Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels  (gelezen 52243 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #90 Gepost op: 14 Januari 2023, 17:25:00 »

Waarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.


Time flies...
Maar vandaag dan toch maar weer eens verder gegaan met deze wagen.
Niet dat de eerste wand al af is, maar ik wil die eerst in de primer zetten om te zien hoeveel plamuur- en schuurwerk er nog aan zit.
En als ik dan toch ga primeren, dan maar liever beide wanden in een keer.



Dus ook de tweede wand in stukken gezaagd, om later weer in elkaar te zetten.
De financiële man in mij zegt me dat ik er dan beter aan had gedaan niet eerst de wand in stukken te zagen.
Maar in dit geval heeft de hobbyist gewonnen, een hobby mag tenslotte iets kosten...  Grin

Voor wie het niet duidelijk is, waarom ik dit doe. De Fleischmann-donorwand heeft naast de deuren drie smallere vlakken, dat moeten twee bredere worden, waarbij ook de totale lengte wat minder moet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #91 Gepost op: 14 Januari 2023, 17:31:45 »

Leuk Huub!! Vandaag nog wat wagentjes in de handen gehad die nog niet aan je zaag ten prooi zijn gevallen en toen aan deze opbouw gedacht.

Benieuwd naar het resultaat!
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #92 Gepost op: 22 Januari 2023, 13:19:07 »

Het eindresultaat duurt nog even, maar de tweede wand zit wel in elkaar. Zit wel nog wat plamuur- en schuurwerk aan.


Nu kan de juiste lengte worden bepaald en de overlengte van de wanden worden afgehaald.

Ondertussen gaat de aanvoer van nieuwe projecten nog altijd sneller dan de afbouw van de bestaande.
Gisteren kwam een 3D-print binnen waarmee ik nu ook alles in huis heb om een koolzuurwagen te bouwen.


Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #93 Gepost op: 28 Januari 2023, 19:06:18 »

Zoals eerder aangegeven, heb ik geen fatsoenlijke maattekeningen en verder alleen wat foto's waarvan ik alles moet herleiden.
Omdat de indeling van de wand van de Fleischmann-donor ook na de zagerij vermoedelijk een fractie anders is dan bij deze wagen, moet ik ergens een compromis zoeken om de afwijking in de lengte te compenseren. Ik heb dat met de laatste velden gedaan (van kopwand tot eerste stijl), die iets breder worden dan in werkelijkheid.
Om zeker te zijn, dat het geheel er dan toch overtuigend uitziet, heb ik een kop- en zijwand inmiddels met elkaar verlijmd.
Op het onderstel geplaatst en het nog niet verlengde dak erop.


Jammer dat ik van geen van de voorbeeldfoto's de rechten heb en ze hier dus niet kan laten zien, maar ik vind het zelf niet verkeerd ogen.
Kortom, ik ga op deze wijze verder.

groet, Huub
« Laatste verandering: 28 Januari 2023, 19:43:21 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #94 Gepost op: 28 Januari 2023, 19:29:15 »

Staan die voorbeeldfoto's niet ergens op internet, zodat je met een linkje zou kunnen volstaan?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #95 Gepost op: 28 Januari 2023, 19:41:23 »

Uitgebreid naar gezocht, maar nooit gevonden,
Na een vraag op mailinglist heb ik wel wat gekregen, maar alles wel met het dringende verzoek ze voor mezelf te houden. Dus helaas.

