 02:04:36
Mooi project Frank, ik ga je volgen.  (y)

Grtz,
Niels


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Joran op 25 Januari 2022, 07:55:38
Idem  ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: GerardvV op 25 Januari 2022, 14:28:11
Ga je ook dat kleine raam in de BDk inzetten of kwam dit alleen voor in de tweede levering van de asbeststellen met de snelschakelaar op het balkon?

Welk raam bedoel je precies? Dat blauwe dat op de foto van de 729 te zien is?
Vergiste mij met een andere uitvoering. :'(


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 25 Januari 2022, 17:04:59
Niels en Joran, dank! (y)

Van de hele 1741 heb ik foto's uit dit standpunt omdat ik dit stel als eerste uit een Lima hondekop heb gemaakt. (Alleen de Bk te veel bewogen :-\)

Een onbewogen Bk (1)741 heb ik nog wel voor je toen (12-09-1993) het afgevoerde stel sinds een week of twee aan de kant stond op Zwolle Rangeer, je weet wel, die plek waar je de 186 en 185 fotografeerde op 1 maart 1975 toen je er in de 741 (of soortgenoot) langs reed... ;D

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0149_1643122974.jpg)
Links nog een deel van de 731.

Zou je die andere foto's van de 1741 te Amf willen delen?  



Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 26 Januari 2022, 00:18:04
Hèt verschil tussen Plan F en G: de linker zijwand van Plan G heeft een half raam minder in de Bk.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/Plan F - G_1643148735.png)
(aangepaste) tekening van Peter van der Welle uit 'Hondekoppen en Muizeneuzen' De Alk


Als je het model van Piko ziet, zul je begrijpen waarom ik kies voor een Plan F:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0304_1643148854.JPG)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: GerardvV op 26 Januari 2022, 00:44:56
Ik plaats morgen de scherpe bakken van de 1741 wel op Flickr, met de link hier, dan kan je ze op volledige grootte van Flickr downloaden.
Die plan G bedoelde ik, zat alleen aan de verkeerde kopbak te denken.
Wat was dat Zwolle rangeer toch een dankbare plek voor foto's ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: GerardvV op 26 Januari 2022, 15:53:03
De bakken van mat'54 1741 via Flickr te downloaden;
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844205723/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844205723/)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844458219/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844458219/in/photostream/)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844093876/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51844093876/in/photostream/)

En de 1737;
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51833087502/in/dateposted/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51833087502/in/dateposted/)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51834818330/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51834818330/in/photostream/)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51834233546/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51834233546/in/photostream/)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51835000220/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/51835000220/in/photostream/)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 26 Januari 2022, 16:54:03
En de 1737;

Die is veel mooier  ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 26 Januari 2022, 23:12:59
De kracht van de 1741: het nummer eindigt op een 1,
De kracht van de 1737: het derde cijfer is een 3,
Treinstel 1731: het beste stel om te maken... 8)

Dankjewel Gerard. (y)

De kap van de 628 is binnen. Het gewenste raam zit 2x in elke bak. Helaas zit 1 raam in de motorwagen in het motorgedeelte. Helaas, want de akelige Fleischmanntraditie wil dat de ramen in het motordeel mat zijn. Gelukkig heeft het looprijtuig daar geen last van en dus heb ik 1 raam reserve en het raam dat mat is gebruik om te oefenen met het zwarten om er een Sprinterraam van te maken. Een viertal overige ramen uit de donorkap zitten inmiddels in mijn eigen 628. Die heb ik een half jaar geleden voor heel weinig op E-bay gescoord voor de draaiende delen die als reserve dienen voor de DH-stellen. Maar omdat ik het toch zonde vind om een verder gaaf modelletje incompleet te maken vanwege een paar ramen heb ik het stel weer compleet gemaakt. Dat de ramen niet helemaal kloppen, ach wat...

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0343_1643231515.JPG)

Het kapje zal ook nog kleine delen van de zijwanden moeten leveren: ik heb 2x2 ramen voor de 1731 nodig. Maar ik ga pas snijden als ik aan de BDk toekom.    


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 28 Januari 2022, 18:04:20
Vanuit Sonneberg arriveerden vandaag 2 donorkappen en een extra glassetje t.b.v. de toekomstige 1731.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0344[1]_1643385789.JPG)

Tevens kwam mee een blauw-beige kap voor mijn driedelige rode 624. Ik wil t.z.t. een koprijtuig van deze kap voorzien, gemixte stellen kwamen eind jaren '70/begin jaren '80 veelvuldig voor.   


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 28 Januari 2022, 19:05:06
Als je twee donorkappen gebruikt….is het dan niet 2 1/2 x 2 = 4?  :D

Hoe ga je het aandrijving-technisch eigenlijk doen?
Beide kopbakken aangedreven (als in multitractie) of slechts 1 aandrijving uit een tweetje?


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 28 Januari 2022, 20:30:34
De exacte rekenformule moet nog nader bepaald worden. ;D  Deze kappen moeten per saldo gezien worden als Masticasetjes, puur voor de zijwanden en het glas dus. Dit om het aantal zaagsneden te reduceren: zo moet uit deze Bk een zijwanddeel 1+Deur+WC+4 gehaald worden waarbij 1 staat voor 1 2e klas raam en 4, inderdaad voor 4 2e klas ramen. Er moeten echter nog steeds 2 volledige tweetjes aangeschaft worden, het mag wat kosten...   :-\

Bewust spreek ik hier van 'per saldo' omdat de losse kappen het stelnummer 351 blijken te hebben, waar tegenwoordig nogal eens naar gezocht wordt... Het extra glas  heb ik gekocht om vanaf nu niet meer afhankelijk te zijn van gele tweetjes met A-sein die wat populairder blijken te zijn.

Ik ga er in eerste instantie vanuit dat de op 3 assen aangedreven motorwagen (BDk) voldoende trekkracht zal hebben om drie looprijtuigen mee te nemen, mocht dat toch niet genoeg zijn, dan kon het wel eens zijn dat ik de B-bak ook motoriseer, ik houd genoeg materiaal over.     


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 29 Januari 2022, 19:08:44
Nog even en ik ga je heel beleefd meneer Frankenstein noemen ;)
Maarre... goed bezig - na de resultaten van de krokettenkarren zijn mijn verwachtingen hooggespannen! (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 5 Februari 2022, 10:17:18
Nog even en ik ga je heel beleefd meneer Frankenstein noemen ;)
Maarre... goed bezig - na de resultaten van de krokettenkarren zijn mijn verwachtingen hooggespannen! (y)

Zolang het bij 'meneer' blijft (Dr. mag ook), geen probleem. Wordt het 'monster van' dan gaan we even bellen... ;D

We zullen het zien, als het eindresultaat niet aan mijn verwachting voldoet, zet ik het te koop op Catawiki. Daar vang je de hoofdprijs voor wrakken die als-zodanig-herkenbaar zijn.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Sander Lageveen op 6 Februari 2022, 09:07:56
Citaat
We zullen het zien, als het eindresultaat niet aan mijn verwachting voldoet, zet ik het te koop op Catawiki. Daar vang je de hoofdprijs voor wrakken die als-zodanig-herkenbaar zijn.

 ;D ;D ;D


Titel: Re:Twee keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 5 November 2022, 18:02:25
De Hondekopvier wordt waarschijnlijk niet meer gebouwd. De aanleiding om deze te "moeten" bouwen: het probleem van het niet mooi kunnen koppelen van twee tweetjes, lijkt te zijn opgelost.  

Gisteren deed ik een proefje op de minimale boogstraal die in het baanplan komt (R2) en toen bleken de twee Bk's kortgekoppeld met de Scharfenbergkoppelingen er goed door heen te kunnen. Door het geplande rijpad in het westelijke schaduwstation iets te wijzigen, zal de combinatie geen enkele tegenboog hoeven te berijden. Want dat laatste lukt echt niet.

Ik was met de aanschaf van de benodigde drie tweewagenstellen al tot twee gevorderd. Deze vormen nu samen de IC Enschede-Rotterdam CS v.v. die vrijwel altijd met vier bakken (in de spits zes of acht) werd gereden. Bijna altijd een HK-vier, heel soms met twee tweetjes. Ik spaar op deze manier de aanschaf van een tweewagenstel uit, maar vooral een hoop werk èn het risico dat het eindresultaat niet aan mijn eisen voldoet, het is wel N hè...

Natuurlijk is een zelfgebouwde HK-vier een stuk spannender, maar de nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen. De Bk's worden gekoppeld, dat geeft een iets rustiger beeld van de trein, ABk en Bk gekoppeld is m.i. wat meer stoptreinachtig en de ABDk's gekoppeld met de beide panto's boven de kop omhoog vind ik ronduit een mal gezicht. Heb ik altijd al gevonden. Ik moet nog uitzoeken hoe e.e.a. het beste motorisch geschakeld kan worden (1 dummy/2 motoren in 1 tweetje etc. etc.), maar wat mij betreft komt de vier er niet meer. Capaciteit is vergelijkbeer, zo niet groter, maar de keuken en Wagon Lits zullen niet aanwezig zijn. Ik krijg daar vast klachten over. ;D

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0136_1667664104.jpg)  


Titel: Re:Twee keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 5 November 2022, 19:01:56
maar de keuken en Wagon Lits zullen niet aanwezig zijn. Ik krijg daar vast klachten over. ;D

Zeker en terecht. Kom je terug van Feyenoord - FC Twente, de Grolsch is op de heenweg al opgegaan, heb je niks meer om de smaak van Oranjeboom weg te spoelen.
Dat is vragen om moeilijkheden....


Titel: Re:Twee keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 5 November 2022, 22:58:38
Moet dat niet andersom zijn? Ik heb liever een Oranjeboom dan Grolsch. Ik vind Grolsch helemaal niet lekker...

Probleem van geen WL is geen probleem meer: ze moeten niet zeuren, bril kopen en in het herziene spoorboekje '81-'82 kijken:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/81-82_1667681816.jpg)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 5 November 2022, 23:47:05
Dat is de heenweg, dus geen probleem, dan is de Grolsch nog niet op.  8)

Ik vind Grolsch ook niet je van het, pils in het algemeen trouwens niet, maar in mijn Twentse tijd was er weinig anders.

Overigens vind ik twee tweetjes aantrekkelijker om te zien dan één viertje.
Al zou ik zelf dan wel voor de pantos in het midden gaan, juist omdat het zo’n mal gezicht is.


Titel: Twee keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 6 November 2022, 15:09:35
Ik werk straks met twee keerlussen, dus richting maakt niet uit... ;D

Twee tweetjes vind ik ook een aantrekkelijker beeld dan een viertje, maar een zelfgebouwd viertje in een iets andere kleurstelling (IC) is wel wat spannender...


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 6 November 2022, 18:40:54
Dan moet het toch en-en worden, twee tweetjes en een IC-viertje.  ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 November 2022, 18:51:04
Dan moet het toch en-en worden, twee tweetjes en een IC-viertje.  ;D

Hear hear!!


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 6 November 2022, 21:35:58
Jongens toch, vanwege het schrappen van de vier kan ik naar verwachting een jaar eerder beginnen met de bouw van de baan...
Ik doe het ook voor jullie! :-*


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: duikeend op 6 November 2022, 22:43:39
geef nou maar toe, je durft gewoon niet  ;D (nee hoor, ik probeer je helemaal niet uit te dagen om toch een viertje te maken  ;D)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 November 2022, 22:49:00
O…jawel!  :P


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Joran op 6 November 2022, 23:11:50
Jongens toch, vanwege het schrappen van de vier kan ik naar verwachting een jaar eerder beginnen met de bouw van de baan...
Ik doe het ook voor jullie! :-*

Yeah!  (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 6 November 2022, 23:40:52
Ik denk dat er als compromis een tweetje in IC-kleuren komt.  ;)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 7 November 2022, 09:46:59
Het echte compromis is een ICM-1 Es-Rtd laten rijden, heb ik ook nog serieus overwogen... :-[

geef nou maar toe, je durft gewoon niet  ;D
Dat ook... :(



Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 8 November 2022, 22:27:09
Jongens toch, vanwege het schrappen van de vier kan ik naar verwachting een jaar eerder beginnen met de bouw van de baan...
Ik doe het ook voor jullie! :-*

'Poes wordt oud, het is hem allemaal te spannend...

(https://kattenverhalen.nl/wp-content/uploads/2020/08/kat-met-rollator-e1598228673398.jpg)
kattenverhalen.nl

Laten we hem er maar niet meer mee lastig vallen. ;)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 8 November 2022, 22:42:35
 ;D  ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: duikeend op 9 November 2022, 00:06:11
 ;D ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 9 November 2022, 09:01:27
Poes wordt oud

Dat hoop ik... :D


het is hem allemaal te spannend...

Hoor dat! Zegt degene die zelf nog niet eens de kansel van het dak van een Dye973 durft te halen... ;D

Ga heen, gij snoodaard met uw Fordjes op de PON-trein!


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 9 November 2022, 10:50:44
 Touché!  ;D (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier wordt: Vier min één is twee
Bericht door: Mispoes op 18 Mei 2023, 20:44:58
Ter compensatie van het niet bouwen van het viertje, ga ik hier binnenkort starten met het beschrijven van de verbouw van een incompleet Att viertje naar een tweetje Plan Q (371-393). Ik ga iemand begeleiden met de bouw hiervan. Waarschijnlijk wordt het een groen tweetje met blauwe banen zonder A-sein. 


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 1 Juni 2023, 13:56:19
Maar alleen als er belangstelling voor is natuurlijk... ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 Juni 2023, 14:58:54
Natuurlijk! Het volk wil foto's!!  ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 1 Juni 2023, 16:47:27
Precies dat (y)
Dit volk wil ook wel zo'n tweetje!


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 2 Juni 2023, 18:31:55
Nou... als 't Volk foto's wil, dan krìjgt 't Volk foto's...

Vandaag hier de eerste bespreking gehad. Inventarisatie: 2x Bk + A + BDk die de gele 374 (Plan Q) met omgekeerd L-sein en de groene 351 (Plan M) met A-sein moeten worden. Het betreffen hier bakken uit de ramsj van Artitec.

Het eerste project:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0307_1685723053.JPG)
Uit deze bakken wordt de gele 374 gecreëerd.

Het tweede:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0306_1685723199.JPG)
Uit deze bakken + een Poki tweetje ontstaat de groene 351. Voorlopig bouwplan: koppen + schortplaten + interieur + draaistellen van Att, daken + zijwanden + bodemplaten + motor met overbrenging van Poki.

Waarschuwing vooraf: het wordt een langdurig project, als de gele 374 over een jaar klaar is, zal ik heel tevreden zijn... 



Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 27 Augustus 2023, 18:07:26
Zijn er al een nieuwtal voortgangen met de bouw van deze drietjes? (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 28 Augustus 2023, 12:55:11
Ga heen, gij snoodaard met uw Fordjes op de PON-trein! :D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 28 Augustus 2023, 22:04:24
Tja, Volkswagens maken de trein 2x zo duur... :'(


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 29 Augustus 2023, 09:30:51
Net als in het echt dus...


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 29 Augustus 2023, 13:55:15
Dat is inderdaad ook vreemd ja... ???


 ;D


Kommaarkommaarkommaar


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: duikeend op 30 Augustus 2023, 12:34:28
waarom kies jij eigenlijk voor een poki en niet voor bijvoorbeeld mastica of een oplossing met messing raamlijsten?
juist die poki heeft geen raamlijsten (wel meegegoten maar dan moet je die nog schilderen).
Daarom ben ik nu mastica wanden met de 3d printer aan het maken zodat ik wel de juiste maten heb maar wel de mastica ramen kan gebruiken.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Sander Lageveen op 30 Augustus 2023, 18:45:18
Was Mastica niet H0....hier gaat het over N. :)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 Augustus 2023, 19:23:36
Nee H0or  ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 1 September 2023, 15:37:05
waarom kies jij eigenlijk voor een poki en niet voor bijvoorbeeld mastica of een oplossing met messing raamlijsten?
juist die poki heeft geen raamlijsten (wel meegegoten maar dan moet je die nog schilderen).
Daarom ben ik nu mastica wanden met de 3d printer aan het maken zodat ik wel de juiste maten heb maar wel de mastica ramen kan gebruiken.

Ik kies niets, het is niet mijn project, ik ben alleen behulpzaam en adviseer. En zoals jullie nu kunnen zien, worden mijn adviezen ook wel eens in de wind geslagen. ;D
Er wordt voor Poki gekozen omdat deze raamranden fijner zijn dan Mastica. De zijwanden worden opgebouwd uit Poki wanddelen maar met deuren van Artitec omdat deze weer veel fijner zijn dan de Poki-deuren.
Gezien de moeilijkheidsgraad heb ik geadviseerd eerst een verbouwing van een Roco mat 64 te doen en dat advies is wel opgevolgd. 

@Sander: ik begrijp de verwarring, maar het gaat hier echt over H0. Het bouwen van een vier uit drie tweetjes in N is door een misplaatst schuldgevoel van mij geëvolueerd tot het verbouwen van een viertje (0,75%) naar een tweetje in H0.     


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 2 September 2023, 11:33:51
Was Mastica niet H0....hier gaat het over N. :)

Mispoes! ;D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 21 Oktober 2023, 18:58:43
De kat gaat het wel/niet/alsnog/toch maar niet doen. (doorhalen wat niet van toepassing is)

Na lang dralen heb ik tòch besloten het te gaan proberen: een Hondekopviertje bouwen in N. Vorige maand heb ik e.e.a. op papier zitten uitwerken. Zonder veel financieel risico ga ik eerst de kappen bouwen voor de gele 738. Hiermee ga ik over een tijdje aan de slag. Als het project slaagt, worden de benodigde complete treinstellen aangeschaft. Hopelijk kan ik dat met een beetje efficiency beperken tot twee. Als dat allemaal naar meer smaakt, ga ik alsnog dat IC-viertje 1731 bouwen. De twee gekoppelde tweetjes die als vervanging dienden voor het niet gebouwde viertje, blijven: dit wordt de spitsuitvoering van de Haagse tak van de 7000/1700 stop/IC-trein Es-Dv-Ut-Rtd/Gvc. Ik laat het bouwen van de gele 738 gewoon hier zien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/738_1697907328.jpg)

De 738 rijdt hier op 26 mei 1985 op de plek bij De Lutte waar 5 jaar later het viaduct onder de A1 zou verrijzen.
         





Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 21 Oktober 2023, 19:06:19
Jaaa!! Zelf bouwen, altijd leuk  (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 21 Oktober 2023, 23:04:46
Dus tòch een poging... mooi! Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen en volg je dus op de voet. Succes!
Nu wordt het dus wel oppassen of je het hebt over het H0- of het N-project.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Spoorzeven op 22 Oktober 2023, 08:37:43
Nog niet wakker? ;D Er staat duidelijk N en ook de rest van zijn verhaal gaat over zijn N-baan...


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 22 Oktober 2023, 08:56:22
Nog niet wakker? ;D

Ikke wel ;)

@Sander: ik begrijp de verwarring, maar het gaat hier echt over H0. Het bouwen van een vier uit drie tweetjes in N is door een misplaatst schuldgevoel van mij geëvolueerd tot het verbouwen van een viertje (0,75%) naar een tweetje in H0.      


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 22 Oktober 2023, 16:15:07
Ik snap de verwarring ook niet, het gaat duidelijk om N-spoor, in H0 zijn al viertjes... :D

Heerlijk voor iemand die normaal vrij gestructureerd werkt, om zoveel chaos te creëren ;D ;D ;D 


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 22 Oktober 2023, 16:32:07
Chaos is ook niets anders dan heel veel structuren door elkaar.  :D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Den Eric op 22 Oktober 2023, 16:45:29
"Chaos" was "het" woordje bij uitstek in de film Batman met den Joker. Denk ik zomaar langs de neus weg.
Den Eric.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 1 November 2023, 22:44:12
Ik houd niet van chaos... :-\

Van een collega modelspoorder heb ik een aantal losse kapjes zonder glaswerk van de Piko Hondekop in N overgenomen, een deel is nog onderweg. Deze ga ik gebruiken om tussenbakken mee te maken en als "Mastica" zijwanden. Twee Bk's zullen één tussenrijtuig gaan vormen. Voor dit deelproject heb ik dus 4 Bk's nodig, na het samenvoegen van de bakdelen krijg ik dan de volgende tussenrijtuigen:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/Blz 1a_1698871386.png)

Om een A en een B te maken, worden de wanden verschillend uitgesneden, de A houdt de deuren, bij de B wordt bijna alles uitgesneden. Bijna de gehele zijwand van een andere Bk komt in de B terecht:  

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/Blz 2b_1698872271.png)
  


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 2 November 2023, 22:13:21
Foto van de reeds aanwezige donorkappen:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0496_1698955830.JPG)
Die van de 628 is voor de nieuwe 16-zitplaatsen-afdeling met Sprinterramen in de verbouwde bagageafdeling in de IC 1731.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 2 November 2023, 23:12:54
Een macaber gezicht, die ontzielde hondenkoppen...  :'(




 ;)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 2 November 2023, 23:16:36
Wel nee! Dat is goud voor de knutselaar!  (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 2 November 2023, 23:30:59
Zo is het maar net... (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 3 November 2023, 16:41:04
Nieuwe lading ontvangen, totaal nu 18 donorkappen...

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/DSC_0497_1699022444.JPG)

Dertig jaar geleden stond in mijn werkkamer even zovele Hondekopbakken van Lima, Bart Smit dumpte toen de Lima Hondekoppen (en '46-ers), ik reed heel Twente af voor die dingen.

Dertig jaar geleden stond Zwolle Rangeer vol met nog veel meer Hondekoppen...


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 3 November 2023, 16:46:46
Daar staat toch voor een aardig kapitaaltje. Per twee compleet en nieuw goed voor €200,- tot €300,-?
Waar haal je ze toch allemaal vandaan?


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Sander Lageveen op 3 November 2023, 17:10:39
Het moet eerst slechter worden voor het beter wordt.

Dus, allemaal losse kappen....straks een mooi treinstel! (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 3 November 2023, 19:49:42
En zo is dat! :D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 4 November 2023, 10:42:53
Daar staat toch voor een aardig kapitaaltje. Per twee compleet en nieuw goed voor €200,- tot €300,-?

Valt wel mee hoor, voor de kat zijn dit grondstoffen, voor de verkoper zijn de kappen afval en daar was de prijs ook naar. 


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 3 April 2024, 10:42:44
En zo zijn we op één dag na, ineens 5 maanden verder... In de tussentijd nog weer een aantal keren gedacht ik doe het wel/niet/wel/niet, waar ik jullie niet mee heb lastig gevallen.

Ik ben de laatste halte vòòr het daadwerkelijke bouwen nu voorbij. Het gehele treinstel 738 + BDk 1731 heb ik nu "op papier" (lees pc) gebouwd m.b.v. gescande Piko-kappen en een lineaal. Dat werkt echt heel erg mooi. Hierdoor heb ik een goede indruk van het er uit komt te zien en dus ook of het model er goed in zal zitten. Ik ga beginnen met de kap van de B 738, als die lukt, bouw de rest van de 738, lukt dat ook, dan komt de IC 1731 er achteraan.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/B 738 L+R_1712133637.jpg)

Let wel, ik ben nog niet daadwerkelijk begonnen met de bouw.

   


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 5 April 2024, 19:18:40
Wordt het nu "alleen" een kwestie van zagen en in andere volgorde weer in elkaar zetten of zijn er ook delen die je niet uit de Piko's kunt halen?


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 9 April 2024, 19:11:40
Gôh... belangstelling... ;D

Voor deze vier is dat inderdaad het geval: andere volgorde. Het evt. te bouwen Intercitystel wordt voorzien van ramen van de DB 628 voor de nieuwe afdeling die in de voormalige bagageruimte is gecreëerd.   

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/BDk 1731_1712682559.jpg)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 9 April 2024, 20:10:27
Gôh... belangstelling... ;D

Ik reageer even om te laten weten dat ik met belangstelling lees wat je schrijft. Iets zinnigs erover uitkramen kan ik echter niet. Doet zo voort, laat ajb je vorderingen hier zien en veel succes! (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 April 2024, 22:01:29
Zeker belangstelling! Krijg zelfs zin om een viertje in N te maken, gewoon omdat het kan.  ;D

Maar dat zal niet gebeuren denk ik met wat ik nog van plan ben voor mezelf te maken….
Maar ik lees met grote belangstelling mee, ook bij de buren  ;)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: niels b op 9 April 2024, 22:05:22
En dat maakt drie!


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: GerardvV op 9 April 2024, 22:28:56
Altijd interessant wat de kat presenteert en maakt.  (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Wesley op 10 April 2024, 07:08:04
Altijd interessant wat de kat presenteert en maakt.  (y)

Precies. Als de poes schrijft, leest de goegemeente.


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 10 April 2024, 09:54:43
Iets zinnigs erover uitkramen kan ik echter niet.
Sinds wanneer weerhoudt je dat om... ;D

Ik reageer even om te laten weten dat ik met belangstelling lees wat je schrijft. Doet zo voort, laat ajb je vorderingen hier zien en veel succes! (y)

Ik schreef dit omdat ik helemaal niet door had dat hubertus intussen een reactie had geplaatst. Pas toen ik op jouw omloopbijdrage had gereageerd, zag ik dat...
[zeurmodus aan]
Evenwel blijf ik een beetje worstelen met de vraag of dit niet een H0-forum is, vandaar dat ik afgelopen vrijdagmiddag rechtsaf ben geslagen naar de Grote Boze Beneluxbuur...
[zeurmodus uit/]

Maar goed, ik kan wel iets met jullie delen waar ook in H0-spoor gebruik van gemaakt kan worden, ook al maak ik er waarschijnlijk geen gebruik van omdat de proef voor mij niet geheel geslaagd is.

Het gaat om het eerder besproken "halve" raam in de A dat tegenover het toilet zit:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/0169a_1642948285.jpg)

In mijn vier zou dat er zo uit kunnen zien:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/A rond raam_1712734233.jpg)

Dat raam zit niet in de Hondekoptwee, wel in de Benelux (linkerzijwand AB(K)k direct naast de toegangsdeur 1e klas). Even was er de hoop dat er met het uitbrengen van de Benelux in N door Piko de twee afwijkende ramen voor de vier beschikbaar zouden komen: het halve raam in de A en het verlaagde keukenraam in de B. Maar het werd een fopBenelux en dus bleef ik wat dat betreft met lege handen staan.

Een collegabouwer, Peter Wijshake, heeft in het verleden een creatieve methode uitgevonden om halve ramen te maken voor de keuken in de mat.'46-4 o.b.v. drie tweetjes mat.'46-2. Deze methode heb ik nooit toegepast omdat ik destijds met een aantal vieren al linksaf was afgeslagen, het smokkelpad op.
Van twee ramen maak je er één.

Het te gebruiken raam kort je in d.m.v. vijlen/schuren:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/CIMG8403_1712735639.jpg)

Het raam moet worden afgerond en wel zodanig dat de rand van een ingevijld donorraam er omheen past:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/CIMG8405_1712735115.JPG)

Dan is dit mijn geboekte eindresultaat:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/88/CIMG8406_1712735329.JPG)

En dit is het net niet helemaal en dus helemaal niet omdat het model hiermee een slordige indruk krijgt. Mogelijk dat ik het nog een keer probeer, maar ik ben bang dat de N-schaal hiervoor te klein is...    
 


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: hubertus op 10 April 2024, 10:26:14
Evenwel blijf ik een beetje worstelen met de vraag of dit niet een H0-forum is
Iedere gezindte is hier welkom, zelfs met mijn Bundesbahn-voorkeur mag ik hier gewoon komen.  8)

Voor het overgrote deel van wat mij aan de hobby interesseert, zijn schaal of systeem niet relevant.
En waar dat wel relevant is, kijk ik toch graag naar de oplossingen die voor uitdagingen gevonden worden. Niet om 1-op-1 over te nemen, maar kunnen me wel voor eigen specifieke uitdagingen in een juiste richting sturen.

Huub


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Jakop de Bruin op 10 April 2024, 10:35:51
O...dat is wel een creatieve oplossing van Peter  (y)
Die (tracht) ik op te slaan in de trukendoos tussen de oren  :D

In N is dat wel erg klein inderdaad


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 10 April 2024, 11:45:54
Iedere gezindte is hier welkom,

Oh, maar daar is bij mij geen misverstand over hoor. Het gaat meer om de vraag of 'men' het interessant genoeg vindt en daar twijfel ik wel eens aan hier. Als ik bij mijzelf afga: ik reageer niet op zaken die ik niet interessant vind. En ik kan mij goed voorstellen dat voor de H0'ers het N-gebeuren veel minder interessant is. Sterkers nog: drie jaar geleden keek ik er zelf ook nog niet naar om. Toen ik weer met N begon was ik verbaasd over wat er inmiddels allemaal was verschenen: 1200'en, 1100'en, 2400'en, ICR's...


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 10 April 2024, 13:03:27
En ik kan mij goed voorstellen dat voor de H0'ers het N-gebeuren veel minder interessant is. Sterkers nog: drie jaar geleden keek ik er zelf ook nog niet naar om.

Ah, daar komt de poes uit de mouw: jij meet ons af langs je eigen maatstaven! Als je daar nu eens mee stopt en gewoon lekker blijkt plaatsen, dan kwak ik er af en toe wel wat onzin doorheen om te laten merken dat we niet in slaap gevallen zijn, goed? :D


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 10 April 2024, 19:47:26
jij meet ons af langs je eigen maatstaven!

Je had het logischer gevonden als ik Fred Kaps als referentie had genomen?


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 10 April 2024, 20:54:41
Gewoon hier en/of op het n-spoorforum blijven posten ;)

Groetjes Michiel


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: 1200blauw op 10 April 2024, 22:03:58
jij meet ons af langs je eigen maatstaven!

Je had het logischer gevonden als ik Fred Kaps als referentie had genomen?

Tjonge, dat is wel een hele oude. Die was ik al vergeten. Ben jij ook zo'n goochelaar dan?
Maar goed, blijf maar gewoon plaatsen. Wij lezen wel (y)


Titel: Re:Drie keer twee is vier
Bericht door: Mispoes op 11 April 2024, 16:18:23
Wij lezen wel (y)

En ik zie wel... ;)