Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Hondekop ELD2  (gelezen 29856 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #15 Gepost op: 16 Juni 2022, 13:00:27 »

maar ik bedenk nu dat de tussenbakken die niet hebben   Undecided
Maak het mezelf dus 2 naden moeilijker dan hoeft…  Grin

nou, het is nog erger..!! je maakt het je zelf heel erg moeilijk!! een tweetje heeft zelfs geen tussenbakken!!  dus het is nog makkelijker  Grin
maar alle gekheid op een stokje. lekker bezig!! ik zelf overweeg om andere daken te gebruiken voor de overige bakken. maar nodig is het niet.
Als ik nu kijk hoe de bak erbij staat is het geheel stevig genoeg!

Om dan maar meteen ook hier een stand van zaken te geven.

het in de blanke lak spuiten leverde een verrassing op:
Allereerst de motip blanke lak gedecanteerd om die daarna met mijn airbrush op te brengen:



Arch!! alles wit! maar goed, ik meende dat ik daar iets over gelezen had en jawel in dit topic

dus het hele ding flink overgeblazen met thinner en zowaar! de kleur kwam terug!!



In ieder geval heeft het mijn probleem met de loslatende vallejo deels opgelost. Eerst was het zo dat, als je nog maar naar het ding keek, de grijze verf al losliet. Dus elke keer weer bijwerken als je hem vast gehad had. en dat is nu voorbij. alleen hecht de blanke lak niet heel goed op het geel waardoor ik daar nu wat beschadigingen in zie. Maar dat is voor een volgende keer  Grin
Op de eerste foto is trouwens te zien dat de piko ramen er perfect in passen! dus dat was wel een meevaller!
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 16 Juni 2022, 13:32:09 »

Verfperikelen…  Grin
Nu heb ik ook het idee datje van alles door elkaar gebruikt of valt dat mee?
Wat voor heel heb je gebruikt want dat komt goed over?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #17 Gepost op: 16 Juni 2022, 14:37:19 »

nou dat geel is een bus motip geel ral 2003. is eigenlijk net iets te licht maar met de juiste kleur ben ik momenteel nog bezig.
de volledige lijst zie je in mijn knutseltopic bij de buren.

maar het klopt inderdaad dat het vallejo en motip door elkaar is. ik moet zeggen, tot nu toe ben ik geen fan van vallejo! dat spul heeft eigenlijk altijd wat..
wat betreft de hier gebruikte verf:

grondverf: motip wit - ben ik super tevreden over!
gele verf: motip/dupli coulour ral 2003.- gaat wel, kan beter maar hechting lijkt ok. glansgraad is te hoog (maar wel weer lekker met afplakken) en de kleur iets te licht.
grijs:     Vallejo ral 7016 german grey nr 70.995. hecht voor geen meter op de motip. werkt verder goed maar hechting is brandhout. zie in mijn knutseltopic mijn research over de vallejo primer.
matte vernis: motip blanke lak mat - is al vaker mijn reddende engel geweest als verzegelingslaag op problematische onderlagen. ik wil binnenkort de carat zijdeglans eens proberen

kortom, inderdaad wat dingen door elkaar. omdat het beide acryl is dacht ik dat het ging maar er zijn verschillende soorten acryl weet ik nu  Wink
« Laatste verandering: 16 Juni 2022, 15:07:27 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 16 Juni 2022, 20:52:36 »

Zo op de foto heb ik niet zo het idee dat het net iets te licht is.
Waar vergelijk je mee? Andere modellen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #19 Gepost op: 16 Juni 2022, 21:02:17 »

is iets lichter dan een plan V van roco. maar ik zal van de week wel even vergelijkende foto's maken  Wink
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 17 Juni 2022, 20:09:04 »

Zo!!! Die kan nergens meer heen…



Nu het deksel met zaagsleuf en de zaag nog  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #21 Gepost op: 17 Juni 2022, 20:33:48 »

Ik weet nog dat ik tijdens het zagen hem nog wel eens om draaide halverwege omdat dat net even lekkerder zaagde. vandaar dat de voorkant weg te draaien viel Wink
dat en omdat natuurlijk de bakken er in en uit moeten kunnen Wink voor de rest ziet het er prima uit!
« Laatste verandering: 17 Juni 2022, 20:40:30 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1724


Enge buur bij de buren


« Antwoord #22 Gepost op: 17 Juni 2022, 21:03:23 »

Leuk weer.
Ik hou wel van deze 'herinnert u zich deze nog' projecten
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
130* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 19 Juni 2022, 15:52:34 »

Met een hedendaagse twist, dat dan weer wel  Cheesy

Hoeveel moet er tussenuit?
Ik las in het verslag van de Duikeend dat hij op 2,54 mm uitkwam, maar beroepshalve heb ik geleerd nooit uit te gaan van maten die iemand anders roept...
De Lima is 35,7 mm, de Artitec IC is 32,8 mm en dan hebben we nog de maat op de tekening in het boek Elektrische Treinen in Nederland deel 2 gedeeld door 87 geeft 32,0 mm

De ijzerzagen meet ik op exact 1 mm dik op de tanden en besluit ze aan elkaar te lijmen met een stuk styreen er tussen van ook 1 mm dik.
De zodanig ontstane dubbele zaag is dan ook exact 3 mm op de tanden gemeten.
Theoretisch zou ik dan op 32,7 moeten uitkomen.



Deze foto is tijdens de zaag reparatie gemaakt. Één zaag kwam los van het styreen en naar bleek zat de verf goed verlijmd op het styreen en was los gekomen van het zaagblad...
Het maken van de zaag ging op een zelfde manier op een uitstekend stukje snijmat met nog meer klemmen dan bij de reparatie,

Onder het motto foto's zeggen meer dan een verhaal, een aantal plaatjes.



2 Tengels (lat 18 x 44) verbonden met 2 draadeinden en een blokje van 3 mm er tussen wordt op de eerder getoonde bak met Lima kap geschroefd.
Draadeinden er uit en blokjes verwijderen en we hebben exact een naad van 3 mm.



En dan maar zagen!! Dat duurt langer dan ik dacht, maar de volhouder wint.
De zaag loopt ook vrij snel vol, maar met een zachte veger is hij snel weer schoon.



Het resultaat waar deze hele exercitie om begonnen was: een stuk van 3 mm er uit!

De volgende stap is voor- en achter doorzagen (Proxxon met zaagblad) en de zaak weer aan elkaar lijmen.

 

Zo opgeklemd in de verstekbak meet ik 32,8 à 32,9 mm, we zitten dus op Artitec-breedte  Duim omhoog
« Laatste verandering: 19 Juni 2022, 18:06:23 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16809


301 *


« Antwoord #24 Gepost op: 19 Juni 2022, 17:55:28 »

Was forumgebruiker 'Biesje' bij de buren niet ooit ook bezig met een over de lengte door midden gezaagde Hondekop?
Ik vind het in ieder geval zeer moedig!

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8487


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 19 Juni 2022, 18:04:33 »

Het voordeel is dan weer wel dat als het verkeerd gaat, je alleen een Lima-hondekop vernaggelt.
Over het versmallen van een Artitec, die blijkbaar ook nog te breed is, zou ik wat langer moeten nadenken.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 19 Juni 2022, 18:05:20 »

Ik niet…..niet doen!  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #27 Gepost op: 19 Juni 2022, 19:18:54 »

Leuk om te zien dat mijn methode goed bevalt Smiley ik heb hetzelfde hoor, eens in de zoveel tijd komen de zaagjes los omdat de verf dan van het blad loslaat.
zelf heb ik ze gelijmd met industriële secondenlijm, wat heb jij gebruikt?

Ik zag trouwens dat je melde dat ik 2,54 gebruikte. dat leek me sterk dus ik ben er even in gedoken  Grin

op deze foto stond toevallig mijn berekening:



(deze foto staat ook in mijn verhaal op bnls)
hieruit zie je hoe ik aan mijn berekening kom. ik heb diezelfde maat uit het boek Elektrische Treinen in Nederland deel 2
geverifieerd met de rail magazine speciaaalnummer 9 "elektrisch stroomlijnmaterieel '46,'54 en benelux van Martin van oosterom.

beide geven een breedte aan van 2781 en als je die deelt door 87 kom je op 31,96 (31,97 al je je significante cijfers goed toepast  Tongue)
het verschil tussen Jakop en ik zit dus in de breedte van de lima.. dat moet ik eens nakijken want ook ik heb um met de mitutoyo opgemeten  Grin
het zou mij niet verbazen als er verschil in de lima's zit  Grin

maar ook jij laat er geen gras over groeien, lekker om de voortgang te zien! hoe heb jij trouwens de kap delen weer aan elkaar gelijmd?
ik had meen ik MEK gebruikt. wat heb jij gebruikt?


Was forumgebruiker 'Biesje' bij de buren niet ooit ook bezig met een over de lengte door midden gezaagde Hondekop?
jazeker, de foto's ervan en van die van Wim mesu staan in mijn draadje op BNLS.


en wat betreft die artitec;
Ik zeg zagen met die hap! gewoon die artitec versmallen!!  Grin
« Laatste verandering: 19 Juni 2022, 19:29:32 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8843


266*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 19 Juni 2022, 20:02:14 »

zelf heb ik ze gelijmd met industriële secondenlijm, wat heb jij gebruikt?
…. hoe heb jij trouwens de kap delen weer aan elkaar gelijmd?
ik had meen ik MEK gebruikt. wat heb jij gebruikt?

Voor allebei secondenlijm (gel) van huismerk Sencys van de Praxis. Erg tevreden over trouwens.
Heeft vullend vermogen en je kan nog corrigeren nadat je delen tegen elkaar drukt.

Ik had die 2,52 fout onthouden want ik dacht later ook dat je dan wel erg dun aluminium had gebruikt  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #29 Gepost op: 19 Juni 2022, 20:31:32 »

vergeet trouwens niet dat door het weg zagen je op de zaagsnede een wat spitser dak krijgt.. dus daar even net wat meer schuren zodat ie weer mooi rond wordt Smiley

zelf ben ik trouwens bezig met de raampjes erin te zetten:



De zijramen zien er redelijk uit (het zijn 2e hands mastica's) die hier en daar met de hand waren geschilderd



Helaas vallen ze er net niet in waardoor het er van de zijkant niet goed uit ziet. dus dat moet anders Wink
maar je kunt wel goed zien dat het er erg goed uit ziet als je ze eerst met zwart aan zet en daarna een zilveren rand erbinnen,
precies zoals ik wilde  Grin
« Laatste verandering: 19 Juni 2022, 21:48:29 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Hondekop ELD2
« vorige volgende »
Ga naar: