Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Materieel verzameling Michiel(NDS)
Pagina's: 1 ... 75 76 [77] 78 79 80   Omlaag
Print
Auteur Topic: Materieel verzameling Michiel(NDS)  (gelezen 888522 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1140 Gepost op: 1 December 2023, 21:51:49 »

De Br140 heb ik vandaag afgemaakt:





Ik vind het een heel gaaf ding geworden.

Gister ben ik nog snel even langs wentink gegaan om een onderlosser te scoren die ik al een paar keer had laten staan. Er bleken er uit eindelijk 2 te staan dus ik heb ze allebei meegenomen. Het waren kalkwagens dus er zaten kleppen op. Bij de wagens die Jaap heeft zijn die simpel afneembaar appte hij, maar bij deze 2 bleken ze vast gelijmd. De kleppen inslijpen en vervolgens met een punttangetjes afknabbelen deed wonderen. Dus nu heb ik 2 open wagens en die ben ik aan het schilderen. Ik heb de onderzijde nadat ik de wagens verwarmt had van onder zwart gespoten en daar in de luchtstroom van de kachel gedroogd. Daarna heb ik ze een lichte overbrush gegeven om zo wat meer diepte te creëren in de verflagen die er overheen komen.












Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1141 Gepost op: 3 December 2023, 15:11:47 »

Hier 2 foto's van de 2 wagens die ik vrijdag heb afgemaakt. De kolen zijn nog niet helemaal droog maar de verf is ver genoeg er in getrokken dat ik ze nu wel bij de kachel kan drogen zonder dat er een vlies van verf overheen ontstaat.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 278


« Antwoord #1142 Gepost op: 3 December 2023, 18:20:03 »

Michiel, vroeger voor kolen ladingen dierf ik af en toe ook wel eens kwarts zand gebruiken in samengang met zwarte half matte en glans zwrte verf om verder in te kleuren. Misschien heb je hiermee iets?
Zien er goed uit.
Den Eric
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1143 Gepost op: 7 December 2023, 16:53:26 »

Hoi Eric, ik had je berichtje even gemist, maar dat is zeker een idee waar ik ook verder naar ga kijken en als ik het zand heb ga proberen. Fine turf in de kleur soil van woodland met zwarte en zilvere verf wil ik ook nog gaan testen. Nu ben ik iets vergelijkbaars voor ijzererts aan het doen:

Voor de ertstrein van Jaap ben ik proefjes aan het doen om passende lading te maken. Wat veel mensen vergeten is dat ijzererts heel zwaar is een een 4asser daardoor maar ongeveer 1/3 vol geladen kan worden omdat dan het maximum gewicht al word bereikt. Daarom worden op enkele verbindingen ook 6assige onderlossers ingezet met automatische koppeling. Neemt niet weg dat ook in 4assige onderlossers nog genoeg erts word vervoerd om meerdere redenen.

Het doel van mijn proeven is om met materialen die aanwezig zijn bij Jaap of bij mij een realistisch uitziende lading te krijgen. De foto die ik van een 4asser heb heeft erts die erg oranje rood is bij foto's van 6asser gaat het meer naar roodbruin met een wat oud roze gloed.

Het eerste idee was fine turf in de kleuren burnt gras en soil en woodland sneeuw te mengen met verf. Daarbij heb ik te veel verf gebruikt maar het gaf wel gelijk een goede richting. Alle 3 heb ik met roest verf gemengd en burnt gras en soil ook met engels rood.

Engels rood geeft de goede richting. Toen ben ik alle 3 de kleuren fine turf met verdund engels rood gaan lijmen. Sneeuw bleek daarbij geen succes want daar trekt de verdunde verf slecht in. De andere 2 heb ik daarna nog een 2e laag verf gegeven. Dat geeft een redelijk effect maar mag de volgende keer iets meer verdund worden.

Aangezien het drogen lang duurt en ik snel resultaat wilde hebben ben ik de 3 fine turf kleuren gaan lijmen met secondelijm. Zoals bekend kost dat veel lijm, wekt dat een heftige chemische reactie op waarbij veel dampen( traangas achtig) vrijkomen en het fine turf uitzet. De sneeuw reageerde wat ander en vormde rare lagen omdat ook daar de lijm weer niet goed door trok. Ook hier is sneeuw dus niet bruikbaar. Door het uitzetten is de hoeveelheid die je nodig hebt moeilijk te controleren. Door de hitte ontwikkeling kan het kunststof van de wagons smelten vooral bij nieuwere flexibele kunststoffen. Het oude brosse kunststof van minitrix kan gek genoeg veel hitte hebben. Ik zou dus in de wagens van Jaap geen secondelijm gebruiken om fine turf vast te lijmen. Deze proef was wel nuttige om de verf verder te testen. Alles kreeg 1 laag dun engels rood en de helft daarna nog een 2e. Daarbij vind ik dat brunt gras+engels rood het mooiste effect geeft.


Om ook nog te kijken wat lijmen met verdunde tacky glue doet heb ik ook daar 2 proefjes mee gedaan. Het lijmen zelf gaat goed maar schilderen daarna gaat niet. De lijm trekt het vocht zo snel uit de verf dat de verdunde verf als een vlies opdroogd en de structuur verloren gaat. Omdat Jaap alleen fine turf in de kleur green blend heeft heb ik gister avond daar nog een proefje mee gedaan. Ook hier verlijmd met verdund engels rood en deze moet nu als het droog genoeg is nog een 2e laagje krijgen.


Mocht de kleur uiteindelijk te rood worden kan het altijd nog met een bruine wash afgezwakt worden.
 
Ondertussen denkt Jaap er nu over om er een cokes trein van te maken dus dan zouden we daar weer dingen voor moeten proberen of hij koopt passend strooisel maar het doel was eigenlijk niks te hoeven kopen dacht ik Wink

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1144 Gepost op: 8 December 2023, 00:22:26 »

Naar aanleiding van de tip van Eric en omdat Jaap over cokes nadenkt ben ik ook even proefjes voor kolen en cokes gaan maken op basis van zand en fine turf green blend van woodland.

Deze zand versie heeft mijn voorkeur en de heel donker grijze is voor cokes bedoeld. Van de andere 2 komt de zijde glans zwarte het beste over al kan die nog iets meer glans vernis gebruiken. Dus eric, bedankt voor de nuttige tip Duim omhoog. Bij het zand was nog wel wat drybrushen nodig om alles dekkend te krijgen want zandkorrels nemen geen verf op fine turf wel.


Dit is de fine turf versie en omdat die heel licht is is deze beter voor Jaap omdat het moet rijden. Hierbij is het verschil tussen zwart met een beetje zilver en zwart met een beetje glans vernis minder groot.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1145 Gepost op: 11 December 2023, 01:11:43 »

Gister heb ik bij Jaap nog 6 onderlossers meegenomen. 5 daarvan ben ik na thuiskomst gelijk onder handen gaan nemen en deze heb ik vandaag gespoten en geschilderd. De 4 4assers zijn af op logo's na, de 2asser moet nog wat verouderd worden en daarna van lading voorzien worden.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Den Eric
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 278


« Antwoord #1146 Gepost op: 11 December 2023, 13:36:02 »

Michiel, die beladingen zien er al ferm "fris" vuil uit. het is enkel met uit te proberen dat je aan het gewenste resultaat komt. Je moet ook niet bang zijn dat er iets misloopt, camoefleren die boel en gebruiken. De wagons kan je eventueel nog wat nabehandelen met een beetje oplosmiddel zoals terpentijn en laten uitlopen naar beneden.
Is maar wat gedacht hier, hopelijk ben je er iets mee.
Den Eric
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1147 Gepost op: 14 December 2023, 18:57:21 »

Nieuwe dingen uitproberen vind ik vaak wel leuk en doe ik dan het liefst zoals nu op plekken waar het geen kwaad kan zodat ik weet wat wel en niet werkt voor ik het op een andere plek zoals in een wagen gebruik. Alle verf en veel lijm is op water basis dus kan ook vaak weer los mocht dat nodig zijn.

Ik heb gister een ladekastje opgehaald wat mijn nieuwe gereedschap/hobbykar is geworden. De hangmappen lade ombouw bleek meer werk als een boodschappenkrat er in schuiven dus heb ik dat laatste gedaan. Het rekje van de oude kar hangt er aan met ervoor 2 tabakspotten om de föhn en lijmpistolen in te hangen. De bovenste lade moet nog een uitsparing krijgen zodat snoeren van o.a. de miniboormachine erdoor naar buiten kunnen. Ook zit de stekkerdoos er uiteraard weer op.




