Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: SGM  (gelezen 65560 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 28 December 2020, 17:59:14 »

Leuk trammetje geworden.  Wink

Deze is nu van 269 gram naar 222 gram gegaan
Is nog steeds best wel fors voor een rijtuig.
Rijdt het niet goed zonder dat lood?

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9000


272*


WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 28 December 2020, 18:11:18 »

Geduwd raakte hij op wissels wel eens het spoor bijster ondanks dat die wielen van Märklin zijn en exact op 14 mm staan. Met dit gewicht was dat over...  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


WWW
« Antwoord #62 Gepost op: 28 December 2020, 18:13:01 »

Hmm, ja, dan heb je weinig keus.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17714


321*


« Antwoord #63 Gepost op: 28 December 2020, 18:52:57 »

Mooi werk hebben ze in Randers verricht!   Cool  Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


WWW
« Antwoord #64 Gepost op: 28 December 2020, 19:14:57 »

Oh ja, dat was dat stel dat niet door Plettenburg mocht.

Terecht overigens, want dit
Citaat
Als de burgemeester van Waldijk haar burgers bewust nog minder beenruimte in de trein wil bieden dan in een vlaflip gebruikelijk is, is dat natuurlijk bedenkelijk
bleek nog dramatischer uit te pakken als gevreesd, gezien het resultaat bij de arme machinist....

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9000


272*


WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 28 December 2020, 21:19:37 »

De machinist is vergroeid met z'n werk zeg maar...  Wink

Overigens heeft de totale revisie -in de Waldijkse werkplaats- exact 3 jaar geduurd, dus om daar nou Randers een pluim voor te geven  Cheesy

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1866


Enge buur bij de buren


« Antwoord #66 Gepost op: 28 December 2020, 21:25:06 »

Is fraai geworden  Duim omhoog
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
176* bij de buren
135* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 28 December 2020, 21:58:13 »

3 jaar maar? Ik ken een bootje waar het 21 jaar heeft geduurd tussen eerste schuurwerkzaamheden en de laatste verfstreek. Daar kwamen toch ook pluimen voor...  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 17714


321*


« Antwoord #68 Gepost op: 29 December 2020, 21:42:23 »

Overigens heeft de totale revisie -in de Waldijkse werkplaats- exact 3 jaar geduurd, dus om daar nou Randers een pluim voor te geven  Cheesy

En ik ken mensen die om de een of andere reden altijd weer DK in positief daglicht proberen te stellen.  Wink

Maar zonder dollen: leuk om te zien dat de Sprinter dadelijk echt zijn rondjes kan gaan rijden in Waldijk.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 29 December 2020, 21:54:54 »

In het roddelcircuit gaat het gerucht dat die Denen vergeten waren dat de Sprinter een treinstel is...  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9000


272*


WWW
« Antwoord #70 Gepost op: 29 December 2020, 22:23:00 »

Vast Google Translate gebruikt  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9000


272*


WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 13 Januari 2025, 21:07:33 »

De volgende Sprinter is aan de beurt en bij inventarisatie van de “to do’s” viel me op dat er foto’s zijn van tweede klasse interieurs met rode banken en met blauwe banken.
De eerste overigens in de meerderheid.

De vraag is nu wanneer of bij welke Sprinters waren de banken in de tweede klasse blauw?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9000


272*


WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 1 Februari 2025, 17:44:11 »

De vraag staat nog steeds open  Cheesy  maar op basis van wat ik gevonden heb over de Plan V, heb ik alles rood gelaten.
Bij de Plan V vond ik dat deze blauwe banken kregen bij een revisie-ronde die eind jaren 80 begon.

De afgelopen 2 weken ben ik bezig geweest met de om-verbouw van een sprinter 2.
Wat wil ik allemaal wijzigen?

- ombouw van 2 rail naar 3 rail
- digitaliseren: LokPilot 5 in ABk en functiedecoder in Bk
- verlichting van lampjes naar LED en ook de coupés verlichten met een LED-strip
- kortkoppelmechanisme met 2 polige koppeling
- nieuw nummer
- raamlijsten zwart i.p.v. zilver
- in Bk nep-motor slachten en extra banken toevoegen alsmede doorzichtige ramen daarvoor
- interieur schilderen
- vouwbalgen aanbrengen

Eerst uitgebreid gemeten en bekeken hoe precies het kortkoppelmechaniek te plaatsen.
Het gaat trouwens om een Artitec product welke zij vorig jaar in zakjes van 50 stuks voor slechts €10 verkochten in Houten.