Edit: wel iets gevonden om een idee te krijgen
http://www.jatigrafik.com/db3/K/db3_kmmks01.shtml
« Laatste verandering: 28 Januari 2023, 21:24:49 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #96 Gepost op: 12 Februari 2023, 14:07:50 »

Wat betreft de voortgang van de bouw van dit wagentje, kunnen ze er in Echternach nog een puntje aan zuigen.
Steeds weer een paar stappen terug, omdat iets niet goed zat.
Leek de bak uiteindelijk bij de laatste foto wel goed in elkaar te zitten, zat het me toch niet helemaal lekker. En inderdaad, een halve millimeter verschil in het laatste veld links en rechts.
Er was een tijd dat ik tevreden was met zo’n afwijking, maar das war einmal.  Helemaal omdat ik nog wat meer scheefheden ontdekte.
Dus de wagenbak grotendeels weer uit elkaar, voor het gemak twee nieuwe kopwanden gebruikt (die had ik nog) en met meer nauwkeurigheid en slimmigheden weer in elkaar gezet.



Zo is de constructie aan de binnenkant een beetje te zien. De kopwanden zitten nog los. Na verlijmen moet hier ook nog wat geplamuurd worden.

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #97 Gepost op: 12 Februari 2023, 18:37:56 »

Het wordt een bijzonder wagentje  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #98 Gepost op: 12 Februari 2023, 21:26:35 »

Wat meer werk dan gepland, maar gaat vast goed komen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #99 Gepost op: 13 Februari 2023, 06:58:07 »

Wordt wel wat Huub!!  Duim omhoog
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #100 Gepost op: 22 April 2023, 14:18:59 »

Na twee maanden bouwpauze deze week weer verder gegaan met deze wagen.
Omdat er toch iets anders gespoten moest worden, ook hier een eerste primerlaag erop.
In dit geval wist ik dat ik nog niet klaar was met schuren, maar toch altijd weer een tegenvaller hoeveel je nog te doen hebt.



Wordt vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #101 Gepost op: 16 Mei 2023, 20:51:21 »

Weer verder met de wagen.
Een van de daken grof op lengte gemaakt met het correcte aantal van 14 verstevigingsvlakken.



Met schuren en plamuren moet het weer een geheel worden, maar zelfs zo is het al een heel ander gezicht dan een dakloos exemplaar.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #102 Gepost op: 17 Mei 2023, 20:09:09 »

Om het verschil in lengte te visualiseren, onderaan het dak zoals dat op de Fleischmann-wagen zit, bovenaan het op de juiste lengte gemaakte zusje.
De twee dingetjes daarnaast zijn de einddelen die weer tegen het dak gelijmd moeten worden.



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #103 Gepost op: 18 Mei 2023, 15:17:14 »

Beide dakdelen zijn nu op lengte, bij een zijn de einddelen vastgelijmd.
En het belangrijkste, het past ook nog.


20230518_D7000_2146 by hb foto, on Flickr

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #104 Gepost op: 24 Mei 2023, 20:07:13 »

Onder het mom "iedere avond een kwartiertje is een paar uur in de maand", probeer ik iedere avond wat verder te komen met dit wagentje.
Het is vooral plamuren en schuren. Heel belangrijk voor het eindresultaat, maar niet erg stimulerend om resultaat van je werk te zien.
Daarom parallel aan dit project ook met een ander wagentje bezig, waar veel minder aan hoeft te gebeuren en je dus sneller resultaat ziet.



Wat borden weg, wat inkepingen opvullen die niet meer nodig zijn, nog wat andere kleine aanpassingen en dan kan het geel blauw worden gespoten, de kleurstelling van Wacker-chemie. Met wat mazzel kan ik het spuitwerk van het weekend doen. 
Fleischmann had deze ketelwagen ook in Wacker-uitvoering in het programma. Maar die ben ik op beurzen nog niet tegengekomen. Bovendien moeten daar eigenlijk dezelfde aanpassingen aan worden gedaan, wat tenminste deels overspuiten noodzakelijk maakt. Dan kan ik net zo goed van gunstig geprijsde Shell wagen uitgaan.
Ik had overigens wel de standvastigheid van de opschriften onderschat. Dasty en ovenreiniger deden helemaal niks, maar flink poetsen met wasbenzine was ook voor Shell teveel om stand te houden.
 
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
« vorige volgende »
Ga naar: