Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn treinsamenstellingen => Topic gestart door: Blausee-Mitholz op 22 Oktober 2015, 12:39:04



Titel: Rollende Landstrasse via de Lötschberg
Bericht door: Blausee-Mitholz op 22 Oktober 2015, 12:39:04
Beste mede modelspoorders.

In het topic over Liliput Hupac Begleidwagen klik (http://forum.modelspoorwijzer.net/modelspoor/liliput-hupac-begleidwagen-koppeling-probleem/) kwam ter spraken dat de Rola één van de treinen is die ik graag mag zien.

Die heb ik dan ook in model op mijn modelbaan rijden.

Het voorbeeld:

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/mijn%20trein/CRW_2014kopie_zpsh2yed5vz.jpg)
Standaard bestaat de Rola die via de bergstrecke Lötschberg rijdt uit twee BLS Re 465 machines een Begleidwagen en 20 lage vloerwagen geschikt voor vrachtauto's. De chauffeurs verblijven tijdens de rit in het rijtuig.
Meer info uit de begintijd van de Rola via de Lötschberg vindt je op mijn website Klik (http://home.kpn.nl/jh.de.reuver/Zomer%202001/Hupac/Hupac.html)


Er is enige variatie in tractievorm mogelijk. Na de komst van de Traxx Re 485 werden die toegelaten om de Rola over de Bergstreckte te mogen rijden klik (http://home.deds.nl/~jjv/voorjaar%202005/foto%2015.html)
De BLS Re 465 machine is instaat om met oudere generatie locomotieven in dubbeltractie te rijden. Daarvoor heeft ze een speciaal ontwikkeld interface voor elektronische besturing ontwikkeld aan boord.
Voor de Rola op de Bergstrecke mag geen oudere Re 425 in dubbeltractie rijden i.v.m. de onvoldoende elektrodynamische remcapaciteit. Er moet altijd op zijn minst één Re 465 in de dubbeltractie bevinden. Zo heb ik dus een aantal variaties voor de lens gehad. Enige voorbeelden klik (http://home.deds.nl/~jjv/voorjaar%202005/foto%2010.html) en klik (http://home.deds.nl/~jjv/archief%20foto%20van%20de%20maand/nov%202006/FvdM%20nov%202006.html)
Door omstandigheden werd er voor een periode door de SBB materieel geruild met de BLS. Dat gaf ook weer een bijzondere inzet klik (http://home.deds.nl/~jjv/archief%20foto%20van%20de%20maand/juni%202005/FvdM%20juni%202005.html) Deze combinatie rij ik af en toe met twee Marklin modellen Re 465 en Re 460.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/mijn%20trein/CRW_6650kopie_zpsjv6dtthb.jpg)
Maar met regelmaat is de combinatie Re 425 met Re 465 te zien voor de Rola. Hier op de foto de Re 425 182 met de Re 465 008

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/model/mijn%20trein/IMG_9932_zps9evul65a.jpg)
Dat is dan ook de variant die regulier op mijn modelbaan rondrijd.
Betreft de Re 425 181 en de Re 465 014 van HAG met de Liliput Begleidwagen en 16 Marklin Rola lagevloer wagons.
Het moeten er eigenlijk 20 wagens zijn maar die ruimte heb ik niet in het schaduwstation. Maar 16 is ook een hele mooie sleep  8) Lengte in model is 4 meter en 20 centimeter.

De lengte is op de foto niet weer te geven daarom heb ik maar even een video montage gemaakt. Eerst het grote voorbeeld waarbij de tractie machines net anders om voor de trein staan (maar dat maakt niet uit) en daarna mijn Rola trein uitgebeeld in model.
Klik hier (https://www.youtube.com/watch?v=9SxlGhgDzew&feature=youtu.be) voor de video!

Rollende Landstrasse, een trein die ik graag mag zien  8)

Mvg, Johan




Titel: Re:Rollende Landstrasse via de Lötschberg
Bericht door: Jakop de Bruin op 22 Oktober 2015, 13:03:46
Branden nou de frontseinen aan de achterkant van de 2e lok?


Titel: Re:Rollende Landstrasse via de Lötschberg
Bericht door: Blausee-Mitholz op 22 Oktober 2015, 13:43:40
Hallo Jakop,

Dat klopt volgens Zwitsers sein voorbeeld voor wit A sein voor en rechts achter wit licht.

(http://xover.mud.at/~invisible/mirror/sig/asr/gfk/sigchfz/wagen1r.gif)(http://xover.mud.at/~invisible/mirror/sig/asr/gfk/sigchfz/wagen.gif)(http://xover.mud.at/~invisible/mirror/sig/asr/gfk/sigchfz/lok10.gif)(http://xover.mud.at/~invisible/mirror/sig/asr/gfk/sigchfz/lok03v.gif) bron (http://xover.mud.at/~invisible/mirror/sig/asr/ensigchfz.html)

Dus ook in model  8)

Mvg, Johan


Titel: Re:Rollende Landstrasse via de Lötschberg
Bericht door: Jakop de Bruin op 22 Oktober 2015, 14:16:36
Ah juist....nooit te oud om te leren  (y)


Titel: Re:Rollende Landstrasse via de Lötschberg
Bericht door: MHS84 op 25 Oktober 2015, 08:33:13
Leuk draadje, Johan. De Rola vind ikzelf een boeiende trein, vanwege mij transportachtergrond. Op grootspoorfoto's staan de pantografen niet altijd hetzelfde omhoog. Bijvoorbeeld loc 1 voor en loc 2 achter of loc 1 voor en loc 2 voor. Is er een regel wanneer met welke pantograaf "op" gereden wordt?


Titel: Re:Rollende Landstrasse via de Lötschberg
Bericht door: Wesley op 25 Oktober 2015, 09:11:18
Ja: normaal gesproken met de achterste stroomafnemer op, behalve als er zich glas direct achter de loc bevindt (nieuwe auto's of de voorruit van een andere loc): dan wordt met de voorste panto op gereden. Als een loc echter twee verschillende stroomafnemers heeft (een deel van de Re 465 heeft/had bijvoorbeeld op één van de stroomafnemers een breder sleepstuk naar Duitse norm), dan valt er weinig te kiezen en kun je alleen die gebruiken, die aan de norm voldoet van waar je op dat moment bent.  En een Re 4/4 heeft natuurlijk überhaupt maar één stroomafnemer, dus dan valt er ook weinig te kiezen ;D.