Eerst was het idee deze te plaatsen op de grijze onderplaat, maar da was de ruimte naar het draaistel wel erg krap.
Daarom besloten het mechaniek aan de ele bak te monteren en een ruimte uit de grijze bodemplaat te zagen.



Hierdoor moest wel een stukje van de achterwand aan de onderkant weggeijld worden omdat de magneetkoppeling omhoog kwam door montage op dze plek.
Geen probleem. Je zie het niet aangezien de beide bakken tegen elkaar staan straks en nog een vouwbalg ter camouflage wordt aangebracht.

In originele toestand krijgen de lampjes massa van het metalen blok voor in de trein.
2 messing strips op de achterkant van de lampjes zijn de plussen van de lampjes.
Daar willen we vanaf, maar het grote metalen blok mag ook geen kortsluiting veroorzaken en daarom wil ik de lED's daarvan volledig isoleren.
De gaten in het blok zijn opgeboord naar 3,7 mm (rode LED) en 4 mm (gele LED) en de LED's zijn voorzien van een stukje kripkous en op een klein stukje printplaat gesoldeerd.
Hieronder is te zien hoe e.a. gemonteerd is.



Het interieur is geschilderd: vloeren grijs. Wanden wit (glaslijsten aan de binnenzijde ook!), deuren bruin.

Daarna de opbouw...motor er weer in (schild is natuurlijk bewerkt i.v.m. digitalisering), de printplaat er weer in, ingekort aan beide zijden.
Bij de motor is hij niet meer nodig en achter past de decoder precies in het onduidelijke, door Fleischmann gecreëerde, hokje achter in de bak, mits de printplaat is ingekort.
De lichtstrip zit aan de onderkant van de printplaat en de ene baan aan de bovenzijde wordt voor de massa gebruikt en de ander om de blauwe plus voor in de trein te brengen.
De lichtstrip zit op AUX1, F1, de frontseinen op AUX2, F2 en de sluitseinen op AUX3, F3
Waarom niet op F0? Het is de bedoeling dat deze Sprinter 2 gecombineerd gaat rijden met een Sprinter 3 en beide worden dan met de motorbakken gekoppeld.
Door dan F2 en F3 uit te schakelen brandt er niks bij de koppeling van de stellen, maar via F0 wel in de met functiedecoders uitgeruste andere kopbakken.



Toch aardig dradig in de bak  Undecided

De ABk rijdt inmiddels, al was afstellen van de LoPi nogal een gevecht. De automatische afstelling via de F1 truuk resulteerde in een bagger instelling.
Later een instelling op een forum gevonden en die als basis gebruikt met uiteindelijk een goed resultaat.
Fijn dat de LokPilot 5 exta versterkte uitgangen heeft, maar ik vond de LokPilot 4 toch prettiger in gebruik...



Hier de ABk tijdens de testritten waarbij de maximale snelheid ook  vast is ingesteld. Eiken in Koploper zal gebeuren als het stel compleet is.
Momenteel is de Bk in de afrondende fase, wellicht dat deze binnenkort in deze draad verschijnt



Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 1 Februari 2025, 18:21:28 »

- raamlijsten zwart i.p.v. zilver
Ik dacht dat de raamlijsten van de tweetjes (en de tot drietjes verlengde tweetjes) altijd zilver zijn gebleven.

Qua interieur, ik heb wat gezocht in mijn eigen dia's, maar overduidelijk dat ik het nooit zo'n interessant materieel heb gevonden.
Een dia uit 1995 van een drietje laat nog overduidelijk rode banken zien.
Na wat zoeken op internet lijkt het erop dat bij de verbouwing tot citypendel de tweetjes blauwe banken kregen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9000


272*


WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 1 Februari 2025, 18:50:29 »

Zwart hoor  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn treinverbouwingenTopic: SGM
« vorige volgende »
Ga naar: