Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: ICE 3 [Trix 22300 + Märklin 43749]
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: ICE 3 [Trix 22300 + Märklin 43749]  (gelezen 624 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5249


220*


« Gepost op: 5 Januari 2019, 17:49:40 »

Voor de verbouwing en pimp van dit treinstel start ik maar een apart draadje, dan staat tenminste alles bij elkaar.
Geïnspireerd door ICE-expert Dave en met name dit draadje van hem wil ik hier en daar ook nog wat visuele verbeteringen doorvoeren.



Zoek de verschillen  Cheesy  en dan bedoel ik niet 1e en 2e klas of het ontbreken van het onderstel  Wink



Hier is het wat duidelijker en ook hier is niet het ontbreken van het interieur het verschil...

Bovengenoemde Dave heeft dit ook bij verschillende van zijn ICE's gedaan en geeft m.i. een mooier beeld van het treinstel.



De wandjes tussen de ramen, die achter het doorlopende glas zitten, zijn gewoon wit net als de hele bak.
Door die stukjes mat zwart te schilderen ben je het doorschijnende wit kwijt.
Bij de grote ovale voorruit is in werkelijkheid de bovenste helft heel donker tegen het felle zonlicht.
Door deze helft ook aan de binnenkant mat zwart te schilderen lijkt de kop meer op het grote voorbeeld.


ICE 3 4652 + ICE 3 4653 passeren station Veenendaal-De Klomp

Wat me overigens ook opviel aan het model is het ontbreken van het nummer (4653) wat bij het grote voorbeeld op de kopbakken is aangebracht.


bron

Inmiddels heb ik besloten het hele stel elektrisch helemaal om te bouwen te beginnen met de motorwagen, de restaurantwagen.

« Laatste verandering: 5 Januari 2019, 18:11:24 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9881


202*


« Antwoord #1 Gepost op: 5 Januari 2019, 18:17:11 »

Zou het kunnen dat die nummers op de kopbakken pas later zijn aangebracht?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4373


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 5 Januari 2019, 18:38:33 »

Inderdaad.
Een plaatje uit 2004.

20040611_C740UZ_0133, Köln [DE] by hb foto, on Flickr

Wel jammer, want ik kom er nu niet achter welk stel dit is.  Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5249


220*


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Januari 2019, 19:06:58 »

Heb je dat niet opgenoteerd?
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4373


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 5 Januari 2019, 19:35:17 »

Nee, lijkt me ook niet de belangrijkste wetenschap op aarde.  Grin
Als ik het van de foto kan herleiden, noem ik het meestal wel, maar anders pech.
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5249


220*


« Antwoord #5 Gepost op: 5 Januari 2019, 23:04:31 »

Voor liefhebbers van hogesnelheidstreinen is dit wel een interessante site: https://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/ice-3-foto-galerie.php
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5249


220*


« Antwoord #6 Gepost op: 13 Januari 2019, 15:41:20 »

Hier hadden we al vastgesteld dat het Trix/Märklin model uit de beginjaren (2000-2002) is en er later constructiewijzigingen en de declassering van een 1e klas bak zijn geweest.
Nog later ook zijn er airco's op het dak gekomen i.p.v. de interne wat dit model zou hebben.

Het stel wordt elektrisch dus helemaal veranderd. Dat begon bij de restaurant-bak, waar de aandrijving en ook de decoder zich bevindt.



Ik begon met proberen te doorgronden hoe e.a. aan elkaar zat en hoe ik daar omheen kon werken, maar dat gaf ik snel op.
Alle zooi dus van de printplaat afgehaald en dan eens kijken wat er over blijft.

Ik moet een doorlopende draad hebben waar de sleepcontacten aan zitten. Deze zitten onder beide kopbakken onder de voorste en achterste wielstel.
Daar kunnen ze ook alleen maar, onder alle andere wielstellen hebben ze een conflict met het kortkoppelmechanisme. Dit is de rode draad.

Ook een doorlopende draad die via de wielen contact heeft met de rails. Dit is de bruine draad.

De violette en bruin-groene draad is door de fabrikant gebruikt voor de front- en sluitseinen. Dat blijft ook zo.

De grote wijziging is de oranje draad, die origineel de voeding voor de front- en sluitseinen, maar ook de binnenverlichting was, maar nu de schakeldraad wordt voor de binnenverlichting die dan onafhankelijk van de front- en sluitseinen aan en uit gezet kan worden.