De oude kar op basis van een tafeltje is gedemonteerd en van een nieuwe stekkerdoos voorzien en gaat naar m'n vader.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1148 Gepost op: 19 December 2023, 19:43:47 »

Afgelopen weekend heb ik op de beurs in Zutphen diverse onderlossers gekocht en gekregen. Een deel heb ik zaterdag mee naar huis genomen. Toen ik zondag plots doordat m'n lichaam me in de steek liet iets anders te doen moest hebben kon ik er nog een paar bij kopen om daar om te schilderen.

Gister en vandaag ben ik met de onderlossers verder gegaan. De 5 nieuwe 4assers heb ik gister omgeschilderd en vandaag van logo's en lading voorzien. De lading van de 4 4assers van vorige week was nu ook droog dus konden ook daar eindelijk logo's op. Die 4 staan nu in de vitrinekast, de andere 5 moeten eerst nog drogen en dan moet er eentje bij geschilderd worden.

De 5 nieuwe:








De 4 van vorige week:


Dan was er van vorige week nog een 2asser die vandaag ook logo's kreeg:


Dan heb ik dit weekend nog 3 2assers gekocht waarvan 2 zondag deels omgeschilderd zijn want de andere lag al thuis:

Deze ga ik nu afmaken, de bruine blijft daarbij bruin.

Na de dryneedling van vanmiddag kan ik nu weer redelijk normaal lopen/bewegen. M'n ouders hebben wel 2 dagen van Nijmegen naar Arnhem moeten rijden om mij van/naar de fysio te brengen en gelukkig kunnen zij dat nog.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1149 Gepost op: 21 December 2023, 12:50:24 »

De 3 2assers zijn nu ook af en staan te drogen:


De grote kolentrein staat nu compleet in de vitrinekast boven m'n bed, ik moet nog kijken of daar een beetje redelijke foto's van kan maken.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1150 Gepost op: 23 December 2023, 14:05:48 »

Ik heb foto's van de kolentreinen gemaakt en die van de korte zijn redelijk gelukt, die van de lange zijn door afstand en belichting nogal matig maar beter kan het niet dus het is wat het is.










Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1151 Gepost op: 31 December 2023, 19:40:11 »

Het materieel wat ik van de week in Lochem bestikkerd heb leverde toch nog vrij veel werk op thuis. Bij de NE81 motorwagens heb ik niet op zitten letten en daardoor 2 wanden verkeerd bestikkerd, die moesten dus over nieuw. Daarnaast moesten er op de daken nog diverse details waar ik deels niet aan had gedacht.

Maar nu zijn ze af:





Voor de onoplettende kijker, zoek de verschillen want het zijn 2 generaties NE81.







Op naar mijn goede voornemen voor 2024, zien dat het fysiek weer lukt om op een duurzame manier bussen te maken. Daarvoor ga ik eens advies in winnen bij m'n fysiotherapeuten Wink

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1152 Gepost op: 4 Januari 2024, 00:20:32 »

Vandaag maar eens met mijn goede voornemen voor 2024 gedaan. Ik wil weer redelijk bussen kunnen schilderen en voor de zijwanden is oplossing vrij simpel, ze neerleggen tijdens het schilderen. Voor de kopwanden is dat lastiger want ze recht op zetten en dan schilderen zonder vast houden gaat uiteraard niet. Dan moet er dus iets van een schilder handvat komen. Een gekregen pillen pot, een U profiel, een vilten vaatdoek en een deksel van een kabelgoot zijn de basis ingrediënten. Vilt is vooral nodig om de bus te beschermen en hem in en uit het handvat te kunnen schuiven. Het u profiel en de kabelgoot deksel vormen de ruimte om de bus vast te houden. De ruimte tussen die koker die je dan hebt en de pot heb ik opgevuld met zand om gewicht te creëren.

De hoge heb ik opgehoogd met een stuk kartonnen rol.

Nu hopen dat het werkt zoals ik nodig heb.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1153 Gepost op: 5 Januari 2024, 23:51:49 »

Vandaag heb ik ook nog een iets groter schilderhandvat gemaakt waar bussen die wat hoger zijn ook in kunnen. Bij het gebruik zal ik dan wel met opvul stukjes moeten werken.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3586



« Antwoord #1154 Gepost op: 23 Januari 2024, 00:32:14 »

Voor een nieuw hobby projectje, een museumspoorlijn wil ik een huisstijl hebben. Dus ik ben maar weer eens ouderwets gaan tekenen:

Nu nog een keuze maken.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: 1 ... 75 76 [77] 78 79 80   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Materieel verzameling Michiel(NDS)
« vorige volgende »
Ga naar: