Ik ben ook nog met andere dingen bezig geweest vandaag. Na het plaatsen van figuren op het plaggenhut diorama heb ik het diorama dat voor m'n huishoudelijke hulp word er weer eens bij gepakt. Het mos houd zich nog steeds goed alleen is het tijdens het drogen flink gekrompen. De kale open plekjes had ik nog niet bijgewerkt dus dat heb ik vandaag maar gedaan. Daarna wilde ik ook gelijk het water vast eens wat kleur geven dat het ik nat op nat met blauw/grijze en heel donker groene verf gedaan.
Dan ben ik de laatste dagen nog actief met een ander hobby project bezig. Ik wilde namelijk nog iets doen met die 4assige motorwagens die ik voor m'n Borkener Kreisbahn heb maar dat bij een andere vervoerder.
Dit spul dus.Ik wilde een wat groter aantal wagens kunnen inzetten dus 1 kort lijntje ging niet. Daarnaast is het materieel voor gelijkstroom dus het moet geheel vrij kunnen liggen van het Duitse 15kv net. Nou heb ik zo goed als alles in NRW ten oosten van de Rhein wel uitgemolken dus ik moest of iets ten westen van de Rhein zoeken of verder Niedersachsen in duiken.
Eerst kwam in een gesprek met Bjorn(Ol49) de Krefelder Eisenbahn ter sprake en aangrenzende lijntjes. Maar ik kon zo snel niet alle benodigde informatie vinden maar ik vond wel een interessant boek maar in Duitsland. Dus eerst eens verder gekeken, de andere optie was tussen Rheine, Lingen(Ems) en Quackenbrück een kleine fictieve stad te maken en wat lijntjes erbij te bedenken en evt. kon ik de Tecklenburger Nordbahn erbij trekken als ik een goed eindpunt daarvoor in Osnabrück kon vinden want die lijn komt in het echt toch weer op een 15kv lijn uit. Nou dat laatste werd toch lastig en het gebied is ook wat ver weg om heen te reizen en iets rond Krefeld verzinnen vind ik dan toch leuker en logischer( er woont veel meer volk).
Dus in Duitsland toch dat boek
Deutsche Klein und Privatbahnen band 5 besteld en dat bleek makkelijker als gedacht. Het is nog niet binnen maar ik kon het niet laten toch verder te gaan zoeken en ik vond als nog bijna alles wat ik weten moest in een aantal wikipedia artikelen, zie
hier,
hier en
hier en wat foto's. Dus eens gekeken wat er mogelijk en zinvol was ik ben uit eindelijk de volgende lijnen gaan uitwerken:
1; Krefeld Süd( bij mij iets verlengd naar Hbf)-Krefeld Nord-Hüls-Moers
2; Krefeld Süd( bij mij iets verlengd naar Hbf)-Tönisvorst-Süchteln-Viersen( via een vrijliggend tracé tot het DB station door getrokken)
3; Hüls-Kempen-Grefrath-Süchteln-Viersen( via een vrijliggend tracé tot het DB station door getrokken)
4; Hüls-Kempen-Grefrath-Kaldenkirchen
Andere aangrenzende en/of tussen liggende trajecten heb ik om verschillende redenen gelaten voor wat ze zijn. Dit is toch al een vrij groot net waarvoor ik eerst de sporenplannen heb getekend op basis van tekeningen van sporenplan.nl:
Daarna ben ik met het Basis Uur Patroon voor die lijnen begonnen. Het enige vaste wat ik had was de tijden van de RE10 Düsseldorf-Kleve in Kempen dus vanuit daar ben ik begonnen. Uiteraard heb ik de sporenplannen hier en daar een aantal keer aan moeten passen. Sommige plekken moesten kruisingsplaats worden of hoefde dat juist niet te zijn. Ik kan er heel moeilijk over doen maar het is gewoon puzzelen met rij en halteertijden en ik ben tot iets aardig gekomen met de 4 verschillende lijnen. Op Krefeld Hbf Süd laat ik de 2 lijnen/treinseries op elkaar keren om voor beide genoeg keertijd te krijgen.
Noord-Zuid
Zuid-Noord
Voor de 2 aan elkaar gekoppelde treinseries KE1 en KE2 heb ik al 7 setjes materieel nodig. Hoe ik dat weet of uitreken?...........vrij simpel. Ik ben in Moers begonnen rekenen en heb 8.14u als vertrektijd genomen en net zolang de ritten na gelopen tot de zelfde trein weer om 14 over vertrekt en dat bleek pas weer om 15.14u te zijn. Tussen door was hij dan ook al van 11.20u tot 11.44u in Moers te keren.
De beide andere treinseries staan los van de rest en hebben beide 2 setjes materieel nodig. Maar ik heb daarmee wel voor alles alweer meer materieel nodig als in mijn oorspronkelijke idee zat maar dat bied wel ruimte een 2e type materieel te zoeken dat mij aanspreekt en op dit net actief zou kunnen zijn. Als het boek binnen is en ik het betreffende hoofdstuk heb doorgelezen zal ik nog wel het een en ander aanpassen maar het begin is er.
Groetjes Michiel