Oorspronkelijk was de ‘Erasmus’ een TEE verbinding tussen Den Haag en München. In 1979 werd het Nederlandse eindpunt gewijzigd naar Amsterdam. Met het ingaan van het EuroCity net op 31 mei 1987 werd het de EC 24/25 ‘Erasmus’ tussen Amsterdam en München en vanaf 2 juni 1991 ingekort naar Amsterdam - Keulen. Op 4 november 2000 verdween de trein en werd de dienst overgenomen door de ICE.
De EC ‘Frans Hals’ was in feite de opvolger van de TEE ‘Rembrandt’ op de route naar München bij de start van het EuroCity net. Er kwam ook een EC ‘Rembrandt’ maar die reed vanaf 31 mei 1987 van Amsterdam naar Chur als EC2/3.
De ‘Frans Hals’ reed vanaf deze datum als EC 26/27 tussen Amsterdam en München.
Net als de ‘Erasmus’ werd de route vanaf 2 juni 1991 ingekort naar Amsterdam - Keulen.
Op 4 november 2000 verdween ook deze trein en werd de dienst overgenomen door de ICE.
Tussen Amsterdam en Emmerich was de trein relatief kort en bestond uit een vaste samenstelling : Apmz - Avmz - WRmh - Bm - Bpmz - Bpmz waarbij de eerste 3 rijtuigen TEE-rood / crème waren en de B-rijtuigen Oceaan blauw / crème.
Op pagina 72 van ‘De jaren 80 bij de NS in kleur’ staat een prachtige foto van de ‘Frans Hals’ met als trekkracht de NS 1127.
Op zoek dus naar modellen van deze rijtuigen. Op mijn zoektocht kwam ik vele merken rijtuigen tegen en heb een zo compleet mogelijk overzicht gemaakt.
In deze lijst, die door enkele avonden zoeken, is ontstaan viel mee een ACME set van 3 rijtuigen op die alle drie voorkwamen in de betreffende EC’s.
Het betreft ACME set 55043 IC “Heinrich der Löwe’ voor de gelijknamige IC 523 Braunschweig - Munchen. NL ontbreekt dan wel in het landenraster, maar de rijtuigen zijn in feite dezelfde.
Ik vond vrij snel op ebay.co.uk de set en heb deze voor een aangename prijs gewonnen. Verzending was aan de dure kant, maar opgeteld heb zeker niet te veel betaald voor deze fraaie rijtuigen. Hieronder enkele foto’s van de set
De Avmz
Één van de 2 Bpmz
Strakke opschriften en geen NL in het raster
Met geteste opstaptreden!
De andere kant van het rijtuig
Ook het interieur is goed verzorgd
Verder op zoek dus naar de drie andere rijtuigen.
De Bm
235 is, zover ik weet alleen door Roco uitgebracht. Er zijn genoeg artikelnummers.
De Apmz
121 is er van zowel Ade, Lima als Roco. Welke mijn voorkeur heeft weet ik nog niet.
De WRmh
132 is moeilijker te vinden. Erg zeldzaam of deel van een set. Ik hoop dat Roco hem uit gaat brengen, ze hebben als nieuwigheid 2014 het rijtuig uitgebracht, echter nog in de, voor mij, verkeerde
kleur.
Ik heb ze per mail wel al uitgelegd dat de rood-crème EC versie zeer welkom is als volgend kleurvariant.