De 'plus' hiervoor wordt d.m.v. 2 diodes in elke bak afzonderlijk vanuit de rode en bruine draad gecreëerd, met dank aan Huub voor deze tip en uitleg.  Duim omhoog

Het feit dat je hierboven aan die diodes een weerstand gesoldeerd ziet zitten komt doordat het originele gloeilampje (70 mA!!) verwijderd is en vervangen door een helder witte LED wat je hieronder kan zien.

Verder zijn de printbanen hier en daar met een draadje verbonden in de reguliere kleuren van decoders. De groene draad zit dus aan de doorlopende oranje draad en is aux 1 (onder F1) geschakeld.
 


Laat je niet in de war brengen door de groene en blauwe draad op de foto hierboven.
Dat zijn in 'normale' kleuren de grijze en oranje draad tussen decoder en motor. Wellicht dat ik ze nog ga veranderen voor de duidelijkheid. Undecided

Áls ik dan toch ga voor binnenverlichting, dan moet er hier en daar ook een kwastje langs het interieur wat wel heel blauw is. Nu klopt dat wel voor de 2e klas, maar de 1e klas heeft zwarte stoelen en omdat ik dan toch bezig ben de mogelijk zichtbare wanden ook maar houtkleurig geschilderd.
De omgeving van de machinist had ik al eerder geschilderd aangezien daar helder glas aanwezig is. Er komt aan beide einden ook een machinist is de stoel, maar die is nog niet geheel geschilderd  Grin



Het wachten is op wat weerstanden en dan kunnen deze bakken dicht en zijn de volgende aan de beurt.

« Laatste verandering: 13 Januari 2019, 15:46:30 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5249


220*


« Antwoord #7 Gepost op: 16 Januari 2019, 21:26:33 »

Weerstanden inmiddels binnen, in principe zijn bak 1, 2 en 4* klaar.
In principe...want bij testen van de verlichting ook een stukje gereden en dat rammelde enorm  Shocked
Op diverse fora al gelezen dat de tandwielen onder de worm wel eens voor problemen zorgen en dacht daar als eerste aan.
De restauratie (bak 4) op z'n kop gelegd en de motor langzaam laten draaien.
Toen bleek de rammel uit het midden te komen en niet uit de draaistellen.



De zaak maar eens gedemonteerd. De motor ligt links en rechts met de ronde uiteinden, waar de as uitsteekt, op het metalen onderframe. De rest van de motor zweeft en dat is het probleem. Hij kan een stukje linksom en/of rechtsom draaien en tikt dan tegen het frame. Dat heb ik opgevuld met dun dubbelzijdig tape tot te motor niet meer kon bewegen.
Zwarte frame er weer op en vastschroeven.  Duim omhoog
Motor bromt nu zachtjes en de rammel is voorbij.

Dan nu bak 3. Dat is de 1e klas uit de Märklin uitbreidingsset en die heeft geen assen...  Undecided
In september, toen de overname van dit stel werd overeengekomen, stonden ze bij Märklin nog als bestelbaar.
Nu niet meer!  Shocked
Nu heb ik er wel een aantal -maar niet genoeg- op Ebay gevonden, maar in principe heb ik assen met wielen in de juiste diameter op voorraad. De uitdaging is de messing lagertjes.

Mijn asjes zijn ø 2 mm, de lagers ø 4 mm, met een groef er in van ø 3 mm.
In Leuven op de beurs waren de profielen van Albion Alloys me opgevallen en rond de kerst had ik in de lokale hobbyzaak in Heemskerk gezien dat zij er al een standaard van hadden.
Daar gekeken of ze de gewenste buisjes hadden.



Hierboven de eerste as. Van buis ø 4 x 0.45 (inwendig dus 3.1 mm) een buisje van 11 lang gemaakt.
Van ø 3 x 0.45 (inwendig 2.1 mm) een buisje van 13,5 mm. Daar steekt de as ø 2 mm door en heeft dus een halve mm axiale speling.
Het buisje van 4 mm in het midden van de 3 mm buis vastgesoldeerd.
Dit past in het draaistel en levert een soepel lopende as op.
Het deksel wat de assen vast klemt moet wel wat aangepast worden, maar dat is te doen en niet al te verzwakkend.

Nu nog drie maken en deze bak eerst eens rijdend testen vóór ik nog eens 8 assen ga maken.

* ik heb de 8 bakken genummerd 1 t/m 8 in volgorde zoals ze in de trein horen. de koppelingen zorgen er voor dat ze niet verkeerd om komen te staan
« Laatste verandering: 17 Januari 2019, 06:22:00 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: ICE 3 [Trix 22300 + Märklin 43749]
« vorige volgende »
Ga naar: