Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn trein => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 3 Januari 2016, 17:49:10



Titel: Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Januari 2016, 17:49:10
Niet meer van deze tijd?

Bij mij nog actueel en al sinds 30 november 2011 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40611.msg637468.html?PHPSESSID=7u0k3hrc6cj6or41dclkffphn7#msg637468) ben ik bezig met de bouw van de 1737.
Dat leek hier (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg25172/#msg25172) tot een goed einde te komen toen ik verklaarde de decoder te gaan instellen en het treinstel te gaan ijken voor gebruik in Koploper.
Dat liep anders....
De rijeigenschappen waren zo slecht met een door mij gemonteerd CD motortje dat ik die niet fatsoenlijk afgesteld kreeg. Vooral langzaam rijden wilde niet lukken en ik besloot een ModelTorque motortje wat ik van Gert had overgenomen te gaan monteren, er van uit gaande dat het aan het motortje lag.
Helaas bracht dit ook geen uitkomst. Sterker nog het ModelTorque leek het nog slechter te doen....  :(
Wat nu? De hele bende weer een keer uit elkaar en de tandwielen gesmeerd en pogingen gedaan die beter te monteren etc. Uiteindelijk bleek ook nog het tandwiel van de ModelTorque gebroken..  :o

Terug naar de CD motor?

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 115_1451834698.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 115_1451834698.jpg)

Eerst maar weer eens de witte denkhoed opgezet en daarna de groene  ;D

Dat resulteerde in een hele vreemde test-trein vanmiddag op Waldijk.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 116_1451834660.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 116_1451834660.jpg)

Wat je hier ziet is de Bk van de 1737 met een potentieel onderstel voor één van de tussenbakken van het treinstel. Vermoedelijk de 1e klas-bak aangezien die een portaal exact in het midden heeft en daardoor de motor minder zichtbaar zal zijn dan in de andere.
Kenners zullen al herkend hebben waar het om gaat: de aangedreven bak van een Mehano Thalys.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 117_1451835034.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 117_1451835034.jpg)

De foto had wat scherper mogen zijn, maar het gaat 'm om het idee.
Ik wilde eerst uitproberen of hier mogelijkheden mee te creëren zijn, vandaar de proeftrein. De wielstellen hebben slepers op alle wielen en die zijn allen aan de zwarte draad van de decoder gesoldeerd. De rode draad gaat naar de Bk-bak vanwege de sleper die daar onder zit.
Om die Bk te kunnen koppelen heb ik even een Fleischmann Profikoppeling aan het Mehano wielstel gelijmd. Het geïmproviseerde stel rijdt echter prima al hoor je de cardan's wat moeite hebben met de r=360 mm bogen. Ik verwacht dat dit beter zal gaan als ik ze inbouw in een Lima middenbak die iets langer is. De cardan's zullen dan ook verlengd moeten worden.

Ik denk dat ik deze piste eens verder ga verkennen. Het nadeel is wel dat ik het hele treinstel elektrisch moet herzien en er meer draden tussen de bakken zullen moeten komen.


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: wil op 4 Januari 2016, 00:20:33
Jakop , natuurlijk back in time ,terug naar de cd motor en een esu 4 gebruiken dan moet het lukken.

Willem.


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: GerardvV op 4 Januari 2016, 00:48:18
Met een Lopi 4 en cd motor of Model Torque heb ik geen problemen gehad. Ik rijd alleen niet met pukkels.
Overigens helpt het weleens om op beide draden naar de motor een diode te zetten of meerdere diodes in serie, dan hoef je de decoder niet zo ver te knijpen.
Die cd motortjes lopen op rond de vijf volt en soms moet je de topsnelheid van een decoder zover terugbrengen dat de motortjes er stotend gaan lopen. Door de diodes in serie verlaag je de aangevoerde spanning al zodat er een lagere blokspanning binnenkomt. (Ik geloof tenminste, dat ik het zo goed uitleg, het resultaat is in ieder geval wel goed.)


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2016, 07:10:21
Ik heb een LoPi 4.0 gebruikt inderdaad, maar kreeg 'm niet naar de zin afgesteld.  :(
Dat met die diodes zal ik onthouden...er staan nog een paar Hondekop tweetjes te wachten op motorisatie  en digitalisering. Ook Lima/Mastica natuurlijk  ;)


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Blausee-Mitholz op 4 Januari 2016, 18:00:56
Hallo Jakop,

Ik heb ooit in het verleden zowel een Fleischmann Plan V als een Mat 54 van Lima voor zien van een echte Marklin motor. Het motordraaistel was van een Marklin mP die ik daarvoor los bestelde.

Op de wijze waarop het lima draaistel bevestigd zit kun je dus met enkele kleine aanpassingen vervangen door het mP draaistel.
Hen gezocht of ik nog een analoog fotootje heb maar nog niet weer kunnen vinden.
Reed prima, ik was er zeer tevreden mee. Je hebt natuurlijk wel Marklin geluid maar als 3-railer ben je dat wel gewend natuurlijk  ;) :D

Ik heb nog een mP draaistel liggen die ik nooit gebruikt heb voor het ombouwdoel maar nu als demo fungeert voor kogellager ombouw.
Motortje heeft nog nooit ergens ingezeten en dus nooit gereden.

Mvg, Johan


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2016, 18:58:50
Interessant! Ondanks dat we het laatst hebben gehad over lawaaiige tandwielen van Märklin, is dat tandwielstelsel een stuk degelijker dan de Lima tandwielen. Het Märklin geluid ben ik aan het uitbannen had onderhand wel begrepen denk ik  ;D
Overigens worden de Märklin tandwielen aanmerkelijk stiller van ordinair kogellagervet voorzichtig op de tanden aangebracht met een satéprikkertje. Dus niet op de vlakken van de tandwielen, alleen op de tandjes.
Er rijden nu 2 exemplaren hun rondjes hier die lekker ruim in het vet zitten en eigenlijk durf ik wel te zeggen dat ze stil zijn...


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Blausee-Mitholz op 4 Januari 2016, 21:28:36
Hallo Jakop,

Toevallig vond ik zojuist de foto's terug.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/95/mat-54_zps4b4l8u84_1587455813.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/95/mat-54_zps4b4l8u84_1587455813.jpg)
Lima Mat-54 met mP Marklin motor zo te zien nog met Delta decoder. nu heb je een veel betere keuze uit decoders dan toen
Gezien ik aan de voor en bovenzijde span en oplegvlakken gefreesd heb ga ik er van uit dat aan de onderzijde  gefreesd is om het draaistel in de Lima ophanging te krijgen. Hoe precies weet ik niet meer maar als ik het weer zou moeten maken dan zie ik het wel.
Je ziet voor en achter witte styreen strookjes geplakt die brengen de krachten over en voor en achter zie je lipjes geschroefd. Die houden het draaistel op zijn plaats als je het model van de rails pakt.

Als je handig bent en dat ben jij Jakop  8) is het goed te doen want het is mij destijds ook gelukt  :D :D :D

Om voor de volledigheid even te laten zien wat ik destijds allemaal uitgespookt heb ........

Fleischmann Plan-V met mP Marklin motor klik (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/95/Plan-V_zpsghbb5bxw_1587455926.jpg)
Wat ik mij herinner is dat het draaistel aan de voorzijde verlaagd is (gefreesd dus) om onder het frame te kunnen draaien. Deze is met C90 decoder

Lima ICM met Marklin motor klik (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/95/ICM_zpsupuabokw_1587456022.jpg)
Als ik het goed heb is het een motor van een DB accu treinstel of iets dergelijks. Ook hier gevogeld met styreen e.d.

Van Mat-54 heb ik er twee gemaakt, Plan-V ook twee en ICM één stuks.
Allen zijn verkocht dus moeten ze hier of daar nog wel rondrijden als het goed is .......

Mvg, Johan




Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2016, 22:13:04
Zéér interessant Johan!
Gezien mijn recente ervaringen met Faulhaber motoren in Märklin wielstellen een serieuze optie.
Deze HK4 ga ik eerst met de Mehanotechniek proberen, maar daarna staan er nog 2 stuks HK2, gebouwd door Mispoes, te wachten op techinische revisie. Daar zou ik dit wel eens op kunnen gaan uitproberen.
Dank je voor de tip en de foto's  (y)


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Romar op 7 Januari 2016, 21:51:50
Op verzoek de discussie over de CD motortjes even afgesplitst en verplaatst naar het digitale board (http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/relimamastica-hondekoppen/).


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 7 Januari 2016, 22:20:49
 (y)


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 27 April 2016, 12:11:57
Zoals wel vaker bij mij ligt een project wel eens een tijdje stil. Bij dit project meermalen gebeurt omdat ik geen oplossing had voor 'het probleem' onderhanden en dan gewoon wat anders ging doen tot het lampje eens ging branden.
Deze keer weet ik niet waarom het stokte, want de oplossing met de mehano-aandrijflijn leek (en lijkt) een goede optie. Kennelijk klopte er nog iets niet want ik liet het stel links liggen.

Het muntje viel in Dortmund waar ik dit motortje zag liggen

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_05_1461750338.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_05_1461750338.jpg)

Nu was ik wel al verder dan ik heb laten zien. Ik was al een Lima middenbak aan het slachten. Het wielstel van Mehano is hoger dan er ruimte is onder de Lima-bak, dus de Proxxon ter hand genomen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/31-01-2016_1737_01_1461750490.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/31-01-2016_1737_01_1461750490.jpg)

En zo lag het project 3 maanden ter zijde..  :-\

Maar met deze motor in huis begreep ik dat ik het originele Mehano motortje blijkbaar niet echt een optie vond. Verder met de Lima-bak dus.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_02_1461750621.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_02_1461750621.jpg)

Aan beide zijden een 'hoedje' van styreen gemaakt om de wielstellen passend te maken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_03_1461750685.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_03_1461750685.jpg)

Aan beide zijden gaten gemaakt voor de cardans. Zou kleiner kunnen, maar groter zit niet in de weg. Het verzwakt de bak niet echt.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_01_1461750783.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_01_1461750783.jpg)

Omdat met de motor in de bak de motoras eigenlijk wat hoog kwam te liggen heb ik een gat in de bodem gemaakt waardoor de motor uiteindelijk ca. 1 mm door de bodem heen steekt. Dat zou geen probleem moeten zijn. De bodem zit ca. 4 mm boven de rails.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_04_1461751179.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_04_1461751179.jpg)

De wielstellen zijn ontdaan van alles wat niet meer nodig is. De aansluitingen doorgesoldeerd zodat alle 8 wielen massa hebben op de rails. Ik moet nog wat fröbelen om de bak wat stabieler op de wielstellen te laten rusten zonder dat het zaakje scheef staat.

Dit is dan het doel wat ik voor ogen heb:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_06_1461751404.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/27-04-2016_1737_06_1461751404.jpg)

Helaas rolde de motor afgelopen zondag van tafel toen ik een duik richting IB maakte om 'stop' in te drukken omdat 2 treinen vonden dat het wel gezellig was samen op 1 spoor. Zolang ze achter elkaar aanrijden is dat wellicht ook wel zo, maar een frontale botsing is minder...
De cardan-uiteinden zaten al op beide motorassen en één brak bij de val..  :(
Balen!! Na een oproep hier en op 3Rail is er een wielstel met cardan onderweg en kan ik het zwarte 'dingetje' weer plaatsen en kan er testgereden worden.

Wordt vervolgt snel hoop ik...


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Mei 2016, 21:41:16
Inmiddels zijn er onderdelen binnengekomen. Tegen betaling vanuit NL, gratis vanuit D en de aandrijving doet het weer!  (y)
Er heeft al een proefrit plaatsgevonden (geen foto's) met 3 bakken Hondekop en deze bak als een soort locomotief er voor.
Dat ging gematigd goed: trilling van motor en chassis bij lage snelheid en behoorlijke slip van de aandrijving.
Dat laatste is een kwestie van gewicht en die trilling hoop ik er uit te krijgen door afstellen van de decoder en ook het verzwaren van het chassis.
Om dat te kunnen heb ik de motor bevestigd aan een motorsteun en 2 stukken styreen van 11 hoog, 1 mm dik langs de motor op de bodem gelijmd.
Hierdoor zou de bodem niet meer door kunnen buigen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/14-05-2016_motorbak_01_1463340206.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/14-05-2016_motorbak_01_1463340206.jpg)

In eerste instantie ga ik lood onder de cardans plaatsen en in de opstapbalkons aan de uiteinden van de bak.
Zie hier de op maat gemaakte stukken lood.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/14-05-2016_lood_01_1463340322.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/14-05-2016_lood_01_1463340322.jpg)
Iets onscherp, maar dat zijn jullie wel gewend...

Dit is exact 101 gram. Inmiddels denk ik dat dit niet genoeg is. Langs de zijkanten moet ik ook nog wel wat kwijt kunnen.
 
Nu ik er vol voor ga om de aandrijving in de A-bak te creëren zal de kopbak voorzien moeten worden van een 'normaal' draaistel i.p.v. het oude aangedreven draaistel.
Het zelf gemaakte gat voor de motor weer dicht gemaakt.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/15-05-2016_kopbak_01_1463340652.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/15-05-2016_kopbak_01_1463340652.jpg)

De ex-Thalys-draaistellen moeten wel een Hondekop uiterlijk krijgen, dus daar ook eens aan begonnen te passen en meten.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/28-04-2016_wielstel_01_1463340874.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/28-04-2016_wielstel_01_1463340874.jpg)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/28-04-2016_wielstel_02_1463340836.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/28-04-2016_wielstel_02_1463340836.jpg)

De haak en oog worden nog vervangen door Fleischmann Profikoppelingen.


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 23 Mei 2016, 20:30:45
Het leek me wel handig als ik de wielstellen zou kunnen verwijderen zonder te hoeven solderen. Daarom de massadraden naar de wielstellen voorzien van een stekkertje.
De draden ook gefatsoeneerd en een stekkertje gesoldeerd wat in de WC de verbinding met de bedrading in de kap verzorgd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23-05-2106_Motorbak_01_1464027750.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23-05-2106_Motorbak_01_1464027750.jpg)

De Hondekop-draaistel delen zijn nu voorzien van een Fleischmann Profi-koppeling. Voor de zekerheid geborgd met een stukje messing draad ø 0,6 mm door-en-door.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23-05-2106_Motorbak_02_1464027884.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23-05-2106_Motorbak_02_1464027884.jpg)

De witte stukken styreen vormen straks de verbinding met het onderdeksel van het Mehano-wielstel. Op die manier kan dit samen met dat onderdeksel nog worden afgenomen mocht dat nodig zijn voor onderhoud aan de wormen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23-05-2106_Motorbak_03_1464028003.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/23-05-2106_Motorbak_03_1464028003.jpg)
Class A interior with room for an engine..  ;D ;)


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Chris van Diesen op 24 Mei 2016, 16:36:17
 (y)


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 29 Mei 2016, 22:10:37
Vandaag stond in het teken van testritten. Vooraf aan die testritten zijn de decoders die in de kop-bakken zaten van plaats gewisseld zodat de LokPilot 4.0 in de bak naast de aangedreven A-bak zit. Er komen nu 4 draden tussen deze 2 bakken; 2 voor de motor en 2 voor de door de hele trein doorlopende rijspanning. Beide kop-bakken hebben een sleper en vrijwel alle assen geven massa. De aangedreven bak is voor zien van koppelingen en de stekker aan de motor is van tijdelijke bedrading voorzien om te worden verbonden met de kop-bak.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29-05-2016_testritten_01_1464550276.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29-05-2016_testritten_01_1464550276.jpg)

Nu met de LokPilot 4.0 en de nodige wijzigingen aan de CV's 52 t/m 54, rijdt de testtrein van 2 bakken (of eigenlijk 1½ bak) ongelooflijk stil en smooth.
Na wat testen met de waarde van CV 5 rijdt de trein nu 78 km/u op stap 28  (y)

Bij dat ijken kwam het volgende probleem (of uitdaging) aan het licht. In de uitloop van het snelheid-meettraject komt de trein in een boog met r=360 mm.
Doordat de wielstellen nogal ver moeten uitscharen schuift de cardan-as uit het zwarte kokertje op de motoras. Bij nadere inspectie blijken de assen in rechtuit-stand er wel wat dieper in te kunnen. Aan één zijde kan het zwarte kokertje nog wel een mm schuiven op de motoras, maar aan de andere zijde zal de cardan-as een 3 mm moeten groeien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29-05-2016_testritten_02_1464551136.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29-05-2016_testritten_02_1464551136.jpg)

De 29,8 mm moeten zo'n 33 worden. De as is 1,8 mm dik. Ik heb messing buis van uitwendig ø 2,5 mm en inwendig ø 1 mm. Deze heb ik opgeboord naar ø 1,8 mm en de doorgesneden as er aan 2 zijden ingeduwd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29-05-2016_testritten_03_1464551412.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/29-05-2016_testritten_03_1464551412.jpg)

Ik heb aan de oproep om onderdelen, toen ik een zwart kokertje had vernield, een aantal spare parts overgehouden en kan dus indien nodig terug naar de vorige situatie.
Nu blijkt ook het voordeel dat ik de wielstellen met een stekkertje heb uitgevoerd. Demonteren is een fluitje van een cent...of wel 1 schroefje.

Na de montage weer een testrit. Een nieuw probleem dient zich aan.... door het verre uitscharen hakkelt de cardan-as aan de randen van het zwarte kokertje aan het wielstel.
Het is denk ik wel op te lossen door die inwendig wat op te ruimen met een bol freesje. Dat is voor later...deze testdag is voorbij.

Het wordt onderhand wel een project van

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Logo_01_1464552209.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Logo_01_1464552209.jpg)
Misschien moet ik dat gaan vastleggen of zo...


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 12 Juni 2016, 17:04:21
Na een paar weken van te hoge temperaturen op zolder dit weekend ook weer te tijd gevonden iets te gaan proberen met de aangedreven A-bak.

De problemen bij de laatste test waren:
1. de massa draden vanaf de wielstellen raken de cardanassen
2. te weinig tractie op hellingen

Daarbij moet ik met eventueel omleggen van bedrading om punt 1 op te lossen rekening houden met plaatsen van meer lood wat nodig is om punt 2 op te lossen.

Na staren naar het probleem en bijbehorend hersengekraak werd mij duidelijk dat hoe dan ook de bedrading niet meer door het gat moet lopen waar de cardanassen door steken. Daarom besloten de draden op de wielstellen om te solderen en de stekkers aan de uiteinden van de bak te maken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_01_1465742428.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_01_1465742428.jpg)

Een gat gemaakt waar het stekkertje door kan en de wielstellen zijn zo nog steeds gemakkelijk te demonteren.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_02_1465742532.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_02_1465742532.jpg)

Het draadje loopt nu buitenom en gaat zodanig 'naar binnen' dat de cardans niet meer in de buurt komen.

Probleem 1 opgelost!  (y)

Nu de tractie. Aan de buitenkant van de stroken styreen die als versterking van de bodem zijn geplaatst is nog ruimte voor een strook van 12 cm lood wat ca. 11 mm hoog is met een omgeslagen stuk van ca. 6 mm. Dit zit aan beide kanten en samen is dit weer 62 gram extra.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_03_1465742740.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_03_1465742740.jpg)

In deze gewijzigde situatie mag de bak de baan weer op met de 3 andere bakken.
Helaas is er nog steeds te weinig tractie  :(
Niet alleen voor de helling met bogen, maar ook op de rechte helling zodra aan het einde het stel in de ruime boog terecht komt.
Op onderstaande foto is het stel onderweg met nog een 100 gram lood los bovenop de wielstellen geplaatst (50 op elk wielstel).

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_04_1465743155.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/12-06-2016_testen_04_1465743155.jpg)

Dan gaat het stel probleemloos langs de helling en boog. De helling met de R=360 bogen heb ik nog niet getest want deze 100 gram extra brengt me over de grens van wat het kunststof chassis kan hebben. Zonder de 100 gram extra met de 2 stroken van van 62 gram samen buigt het middendeel al een mm door....  :-\

De denkhoed moet weer op....
- misschien moet ik van de Mehano wielstellen zonder ASB afstappen en 1 of 2 Piko HK wielstellen bestellen?
- moet ik dit onderstel versterken met metaal wat meteen ook gewicht brengt?

