Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Show je realistische treinsamenstelling
Pagina's: 1 ... 12 13 [14]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Show je realistische treinsamenstelling  (gelezen 166107 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Als het aan de kat lag...

« Antwoord #195 Gepost op: 26 Oktober 2024, 22:53:23 »

Citaat
Tuurlijk, bemoei jij je er ook nog even mee... Cheesy
Als mijn uitgever voor zwijn wordt uitgemaakt, schiet ik hem graag te hulp… [Waarom heeft dit forum geen heiligsmiley?]

Citaat
De foto's van Ankersmit, Heusinkveld en de andere fotografen had ik nooit gezien als ze niet gepubliceerd waren,
Hoezo? Heb jij dat 1200-boek van dezelfde uitgever dan niet? Daar staat ie ook in, beter afgedrukt, al in 1998 gepubliceerd en ook nog eens op blz. 130…

Citaat
Ja, wat wil je nou?! Heb je altijd commentaar dat ik de theorie volg dmv de VRM's en andere documentatie en dat voorstellingen op foto's tenminste waar gebeurd zijn; nu volg ik de foto en mopper je weer dat het een incidentele situatie is... Je bent gewoon een mopperkat! Grin
Bijzonder dat je zo'n toevoeging als mopperen ervaart... Cool Straks gaan de mensen denken dat er koffie geserveerd werd tussen Bh en Hgl in de 2242. Kunnen we toch niet hebben...

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #196 Gepost op: 27 Oktober 2024, 07:08:20 »

Citaat
De foto's van Ankersmit, Heusinkveld en de andere fotografen had ik nooit gezien als ze niet gepubliceerd waren,
Hoezo? Heb jij dat 1200-boek van dezelfde uitgever dan niet? Daar staat ie ook in, beter afgedrukt, al in 1998 gepubliceerd en ook nog eens op blz. 130…

Dat is gewoon een ander boek, maar evengoed een publicatie. Daarin zijn de beelden van verschillende fotografen gebruikt. Zonder publicatie van het boek (welk dan ook) hadden we ze nooit gezien. Ik refereer naar de één, omdat ik daarnaar al eerder had verwezen. Jij laat de mensen twee boeken aanschaffen. Overigens is daarvan nèt weer een exemplaar in "de aanbieding".

Citaat
Ja, wat wil je nou?! Heb je altijd commentaar dat ik de theorie volg dmv de VRM's en andere documentatie en dat voorstellingen op foto's tenminste waar gebeurd zijn; nu volg ik de foto en mopper je weer dat het een incidentele situatie is... Je bent gewoon een mopperkat! Grin
Bijzonder dat je zo'n toevoeging als mopperen ervaart... Cool Straks gaan de mensen denken dat er koffie geserveerd werd tussen Bh en Hgl in de 2242. Kunnen we toch niet hebben...

Waar op de foto kan ik eigenlijk zien dat die RD in opzending is? Of moet je daarvoor spieken in de documentatie? Wink

[Waarom heeft dit forum geen heiligsmiley?]

Inderdaad jammer Grin
Noordwaarts
Hero Member

314*

« Antwoord #197 Gepost op: 27 Oktober 2024, 10:39:21 »

Maar in het boekje van Alex Wouters staan toch ook foto's van verschillende fotografen?

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #198 Gepost op: 27 Oktober 2024, 11:19:27 »

Jazeker.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #199 Gepost op: 27 Oktober 2024, 18:36:29 »

Uit het omlopendraadje Twentelijn 1973 rijdt er op dit moment een samenstelling op mijn baan die ik zelf wel interessant vind.

Trein 473 Amsterdam – Enschede zomer 1973 ma v.19.58 a 22.06 (intercity)
99573 Asd|464 Asd
WL (fac)BmABmA8bRDzB11B11B11
Hgl D 237|Es 428
DB|202|142|22

Deze trein is in principe de intercity Amsterdam - Enschede, maar nam een aantal internationale rijtuigen mee tot Hengelo. Het internationale deel van de trein werd na aankomst om 21.57u in Hengelo afgekoppeld en geplaatst aan de D237, bij ons beter bekend als de Nord West Express, die om 22.10 in Hengelo aankwam. De WL, het slaaprijtuig, kwam niet altijd mee.

Mijn interpretatie:

WL (CIWL/DSB, fac) + Bm (UIC-X, DB) + ABm (UIC-X, DB) + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De DB-rijtuigen kunnen zowel Gruppe 53 (default) als Gruppe 61 zijn.

Op mijn baan ziet dat er als volgt uit:

NS 1220Märklin
B Plan WArtitec
B Plan WArtitec
B Plan WArtitec
RD Plan EArtitec
A Plan EArtitec
ABüm 223 (Gruppe 53)Roco
Büm 232 (Gruppe 53)Roco
WL CIWL (STu)LS Models
Mispoes
Hero Member

Als het aan de kat lag...

« Antwoord #200 Gepost op: 27 Oktober 2024, 21:15:38 »

Citaat
Jij laat de mensen twee boeken aanschaffen.
Zo, laat ik dat? Interessant! Cool

Citaat
Waar op de foto kan ik eigenlijk zien dat die RD in opzending is?
Niet, daarom gaf ik die aanvulling er gratis bij...

Citaat
Of moet je daarvoor spieken in de documentatie? Wink
De documentatie bestaat niet. Wel zou je logisch kunnen nadenken en tot de conclusie kunnen komen dat op een afstand voor 30 km geen RD voor koffievoorziening wordt gesteld. Verder kun je een blik in het spoorboekje 81-82 werpen en kijken of er koffievoorziening is voor het stukje Bad Bentheim - Hengelo. Nog een mogelijkheid is regelmatig die trein opwachten, zoals ik deed,  om te kijken wat voor samenstelling die heeft, maar daarvoor is het nu te laat... Daarom heb ik dat maar voor u gedaan... Cool

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #201 Gepost op: 5 November 2024, 22:37:54 »

Onverbeterlijk... Grin

Ditmaal een stukgoederentrein. Ik weet weinig van goederentreinen, maar het boek van Roef Ankersmit geeft een redelijke basisuitleg. Stukgoederentreinen reden tot de jaren '70 door het hele land. De wagens van het type Gls (groentewagens, die werden voor dit doel voorzien van een gele band op de hoekpunten) hadden allemaal een vaste lengte, zodat bij de goederenloodsen meerdere rijen wagens naast elkaar konden staan en je door een wagen kon lopen om de achterliggende te beladen. Medio jaren '70 werden de Gls-wagens vervangen door het type Gs-t. Die werden 9cm verlengd zodat ze door elkaar met de Gls-wagens konden worden gebruikt. Een stukgoederentrein kon uit enkele wagens bestaan, maar ook uit tientallen exemplaren.

Bij mijn stukgoederentrein wordt de tractie verzorgd door een tweetal 2200's, of beter gezegd: in opzending, want eentje is een dummy. Ik heb 13 groentewagens beschikbaar, slechts deels voorzien van gele banden helaas. Dat kwam in het echt ook wel voor. Ik heb expres de trein niet geheel op de foto gezet, maar de dertiende wagen afgekapt. Dan lijkt de trein langer.

2299 (tractie)Piko / Bentink (vignet zelf aangebracht)
2328 (dummy)Roco
13x GlsArtitec
« Laatste verandering: 6 November 2024, 07:35:08 door 1200blauw » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Schaal: H0
Systeem: Digitaal

« Antwoord #202 Gepost op: 6 November 2024, 09:11:54 »

Welk boek is dat precies 1200blauw?
« Laatste verandering: 6 November 2024, 21:34:00 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #203 Gepost op: 6 November 2024, 09:49:37 »

Deze:

Onder andere hier verkrijgbaar:
https://railmagazine.nl/winkel/roef-ankersmit-fotografie-op-het-spoor/

Het gaat vooral over de periode 1955-'75. Ik vind het erg interessant. Roef legt in de basis uit welke verschillende vormen van goederenvervoer er in die periode waren, hoe het systeem in elkaar zat en waarom het destijds zo geregeld was. Natuurlijk is Ankersmit vooral bekend als fotograaf. In dit boek worden foto's gepubliceerd die mij vaak verrassen, ook vanwege de toelichting die erbij gegeven wordt. De meeste zijn nog niet eerder gepubliceerd, dus misschien dat er voor meer mensen verrassingen in zitten.
Ik ben helemaal niet thuis in goederenvervoer, dus voor mij is dit een prima boek. Wellicht is het dan voor de doorgewinterde spooraanbidder een teleurstelling, ik weet het niet.

Ik heb de inhoudsopgave even gefotografeerd, dan krijg je een indruk:

Stel je van dat "3. Reizigersvervoer" niet teveel voor. De nadruk ligt echt op goederenvervoer. De reizigerstreinen die je ziet zijn dan weer wel bijzonder.
« Laatste verandering: 6 November 2024, 09:59:58 door 1200blauw » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

314*

« Antwoord #204 Gepost op: 6 November 2024, 12:57:06 »

Roef Ankersmit was een bijzonder aardige man. Elke keer dat ik hem een presentexemplaar opstuurde omdat we zijn foto's in een boek mochten gebruiken, stuurde hij mij een uitvoerig bedankmailtje.
Naast complimenten had hij soms ook wat kritiek, maar deze was altijd van opbouwende aard. Uiteindelijk heb ik het voorrecht gehad hem een keer te mogen ontmoeten. Hij was vorig jaar rond deze
tijd aanwezig bij de presentatie van 'Havensporen op Zuid'. Het boek dat jij hier aanhaalt, was zijn laatste grote publicatie en is zeker de moeite waard.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #205 Gepost op: 6 November 2024, 14:04:12 »

Volgens mij was dit niet alleen zijn laatste publicatie, maar ook zijn eerste eigen boek, of heb ik het mis?
Pagina's: 1 ... 12 13 [14]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinsamenstellingenTopic: Show je realistische treinsamenstelling
« vorige volgende »
Ga naar: