Titel: Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 20 Januari 2016, 17:19:55 Tijdens Eurospoor in oktober 2015 werd duidelijk gemaakt dat er méér gepost moest worden op dit mooie forum. Dit heb ik toegezegd, maar buiten "Raadplaatje" en "Onlangs gespot" zijn mijn bijdragen beperkt geweest. Ik had geen flauw idee wat ik zou kunnen posten. Ik ben geen "bouwer" zoals Jakop en Ruud, ik zie mezelf meer als een "verzamelaar". Zodoende wil ik wat van mijn verzameling laten zien in de vorm van treinsamenstellingen of iets degelijks.
Groet, Maarten Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Sander Lageveen op 20 Januari 2016, 17:33:56 Ja! Laat maar zien!
Tijdperk 2 weet ik weinig van dus ben heel benieuwd. Zou ook wel eens willen weten waarom nou juist tijdperk 2? Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: iepjak op 20 Januari 2016, 17:54:04 L.S.,
Mooi initiatief. Epoche II, veel opstellingen dan maar van Baden/Wurtenb. En bay. of Pruis' Grtz. Iepjak. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Jakop de Bruin op 20 Januari 2016, 17:57:09 We gaan er voor zitten Maarten! (y)
Dezelfde vraag en opmerking die Sander noemt kwamen ook bij mij op... Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: 1200blauw op 20 Januari 2016, 20:59:49 Zijn je samenstellingen een beetje conform de werkelijkheid?
Dan heb ik nog wel een leuke suggestie: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/show-je-realistische-treinsamenstelling/ ;) Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 21 Januari 2016, 02:24:22 Het begon allemaal...
(http://smileys.on-my-web.com/repository/Sleepy/sleep-055.gif) Toen ik mijn materieelpark ging uitbreiden, kocht ik wat ik mooi vond. Van Duits, Nederlands naar Zwitsers, van tijdperk II tot V, alles door elkaar. Na een aantal jaren kwam ik er achter dat er op deze manier niks bij elkaar paste. Het stoomtijdperk sprak mij sowieso heel erg aan, het zal de hunkering naar vervlogen tijden zijn geweest. De balans is in het voordeel van tijdperk II doorgeslagen, omdat ik op dat moment twee DRG stoomlocs had en maar één DB machine. Halverwege mijn middelbare schooltijd begon ik geïnteresseerd te raken in de Tweede Wereldoorlog. Naast het feit dat de spoorwegen gebruikt werden voor de Holocaust, wat ik als basiskennis van elke Nederlander beschouw, was een legermacht afhankelijk van een goede logistieke bevoorrading en van een wapenindustrie die voldoende grondstoffen nodig had om te produceren. Rokende schoorstenen, brandende kolen, smeltende ertsen en roodgloeiend staal van Kraft-, Hütten- en Bergwerke vind ik allemaal prachtig. Het materieel dat ik heb is Pruisisch of Eenheidsworst. Ik moet je dan teleurstellen. Vanaf de jaren '30 werden Länderbahn machines als oude meuk beschouwd. De samenstellingen zijn redelijk realistisch, dat wil ik wel proberen. Het kan altijd beter. Voor mij is het uitpluizen van bronnen en het completeren van het rollend materieel de volgende stap. Er zijn zat leuke foto's te vinden, maar het probleem is dat je een loc mist, of een wagen, of de foto is niet duidelijk genoeg. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 22 Januari 2016, 06:48:53 G, G, en nog meer G.
In 1909 werd het Deutsche Staatsbahn-Wagenverband opgericht. Dit samenwerkingsverband tussen de spoorwegmaatschappijen van elke Duitse staat had als doel het verminderen van de veelvoud aan wagentypen die in omloop waren. Door normen op te stellen kon de bouw vereenvoudigd worden. Er werden 11 wagentypen ingevoerd, de zogenaamde Musterblätter, die sindsdien in grote hoeveelheden besteld konden worden. Na de Eerste Wereldoorlog waren er, ondanks oorlogsverliezen, meer dan 800.000 goederenwagens in bedrijf. Door het Verdrag van Versailles moesten de Duitse spoorwegen samen zo'n 280.000 goederenwagen aan de overwinnaars afstaan. In de jaren '20 werden er wagens gebouwd om de tekorten aan te vullen. De uitwisselbaarheid van onderdelen zorgde voor een betere efficiency. Door de crisis van de jaren '30 waren er minder goederenwagens in bedrijf, maar toch meer dan 600.000 stuks. Ondanks de crisis waren er wagens nodig om oude exemplaren te vervangen. De reissnelheden namen toe en langzame goederentreinen mochten het personenverkeer niet hinderen. De lastechniek deed zijn intrede, waardoor wagendelen niet meer geklonken werden. Er waren zelfs typen die volledig uit staal gebouwd werden. Als de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken is er een grote behoefte aan wagens. Het laadvermogen gaat omhoog, bij open kolenwagens van 20 naar 26,5 ton en bij gesloten wagens van 15 naar 20 ton.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-011_1453429379.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-011_1453429379.jpg) 95 005 met diverse gesloten goederenwagens. Bovenstaand verhaal geeft de algemene lijn weer voor het hele Duitse wagenpark. Onlangs heb ik twee wagens Gattung G Bezirk Kassel aangeschaft, dus het lijkt mij wel leuk om met dit type te starten. Naast open kolenwagens waren gesloten goederenwagens het meest in dienst. Van het Bezirk Kassel en München waren er zo'n 122.000 stuks gebouwd. Dit type is een "must-have" en je kan er dus niet genoeg van hebben. Mijn trein stelt een stukgoederentrein voor. Als de indruk wordt gewekt dat het wel verdacht veel op een deportatietrein lijkt, vind ik dat jammer. Het feit is dat Gattung G in dergelijke trein werd ingezet. (http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/27671.jpg) Van spoor naar straat, RVM, 1937. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Jakop de Bruin op 22 Januari 2016, 19:13:21 Interessant Maarten (y)
Wat heb daar nu voor staan? Is dat een 85'er? Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 24 Januari 2016, 14:22:48 Dit is een BR 95. Deze zijn ouder en kleiner dan de BR 85. Ik zal de loc t.z.t. uitgebreider behandelen. Ruud heeft de Epoche III versie (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/schwarzburg-in-beeld-en-verhaal/msg20231/#msg20231) eens laten zien.
Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 24 Januari 2016, 15:48:05 Links: Fleischmann 533101. Bedrijfsnummer 83 805. Gattung Gr. Bezirk Kassel. Laatste revisie 12.11.35. Typerend voor deze wagens van de Austauschbauart is het bolle dak, wat ook bij de wagens Gl Dresden werd toegepast.
Rechts: Fleischmann 535801. Bedrijfsnummer 30 191. Gattung G. Bezirk Kassel. Laatste revisie 26.2.32. Het model heeft los aangebrachte delen zoals handgrepen en sluitseinhouders. Dit was ik juist van Roco gewend en ik dacht dat het een Roco variant in een Fleischmann doos betrof. De beweegbare schuifdeuren zijn typisch Fleischmann. De positie van de ventilatie roosters zijn anders. Het is dus echt een nieuwe constructie uit 2012. (y) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-012_1453642208.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-012_1453642208.jpg) Gr Kassel en G Kassel. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 1 Februari 2016, 14:45:49 Ik heb een fout in m'n tabel gemaakt.
Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 1 Februari 2016, 14:46:00 Links: Fleischmann 5360. Bedrijfsnummer 33 654. Gattung Gvwh. Bezrik Stettin. Laatste revisie 19.10.35.
Rechts: Fleischmann 5356. Bedrijfsnummer 3 643. Gattung G. Bezrik Stettin. Laatste revisie 3.6.36. Twee oudste typen naar elkaar. De Gvwh werd gebruikt voor het transport van groot vee. In de wanden net boven de wagenvloer zijn speciale kleppen aangebracht. In de Eerste Wereldoorlog gebruikte het Duitse leger deze wagens voor het vervoer van paarden naar het front om hun artillerie te trekken. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-013_1454332192.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-013_1454332192.jpg) Gvwh Stettin en G Stettin. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 7 Februari 2016, 07:33:00 Links: Fleischmann 535604. Bedrijfsnummer 5 225. Gattung G. Bezirk Hannover. Laatste revisie 23.4.34.
Rechts: Fleischmann 5353. Bedrijfsnummer 34 448. Gattung Gvwh. Bezirk Stettin. Laatste revisie 28.6.35. Nog twee oudjes. De Hannover-wagen heeft bij een revisie massieve wielen. Fleischmann bracht deze wagen uit in 2013. Een gelijksoortige wagen staat hoog op mijn verlanglijstje. Namelijk Fleischmann 85 5866, exclusief model 2005, met Endfeldverstäkung. Op de wanden zijn ijzeren profielen aangebracht en lopen vanaf de kop schuin naar het midden van de wagen. Zie foto. (http://www.awlingen.de/2015/wp-content/uploads/2015/01/20100930-11-1024.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-014_1454825421.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-014_1454825421.jpg) G Hannover en Gvwh Stettin. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 15 Februari 2016, 15:15:13 Links: Fleischmann 5330. Bedrijfsnummer 82 317. Gattung Gr. Bezirk Kassel. Laatste revisie 3.9.34.
Rechts: Fleischmann 5366. Bedrijfsnummer 13 127. Gattung G. Bezirk Hannover. Laatste revisie 24.7.35. Naast het gewelfde dak van de Austauschbauart werd het remmershuis direct op het chassis geplaatst. Deze wagen heeft ook geen spaakwielen meer. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-015_1455544990.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-015_1455544990.jpg) Gr Kassel en G Hannover. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 26 Februari 2016, 13:47:40 Links: Roco 46822. Bedrijfsnummer 28 135. Gattung G. Bezirk München. Laatste revisie 15.5.32.
Rechts: Roco 47645. Bedrijfsnummer 17 646. Gattung G. Bezirk Kassel. Laatste revisie 27.2.32. Als laatste twee oudjes van de Verbandsbauart. De rechter wagen is onlangs aan de verzameling toegevoegd, wat ik in Antwoord #6 reeds geschreven heb. De schuifdeuren kunnen niet geopend worden, wat een minpunt kan zijn. Een pluspunt zijn de los aangezette handgrepen en sluitseinhouders. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-016_1456489810.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-016_1456489810.jpg) G München en G Kassel. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Sander Lageveen op 26 Februari 2016, 16:57:21 Leuke wagens! Zijn ze volledig correct of fantasie/variant?
Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 27 Februari 2016, 21:56:00 Ze zijn zo correct mogelijk, denk ik. Honderd procent zeker ben ik niet.
Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 10 November 2016, 00:09:15 De BR 95 was ontworpen voor steile trajecten. De eerste 10 exemplaren werden vanaf 1922 geleverd door Borsig. In Thüringen werden zij ingezet als opdrukloc op de trajecten Grimmenthal - Oberhof en Probstzella - Steinbach am Wald. Daarnaast waren zij actief op de zijlijn Probstzella - Sonneberg. Probstzella had 12 machines in depot in 1933. Pressig-Rotherkirchen, aan de Beierse kant van de Frankenwaldbahn, had 6 stuk in 1936. Fleischmann maakte een model van de 95 005, artikel 405501. De loc draagt nog koperen nummerplaatsen en de opschriften geven als laatste revisiedatum 21.04.1937. In de komende jaren zal het koper vervangen worden ijzer. De Gleichschaltung (nazificatie) van de spoorwegen was reeds op 10 februari 1937 in werking getreden. De loc heeft elektrische verlichting, want de gastank is van de kolenbunker verwijderd en naast de schoorsteen is een turbogenerator aangebracht.
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-022_1478728594.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-022_1478728594.JPG) 95 005 duwt een sneltrein bergop. (http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/7030.jpg) 03 075 sleept FD 79 München - Berlijn met achterop duwende 95 004 de Frankenwaldrampe op bij Rothenkirchen, 12.06.1937, RVM-Filmstelle Berlin. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-023_1478728659.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-023_1478728659.JPG) 95 005 met donderbussen komend uit Sonneberg. Het is de bedoeling om de treinsamenstelling in zwart/wit-foto ooit na kan maken in model. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Jakop de Bruin op 10 November 2016, 06:22:25 Altijd prachtige stomers gevonden! (y)
Hadden ze niet dezelfde ketel als de 44'ers? Of is dat een klok-klepel verhaal wat ik me meen te herinneren? Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 10 November 2016, 17:01:15 Je haalt de BR85 en BR95 door elkaar. Het duidelijkste verschil zijn de trapjes boven de cilinders van de BR85.
Herinner je dit nog? Wat die BR85 betreft zat ik fout betreffende de ketel, die is dezelfde als bij de BR62, het loopwerk en de drie-cilinderaandrijving zijn dezelfde als van de BR44. ... Een klok-klepel verhaal dus uit m'n hoofd ;D Twee plaatjes uit jaren '30. (http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/4280.jpg) 85 008 in Bw Freiburg, 23.06.1934, DLA Darmstadt. (http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/4997.jpg) 95 018 in Bw Probstzella, 03.06.1935, Werner Hubert. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Jakop de Bruin op 10 November 2016, 18:27:13 :-[ Ik zal mijn zakboekje met de Duitsche stomers maar weer eens onder mijn kussen leggen.. :D
Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Wesley op 10 November 2016, 21:06:56 Je kunt het beter lezen, dat helpt meer ;D.
Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 14 Januari 2017, 12:56:58 Een gelijksoortige wagen staat hoog op mijn verlanglijstje. Namelijk Fleischmann 85 5866, exclusief model 2005. Bovenstaande wagon heb ik rond de jaarwisseling kunnen scoren. Normaal gesproken ben ik niet bezig met "spaar-ze-allemaal" gedoe, ook niet wat grootspoorfoto's betreft. Ik was van plan te schrijven dat ik alle G-wagens van Fleischmann verzameld heb. Maar nee, in 2017 komt een nieuwe variant uit: art 536602 G 02 "Stettin" met volwielen.Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: trainiac op 3 April 2017, 20:06:50 Hallo Maarten,
Leuk draadje is dit. Tijdperk II is ook mijn favoriet. Ik zie uit naar aanvullingen. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: Baureihe06 op 31 Oktober 2017, 07:12:32 Hallo Maarten.
Erg interessant dit draadje, aan gezien ik zelf ook ep 2 rij hou ik het bij. Ben benieuwd naar het vervolg. Edward. Titel: Re:Meer "Epoche II" geneuzel Bericht door: MHS84 op 12 November 2017, 21:06:25 Hallo Harry en Edward,
Bedankt voor jullie reacties. Daarnaast is het leuk dat er meer tijdperk twee fans op dit forum te zien. In antwoord #22 melde ik twee nieuwe aanwinsten en die zijn in onderstaande trein opgenomen. (http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/42588.jpg) 58 1777 met een goederentrein nabij Wutha in Thüringen, 11.07.1934, Carl Bellingrodt. Opvallend is de conductreuswagen die niet direct achter de loc loopt. Door het ontbreken van een BR 58 staat er een BR 95 voor mijn treintje. (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-033_1510516424.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7258/400-033_1510516424.JPG) 95 005 met een aantal gesloten wagens. |