Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels  (gelezen 63292 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8791


WWW
« Antwoord #105 Gepost op: 28 Mei 2023, 20:04:11 »

De aanpassingen aan de ketel zijn klaar.
De profielen aan de onderzijde zijn verlengd, de houders voor de afsluiters zijn iets naar binnen gezet en er zijn nog wat openingen gevuld.
Daarbij blijkt secondelijm met bakpoeder een gouden tip van Gerard.  Duim omhoog



Spuiten gaat dit weekend zeker niet meer gebeuren, het mooie weer was te aanlokkelijk om andere dingen te doen en bij het andere wagentje was er een kleine, zelf veroorzaakte tegenvaller.

Op onderstaande foto is nog net de wagen te zien waar dit een redelijk kloppend model van moet worden.



greot, Huub
« Laatste verandering: 28 Mei 2023, 20:21:44 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8791


WWW
« Antwoord #106 Gepost op: 29 Mei 2023, 11:48:55 »

De aanpassingen aan de ketel zijn klaar.

Haha, jammer joh...
Er zat me iets niet lekker en na wat foto's zag ik wat het was.

De beschrijving van de ombouw in "Chemiekesselwagen" van Stefan Carstens gaat uit van het juiste Wacker-model en in die beschrijving worden verder geen aanpassingen aan de appendages genoemd. Omdat ik er min of meer van uitging dat Fleischmann één soort ketel had gemaakt en die in diverse kleuren had uitgebracht, heb ik onvoldoende aandacht besteed aan wat er bovenop de ketel zal. Maar het merk heeft dus ook aanpassingen aan de ketel te hebben gedaan en laat het Shell-model nu net een verkeerde versie te zijn. Het meest opvallende verschil is het klapdeksel dat een soort van geschroefd deksel hoort te zijn, iets wat bij chemie-ketelwagens gebruikelijk is.

Kortom, ik moet op zoek naar zo'n deksel. Eerst maar eens de rommeldoos doorspitten.

De andere wagen is inmiddels klaar om de eerste echte primerlaag te krijgen. Dan moet ook duidelijk worden of er nog veel gevuld en geschuurd moet worden.
Als dat klaar is, nog wat onderdelen monteren, voor de definitieve lagen erop kunnen. Ik ben nog wel even van de straat.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8946


271*


WWW
« Antwoord #107 Gepost op: 29 Mei 2023, 12:39:14 »

Daar was ik ook eigenlijk wel bang voor…jij…dwalend op straat  Grin Wink

Heb je een foto hoe het er uit moet zien?
Zal ik mijn rommeldoos ook eens omdraaien
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8791


WWW
« Antwoord #108 Gepost op: 29 Mei 2023, 14:36:22 »

Zoiets (bovenste tekening).
Doorsnede in het echt 690 mm, dus in model iets minder dan 8 mm.

In die gaten horen natuurlijk bouten/moeren waarmee die deksels worden vastgezet. Die maken zelfbouw wat lastig, al vraag ik me af of het opvalt als je ze weglaat.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8791


WWW
« Antwoord #109 Gepost op: 30 Mei 2023, 20:07:31 »

Plamuren en schuren. Niet het leukste werk, maar wel nodig.
Waarbij het de uitdaging is om weg te blijven van delen die niet geschuurd moeten worden.
Bij de Tms met de smalle delen kwam ik op het lumineuze idee om met stokjes en dubbelzijdige tape te gaan werken.
Voor mij dan lumineus, ik heb niet de illusie dat ik de eerste ben die dit bedenkt.  Cheesy



Het stokje is een roerhoutje voor de koffie, het witte een staaf styreen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8946


271*


WWW
« Antwoord #110 Gepost op: 30 Mei 2023, 20:19:25 »

Voor mij dan lumineus, ik heb niet de illusie dat ik de eerste ben die dit bedenkt.  Cheesy

 Grin  Je bent zeker niet de eerste….jaren terug, ik meen bij de bouw van de LiMastica Hondekop 4 heb ík hetzelfde gedaan met lucifers. Wel meteen aan twee kanten voorzien van schuurpapier  Wink
Maar ik was vast ook niet de eerste…..het werkt wel goed  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8791


WWW
« Antwoord #111 Gepost op: 31 Mei 2023, 21:20:44 »

Vanavond de Tms voor het eerst in de bruine primer gezet.
Het resultaat valt zeker niet tegen.





Er moet nog wel wat geplamuurd worden, maar eigenlijk veel minder dan ik had verwacht.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1829


Enge buur bij de buren


« Antwoord #112 Gepost op: 31 Mei 2023, 22:37:29 »

Leuk, nu zie je pas goed wat een idiote verhoudingen die wagon eigenlijk heeft.
Veel te kort voor rendabele inzet denk ik.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
175* bij de buren
134* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8946


271*


WWW
« Antwoord #113 Gepost op: 1 Juni 2023, 04:25:48 »

Ziet er goed uit  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8791


WWW
« Antwoord #114 Gepost op: 1 Juni 2023, 17:40:24 »

Leuk, nu zie je pas goed wat een idiote verhoudingen die wagon eigenlijk heeft.
Veel te kort voor rendabele inzet denk ik.
Ik vind het inderdaad niet heel vreemd dat het bij dit prototype gebleven is.  Grin
Voordeel was dan wel dat het dak in zijn geheel open kon, nadeel dat daarbij aan beide kanten de wagen buiten profiel kwam.
De eerste vierassers hadden dat ook nog, daarna kwamen de eendelige daken waarbij nog maar aan een kant de wagen niet profielvrij was bij geopend dak.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8791


WWW
« Antwoord #115 Gepost op: 3 Juni 2023, 19:28:51 »

In de directe vergelijking met de 4-asser vallen de verhoudingen helemaal op.



De looprail voor de deur en de plaat voor de opschriften moeten bij de 2-asser nog worden aangebracht.
Bewust mee gewacht tot in elk geval de primerlaag definitief is.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: Eigen goederenwagen(om)bouwsels
« vorige volgende »
Ga naar: