Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn trein => Topic gestart door: Jakop de Bruin op 30 December 2017, 21:44:06



Titel: SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 December 2017, 21:44:06
Dat er één was binnengestroomd in Waldijk kan je hier (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg47340/#msg47340) zien.
De uitgebreide info over het grote voorbeeld in de RailWiki (http://www.railwiki.nl/index.php/SGM_-_Treinstellen_type_SGM).

In deze draad zal ik de vorderingen van (om)bouw van de Waldijkse SGM-stellen laten zien, te beginnen met de Vlaflip-drie uit de link. Later zullen nog een geel tweetje en drietje volgen.

Als er meer SGM knutselaars zijn; laat maar zien in deze draad alsmede grootspoorfoto's  (y)

Ik begin met de Bk zonder motor en maak deze open om te bekijken hoe e.a. aangesloten zit.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_01_1514664099.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_01_1514664099.jpg)

Er zit een functiedecoder in die de seinen regelt  in deze kop. Iemand enig idee van merk en type?
In deze kopbak zit eenzelfde draaistel als in de gemotoriseerde, maar dan zonder het binnenwerk van de motor.
Omdat ik vanwege terugmelding graag wil dat het eerste draaistel beide railstaven verbindt heb e.a. uitgebouwd om te bekijken.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_02_1514664699.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_02_1514664699.jpg)

Links de assen die er in zaten. Dubbel geïsoleerd, dus geen van beide wielen heeft elektrisch contact met het huis.
Nu heb ik de zelfde maat (ø 11,5 mm) enkel geïsoleerd liggen, dus er daar 2 van gekruist gemonteerd en terugmelding is een feit.
Meteen ook een draad aan het huis verbonden aan de massa zodat ook deze wielen bijdragen aan de massa van het hele treinstel.
De 2 polige koppelingen verbinden nl. de bakken met de rijspanning.
Het achterste draaistel heeft gescheiden stroomafname (zoals normaal voor 2rail) en is eenvoudig door te verbinden zodat alle wielen massa doen.

Nu de zaak toch open ligt, meteen het interieur even schilderen. De bankjes iets lichter blauw dan in werkelijkheid en later nog de tussenwanden wit. Veel meer zal je er zonder binnenverlichting ook niet van zien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_03_1514665273.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_03_1514665273.jpg)

De vloer laat ik zo, die zal je toch nooit zien.

Toen ik het model nog eens bekeek miste ik toch wat. Via internet wat grootspoorfoto's bekeken en ja... de zwarte rubber randen rond de deuren missen.
Na een test op een oude Sprinter-kap (die ramen afstond aan de Hondekop 4) eerst 1 deur geprobeerd.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_04_1514665525.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/30-12-2017_2944_04_1514665525.jpg)

Dat gaat nog niet zoals ik wil. Het zwart is nog te rafelig... Dit kan ik nog wel retoucheren, maar de andere 17 deuren moeten anders, maar moeten wél deze randen krijgen. Nu klopt het!

Morgen eens de AB-bak open maken. Door de ramen zag ik al dat een interieur ontbrak...zelf maken dus.



Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 30 December 2017, 22:19:32
Misschien voor die zwarte randen eens kijken of dun zwart tape iets is? Ik meen dat dat zelfs in de breedte van een halve mm bestaat.

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 December 2017, 22:24:50
Is wellicht ook een optie... Ik ga eerst eens testen of het aan mijn afplaktape lag  :-\


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 30 December 2017, 22:52:38
Voila: https://www.modelbouwshopnederland.nl/c-202910/trimline-tape/

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Sander Lageveen op 30 December 2017, 23:07:14
Functie decoder is een Brelec.
Destijds maakten zij voor weinig geld hele goede functiedecoders!!

Kijk eens op Groterdam hoe Chris die zwarte lijnen bij zijn plan V's doet.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 30 December 2017, 23:14:14
Heb je en linkje....ik zoek me rot...


Titel: Re:SGM
Bericht door: Sander Lageveen op 30 December 2017, 23:34:39
http://ilightshop.com/product.php?id_product=12 (http://ilightshop.com/product.php?id_product=12)


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 31 December 2017, 00:03:02
Dank je, maar ik bedoelde naar het juiste topic op Chris' site...


Titel: Re:SGM
Bericht door: Sander Lageveen op 31 December 2017, 00:24:33
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/853-roco-plan-v-63160 (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/853-roco-plan-v-63160)

Even verder klikken, pagina 4 of 5 van dit verslag meen ik.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Chris van Diesen op 31 December 2017, 00:45:23
Maar niet langs de deuren hoor :)
Jakop, ik denk dat ik wel iets moois voor je heb.

Je vind het morgen in je mailbox.
Je kan toch zelf transfers printen ?

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/62/Scan6_1514677561.jpg)


Titel: Re:SGM
Bericht door: GerardvV op 2 Januari 2018, 12:35:31
De zwarte rubberranden bij de deuren heb ik gewoon met trekpennetje 0,1 van Rotring gedaan, ging wel aardig, ook omdat het in grijs/geel minder opvalt  ;D
Tussenbak sprinter gebouwd en de tweedelige Fl bakken aangepast aan de drietjes.
Maar een keer betere foto's maken, tot nu deze;
(https://farm4.staticflickr.com/3188/2564965055_bbc23a3f0f_z.jpg) (https://flic.kr/p/4UE7Kr)050427 Sprinter (https://flic.kr/p/4UE7Kr) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://farm4.staticflickr.com/3188/2621589263_2fbf68e382_z.jpg) (https://flic.kr/p/4ZEk9T)080629 Sprinter tussenbak (https://flic.kr/p/4ZEk9T) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr

(https://farm5.staticflickr.com/4685/25578376028_ac0f0c0669_z.jpg) (https://flic.kr/p/EYgS4f)080629a Sprinter tussenbak (https://flic.kr/p/EYgS4f) by G. van Vliet (https://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/), on Flickr


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Januari 2018, 17:27:12
Dank je Gerard, maar ik ben even gestopt met pen-variaties. Eerst eens waterslide decals proberen. Eerst nog even tekenen  :P

Verder met het AB rijtuig zonder interieur

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_AB_01_1514995568.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_AB_01_1514995568.jpg)
Wat styreen aan elkaar geplakt

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_AB_02_1514995609.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_AB_02_1514995609.jpg)
Mastica Plan E bankjes er in

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_AB_03_1514995658.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_AB_03_1514995658.jpg)
Kleurtje er op

Nu was ik niet zo onder de indruk van de opschriften zoals in Randers* aangebracht. Of eigenlijk laten ze hier en daar los wat het stel er niet fraaier op maakt.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_opschriften_01_1514995982.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_opschriften_01_1514995982.jpg)

Na wat proberen deze te verwijderen is besloten nieuwe opschriften aan te brengen, het is met voorzichtig krabben met een satéprikker en weken met water wel te doen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_opschriften_02_1514996198.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_opschriften_02_1514996198.jpg)

De werkplaats in Waldijk heeft hiervoor een bestelling geplaatst bij het Centraal Opschriften Magazijn in Tilburg. Chef magazijn Edwin melde reeds dat deze onderweg zijn.

Het eigen fotoarchief raadplegend ontdekte ik dat de opschrifen, zoals nu aangebracht niet kloppen met foto's uit 2009. Wat er in 2003/2004 oorspronkelijk op heeft gezeten weet ik niet, maar ik vond een fietsje onder elk 2e klasse vignet op zich al vreemd...

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02-03-2009_Utg_2976_Bk1_1514996423.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02-03-2009_Utg_2976_Bk1_1514996423.jpg)
02-03-2009_Utg_Bk1

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02-03-2009_Utg_2976_AB_1514996463.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02-03-2009_Utg_2976_AB_1514996463.JPG)
02-03-2009_Utg_AB

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02-03-2009_Utg_2976_Bk2_1514996507.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/02-03-2009_Utg_2976_Bk2_1514996507.jpg)
02-03-2009_Utg_Bk2

* Lees: de oorspronkelijke bouwer van het stel: Bram van Oeffelt. Waarschijnlijk vóór er transfers van KleiNSpoor beschikbaar waren en > 10 jaar geleden.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Januari 2018, 17:33:38
O ja....de Bk1 ligt inmiddels ook open en hier heb ik dezelfde vraag als bij de Bk2
 Iemand een idee wat voor decoder dit is?

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_Bk1_1514997144.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-01-2018_Bk1_1514997144.jpg)


Titel: Re:SGM
Bericht door: hubertus op 3 Januari 2018, 17:38:28
Gezien het stekkertje vermoed ik Lenz, maar geen idee welk type.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 3 Januari 2018, 18:05:09
In de linker kolom op deze pagina een overzicht met oude Lenz-decoders: http://www.lenzusa.com/1newsite1/LocoDecoders.html

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Sander Lageveen op 3 Januari 2018, 20:20:31
Lenz silver/1025

Gok ik....


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Januari 2018, 20:31:12
Silver weet ik niet....1025 wel! Hij zat op dubbelzijdig plakband vast en het stikkertje met 1025 er op bleef daar op zitten. Door het papier heen ontcijferde ik vermoedelijk 1025 en na voorzicht het velletje van het plakband geplukt te hebben bleek dat te kloppen.

Los halen was i.v.m. verplaatsen naar het portaal waar hij nu niet meer zichtbaar is.
Eens zoeken of F1 te mappen is naar richtingsafhankelijk.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 3 Januari 2018, 22:50:44
Handleiding op de Duitse Lenz-site: http://www.digital-plus.de/pdf/b_10133_def.pdf

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2018, 06:02:32
Die had ik inmiddels ook gevonden, maar zie kennelijk over het hoofd hoe je F1 met uitgang C, zoals zij die noemen, richtingsafhankelijk kan maken.


Titel: Re:SGM
Bericht door: hubertus op 4 Januari 2018, 08:31:56
Ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet, volgens mij kan dat gewoon niet met deze decoder.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2018, 10:07:23
Dat kan ook nog.... als je uitgangspunt is 'dat moet toch kunnen', denk je er overheen te lezen.
Dan branden de lampjes maar als er een tweetje achter hangt (t.z.t.)


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Januari 2018, 21:07:23
Inmiddels een zending ontvangen van het Centraal Opschriften Magazijn.
De AB-bak is inmiddels ontdaan van de te vervangen opschriften.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-01-2018_opschriften_1515096403.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-01-2018_opschriften_1515096403.jpg)


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 21 Januari 2018, 20:56:55
Het stel was even terzijde geschoven omdat de werkplaats dringend 2 stilgevallen treinstellen weer op weg moest helpen.
De Plan V en IRM hadden elk hun eigen reden tot werkweigering maar in de basis was alles elektrisch... Losse draden en een uitgezakte elektrische koppeling tussen 2 bakken.

Elektrisch is de SGMm i.i.g. gereed op de baan op te gaan

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/21-01-2018_SGMm_1516563660.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/21-01-2018_SGMm_1516563660.jpg)

Van de decoder ben ik nog niet zo onder de indruk. Volgens handleiding zijn er een aantal motor-voorinstellingen onder CV50 in te stellen. 0 t/m 5 waar 4 en 5 dan nog te finetunen zijn via andere CV's. Hij stond op 1 en ik heb 0 en 2 even geprobeerd en weer snel teruggezet op 1  :D
CV 5 staat nu op 7 (was 10) en dan zou hij ca. 80 moeten gaan in stap 28. Wel erg laag voor een CV die van 0 tot 255 kan worden ingesteld.
Probleem nu is dat het stel staat te slippen als een dragracer tijdens het ijken in Koploper waar niet langzaam gestart wordt, maar ook op de hellingen hetzelfde verhaal.
Stap 1 zal zijn Märklin ASB's monteren en 2 de andere bakken checken op eventueel zwaar lopen.


Titel: Re:SGM
Bericht door: hubertus op 22 Januari 2018, 13:31:33
CV 5 gaat bij de Lenz 1025 maar tot 10, dus die 7 lijkt me een nette waarde.
Het is een oud beestje, mijn Franse locs zitten er vol mee (en broertje 1024 en voorgangers LE131) en volgens mij ben ik in 2000 of 2001 digitaal gegaan. Hij zal dus een jaar of 15 oud zijn, misschien iets jonger. Behoorden toen tot de betere decoders, maar de ontwikkelingen zijn allesbehalve stil blijven staan.

groet, Huub

ps. Ik zie dat de storm bij jou ook heeft huisgehouden, alle daken van dat stel weggewaaid.  :o


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 22 Januari 2018, 13:58:00
 ;D en wat denk je van de complet opbouw van een Hondekop 4 A-bak  ;)


Titel: Re:SGM
Bericht door: hubertus op 22 Januari 2018, 16:11:29
 :D :D Ik had die hondekoppen sterker ingeschat...


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 22 Januari 2018, 21:05:19
CV 5 gaat bij de Lenz 1025 maar tot 10, dus die 7 lijkt me een nette waarde.

Ik zie het nu ook, zat gisteren in de algemene handleiding van Lenz Silver decoders te kijken, maar heb nu die van de 1025 voor me. Vreemd dat CV 6 hier in de opsomming wordt overgeslagen.
Ik kon hem wel uitlezen (was 1) en programmeren (nu 2), maar kennelijk doet die dus niet wat ik gewoon ben.
Volgens die algemene handleiding trouwens wel...


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 3 Februari 2018, 22:19:32
Door werkzaamheden (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/msg48673/#msg48673) aan de baan ligt het werk aan de SGMm stil.
Nou... niet helemaal. Uit de IJmuidense 3D werkplaats kwamen vouwbalgen naar Waldijk.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-02-2018_SGMm_1517692682.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/03-02-2018_SGMm_1517692682.jpg)

Nu ze nog plaatsen en testen. Erg bedankt Rick!  (y)


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Februari 2018, 20:59:07
De vouwbalgen dus...

De bak-afstand van SGM is volgens Elektrische treinen in Nederland Deel 3 76 cm. Vertaald naar 1:87 is dat 8,74 mm.
Nu heeft de bouwer het stel voorzien van kortkoppelingen en hebben de bakken in getrokken toestand een afstand van 10,5 mm en in geduwde toestand 9,5 mm.
Dat is dus duidelijk te veel, maar aan die prima werkende kortkoppelingen ga ik niet rommelen.
Daarom had ik de balgen 5 mm laten maken, zodat duwend de balgencontact hebben en getrokken een minimale spleet hebben.

Ik wilde ze niet met een flinke dot lijm monteren en heb een malletje gemaakt (links overbelicht door het prachtige weer door de Velux) waarmee ik 2 gaatjes van 1 mm op een vaste plaats kan boren. De print is trouwens massief.
In die gaatjes lijm ik een messing stafje van 1 mm die ik in gaatjes in de bak kan drukken die ik met dezelfde mal boor.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-02-2018_SGMm_03_1517773597.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-02-2018_SGMm_03_1517773597.jpg)

De hoogte van de balg was nog even een zoektocht en uiteindelijk was onderstaande foto de beste waar ik dat kon zien.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/20-11-2006_Rtd_Vouwbalg_1517773694.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/20-11-2006_Rtd_Vouwbalg_1517773694.jpg)
20-11-2006 Rotterdam CS bron (http://stortenbeker.eu/)

Zijaanzicht:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-02-2018_SGMm_02_1517773987.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-02-2018_SGMm_02_1517773987.jpg)

Bovenaanzicht:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-02-2018_SGMm_01_1517774055.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/04-02-2018_SGMm_01_1517774055.jpg)

Inmiddels heeft er een kleine proefrit plaatsgevonden en die ging zowel duwend als trekkend prima door overloopwissels.
Nu nog de andere bak-overgang en dan kunnen ze geverfd worden.
Grijs lijkt echter eerder te kloppen dan het zwart dat ik dacht te gebruiken.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 8 Februari 2018, 21:20:32
Antraciet grijs met een licht grijze drybrush.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/07-02-2018_vouwbalg_1518121176.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/07-02-2018_vouwbalg_1518121176.jpg)


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 8 Februari 2018, 22:26:04
Nice! De Vlaflip ondergaat een aardige metamorfose.

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Sander Lageveen op 8 Februari 2018, 22:35:50
Onderin nog een bruin stofwaasje denk ik.


Titel: Re:SGM
Bericht door: GerardvV op 8 Februari 2018, 22:48:01
Ben benieuwd hoe de deuren eruit gaan zien met rubber transfers.
Mooie vouwbalgen.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 14 Oktober 2019, 19:33:00
In afwachting van decoders en seinen gisteren verder gegaan aan de vla-flip die nog werkeloos op een zijspoor stond.
Niet tevreden met uiterlijk: ontbreken zwarte randen bij deuren en pictogrammen die afbladderen.
Onacceptabel rijgedrag: slippen als het leven even moeilijker wordt, o.a. overloopwissels en hellingen in bogen.

Gisteren met het laatste begonnen aangezien dát toch eerst moet kloppen voor er esthetische verbeteringen gaan volgen.
De bakken wegen respectievelijk aangedreven kopbak, middenbak en kopbak zonder motor: 294 - 166 - 269 gram.
Dat is nogal wat vond ik, met name de 269 gram van de onaangedreven kopbak.
Daar heb ik in totaal 123 gram van kunnen verwijderen (rode cirkel)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/14-10-2019_gewicht_1571077820.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/27/14-10-2019_gewicht_1571077820.jpg)

Nu met nog eens 66 gram extra op de motor (groene cirkel) komt hij nog maar nauwelijks de helling op  :(

Hhmmm...dit is het ook niet. Ware het al dat ik die 66 gram daar niet eens binnenin kwijt kan....


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 14 Oktober 2019, 20:32:56
Verwijderen? Maar je wilt toch juist graag wat neerwaartse druk op de wielen om dat slippen te voorkomen?

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: hubertus op 14 Oktober 2019, 20:41:15
Dat ding is toch via Sydborg naar Waldijk gekomen. Heeft een of andere grappenmaker daar soms een tandwiel losgedraaid?  :-\

Je zult er vast wel naar gekeken hebben, maar lopen de assen wel soepel genoeg?


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 14 Oktober 2019, 21:21:33
Verwijderen? Maar je wilt toch juist graag wat neerwaartse druk op de wielen om dat slippen te voorkomen?

Niet in de onaangedreven bak. Dat is gewicht wat meegesleept moet worden

Je zult er vast wel naar gekeken hebben, maar lopen de assen wel soepel genoeg?

Ja, maar daar ga ik nog eens nader naar kijken en ook het draaien van de draaistellen.
Misschien de vouwbalgen eens verwijderen om te kijken of die soms wrijving in de bogen veroorzaken.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 14 Oktober 2019, 21:33:52
Maar wat is het roodomcirkelde ding dat uit de niet aangedreven kopbak is gekomen?
Lijkt haast wel een motor...

Dat ding is toch via Sydborg naar Waldijk gekomen. Heeft een of andere grappenmaker daar soms een tandwiel losgedraaid?

Sinds wanneer hebben Denen humor?   :P

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 14 Oktober 2019, 21:40:41
Maar wat is het roodomcirkelde ding dat uit de niet aangedreven kopbak is gekomen?
Lijkt haast wel een motor...

De beide kopbakken van een Fleischmann sprinter zijn identiek. D.w.z. dat in de motorloze kopbak een lege motor als draaistel functioneerd. Nu is het bovendeel er afgezaagd. Ca. 23 gram minder gewicht.
Het plaatje wat onder de bak zat weegt ongeveer 100 gram.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 14 Oktober 2019, 22:09:44
Maar als je gewicht uit die motorloze kopbak haalt, loop je dan niet het risico dat bij een geduwde trein (de motorloze bak voorop en de bak met motor achterop) de trein op lastige wisselstraten uit de rails wordt gedrukt?

Vorig jaar ben ik op bezoek geweest bij de eigenaar van het Deense merk McK. Hij gaat er prat op dat al zijn gemotoriseerde modellen een metalen kap hebben, dus ook zijn treinstellen.
Voor een toekomstig project zou het wegens de trekkracht van de gebruikte motortjes beter zijn om kunststof te gebruiken maar dat wil hij eigenlijk niet. Hij zweert bij 'zware' modellen. En dus zijn ook de motorloze bakken bij McK van metaal. Ik vermoed dat hij uiteindelijk zelfs voor dubbele motorisering zal kiezen. Middels een decoder moet het mogelijk zijn om twee motortjes in één model volkomen synchroon te laten lopen.

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Oktober 2019, 05:19:51
Die bak weegt nu nog steeds 146 gram en mocht het verschijnsel wat jij schetst zich voordoen, kan ik direct op het afgezaagde draaistel wat lood monteren zodat alleen de wielen daar meer druk krijgen.
Een dubbele motor lijkt me wat overdreven voor dit stel. Het is een wrijving - tractie probleem wat normaliter opgelost zou kunnen worden.

De as met ASB's zit voor en eigenlijk zou ik die liever als tweede as zien. Dat wordt assen omwisselen of de motor omdraaien wat beide niet simpel te doen is. Het resultaat is dan nog steeds onzeker.


Titel: Re:SGM
Bericht door: hubertus op 15 Oktober 2019, 07:54:50
Je kunt natuurlijk een van de aangedreven assen voorzien van een tandrad in het midden. Bij jou helpt dat wel. ;)

Ik ben geen fan van de oude Fleischmann aandrijving, maar die moet wel in staat zijn een 3-delig treinstel over de baan te krijgen. Als het extra gewicht geen soelaas biedt, is het onwaarschijnlijk dat het omwisselen van de twee assen wel helpt. Zeker gezien de moeite die dat kost, zou ik het niet als eerste proberen.
Soms doet nieuwe slipbandjes eronder (of het schoonmaken van de oude) wonderen.
Heb je alleen deze sprinter of ook nog een tweetje? Anders zou je de tusenbak eens in die andere kunnen zetten, dan weet je in elk geval of het probleem exemplarisch is.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Oktober 2019, 09:28:05
Ik ben geen fan van de oude Fleischmann aandrijving, maar die moet wel in staat zijn een 3-delig treinstel over de baan te krijgen. Als het extra gewicht geen soelaas biedt, is het onwaarschijnlijk dat het omwisselen van de twee assen wel helpt. Zeker gezien de moeite die dat kost, zou ik het niet als eerste proberen.
Soms doet nieuwe slipbandjes eronder (of het schoonmaken van de oude) wonderen.

Zitten nieuwe Märklins onder  :-\
Op basis van mijn plan V van Fleischmann, die probleemloos al jaren rijdt, zou die bak extra m.i. ook moeten kunnen

Heb je alleen deze sprinter of ook nog een tweetje? Anders zou je de tusenbak eens in die andere kunnen zetten, dan weet je in elk geval of het probleem exemplarisch is.

Nog een 2- en een 3-delige gele....beide nog analoog en 2 rail. In feite ben ik nu aan het uitvinden hoe ik die moet ombouwen.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 15 Oktober 2019, 12:18:18
Wat is het hellingspercentage op jouw baan?

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Oktober 2019, 16:40:51
< 3%


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 15 Oktober 2019, 17:01:11
O, dat is heel netjes. Daar zouden die Fleischmann-motortjes tegen moeten kunnen.

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Oktober 2019, 17:32:17
Het motortje doet het ook wel braaf, maar er is geen grip op de rails én er ontstaat ergens behoorlijke wrijving als het zaakje in een boog komt.


Titel: Re:SGM
Bericht door: Noordwaarts op 15 Oktober 2019, 18:22:52
Heb je de tussenbak er al eens tussenuit gehaald om te kijken hoe het dan gaat?
Wellicht zijn de koppelingen van die tussenbak ietwat te star?

mvg,
Gert


Titel: Re:SGM
Bericht door: Jakop de Bruin op 15 Oktober 2019, 19:56:07
Dat zal niet gaan  ;D  Daaronder zitten de slepers  ;)

De resultaten van vandaag:

- De vouwbalgen verwijderd: geen zichtbaar verschil
- Alle assen gesmeerd en slepers op de assen en wielen gesmeerd (ATF): het spul loopt lichter, maar blijft slippen
- motor omgedraaid (ging gemakkelijker dan gedacht): de hele helling geen slippen meer!  :o

Dan het treinstel ingezet in de reguliere dienst. Rijdt prima met uitzondering van 1 wissel in de uitloop van het schaduwstation die al in het begin van de helling ligt.  :(
Daar moet sowieso eens een blik op geworpen worden want volgens mij hebben meer treinen daar vertraagmomentjes...
Na een aantal ronden via de keerlus het treinstel omgekeerd laten rijden en toen kwam de narigheid weer boven; onderaan de helling al slippen en komt niet boven.
Het nu vooroplopende draaistel (afgezaagde motor) wiebelt en ontspoort op een wissel. Om het wiebelen had ik al besloten er andere wielen in te zetten, maar dat ontsporen is de druppel.

Bottom line: als de as met ASB voorop loopt in het draaistel, is er geen tractie  (https://www.cosgan.de/images/smilie/traurig/d030.gif)