Dat er één was binnengestroomd in Waldijk kan je
hier zien.
De uitgebreide info over het grote voorbeeld in de
RailWiki.
In deze draad zal ik de vorderingen van (om)bouw van de Waldijkse SGM-stellen laten zien, te beginnen met de Vlaflip-drie uit de link. Later zullen nog een geel tweetje en drietje volgen.
Als er meer SGM knutselaars zijn; laat maar zien in deze draad alsmede grootspoorfoto's
Ik begin met de Bk zonder motor en maak deze open om te bekijken hoe e.a. aangesloten zit.
Er zit een functiedecoder in die de seinen regelt in deze kop. Iemand enig idee van merk en type?
In deze kopbak zit eenzelfde draaistel als in de gemotoriseerde, maar dan zonder het binnenwerk van de motor.
Omdat ik vanwege terugmelding graag wil dat het eerste draaistel beide railstaven verbindt heb e.a. uitgebouwd om te bekijken.
Links de assen die er in zaten. Dubbel geïsoleerd, dus geen van beide wielen heeft elektrisch contact met het huis.
Nu heb ik de zelfde maat (ø 11,5 mm) enkel geïsoleerd liggen, dus er daar 2 van gekruist gemonteerd en terugmelding is een feit.
Meteen ook een draad aan het huis verbonden aan de massa zodat ook deze wielen bijdragen aan de massa van het hele treinstel.
De 2 polige koppelingen verbinden nl. de bakken met de rijspanning.
Het achterste draaistel heeft gescheiden stroomafname (zoals normaal voor 2rail) en is eenvoudig door te verbinden zodat alle wielen massa doen.
Nu de zaak toch open ligt, meteen het interieur even schilderen. De bankjes iets lichter blauw dan in werkelijkheid en later nog de tussenwanden wit. Veel meer zal je er zonder binnenverlichting ook niet van zien.
De vloer laat ik zo, die zal je toch nooit zien.
Toen ik het model nog eens bekeek miste ik toch wat. Via internet wat grootspoorfoto's bekeken en ja... de zwarte rubber randen rond de deuren missen.
Na een test op een oude Sprinter-kap (die ramen afstond aan de Hondekop 4) eerst 1 deur geprobeerd.
Dat gaat nog niet zoals ik wil. Het zwart is nog te rafelig... Dit kan ik nog wel retoucheren, maar de andere 17 deuren moeten anders, maar moeten wél deze randen krijgen. Nu klopt het!
Morgen eens de AB-bak open maken. Door de ramen zag ik al dat een interieur ontbrak...zelf maken dus.