De vraag staat nog steeds open
maar op basis van wat ik gevonden heb over de Plan V, heb ik alles rood gelaten.
Bij de Plan V vond ik dat deze blauwe banken kregen bij een revisie-ronde die eind jaren 80 begon.
De afgelopen 2 weken ben ik bezig geweest met de om-verbouw van een sprinter 2.
Wat wil ik allemaal wijzigen?
- ombouw van 2 rail naar 3 rail
- digitaliseren: LokPilot 5 in ABk en functiedecoder in Bk
- verlichting van lampjes naar LED en ook de coupés verlichten met een LED-strip
- kortkoppelmechanisme met 2 polige koppeling
- nieuw nummer
- raamlijsten zwart i.p.v. zilver
- in Bk nep-motor slachten en extra banken toevoegen alsmede doorzichtige ramen daarvoor
- interieur schilderen
- vouwbalgen aanbrengen
Eerst uitgebreid gemeten en bekeken hoe precies het kortkoppelmechaniek te plaatsen.
Het gaat trouwens om een Artitec product welke zij vorig jaar in zakjes van 50 stuks voor slechts €10 verkochten in Houten.
Eerst was het idee deze te plaatsen op de grijze onderplaat, maar da was de ruimte naar het draaistel wel erg krap.
Daarom besloten het mechaniek aan de ele bak te monteren en een ruimte uit de grijze bodemplaat te zagen.
Hierdoor moest wel een stukje van de achterwand aan de onderkant weggeijld worden omdat de magneetkoppeling omhoog kwam door montage op dze plek.
Geen probleem. Je zie het niet aangezien de beide bakken tegen elkaar staan straks en nog een vouwbalg ter camouflage wordt aangebracht.
In originele toestand krijgen de lampjes massa van het metalen blok voor in de trein.
2 messing strips op de achterkant van de lampjes zijn de plussen van de lampjes.
Daar willen we vanaf, maar het grote metalen blok mag ook geen kortsluiting veroorzaken en daarom wil ik de lED's daarvan volledig isoleren.
De gaten in het blok zijn opgeboord naar 3,7 mm (rode LED) en 4 mm (gele LED) en de LED's zijn voorzien van een stukje kripkous en op een klein stukje printplaat gesoldeerd.
Hieronder is te zien hoe e.a. gemonteerd is.
Het interieur is geschilderd: vloeren grijs. Wanden wit (glaslijsten aan de binnenzijde ook!), deuren bruin.
Daarna de opbouw...motor er weer in (schild is natuurlijk bewerkt i.v.m. digitalisering), de printplaat er weer in, ingekort aan beide zijden.
Bij de motor is hij niet meer nodig en achter past de decoder precies in het onduidelijke, door Fleischmann gecreëerde, hokje achter in de bak, mits de printplaat is ingekort.
De lichtstrip zit aan de onderkant van de printplaat en de ene baan aan de bovenzijde wordt voor de massa gebruikt en de ander om de blauwe plus voor in de trein te brengen.
De lichtstrip zit op AUX1, F1, de frontseinen op AUX2, F2 en de sluitseinen op AUX3, F3
Waarom niet op F0? Het is de bedoeling dat deze Sprinter 2 gecombineerd gaat rijden met een Sprinter 3 en beide worden dan met de motorbakken gekoppeld.
Door dan F2 en F3 uit te schakelen brandt er niks bij de koppeling van de stellen, maar via F0 wel in de met functiedecoders uitgeruste andere kopbakken.
Toch aardig dradig in de bak
De ABk rijdt inmiddels, al was afstellen van de LoPi nogal een gevecht. De automatische afstelling via de F1 truuk resulteerde in een bagger instelling.
Later een instelling op een forum gevonden en die als basis gebruikt met uiteindelijk een goed resultaat.
Fijn dat de LokPilot 5 exta versterkte uitgangen heeft, maar ik vond de LokPilot 4 toch prettiger in gebruik...
Hier de ABk tijdens de testritten waarbij de maximale snelheid ook vast is ingesteld. Eiken in Koploper zal gebeuren als het stel compleet is.
Momenteel is de Bk in de afrondende fase, wellicht dat deze binnenkort in deze draad verschijnt