Ja wel, daar was ie weer, deze keer een draadje over een militaire trein.
Beetje achtergrond infoIn deze post zal nog niet zo gek veel te zien zijn, maar wel te lezen.
Een tijdje terug in Bad Bentheim twee militaire transporten gezien en een op de foto kunnen zetten. Ik liep toen al jaren met het idee in me hoofd een soort gelijk transport te gaan uitbeelden. En nu na het in het echt te hebben gezien, was ik om.
Een militaire trein moest en zou er komen.
Tijdje terug zat Sander wat op Ebay te neuzen en kwam daar een kaveltje Laads tegen, 4 om precies te zijn. Maar dat was hem wat te veel, dus bood ik aan de helft wel over te willen nemen. Zo gezegd, zo gedaan, dus de eerste wagens voor deze trein zijn onder weg.
Twee ga ik het alleen niet mee redden, ik denk dat ik in totaal een stuk of 5 Laads'en in me trein weet te prakken.
De samenstelling en beladingIk ben van plan een transport na te bootsen waar geen tanks in voorkomen.
De trein die ik in Bad Bentheim gezien heb bestond in totaal uit 15 wagons en een begleidingsrijtuig. Nu is dat misschien iets te veel van het goede, dus ik zal het in korten tot een wagen of 10, oke nog steeds best lang. :
Wat komt er dan allemaal op te staan als er geen tanks mee gaan?
Nou ja, geen tanks, dat is niet helemaal waar, er zal een Buffel (bergings tank) en een Biber (bruglegger) meet gaan in deze trein. Deze tanks staan beide op een eigen wagen.
Deze wagen heeft 3 assige draaistellen. Ik ben, tot nu toe, van plan om hier 2x Roco 67761 voor aan te schaffen. Mocht iemand hier een beter alternatief voor hebben hou ik me aanbevolen! De wagen waar ze in het echt op staan zijn helaas nog niet in model te krijgen.
Goed, achter deze twee zware last wagens komen 3 aangepaste Sgns'en te hangen waar van 1 belanden met 3x M113 en de andere twee met 2 M113's. De Sgns'en dienen voor dit transport wel verbouwd te moeten worden daar het geen standaard containerwagen meer is waar de M113's op staan.
De M113's moeten eigenlijk YPR's zijn, en die zijn er van Trident. Maar, kosten al snel 30 euro per stuk. Voor dat geld kan ik ook 3 Herpa minitanks M113's aanschaffen en die lijken er wat mij betreft goed genoeg op.
:
Na deze wagens komt er een slaap Laads te hangen welke met diverse voertuigen beladen gaan worden. Tot nu toe had ik het volgende in gedachten:
wagen 1 : buffel
wagen 2 : Biber
wagen 3 : 3x M113
wagen 4 : 2x M113
wagen 5 : 2x M113
wagen 6 : scania - aanhanger
wagen 7 : 3x fennek - 1x MB G klasse
wagen 8 : 2x G klasse - shovel
wagen 9 : shovel - daf+hanger
wagen 10: scania - daf+hanger
Zoals te zien, zitten er wel een paar voertuigen tussen die bijzonder zullen gaan worden. Zal hier onder even per voertuig vertellen wat er moet gebeuren:
Buffel, Herpa 743303Dit model wordt kaal geleverd door Herpa. Deze zal dus over gespoten moeten worden in de juiste kleuren groen, bruin en zwart. Daarna moeten er nog wat decals op en een lichte weathering.
Biber Herpa 741965 Dit model wordt ook kaal geleverd dus zal ook gespoten moeten worden en van decals worden voorzien. De weathering ontloopt ie ook niet.
M113's Herpa 741446En jawel, ook dit model wordt kaal geleverd, dus ook opnieuw spuiten, decals plakken en weatheren. Moet alleen in tegenstelling tot de andere modellen wel iets aangepast worden.
Scania VAU WLSDit wordt het eerste model wat veel werk met zich mee gaat brengen.
Hier is geen model van te verkrijgen, dus dat wordt uit Herpa eXtra shop delen en styreen de nodige uurtjes bouwen. Daarna spuiten, decals enzo
AanhangerDe aanhanger brengt ook het nodige werk met zich mee, op de aanhanger komen diverse hulpstukken te liggen voor de shovels. Voornamelijk aanbouwdelen.
Fennek Herpa 740760Ook dit model wordt kaal geleverd en zal dus van een kleurtje voorzien moeten worden en decals.
Mercedes G klasse Herpa 024228 Deze wordt als burger voertuig gekocht dus zal ook gespoten moeten worden en van decals voorzien worden.
Shovel Kibri 18855De shovel is een model van Kibri, model is niet helemaal correct, maar qua vorm/beeld past ie er prima bij. Dit model zal iets aangepast moeten worden en dan weer overgespoten worden enzo.
DAF YA 4440Dit is ook weer een model, net als de Scania, wat veel werk gaat kosten.
Ook deze is niet in model te verkrijgen en zal dus grotendeels zelf gebouwd moeten worden. Helaas kunnen we hier ook geen gebruik maken van Herpa eXtra shop onderdelen...
Gaat nog een leuke worden dus. :
Maar, hij moet en zou er op komen te staan, niks zo herkenbaar als deze DAF YA 4440 op een dergelijke trein.
Aanhanger YA 4440 Herpa 742153 Achter de twee DAF YA 4440 komen ook aanhangertjes te hangen, deze komen ook weer uit de keuken van Herpa. En, je voelt hem al aankomen denk ik, deze moeten ook weer overgespoten en beplakt worden.
Dat is het even voor nu, morgen zal ik even wat foto's plaatsen zodat jullie een beter beeld krijgen van de belading. Moet deze foto's alleen nog wel even bewerken en uploaden. Maar daar is het me nu te laat voor omdat nu nog even allemaal te gaan doen.
tot de volgende update!
Mvg,
Romar