Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een TKt48  (gelezen 6761 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Gepost op: 8 Augustus 2011, 11:27:54 »

Een tijdje terug heb ik op Allegro.pl (het Poolse Marktplaats) een kitje gekocht voor een stomertje van het type TKt48. In dit draadje wil ik berichten over de bouw.

Allereerst ga ick u allen wat verveelen met theorie ende geschiedenis.

De tenderloc TKt48 is in de jaren 1950-1957 geproduceerd, door zowel de Cegielski-fabriek in Poznan als de FABLOK-fabriek in Chrzanow. In totaal zijn er 293 gebouwd, de meeste voor de PKP, maar er zijn ook enkele naar de industrie gegaan. Daarnaast zijn er zes stuks naar de Albanese spoorwegen gegaan. Hun topsnelheid was 80 km/h, in beide richtingen. De 'tekatki', zoals ze ook werden genoemd (naar hun typebenaming) draaiden vooral goederendiensten en regionale passagiersdiensten. Een typische combinatie voor het regionale personenvervoer is een TKt48 met 1 of 2 x 43A/101A/102A/111A/120A. Ook kan er een een stam worden samengesteld met een TKt48 met 5-6x 43A, waarvan de laatste naar een stuurstand is verbouwd, naar voorbeeld van proeven die met trek-duwstammen zijn gedaan in de jaren 60.

 De laatste exemplaren zijn in begin jaren '90 aan de kant gegaan, samen met andere stoomlocs. Toch zijn er nog vrij veel aanwezig, veel zijn echter in desolate staat. Andere zijn behouden als monument of als museumstuk. Twee stuks (de 18 in Wroclaw en de 191 in Chabowka) zijn nog rijvaardig. Op die laatste ga ik me baseren. Ook zijn enkelen als naar het buitenland verkocht. Eentje is naar de LCFV3V in Belgie gegaan, de andere is naar SEF-3 in Zwitserland gegaan.

http://pl.wikipedia.org/wiki/TKt48
http://parowozy.net/parowozy/tkt48


Plaatje geleend van wikipedia, gemaakt door gebruiker MariuszR.

En wederom terug naar het heeden.

De kit bevat de ketel, machinistenhuis, appendages, en andere details gegoten uit kunsthars. Gelijk mijn eerste vraag, wat is beter, eerst alle onderdelen monteren en het geheel spuiten, of alles afzonderlijk spuiten en dan monteren?. Het onderstel moet er nog bij worden gekocht, dat wordt een Gutzold BR86.

Tot zover dit bericht, ik hoop snel wat te kunnen doen aan de kit.

mvg, Bjorn


 
« Laatste verandering: 8 Augustus 2011, 11:30:10 door BjornOl49 » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: De bouw van een TKt48
« vorige volgende »
Ga naar: