Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Geweatherde Fccpps'en + Klmos'en.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Geweatherde Fccpps'en + Klmos'en.  (gelezen 17544 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Gepost op: 1 Maart 2014, 01:56:49 »

Heb me ook maar weer eens uitgeleefd op twee modelletjes, dit keer 2 Fccpps'en die samen met een 3e al een behoorlijke tijd stonden te wachten op een weathering. Had voor het weatheren al wel het logo vervangen voor een geheel wit logo.

Verder heb ik verf van Gunze en vallejo gebruikt samen met wat poedertjes van ik dacht AD.

Om te beginnen heb ik de wielen en koppelingen van het model verwijderd en de bak gescheiden van het onderstel.

In een medicijnbekertje heb ik een wash gemaakt van gunze wit en water, heb daar de onderstellen en bakken mee ingesmeerd, een onderstel 1 keer en het tweede onderstel 3 keer. Een bak heb ik helemaal behandeld en bij een bak de schuine steunwandjes een keer en de bak 3 keer. Effect is niet helemaal goed te zien. helaas.

Daarna met een kwastje de aspotten zwart gemaakt en de veren met roest aangezet. Daarna met de airbrush een waasje stofbruin van gunze over de aspotten en remblokken gehaald en lichtjes ook over de rest van het frame. Het remwerk en alles wat onder de bak zit heb ik wat sterker aangezet.

Daarna heb ik wat roest verf van vallejo met wat roest pigment gemengd en ben ik streepjes gaan trekken op de bak, krijg het alleen niet uit gelegd hoe ik het gedaan heb, maar heb gewoon heel snel me kwast langs gehaald, heen en weer heen en weer heen en weer vanuit de pols. Natuurlijk wel eerst het te veel aan verf van he kwastje gehaald, dus een soort speed drybrushen.  Grin

Naja, toen alles naar tevredenheid was het geheel afgelakt met een matte lak van vallejo.


Als er nog vragen zijn, stel ze gerust.  Tongue


Ohja, plaatjes:


Hier is goed het verschil te zien tussen een bijna originele Roco en een geweatherd exemplaar.
De Roco's smoelen niet zo lekker qua kleur, na een weatherig vind ik ze veel meer Fccpps uitstralen.


Voor en na. by Romar Keijser, on Flickr


Fccpps 1 by Romar Keijser, on Flickr


Fccpps 2 by Romar Keijser, on Flickr


Twee geweatherde Fccpps'en. by Romar Keijser, on Flickr


Kan er best mee door zo dacht ik.


Romar
« Laatste verandering: 1 Maart 2014, 22:58:20 door Romar » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Maart 2014, 07:50:40 »

Niets meer aan doen Romar. De juiste sfeer is er  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #2 Gepost op: 1 Maart 2014, 08:58:56 »

Sluit ik mij helemaal bij aan.... Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #3 Gepost op: 1 Maart 2014, 13:00:10 »

Ze zijn goed gelukt, echt petje af!  Duim omhoog
Gelogd

Komt goed schatje!
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #4 Gepost op: 1 Maart 2014, 14:51:33 »

Bedankt.  Cheesy


Nog even terugkomende op me eerdere verhaal, hier wat meer beeld materiaal.


Dit zijn de materialen die ik gebruikt heb:


Benodigdheden. by Romar Keijser, on Flickr

Witte potje: Deze is gebruikt om en wash mee te maken, verhouding water/verf geen idee, doe altijd maar wat.

Bruine potje: Deze gaat alleen in de airbrush, is stofbuin hier behandel ik het onderstel mee en geef ik de bovenkant van de bak een licht waasje.

'Wit' flesje: Dit is matte blanke lak, die spuit ik over het model heen als ik klaar ben, dit om het de weathering te beschermen, zo'n Fccpps pak je al snel vast aan de bak. En om te voorkomen dat de weathering er dan gelijk afslijt spuit ik deze er op voor de zekerheid.

Bruine flesje: Vallejo roest, deze gebruik ik in combinatie met poeder van AD, beetje verf, water en poeder met elkaar vermengen en dan met het kleine kwastje opbrengen waar je wil.

Poeder: kan droog op het model aangebracht worden, maar ik vermeng het met wat verf, heb op de eerste twee modellen wel een dun laagje droog aangebracht op de bak, maar dat is niet echt heel erg opvallend.

Grote kwast: deze gebruik ik om de wash aan te brengen, doop alleen een stukje van het puntje in de wash in plaats van de hele kwast, doop je hem er helemaal in wordt het te nat en te veel, dat werkt niet prettig. Afhankelijk van de verkleuring kan er voor 1, 2, 3, ... laagjes gekozen worden.

Middel kwast: gebruik ik eigenlijk niet, enkel als ik wat poeder droog zou willen aanbrengen. Dit heb ik bij het derde model niet gedaan.

Kleine kwast: deze gebruik ik om de roest details aan te brengen, veren aanzetten e.d.


Wagen is er klaar voor. by Romar Keijser, on Flickr

De wagen haal ik deels uit elkaar, dit is makkelijker met weatheren vind ik. Zo komt er geen waas van het airbrushen op de steunen van de bak bijvoorbeeld en het is makkelijker vasthouden/verwerken.

Heb het weatheren zelf iet vast gelegd, dat is vrij lastig, aangezien ik maar wat doe, kan best zijn dat de ene handeling de ander weer opheft zeg maar. Begin gewoon met een wash van wit dan wel 1 tot 3 laagjes, daarna begin ik met het onderstel, daar zet ik de veren aan met roest en bewerk het met de onderstel of een wash met roest. De bak pak ik daarna, ook met roest en ik doe dan altijd maar wat, net wat ik denk dat wel mooi zal staan. Tongue

Dus na wat aan rommelen ziet de wagen er zo uit:


vies 1 by Romar Keijser, on Flickr


vies 2 by Romar Keijser, on Flickr


Mvg,

Romar

Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #5 Gepost op: 1 Maart 2014, 16:01:22 »


Een van mijn favoriete potjes verf van Vallejo.... Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #6 Gepost op: 1 Maart 2014, 17:48:11 »

"pakt 26 Fccpps'en in een doosje voor verzending naar Texel"

Hoeft niet dit weekend af hoor Romar!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #7 Gepost op: 1 Maart 2014, 18:09:12 »

Dat vind ik nou aardig van je, is me stam in een keer compleet.  Duim omhoog Duim omhoog






Of wou je ze weer terug?
Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #8 Gepost op: 1 Maart 2014, 18:42:18 »

 Grin Grin Grin Grin

Jeffrey
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 1 Maart 2014, 19:19:18 »

"pakt 26 Fccpps'en in een doosje voor verzending naar Texel"

Hmmm.....misschien komt dat pakje (op de terugweg) niet verder dan Uitgeest  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #10 Gepost op: 1 Maart 2014, 23:06:50 »

Aangezien Fccpps'en en Klmos'en wel mooi bij elkaar passen, zet ik die hier ook maar gewoon in het topic er bij.  Grin


Ben momenteel door me Fccpps'en heen, heb er maar drie momenteel, ben ik maar met me Klmos'en aan de gang gegaan. Hier heb ik er wel iets meer van.  Grin

Heb vroeger, jaren terug eens, me toenmalige 9 wagens vies gemaakt met een diverse soorten washes, had toen me luchtkwast nog niet in huis.  Tongue Heb deze 9 weer eens te voorschijn gehaald en heb ze nog iets na bewerkt met wat andere kleuren roest en een waasje uit de luchtspuit langs de onderkant en over het ballast. Geeft de wagens net dat beetje extra.

Nadat ik die 9 bewerkt had, heb ik er nog 6 bijgekocht en die zijn nog helemaal maagdelijk schoon en origineel... nee da's niet waar, zijn inmiddels van een belading voorzien, dus niet niet meer origineel. Wil bij deze wagens een wat zwaardere weathering toepassen om zo de trein wat interessanter te maken qua kleuren en afwisseling. Wil er een paar wat lichter maken en van postzegels e.d. voorzien. Maar dat kan, hoop ik, morgen pas. De ballast is net vers in gedruppeld en moet dus eerst drogen voor ik verder kan.


Maar, voor ik begon nog wel even plaatje gemaakt.


Dit is dus een Klmos zoals Roco hem maakt. Zo zonder lading is het eigenlijk maar niks, de vloer is niet mooi weer gegeven naar mijn idee. Nu is dat met wat verf vast wel op te lossen denk ik.


Origineel Roco. by Romar Keijser, on Flickr

Maar in plaats van verf gooi ik er maar wat stenen op.


Beladen met ballast. by Romar Keijser, on Flickr

En als laatste een foto van een Klmos die ik na de eerste weathering iets bijgewerkt heb.


En geweatherd. by Romar Keijser, on Flickr


Kan niet wachten om het sleepje over de clubbaan te laten rollen. Smiley
Moet vast een mooi gezicht zijn.


Romar

Gelogd
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #11 Gepost op: 5 Maart 2020, 11:01:08 »

Hoi Romar,
Ook een oude Topic (maart 2014) maar zeker van genoten.
Heel mooi hoor!

Gr,Henk-Jan.
Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinTopic: Geweatherde Fccpps'en + Klmos'en.
« vorige volgende »
Ga naar: