Titel: Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Januari 2016, 21:20:02 RailMagazine 331 plofte gisteren op de mat, dus niets let me om mijn avonturen met de Faulhaber-motoren in Märklin loks nu hier te publiceren.
Eerst maar het artikel zoals dat in RailMagazine 330 stond en daarna komen dan nog wel de volgende loks die dit lot beschoren waren en (nu nog) moeten ondergaan. Primair gaat dit topic dus over de montage van de Faulhabers in Märklin lokomotieven, maar de verdere pimp van de loks beschrijft ik hier ook (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 14_1453319032.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 14_1453319032.jpg) Het eerste slachtoffer Märklin bracht in 1985 haar eerste model van een loc uit de serie 1600 van de NS op de markt. Het werd de 1631 met het gemeentewapen van‘Voorburg’ en stond t/m 1989 in de catalogus, waarna het in 1992 werd opgevolgd door de 1607. Uitgerust met een D(rum) C(ollector) M(otor) rijdt de loc redelijk bedrijfszeker, maar zeer luidruchtig met het van Märklin bekende koffiemolengeluid. Daar moest zeker wat aan gebeuren als de loc een tweede leven op mijn baan wilde krijgen. Op zich kan de kap van de loc er nog wel mee door wat detaillering betreft. Het rooster is te dik, maar wel op de juiste hoogte, in tegenstelling tot de eerste generatie NS 1600-modellen van Roco. De wielstellen zijn ook mooi gedetailleerd, daar mankeert het niet aan. Waar dan wel aan? Als eerste het ontbreken van sluitseinen. Daarnaast de belachelijk grote koppelingen. Nu gebruik ik Roco- kortkoppelingen op mijn materieel, dus die koppeling zal sowieso gewijzigd moeten worden. Er zitten tyfoons op het dak, wat de loc dan meteen in de periode 1981 - 1984/86 plaatst. In de jaren ‘84-’86 werden bij alle locs de kenmerkende konijnenhokken geplaatst. Ze zitten echter te ver naar achteren op het dak en zijn ook nogal groot uitgevallen. Hier moet dus ook wat aan gedaan worden. De motor Heel simpel; die gaat er uit! De 1631 is niet de eerste oude Märklin die in digitaal ga maken. De 1702 ging hem voor en daar heb ik de veldspoel vervangen voor een permanente magneet en een ESU LokPilot 4.0 ingebouwd. Het anker (3 polig) is nog origineel en zou nog vervangen kunnen worden door een 5 polige versie. De loc steekt qua lawaai zo enorm af tegen de rest van mijn materieelpark (Roco, Rivarossi, Liliput, Mehano) dat ik die optie en die van kogellagers aanbrengen in het motorhuis niet zie zitten. Het moet dus anders. Nu bestaat de mogelijkheid om een klokankermotor in te bouwen. Destijds heeft hierover in Miba spezial 71 een artikel gestaan. Zo’n klokankermotor (ø 20 mm x 17 mm) zou in het huis van de Märklin-motor moeten passen, maar afgaande op wat ik zoal lees op internetfora moet er of een paar tiende mm van de motor worden afgedraaid óf moet het huis van de Märklin-motor een paar tienden ruimer worden gemaakt. Een draaibank heb ik niet, dus op zoek naar alternatieven. Op de site waar de beoogde motor te bestellen is (www.lemo-solar.de) vind ik heel veel motoren, waaronder een kleinere van ø15 x 16 mm. Die 15 mm. Zou betekenen dat er niets afgedraaid hoeft te worden, maar opgevuld en die 16 mm. is dan weer net iets gunstiger dan de motor die in de Miba werd gebruikt, omdat daar ook aan de kap gefreesd moest worden om ruimte in de bochten te waarborgen. Is deze sterk genoeg? De Miba-motor heeft een vermogen van 0,4 Watt en werkt tussen de 0,2 en 18 Volt. De door mij gevonden motor (Faulhaber!) slechts 0,3 Watt en doet het tussen de 0,2 en 9 Volt. Nu is die 9 Volt niet zo spannend, dat is wel te regelen met de decoder, maar is het lagere vermogen genoeg om een flinke trein te trekken? Er is maar één manier om daar achter te komen: proberen… Bij het Miba-motortje staat de maat van het passende tandwiel vermeld en de firma Lemo Solar levert die ook los. Motor plus tandwiel dus besteld en inclusief verzendkosten worden die voor nog geen €25 per post verzonden. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 09_1453319183.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 09_1453319183.jpg) De Faulhaber motor ø15x16 mm Het tandwiel heeft een asgat van ø 1 mm, het motortje een as van ø 1,5 mm (of desgewenst 1,6 mm). Nu had ik de eerste besteld, maar ontving ik de laatste. Maakt niet zoveel uit, het tandwiel moet sowieso uitgeboord worden. Met een handboortje lukt dat vrij gemakkelijk. Eerst boren naar 1,5 mm en daarna nogmaals de 1,6 mm boor er door. Dan past het tandwiel mooi strak om het asje. Het was wel eng om zoveel kracht te moeten uitoefenen om hem er op te schuiven, maar het lukte. Nu nog de motor op de juiste positie fixeren en testen. Nu heb ik een collega die zelf een 3D-printer heeft gebouwd en hij bood aan een pasring te printen die inwendig de ø 15 mm van de motor heeft en uitwendig de ø 20 mm van het Märklin-motorhuis. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 08_1453319287.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 08_1453319287.jpg) Motorhuis, pasring en Faulhaber (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 07_1453319339.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 07_1453319339.jpg) Klemvast gemonteerd, klaar voor de eerste test Het frame Na eerst getest te hebben met het motortje in het wielstel en de draadjes van de motor rechtstreeks op een regelbare voeding was het tijd voor de volgende stap: het wielstel weer in het frame bouwen. Nu vermoedde ik wel dat er wat materiaal van het frame weggehaald zou moeten worden. Bij de Miba-motor was dat in een 1200-loc behoorlijk wat, las ik ergens op internet. Aangezien deze motor kleiner is, hoopte ik dat het wellicht minder zou zijn. Na wat passen en aftekenen op naar de schuur waar geen draai- en of freesbank op mij wachtte maar een bankschroef, een ijzerzaag en een arsenaal vijlen om dus klus te klaren. Na een kwartiertje zagen en vijlen was er ruimte genoeg voor de motor en kon het wielstel worden ingebouwd. (1. op de foto van het frame) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 03_1453319391.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 03_1453319391.jpg) Het kale frame ontdaan van overbodige delen De eerste test Nadat een decoder in de loc was gesoldeerd kon er getest worden. Eerst maar eens de losse loc de hele baan laten rondrijden, d.w.z. alleen het frame zonder de kap. In mijn baan zitten hellingen tot 2,7%, één zelfs met bogen r=360 mm. De loc rijdt behoorlijk snel op de regelaar van mijn Intellibox en ik durf, gezien de maximum spanning van 9 Volt, de regelaar niet al te ver open te draaien. Zonder problemen rijdt de loc rond! Tijd voor fase 2; ik hang er 5 stuks Roco Eanos-wagens achter en herhaal de testronde. Geen enkel probleem. Dan nog eens 5 Eanos-en extra er achter. Het loc-frame rijdt met 10 Eanos-wagen keurig zijn rondes over mijn baan. De (rechte) helling wordt zonder morren genomen en wat ook zeer aangenaam is: het motortje is stil! Je hoort de wielen op de rail en dat is het! Dan de helling met de bogen geprobeerd. Hier loopt het spaak. De trein komt (slippend!) tot stilstand op de helling. De motor trekt het dus nog wel, maar het gewicht van het frame zonder kap is kennelijk te laag. Voldoende resultaat om het project door te gaan zetten en als eerste een betere bevestiging van de motor aan het wielstel te creëren. 3D print Zoals eerder vermeld heb ik het geluk een collega te hebben die een 3D printer heeft en bereid is onderdelen voor mij te tekenen en te printen. Het wielstel en motortje gingen mee naar huis en na het nodige meet- en tekenwerk kwam er een passtuk uit de printer rollen dat in één keer paste. Het passtuk werd vastgezet met een boutje van het originele motordeksel. De motor zelf zit in principe klem in het gat van het passtuk, maar heb ik zekerheidshalve met een drupje verf vastgezet. Nu wordt het motortje precies gecentreerd en steekt zelfs nog iets in het lagergat van het originele Märklin-anker, wat ik wel heb opgeboord naar ø 1,7 mm. Het 8-tandige tandwiel past perfect op de tandwielen in het wielstel met als resultaat een erg stil functionerende aandrijving! (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 12_1453319465.jpeg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 12_1453319465.jpeg) De 3D tekening van het passtuk (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 10_1453319544.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 10_1453319544.jpg) Het passtuk gemonteerd en de motor vastgezet (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 11_1453319582.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 11_1453319582.jpg) Het wielstel klaar voor inbouw in de lok Ombouw Nu de aandrijving gelukt is, kan de rest van de loc ook worden aangepakt. Om ook sluitseinen in de loc te krijgen zullen er toch minimaal gaten geboord moeten worden ter plaatse van de op de kap gedrukte imitatie-seinen. Om dit te doen heb ik de kap voorzichtig in een bankschroef geklemd en de bolle imitatie-seinen vlak gevijld. Met een priem een centerpunt in het midden gedrukt en daarna voorzichtig een gaatje van 2 mm geboord met de accuboormachine. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 02_1453319648.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 02_1453319648.jpg) De kap in een veel te grote bankschroef De kap is nogal dik op die plek, zo’n 5 mm schat ik, dus met een handboortje leek me dat echt ondoenlijk. De frontseinen zijn origineel met een gloeilampje en een lichtgeleider uitgevoerd. Deze wil ik net als de sluitseinen uitvoeren met LEDs. Om dit te regelen heb ik een klein printje gezaagd uit een stuk banen-print en de LEDs zo gesoldeerd dat ze op ongeveer dezelfde maat zullen zitten als de gaten in de kap. Het schema heb ik ooit van een collega-modelspoorder gekregen. Ik ben geen elektronicus, maar kan dit dan nog net in elkaar solderen met een werkend resultaat. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 04_1453319705.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 04_1453319705.jpg) De printjes klaar voor de onderdelen (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 05_1453319751.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 05_1453319751.jpg) 5 LED's, 2 diode's en een hoop draden De prints worden zo aangesloten dat aan de voorzijde de front- en sluitseinen afhankelijk van de rijrichting wisselen. Ook de frontseinen aan de achterkant (waar de enige koppeling zit) doen hier aan mee via F0. Met F1 schakel je aan beide zijden het rangeersein in (wel via F0 uit doen). Met F2 kunnen dan nog de sluitseinen aan de koppelingszijde aangezet worden als de loc zonder sleep op pad is. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 17_1453319816.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 17_1453319816.jpg) Het printje ingebouwd in de kap Om de decoder verwisselbaar te houden heb ik ook van banen-print een ‘basisprint’ voor de loc gemaakt, met daarop de weerstanden voor de LEDs, een stekker voor de decoder en stekkerverbindingen met de motor - kan die gemakkelijk gedemonteerd worden - en de verlichtingsprints in de kap. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 18_1453319920.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 18_1453319920.jpg) Het basisprintje voor de decoder en aansluitingen van de front- en sluitseinen (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 21_1453319987.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 21_1453319987.jpg) Het basisprintje Om ruimte te maken voor deze attributen moeten voor- en achter op het frame de houders van de gloeilampjes (2. op de foto van het frame) verdwijnen en een ‘kolom’ (3. op de foto van het frame) waar de originele Märklin-elektronica aan bevestigd was zit ook in de weg voor de basisprint en moet dus plaatsmaken. De ijzerzaag en vijl zijn ook hiervoor weer de gebruikte gereedschappen. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 16_1453320269.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 16_1453320269.jpg) Bedrading tegen de zijkant gelijmd en de stekker er aan gesoldeerd. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 15_1453320316.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 15_1453320316.jpg) Alle nieuwe onderdelen gemonteerd en stekkers er in, de kap kan dicht. Cosmetische aanpassingen Zoals gezegd moeten de Märklin-tyfoons wijken voor Roco-konijnenhokken, die dan op de juiste plaats worden bevestigd met wat seconden-gel. Helaas dekt dit niet de gaten af waar de tyfoons in vast zaten. Om dit niet al te moeilijk op te lossen heb ik een klein vlak plaatje styreen over de gaten geplakt, net achter de tyfoons. Niet geheel naar het grote voorbeeld, maar wel effectief. Beide geschilderd met Humbrol 125 satin wat niet precies de grijze kleur is van de loc, maar zo weinig verschilt, dat ook na hier en daar het originele grijs wat bijschilderen, het vrijwel onzichtbaar is geworden. Om de voorkant van de loc wat meer ‘smoel’ te geven wil ik de remslangen, die in de basis al in de gegoten metalen kap zijn weergegeven, verlengen. Daarvoor wordt natuurlijk eerst de Märklin-koppelhaak aan de voorzijde verwijderd. Waar moeten die slangen aan vast komen te zitten? Dit ‘probleem’ had ik al eerder bij de Märklin 1702, die mijn DD-AR mag trekken/duwen, aangepakt door een stukje styreen onder het metalen frame te bevestigen met 2 M2 schroefjes. Aan dit plaatje heb ik stukjes gebogen lakdraad ø 0,6 mm gelijmd, die het verlengde vormen van de aangegoten remkranen met een stukje slang. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 19_1453320374.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 19_1453320374.jpg) Remslangen aan de voorzijde De koppeling De 1631 heeft metalen koppelhaken, wat destijds bij Märklin gebruikelijk was. Zoals gezegd gebruik ik Roco-kortkoppelingen voor mijn treinenbedrijf en liefst zo kort mogelijk gekoppeld. De eerder genoemde 1702 heeft origineel koppelingen die op dezelfde plek zijn bevestigd, maar van kunststof zijn gemaakt. Van deze 1702 is nog een koppeling over en die gebruik ik nu voor de 1631. Het achterste deel van de (1702) koppeling wordt aan een Roco kortkoppeling gelijmd met seconden-gel. Ter versteviging wordt een klein plaatje styreen aan boven en onderzijde gelijmd. Deze constructie heeft zich al aan de 1702 bewezen en wordt in feite nu gekopieerd voor de 1631. Dit is nu het kortste wat mogelijk is. In bochten zullen de binnenste buffers elkaar gegarandeerd raken en dankzij het feit dat de buffer van de loc redelijk fors is, gaat dat goed. Ik rechte lijn en trekkend zal de bufferafstand zo’n 2-3 mm zijn. Gezien het feit dat de loc geen kortkoppel-mechanisme heeft is dit voor mij acceptabel. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 20_1453320481.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Foto 20_1453320481.jpg) De verkorte 'koppelhaak' met Roco kortkoppeling Conclusie Kan er nog meer verbeterd worden aan dit bijna 30 jaar oud model? Zeker wel… Er kunnen mooiere en meer realistische pantografen worden gemonteerd. Ik sluit niet uit dat dit nog ooit nog eens gebeurt. De roosters zijn, zoals eerder opgemerkt, veel te dik. Dunner maken zie ik op dit moment nog niet zitten. Een kortkoppel-mechanisme monteren zou kunnen. Symoba heeft mooie, kleine exemplaren die wel kunnen passen. Er zal dan ook ruimte gemaakt moeten worden bij het wielstel anders past het zeker niet. Gezien de resultaten van de huidige koppeling zie ik daar echter geen meerwaarde in, de 1631 mag zo weer de baan op. Snelfilterkoffie en Senseo hebben de koffiemolen uit de keuken verdreven, de Faulhaber was nodig om die ook van zolder te doen verdwijnen… Ik ben er niet rouwig om. Mijn 1631 kan weer jaren mee! Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 24 Januari 2016, 20:47:07 Afgelopen week kwam ik er achter dat de frontlichten aan de achterzijde niet werkten als de rijrichting wisselde.
Aan de voorkant gingen keurig de sluitlichten aan, maar aan de achterzijde bleef het donker... De beide printjes had ik getest voor ik ze inbouwde, maar dat was los en rechtstreeks op een regelbare voeding. Nu bleek er wat mis....meten is weten dus de lok open en kijken of er wellicht een LED stuk was. Dat bleek niet het geval. Dan het schema eens checken. Ik heb geen technische gegevens van de LED's, maar na wat proberen kwam ik er achter dat de gele LED's mooi branden bij 2,5 V en de rode bij 2,2 V. Daarmee aan het rekenen geslagen met de wél brandende LED's, kwam ik uit op een stroom van 8-12 mA. Toen zag ik ook waarom het niet werkte. Over de gele draad stonden twee series van LED's parallel die elke een andere spanning nodig hadden. De drie gele + een diode zo'n 8,2 V, de twee rode slechts 4,4 V. Om die gele goed te laten branden bij zo'n 10 mA is een weerstand van 980 Ohm nodig, voor de 2 rode 1360 Ohm. Voor de gele zat er dus in principe al de juiste waarde in (1k), maar de rode toe moest er nog 360 Ohm bij komen. Die had ik niet, daarom maar een 330 Ohm geplaatst en werken! (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Schema 1631_1453664105.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/Schema 1631_1453664105.jpg) Op deze manier heb ik aan de voorzijde wisselende seinen en als je omschakelt naar achteruit rijden gaan ook de frontseinen achter aan. De sluitseinen achter gaan via F2 zodat, als er een sleep achter hangt, je F2 kan uitzetten. Met hulp van Sander is het gelukt om via function mapping F2 zo te mappen dat als F2 is ingeschakeld deze richtingsafhankelijk werkt (y) Via F1 kan het rangeersein aan worden gezet. Wel F0 n F2 uitzetten, anders heb je een lichtorgel ;D Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 25 Januari 2016, 22:28:09 Toen de eerste lok een succes bleek -de 1631 heeft inmiddels heel veel km's gemaakt in Waldijk- durfde ik meer motoren te bestellen.
Er staan nl. nog wel een paar Märklin's analoog te wezen met koffiemolen... :-\ (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/01_motoren_1453754693.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/01_motoren_1453754693.jpg) Het artikelnummer van de motor: 1516T006S Het artikelnummer van de tandwielen: ZR47 Webiste: http://www.lemo-solar.de (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02_tandwielen_1453755017.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02_tandwielen_1453755017.jpg) Het opboren gaat vrij simpel met het handboortje. De 2e zending motoren heeft wel assen van 1,5 mm. Eerst boren met 1,4 mm en daarna voorzichtig de 1,5 mm boor er door en dan klemmen ze prachtig op de assen. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03_opboren_1453755213.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03_opboren_1453755213.jpg) Het volgende slachtoffer was de 1702. Deze reed al een tijdje digitaal rond met een ESU-magneet en origineel anker. O.a. de reden van deze exercitie... (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04_frame_1702_1453755427.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04_frame_1702_1453755427.jpg) Magneet er uit, anker er uit, schoonmaken. Asgat opboren naar 1,6 mm, 3D geprint passtuk monteren, motor er in, aansluiten en gaan! Nou ja....de decoder afstellen en zo, maar dat kan je hier (http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/relimamastica-hondekoppen/msg28426/#msg28426) lezen (al doet de titel vermoeden dat het alleen om CD motoren gaat) Daarna kwam de motorpost aan de beurt. Het voordeel was dat deze al LED's had. De printjes moesten wel aangepast worden. Bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30406.msg668890#msg668890) is dit al eens laten zien door Wijbe. (iets naar beneden scrollen) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/05_3005_01_1453756600.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/05_3005_01_1453756600.jpg) De motor plaatsen ging hetzelfde. Ook hier heb ik een basisprintje gemaakt waar de bedrading van de LED's rechtstreeks aan gesoldeerd zijn nu de bedrading gewoon in het frame zit. De weerstanden zitten weer op het printje en ook weer een stekkerverbinding voor de decoder zodat die gemakkelijk gewisseld kan worden. Dat geldt overigens ook voor de motor om het wielstel gemakkelijk verwijderbaar te houden. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06_3005_1453756835.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/06_3005_1453756835.jpg) Nog wat versierselen aan de voorzijde (waar diode's al niet voor gebruikt kunnen worden) en de motorpost kan worden ingezet met een sleepje hbbkkss-en Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Romar op 26 Januari 2016, 00:08:06 (y) (y) (y)
Nu nog ombouwen naar gelijkstroom en klaar. *duik* Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 26 Januari 2016, 06:21:02 I.p.v. duiken kan je ook gewoon met de veerboot naar de vaste wal hoor Romar ;D
Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Sander Lageveen op 26 Januari 2016, 07:03:42 Kwestie van een draadje van de ski naar de stroomafname van de wielen leggen dacht ik.
Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 26 Januari 2016, 10:05:23 Zonder geïsoleerde assen wordt het 'm niet... maar dat hoeft ook niet bij mij ;D
Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Fritsprt op 25 Maart 2016, 21:51:42 Jakop, je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar de motortjes.
Citaat Het artikelnummer van de motor: 1516T006S Wat is de reden dat je een 6V uitvoering gebruikt? Er is een 12V uitvoering en met name bij een digitale baan kan die hogere spanning geen kwaad lijkt mij. En dan de prijs, jij schrijft € 25,-. Op de site staat echter € 59,50. Ze hebben daar een behoorlijke inflatie meegemaakt..... ;D gr. Frits Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Sander Lageveen op 25 Maart 2016, 23:45:35 Jakop,
heb je hier een locpilot4 inzitten? Eens kijken of we het ding zo kunnen programmeren dat wanneer je F1 inschakelt, F0 en F2 uitgaan. Bij een Zimo kan dat namelijk.... Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Sander Lageveen op 26 Maart 2016, 00:38:36 Jakop,
Volgens de beschrijving van de Lokpilot gebruiksaanwijzing is dit wel degelijk mogelijk. Kan jij mij precies vertellen wat op welke functie zit? Als ik de tekst lees kom ik op dit: F0= frontsein/sluitsein <-- F0= frontsein --> F1 = Rangeersein F2 = sluitsein Klopt dit lijstje? Wanneer F1 = ON, F0 en F2 = OUT, klopt dit? Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 26 Maart 2016, 08:05:24 Wat is de reden dat je een 6V uitvoering gebruikt? Er is een 12V uitvoering en met name bij een digitale baan kan die hogere spanning geen kwaad lijkt mij. En dan de prijs, jij schrijft € 25,-. Op de site staat echter € 59,50. Ze hebben daar een behoorlijke inflatie meegemaakt..... ;D gr. Frits Het is een motor die nu nog wordt aangeboden voor €17, en daar had ik hem ook voor gekocht. Samen met tandwiel en verzendkosten kwam ik net onder de €25 uit. In de technische gegevens staat: Betriebsspannung 0,2 - 9 Volt. Die spanning is helemaal geen probleem, dat regel je prima met CV5 Ik heb die zo ingesteld dat ze in stap 28 net boven de 80 km/u rijden volgens Koploper wat de max. snelheid op mijn baan is. Als je dat nummer ingeeft in het zoekvenster op die site krijg je 5 resultaten. De onderste 3 zijn verschillende uitvoeringen van 'mijn' motortje @Sander Hier zitten LoPi 4.0's in. Het lijstje klopt en in pricipe ook wat je zegt over aan en uit echter F0 + F2 aan is gevarensein ;-) Wat jouw Zimo-kennis betreft: ik zou bij de Roco 1204 graag de sluitseinen uit willen hebben als hij een sleep heeft... Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Sander Lageveen op 26 Maart 2016, 12:42:56 Lokpilots kun je zo programmeren dat je F2 en F0 beide kan bedienen. Echter wanneer je F1 schakelt stel je als voorwaarde dat F0 en F2 uit moeten zijn. Bij het uitschakel van F1 werken F0 en F2 weer gewoon.
Ik kon vannacht niet slapen en heb een loc op mijn testbaan gezet en ben aan het proberen om dit geschakeld te krijgen. Wat de 1200 betreft; welk type zimo decoder zit daar in? En hoe schakelt de verlichting nu? F0 is frontsein? Of front- en sluitsein? Wat schakelt F1 enz...? Alleen met die info kan ik wat proberen te programmeren. Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 26 Maart 2016, 14:15:06 Geen idee welk type exact. Het is de standaard af fabriek Roco met sound en er staat geen type in documentatie
Ik heb vandaag visite en kan niet kijken hoe e.a. geschakeld is nu, kom er op terug Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Sander Lageveen op 26 Maart 2016, 19:18:23 Op dit moment loop ik tegen het probleem aan dat de Firmware in mijn Lokpilots waarschijnlijk niet up-to-date zijn om F1 zoals hierboven in berichten reeds staat en dergelijke te programmeren.
Kom er op terug! Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Sander Lageveen op 27 Maart 2016, 00:52:04 En zie hier....
Vervolgens nog een aanpassing gemaakt aan de hand van Jakop's opmerking uit een ander draadje dat wanneer ie Rangeersein schakelt, hij eerst frontsein en sluitsein uit moest schakelen. Bij het programmeren van de volgende CV's is dat opgelost. CV321= 148 CV337= 152 CV385= 132 CV401= 136 Hoe je dat doet? Zie hier een screendump van de Lokprogrammer software welke ik daarvoor gebruik. (en bij deze heb ik hulp gehad van RuudNS) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7/F1 aan_1459035989.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7/F1 aan_1459035989.png) En nu ik dit allemaal opschrijf is er wellicht ook nog wel een ander trucje mogelijk..... Ik kom er wederom op terug! Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 13 November 2016, 15:56:49 Niet toevallig is de 1139 de volgende lok die een Faulhaber krijgt, want er komen verlichtingsprintjes (http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/verlichtingsprintjes-1100-botsneus-roco-marklintrix/msg36017/#msg36017) aan en daarom wil ik de lok al vast voorzien van zijn nieuwe aandrijving.
Toen ik het frame van alles had bevrijd, en ik alleen nog maar het frame had met het wielstel aan de ene kant en het motorhuis aan de andere kant, zag ik dat het frame scheef op beiden ligt. Je zie de nieuwe motor al zitten op de foto, maar die verandert niets aan de constructie van de originele lok qua bevestiging van beide wielstellen. Een verschil van 1,5 mm tussen links en rechts! :o (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1130_hoogte_01_1479046829.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1130_hoogte_01_1479046829.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1130_hoogte_02_1479046863.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1130_hoogte_02_1479046863.jpg) Als de kap ook plaatst verandert er visueel ook niets: de lok staat scheef! Na de vraag gesteld te hebben bij de buren (3Rail), bleek dit 'normaal' te zijn bij de 1139 en andere nummervarianten van de 1100. Verrassend, maar niet echt acceptabel vind ik. Het wielstel waar de sleper ook onder zit steunt het frame met 2 opstaande lipjes waardoor het wielstel ook kan kantelen om oneffenheden aan te kunnen. Die kunnen korter zag ik waardoor die kant i.i.g. wat kan zakken. Ik had gemeten dat 1 mm wel het maximum was wat ik hier kon afhalen en zo gezegd, zo gedaan. Na de zaak weer gemonteerd te hebben bleken nu meteen beide kanten 24 mm boven de railstaaf te zitten. (y) Hieronder een (wazig) plaatje waarop ik de lipjes waarover gesproken is aanduid met 2 pijltjes. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_vlak_01_1479047154.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_vlak_01_1479047154.jpg) Dan de lok op de wielstellen en visueel al duidelijk recht(er). De speling voor kantelen t.b.v. hellingen is fors minder geworden, maar nog ruim voldoende om perfect te functioneren. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_vlak_02_1479047198.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_vlak_02_1479047198.jpg) Als laatste opgetuigd: het frame rust nu visueel aan beide zijden op het kunststof van de wielstellen. Dat zou bij een originele, scheef staande lok, niet zo moeten zijn. Ik heb het vóór de operatie niet bekeken.... :-\ (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_vlak_03_1479047250.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_vlak_03_1479047250.jpg) Nu zijn die lipjes een wezenlijk onderdeel in het elektrisch contact tussen frame en wielen en dus ook belangrijk voor de bedrijfszekerheid. Bij de 1600-1700 loks zit er een soort verende ring tussen wielstel en frame die dat contact garandeert. Door het afvijlen van die nokjes is er kans dat er minder contact is.. Die voorziening bij de 1600-1700 bracht me eigenlijk op het onderstaande idee, nadat ik eerst had zitten bedenken hoe ik het elektrisch contact tussen wielstel en frame met een draadverbinding kon verbeteren. Kan ik niet zo'n verende verbinding zelf maken? Een stukje latoenkoper in de juiste vorm knippen, gaatje er in....en dat viel niet mee. Boren lukt niet want het materiaal is te dun. Gelukkig heeft mijn vrouw goed gereedschap [wenskaarten-hobby] en daar hoort een holpijpje ø 4 mm bij. In principe voor gaten te stansen in papier en dik karton, maar latoenkoper ging ook (overigens zijn de werkzaamheden door de eigenaar van het gereedschap uitgevoerd, dus misbruik er van kan mij niet verweten worden) :P (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_test_01_1479048039.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_test_01_1479048039.jpg) Zoals op de foto is het trouwens niet gemonteerd. Was wel de bedoeling, maar het gaf de lok een vering die weer het frame omhoog duwde... Nu zit het precies zo als op de foto, maar dan onder het wielstel. Tussen de kop van de bevestigingsschroef en het wielstel in dus. Daar was 1 mm speling en door deze 'veer' wordt het wielstel nu tegen het frame gedrukt, maar niet zo strak dat hij niet meer kan bewegen. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_test_02_1479048086.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/1139_test_02_1479048086.jpg) De tweede foto is gemaakt tijdens de testrit over de hele baan incl. de hellingen en wissels, kruispunten en Engelse wissels. Conclusie: rijdt prima! De afstelling van LoPi 3.0 die ik gebruik voor testen kan veel beter ingesteld worden voor dit motortje, maar de mechanica werkt prima. En genoeg speling over om oneffenheden op te vangen. Nu eens kijken wat ik met de koppelingen kan doen, of eigenlijk 1 koppeling. De andere kant krijgt er geen en de trekkende kant moet een Roco kortkoppeling krijgen. Daarna is het wachten op de prototype printjes. Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Sander Lageveen op 13 November 2016, 16:37:08 Interessant projectje!
Voor de verlichtingsprintjes had dit allemaal niet gehoeven ;D De eerste demo printjes zijn verstuurd na fabricage en verwacht ik komende week in huis te hebben. Dan componenten solderen en opsturen naar jou, Jakop. Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 18 Maart 2018, 16:11:05 Na de 1139 werd het een tijd stil rond de Faulhaber-ombouw-projecten.
Inmiddels 3 jaar geleden kondigde ik de revisie van de Märklin 1212 (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg27894/#msg27894) (art.3055) al aan, maar het kwam er steeds niet van. Afgelopen herfst ben ik dan toch begonnen....en weer gestopt :D De kap werd een week ik een bad Dasty ontvetter gelegd (voor weinig bij de Wibra te koop) en met wat poetswerk met een oude tandenborstel had ik een 'kale' kap. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-03-2018_1217_02_1521384490.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-03-2018_1217_02_1521384490.jpg) De kap lag sindsdien op allerlei plekken op de baan, wel en niet in de weg en deed z'n best niet een onafgerond project te worden. Vorige week ben ik begonnen aan de 3e frontseinen. Een koperen buisje ø2 mm, inwendig ø 1 mm heb ik opgeboord naar inwendig ø 1,5 mm. Daar heb ik ook lichtgeleider van. Dan op de juiste plaats in de kap een gat geboord van ø 1,5 mm. Dat kan net! De boor komt net onder 'het plafond' van de neus uit. Daarna het gat opgeruimd naar 2 mm en dat ongeveer 1 mm diep gedaan. Van het koperen buisje ongeveer 2 mm afgesneden en dit in het ontstane gaat geduwd. Dat is op de foto hierboven al te zien, hieronder wat beter. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-03-2018_1217_01_1521384972.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-03-2018_1217_01_1521384972.jpg) Hier (http://forum.modelspoorwijzer.net/grootspoor/rangeersein-ns-1200/msg49525/#msg49525) vroeg ik al naar de rangeerverlichting van deze lok. De foto in het draadje is van de 1217 en dat wordt dit model ook om zo lang mogelijk inzetbaar te zijn in mijn tijdperk. Er moet dus LED verlichting in komen. Het schema is in principe hetzelfde als al eerder in deze draad te zien is, alleen de vorm is anders. Er is voldoende ruimte in de neuzen van de 1200, dus de weerstanden kon ik er nu ook gemakkelijk op kwijt. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-03-2018_verlichting_01_1521385203.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/18-03-2018_verlichting_01_1521385203.jpg) -driepunts frontsein (voor en achter via F0) -sluitseinen (voor via F0, achter via F2) -rangeersein d.m.v. de bovenste gele LED (F1) Spuiten doe ik in de schuur/garage en daar is het nu te koud ;D De laklaag moet dus nog even wachten. Het is de bedoeling voor het eerst eens met vallejo te spuiten. Inmiddels ligt het onderstel uit elkaar voor de grote schoonmaak en ombouw. De uitdaging is hier een ander soort 3D geprint passtuk te ontwerpen daar het draaien van het wielstel nu draagt op het motordeksel wat gaat verdwijnen. Dat moet dus op dezelfde positie ook weer in dit passtuk verschijnen. De Faulhaber + tandwiel past i.i.g. (y) Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 13 Mei 2018, 20:35:13 Het vervolg van de 1212 >> 1217. Foto's zeggen alles:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_grondverf_1526239457.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_grondverf_1526239457.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_geel_grijs_1526239491.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_geel_grijs_1526239491.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_geel_grijs_02_1526239527.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_geel_grijs_02_1526239527.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_geel_grijs_03_1526239572.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_geel_grijs_03_1526239572.jpg) Märklin heeft nogal opvallend de contouren van het fabrieks schild op de neus weergegeven (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_neus_01_1526239878.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_neus_01_1526239878.jpg) Dat schreeuwde op een decal vond ik (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_neus_02_1526239949.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_1217_neus_02_1526239949.jpg) Ter illustratie nog het schild van de 1201 (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_schild_1526240012.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/13-05-2018_schild_1526240012.jpg) Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 24 Mei 2018, 19:45:18 Fase I is achter de rug! De kap is klaar.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/24-05-2018_1217_kap_1527187156.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/24-05-2018_1217_kap_1527187156.jpg) Dat wil zeggen van buiten. De lichtprintjes zijn al getest en hadden met sluitlicht wat uitstraling naar de frontseinen, dus daar wordt aan gewerkt. Nu het onderstel voorzien van een printplaatje waar de decoder in geprikt kan worden en de bedrading vanuit de kap ook met een stekkerverbinding aan kan worden gekoppeld. Nog geen nieuws uit de 3D-printstudio al was ik nog niet vergeten ;) Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Joran op 24 Mei 2018, 22:14:50 Dat ziet er toch best goed uit! (y)
Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: Jakop de Bruin op 25 Augustus 2018, 18:07:27 Door de warme zomer en andere activiteiten werd er weinig gedaan in de Waldijkse werkplaats tot afgelopen week de werkzaamheden aan de 1217 weer werden opgepakt.
Wat moest er nog gebeuren? -de verlichtingsprintjes in de kap plaatsen en de draden zodanig vastzetten dat de motor er geen hinder van heeft -het motordraaistel smeren en afstellen (juiste diepte Faulhaber in het huis) -het verdeelprintje maken; waar alle draden tezamen komen -motordraden voorzien van stekker als ook de draden uit de kap van de verlichting -buffers weer monteren -draaistellen reinigen en voorzien van nieuwe ASB's En dan in elkaar zetten natuurlijk (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_01_1535214445.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_01_1535214445.jpg) Staatsieportret (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_02_1535214499.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_02_1535214499.jpg) Iets meer van voren (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_04_1535214621.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_04_1535214621.jpg) Samen met zijn Roco-broertje. Overigens staan de buffers op dezelfde hoogte en ook de neuzen schelen slechts enkel tienden (van mm) in hoogte Nu zie je er op bovenstaande foto's (bijna) niets van, maar het ging tijdens het spuiten, of eigenlijk tijdens aanbrengen van decals behoorlijk mis. Met lostrekken van een stuk Scotch magic tape, die het decalvel op z'n plaats hield, kwam er verf los tot op het metaal. Twee kraters in het lakwerk....wat nu? Daar heb ik eerst een nachtje over geslapen. Bijna alle decals zaten er al op, het spuitwerk was me eigenlijk goed naar de zin en nu dan weer terug naar af en naar een kale kap? Ik besloot de kraters eerst te vullen met verf met een klein penseel. Daarbij ontdekte ik dat het nieuwe potje Humbroll 67 matt, wat ik altijd voor NS grijs gebruik, donkerder was dan de vorige waar de lok mee gespoten was! Die was op nadat de lok klaar was... Om het uiteindelijk zo min mogelijk te laten opvallen en het nog iets realistischer te maken besloot in de vlakken te postzegelen. Áls dan de kleur ging afwijken, dan maar zo. Met wat mengen met een klein beetje Humbroll 125 Satin kreeg ik de kleur er erg dicht bij zo niet hetzelfde. Hieronder de plekken waar het om ging. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_03_1535214543.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_03_1535214543.jpg) De beschadigde stukken Omdat dit nog een echt oud Märklin frame is (gestanste plaat i.p.v. gietstuk) maakt het originele motorschild deel uit van de constructie die het wielstel in het frame houdt en draaien mogelijk maakt. Daarom hebben we (samen met mijn 3D-print-collega) besloten het schild te behouden en de ruimte die er achter ontstaan is door het verwijderen van de magneet, op te vullen met een 3D-printstuk. Daar in zit natuurlijk weer op de juiste plaats een gat ø 15 mm waar de Faulhaber in vast komt. In het schild komt dan ook nog een gat (iets ruimer) waarde 'kont' van de motor nog door heen steekt. Op onderstaande foto zie je ook nog het printje waar de motor aan zit d.m.v. een stekkerverbindingen en rechts de 5-polige stekker naar verlichting in de kap. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_05_1535215912.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_05_1535215912.jpg) Hier zie je het printstuk beter en ook dat de decoder (ESU LokPilot 4.0) via de 8-polige stekker is verbonden en ook de vilolet draad zelfs met een stekkertje. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_06_1535215868.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_06_1535215868.jpg) Nog één van de andere kant samen met de kap. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_07_1535216049.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/25-08-2018_NS1217_07_1535216049.jpg) De stekkerverbindingen hebben zich al weer bewezen want terwijl ik dit stuk type rijdt de lok z'n rondjes om de motor wat in te rijden. Deze stopte net abrupt en met één schroef de kap los en 1 stekker er uit is de kap 'weg'. Met wat proberen en zoeken bleek de motor langzaam uit het printstuk te schuiven. Ik had 'm ook nog niet gefixeerd met een drupje verf o.i.d. Stekker er weer in en kap er op, schroefje er in en weer terug inrijden. Misschien morgen eens kijken of ik de verlichting kan vangen in een klein filmpje of zo. Titel: Re:Märklin loks voorzien van Faulhaber motoren Bericht door: bollen neus op 31 Augustus 2018, 10:46:35 Voor je spuitwerk begint de kale body even met een filler spuiten (zoals ze gebruiken in de garages ?) en met zeer fijn schuurpapier wat egaler maken? Zou dat helpen? Minder putjes en oneffenheden heb je dan wel denk ik?
Eric. |