Op de onderste foto staat de originele A-bak me uit te lachen vanaf een zijspoor...  :P


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: niels b op 7 Juli 2016, 20:17:15
Kun je het frame niet volgieten met giethars? Stevig en zwaar.

Grtz,
Niels


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 8 Juli 2016, 05:32:10
Had ik niet aan gedacht Niels, maar ik vrees ook niet zwaar genoeg.

Ik ga het zoeken in ASB's. Ik heb een mogelijkheid om groeven in de wielen te laten frezen, echter is dat wel duur óf dergelijke asjes bestellen.
Inmiddels van Chris gehoord dat losse asjes niet een artikelnummer hebben wel wielstellen compleet met ASB. Of die bestelbaar zijn en wat ze dan kosten is nog niet bekend.


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Chris van Diesen op 8 Juli 2016, 20:11:53
Ik heb nog geen antwoord helaas.


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 9 Juli 2016, 05:47:52
Ben ook nog even elders bezig...  ;)
Als ik dit weer oppak en er is nog niets bekend over bestelbaarheid, laat ik denk ik 4 wielen draaien met een ASB groefje.
Op zich rijdt de trein fantastisch met deze aandrijving, alleen een gebrek aan tractie...  :'(


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 17 November 2016, 21:38:54
Dankzij een enge buur heb ik vandaag 4 wielen met een groefje voor ASB's!  (y)
Meteen gemonteerd en de testtrein weer samengesteld. Behalve wat contactproblemen -slechts een paar assen pakken nu massa en 1 sleper functioneert- rijdt het stel nu probleemloos rond. Alle hellingen worden zonder mokken genomen en de paar r=360 bogen 'ondergronds' neemt hij met een lichte ratel. Van slippen is geen sprake meer en ik ben er van overtuigd dat er nog wel een paar bakken aan gehangen kunnen worden.
Nu is het ook uiteindelijk de bedoeling dat er semi-permanent een Hondekop-tweetje aan komt te hangen, maar die ligt al een tijdje (nog lang niet af) in de opbergbox...  :D

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-11-2016_testrit_1479411357.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/17-11-2016_testrit_1479411357.jpg)
Hondekop-testtrein 1737 langs het perron van spoor 4


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: GerardvV op 17 November 2016, 23:00:17
Goh, dat je lol aan enge mensen kan beleven.....
Mooi dat de operatie heeft geholpen. ;D


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 20 November 2016, 13:35:03
Na nog wat lood verwijderd te hebben van de bodem van het rijtuig (het kan terug mocht het nodig zijn), ben ik begonnen met de bedrading aan te passen en het interieur.

Er zaten 2 draden tussen A-bak en Bk-bak: de doorgaande treinleiding met massa en 'plus' van de sleper, maar nu zijn ook de 2 voedingsdraden voor de motor nodig.
De decoder zit nl. nog steeds in de Bk-bak.

Het interieur was inmiddels al een keer aangepast aan extra lood, wat nu niet meer nodig is, dus krijgt in wezen z'n 2e wijziging al voordat deze überhaupt in dienst was gesteld...

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/20-11-2016_A-bak_01_1479641564.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/20-11-2016_A-bak_01_1479641564.jpg)

De puntenslijper helpt slecht het wandje haaks op de ondergrond lijmen  ;)


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Noordwaarts op 20 November 2016, 14:24:15
De puntenslijper helpt slecht het wandje haaks op de ondergrond lijmen  ;)

En wij maar denken dat het een blitse roestvrijstalen bar werd voor de Preisertjes.  :D

mvg,
Gert


Titel: Re:Lima/Mastica Hondekoppen
Bericht door: Jakop de Bruin op 11 December 2016, 17:59:08
De 1737 is weer even terug in de werkplaats voor het afmaken van het interieur.
Nu nog even schilderen en dan kan deze weer in de trein.
Inmiddels is tijdens het proefbedrijf wel e.a. naar voren gekomen bij de andere 3 bakken en die zullen hierna om de beurt enige modificaties krijgen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/11-12-2016_interieur_A-bak_1481471852.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/11-12-2016_interieur_A-bak_1481471852.jpg)

Grappig is wel dat deze motor geluiden maakt die meer in een (V)IRM thuishoren  :D